یك هفته با كتاب؛

تعطیلی یک کتابفروشی و آغاز غرفه سازی ناشران در نمایشگاه کتاب

تعطیلی یک کتابفروشی و آغاز غرفه سازی ناشران در نمایشگاه کتاب

به گزارش بلک بلاگ، تعطیلی یک کتابفروشی در خیابان انقلاب و انجام مراحل غرفه سازی ناشران در نمایشگاه کتاب همچون مهم ترین اخبار حوزه کتاب و نشر در این هفته بودند.



خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: تقریبا دوهفته به آغاز رسمی سی وپنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران باقیمانده و تعداد اخبار مهم حوزه کتاب و ادبیات هم درحال رشد است.
در مطالعه و مرور این هفته اخبار کتاب و ادبیات به ۹ خبر مهم می پردازیم که تعطیلی یک کتابفروشی دیگر در خیابان انقلاب و انجام مراحل غرفه سازی ناشران در نمایشگاه کتاب همچون مهم ترین اخبار این هفته بودند.
تقویت فضای کتابخانه های عمومی برای حضور گروههای خاص، تبدیل نمایشگاه کتاب به محل رونق اقتصادی نشر، شروع ثبت نام کتابفروشی ها برای حضور در نمایشگاه، نبود مساحت برگزاری نمایشگاه در شهر آفتاب، ارسال ۱۵۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره شعر رضوی، انتشار فراخوان چهل ودومین جایزه کتاب سال شروع ثبت نام سازمان ها و نهادها برای یارانه خرید کتاب همچون دیگر اخبار حوزه کتاب و ادبیات در این هفته بوده است.
مشروح این گزارش را در ادامه می خوانید:
تقویت فضای کتابخانه های عمومی برای گروههای خاص
اختتامیه دوره آموزشی دوروزه کتابداران بخش نابینایان کتابخانه های عمومی شنبه اول اردیبهشت با حضور مهدی رمضانی دبیرکل نهاد در سالن جلسات کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران اجرا شد.
دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این نشست اظهار داشت: رسیدگی به گروههای خاص برای ما حائز اهمیت می باشد و معتقدیم در فضای کتابخانه های عمومی کشور گروههای خاص باید تقویت شده و مورد توجه واقع شوند؛ بنابراین تلاش ما این بوده که به قدر بضاعت، امکانات لازم، تجهیزات و فضای مناسب را دراین زمینه فراهم نماییم و در این راه از کمک مجموعه های خارج از سازمان هم بهره برده ایم.
برگزاری جلسه شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب
جلسه مشترک اعضای شورای سیاستگذاری و شورای برنامه ریزی سی وپنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران چهارشنبه ۲۹ فروردین اجرا شد.
معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست با اعلان اینکه تلاش می نماییم همه مردم ایران به نمایشگاه بین المللی کتاب تهران دسترسی پیدا کنند، اضافه کرد: بخش مجازی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران کار عظیمی است و ناشران، کتابفروشی ها و شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران در برگزاری آن مشارکت دارند. هدف اصلی اینست که مردم در روستاها و شهر های مختلف به این نمایشگاه دسترسی پیدا کنند که تابحال محقق شده است. تلاش می نماییم اقشار مختلف از یارانه های در رابطه با خود برای خرید کتاب بهره مند شوند.
وی اضافه کرد: باید نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را به محلی برای رونق اقتصادی نشر، جذب اعتبارات و بودجه برای نشر تبدیل نماییم.
آغاز ثبت نام کتابفروشی ها برای حضور در نمایشگاه
ثبت نام کتابفروشی ها در سامانه «بازار کتاب» برای حضور در قسمت مجازی سی وپنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از شنبه اول اردیبهشت شروع شد.
با توجه به در پیش بودن سی وپنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، حضور کتابفروشی ها در قسمت مجازی این نمایشگاه تنها از راه عضویت در سامانه «بازار کتاب» فراهم گشته است.
کتابفروشی هایی که عضو سامانه «بازار کتاب» نبودند هم تا پنجم اردیبهشت ماه برای ثبت نام در این سامانه از راه درگاه «بازار کتاب» فرصت داشتند.
طرح مسئله نبود مساحت برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب
جلسه اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با مدیران سی وپنجمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با حضور علی رمضانی، قائم مقام و سخنگو؛ علیرضا نادعلی شهرستانی عضو و نایب رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران و همینطور نمایندگان دستگاههای مختلف مشارکت کننده در برگزاری نمایشگاه کتاب اجرا شد.
علیرضا نادعلی هم در این جلسه اظهار داشت: این جلسه به خاطر هماهنگی دستگاه هایی که در برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران مشارکت دارند، برگزار شده است.
وی در رابطه با برگزاری این دوره از نمایشگاه کتاب در مصلی اضافه کرد: به خاطر میزان مساحتی که نمایشگاه کتاب تهران نیاز داشت، مجبور هستیم این دوره را هم در مصلی برگزار نماییم چون مجموعه شهرآفتاب آن میزان مساحت را که مورد نیاز نمایشگاه کتاب بود، نتوانست تأمین کند.
تعطیلی کتابستان در خیابان انقلاب
کتابفروشی کتابستان در خیابان انقلاب تهران با صدور پیامی در کانال اطلاع رسانی این فروشگاه اعلام تعطیلی کرد.
این کتابفروشی بعد از یک سال و چهار ماه پس از افتتاح اعلام تعطیلی کرد. تعطیلی کتابفروشی ها به طور عمده به علل اقتصادی همچون پایان اجاره بها و یا اجاره بهای بالا و غیره است، در هفته های گذشته شهر کتاب بهشتی هم به سبب افزایش اجاره بها اعلام تعطیلی کرد.
ارسال ۱۵۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره شعر رضوی
سید حسین سیدی مدیر دفتر شعر و ادبیات بنیاد بین المللی امام رضا (ع) در رابطه با برگزاری جشنواره بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) اظهار داشت: با برگزاری جشنواره های رضوی درصدد هستیم در جهت ترویج سیره امام رضا (ع) گام کوچکی دراین زمینه برداریم.
مدیر دفتر شعر و ادبیات بنیاد بین المللی امام رضا (ع) به استقبال شاعران از این بخش جشنواره اشاره نمود و اظهار داشت: رغبت حضور شاعران نامی و حتی نوپا را برای تولید اثر در حوزه رضوی چشم گیر است. طی دو سال گذشته، تعداد آثار رسیده به این جشنواره از ۴۰۰ اثر به ۱۰۱۰ اثر در سال قبل رسیده و سال جاری هم بیشتر از ۱۵۰۰ اثر به دبیر خانه جشنواره ارسال شده است.
انتشار فراخوان چهل ودومین جایزه کتاب سال
فراخوان چهل ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران توسط خانه کتاب و ادبیات منتشر گردید و مهلت ارسال آثار به آن تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ اعلام شده است.
چهل ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با هدف شناسایی و معرفی کتاب های برتر، کمک به اعتلای سطح دانش و فرهنگ مکتوب جامعه اسلامی، حفظ استقلال و هویت فرهنگی و حمایت و تشویق پدیدآورندگان متعهد و متخصص، بهمن ماه ۱۴۰۳ انجام می شود.
بر اساس این فراخوان، دبیرخانه جایزه کتاب سال از ناشران، پژوهشگران، محققان، مؤلفان، مترجمان و مصححان دعوت می کند با ثبت نام در تارنمای اینترنتی ketabsal.ketab.ir کتاب یا کتاب های پیشنهادی خویش را به دبیرخانه جایزه کتاب سال ارسال نمایند.
انجام مراحل پایانی غرفه سازی ناشران در نمایشگاه کتاب
حسین تیموری، مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با اشاره به کارهای این کمیته در آستانه برگزاری این دوره از نمایشگاه بین ‎المللی کتاب تهران اظهار داشت: فضای مصلی امام خمینی (ره) تحویل ستاد برگزاری نمایشگاه قرار گرفته است و نقشه ها و جانمایی ناشران حوزه های کودک و نوجوان، ناشران داخلی، ناشران خارجی، ناشران بین الملل نهایی شده و اجرای غرفه ناشران این حوزه ها اواخر این هفته شروع و تا اوایل هفته آتی تکمیل می شود.
وی با اعلان اینکه غرفه سازی ناشران در فضای شبستان مراحل پایانی خویش را طی می کند، اضافه کرد: آماده سازی زیرساخت های مورد نیاز در مصلی امام خمینی (ره) همچون غرفه های تبلیغات، غرفه های رفاهی و غرفه های اطلاع رسانی از سه شنبه چهارم اردیبهشت شروع شده است.
آغاز ثبت نام سازمان ها و نهادها برای یارانه خرید کتاب
محمد خلج مدیر کمیته اداری و مالی سی وپنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اظهار داشت: ثبت نام یارانه اعتباری خرید کتاب از بخش مجازی سی وپنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران مختص سازمان ها و نهادها از پنجشنبه ششم اردیبهشت شروع شد.
وی اضافه کرد: متقاضیان می توانند تا بیست ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با رفتن به سامانه ketab.ir نسبت به ثبت درخواست خود اقدام نمایند.


1403/02/07
12:54:13
0.0 / 5
94
تگهای خبر: آموزشی , اینترنت , برنامه , جایزه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵