توسط انتشارات نقش جهان؛

ترجمه كتاب سال ایسلند در ایران منتشر گردید

ترجمه كتاب سال ایسلند در ایران منتشر گردید

بلك بلاگ: ترجمه رمان ساندویچ دزد نوشته گودبرگر برگسون كه بعنوان كتاب سال ایسلند معرفی شده، توسط انتشارات نقش جهان منتشر و راهی بازار نشر شد.


به گزارش بلك بلاگ به نقل از مهر، رمان «ساندویچ دزد» نوشته گودبرگر برگسون نویسنده ایسلندی، اخیرا با ترجمه انیسا دهقانی و مقدمه ای از میلان كوندرا توسط انتشارات نقش جهان منتشر و راهی بازار نشر شده است. گودبرگر برگسون (۱۹۳۲- گرینداویك) از بزرگ ترین نویسندگان امروز ایسلند است كه با رمان «ساندویچ دزد» نام خویش را بعنوان یكی از بزرگ ترین نویسندگان شمال اروپا تثبیت كرد.
ایسلند دارای بالاترین درصد نویسندگان نسبت به جمعیتش در جهان است و آن طور كه خود ایسلندی ها می گویند: «ما ملتی قصه گو هستیم. به یمن منظومه های شاعرانه و افسانه های اسكاندیناوی (وایكینگ ها)، همواره با داستان های مختلف احاطه شده ایم… ادبیات كمك كرد هویت مان را تعریف نماییم.» از قرن دهم میلادی تا امروز این كشور محل تولد نویسندگان و هنرمندان برجسته ای بوده؛ از هالدور لاكسنس شاعر و نویسنده نوبلیست تا بالدور راگناسون و اسنوری یرتارسون كه از محبوب ترین نویسندگان و شاعران ایسلندی هستند. برگسون هم در كنار این نامهای بزرگ، حالا شناخته شده ترین نویسنده ایسلندی است كه تابحال دوبار برنده جایزه ی ادبی ایسلند برای بهترین رمان سال شده كه یكی از آنها برای رمان «ساندویچ دزد» در ۱۹۹۱ بوده است.
برگسون در ۱۹۹۳ جایزه انجمن ادبی شمال اروپا و در ۲۰۰۴ هم جایزه ی نوردیك آكادمی سوئد را كه با نام «نوبل كوچك» شناخته می شود، برای این رمان از آن خود كرد. موفقیت این رمان بعنوان «یك كلاسیك ایسلندی» تا جایی بود كه خیلی از نشریات در ستایش آن نوشتند همچون ایندیپندنت آنرا رمانی با اصالتِ مثال زدنی و بی بدیل توصیف كرد و مجله ی ادبی شمال اروپا در ستایش آن نوشت: «ترسیم طبیعت در این رمان به نحوی است كه به سختی می توان رقیبی برایش در ادبیات ایسلند یافت.»
«ساندویچ دزد» داستان دختر نوجوانی است كه به دزدی عشق می ورزد؛ كاری كه وجدی وصف ناپذیر به او می دهد؛ وجدی كه فانتزی های آشفته و آغشته به خشونت او را سیراب می كند. اما وقتی مچش را می گیرند، به خاطر مجازاتی كه مقرر است بر او وارد شود هیچ وجدی احساس نمی نماید. مجازات او این است كه چند ماه در مزرعه ای دوردست در یكی از روستاهای ایسلند كار كند. برگسون در این رمان كه شخصیت هایش همه بی نام هستند، روانِ دختری را واكاوی می كند كه در مِهِ آلودگیِ هراسِ شهرنشینی به بلوغ نزدیك می شود، و از یك سو در رابطه ای كه با كشاورز دارد و از جانب دیگر روابطی كه مردم روستا باهم دارند، تلاش می كند تا با كشمكش میان زندگی شهری و روستایی، بین پیشرفت تكنولوژی و میل شدید به وفاداری به گذشته روبه رو شود…
میلان كوندرا در مقدمه این رمان كه بعنوان كتاب سال ایسلند معرفی شده، نوشته است: «ساندویچ دزد، رمانی دل انگیز درباره دوره ی كودكی است و چشم انداز ایسلند در تك تك سطرهایش پراكنده است. اما خواهش می كنم، این رمان را بعنوان یك رمان ایسلندی عجیب وغریب و اعجاب انگیز نخوانید. گودبرگر برگسون یكی از رمان نویس های بزرگ اروپا است.»
در بخشی از این رمان می خوانیم:
«زمین از جا به هوا می پرید. كوه ها متلاطم می شدند. در مقابل چشم دختركوچولو همه چیز مبهم و در حال حركت بود و بالاوپایین می رفت، خاك آلوده و ریزریزشده. همین طور كه هزار سوزن از پشتِ زبر و ناصافِ اسب به تنش فرومی رفت كوه در نظرش مانند حریر از هم می پاشید. تابش خورشید مثل آب میوه ای زردرنگ درون یك بطری می لرزید. درحالی كه دهانش نیمه باز بود آهی كوتاه كشید تا دردش را كم تر كند، با خودش فكر می كرد آنها هیچگاه قرار نیست به محل نمایش برسند. دختر كشاورز كه چندبار جلویش با سرعت رانده بود در غبارِ خاكِ كناره ی كوهستان ناپدید می شد، اما، باز می ایستاد و منتظرش می ماند، بعد باردیگر راه می افتاد و با بی صبری و خسته از فایده رسانی اش، به دختركوچولو می اظهار داشت: «سعی كن با بقیه پیش بروی!»
به این ترتیب آنها به همین شكل و بی وقفه اسب می راندند. بااین حال دختركوچولو هنوز امیدوار بود كه دختر كشاورز بالاخره او را تنها بگذارد و اسب، او را با خودش ببرد، مهم نبود به كجا. هیچ اهمیتی نداشت، اگر اسب همین طور تا ابد به راهش ادامه می داد و به هیچ مقصدی نمی رسید. انگار دختر كشاورز آرزوی قلبی اش را شنیده بود. چون دیگر منتظرش نایستاد و با ضربه یی به اسبش، در جهتی كه دیگران رفته بودند به راهش انداخت و خیلی زود در غبار مسیر اسب سواران ناپدید شد. وقتی غبار رقیق شد و باردیگر بر زمین نشست، دختركوچولو و اسب جایی بودند كه هیچ كسی نمی توانست آن دو را ببیند. بقیه هم قابل دیدن نبودند.
دختركوچولو روی اسب تنها مانده بود.»


منبع:

1398/11/20
14:38:40
5.0 / 5
4450
تگهای خبر: تكنولوژی , جایزه , داستان , رمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱