چرا سه فیلم كودك را همزمان اكران كردید؟

چرا سه فیلم كودك را همزمان اكران كردید؟

به گزارش بلك بلاگ حامد جعفری، تهیه كننده انیمیشن های سینمایی «شاهزاده روم» و «فیلشاه» و مدیرعامل هنرپویا در یادداشتی به اكران همزمان 3 فیلم كودك و نوجوان در سینماهای كشور اعتراض كرد.


به گزارش بلك بلاگ به نقل از ایسنا، این تهیه كننده معتقد است: «هرچند سهم شورای صنفی نمایش در این قصور و جفا در حق سینمای كودك و نوجوان بیشتر از دیگران است، اما نباید نقش سازمان سینمایی و مدیران سینمایی را كه وظیفه نظارتی در این بین دارند را نادیده بگیریم.»

متن كامل یادداشت حامد جعفری به شرح ذیل است:
«آخرین ساعات 22 بهمن 96 از تلخ ترین شبها برای همه اعضای خانواده هنرپویا بود، زمانی كه رسول صدرعاملی و محمدرضا فروتن، داوران جشنواره فیلم فجر در برنامه هفت، به صراحت اعلام نمودند كه «فیلشاه» را اصلا ندیده اند، چه برسد به اینكه بخواهند آنرا مورد داوری قرار دهند و بدین سان امكان رقابت كه حق قانونی «فیلشاه» بود، از این فیلم سلب شد تا برای نخستین بار در تاریخ جشنواره فجر، فیلمی در بخش سودای سیمرغ حضور داشته باشد، اما به عمد و كاملا غیرقانونی كنار گذاشته شود.
آن روز سوال مهمی ذهن ما را درگیركرده بود: چرا برخی مدیران سینمایی موفقیت «فیلشاه» را نمی خواستند؟ اگر قرار بود این فیلم كودك نادیده گرفته شود، پس چرا دبیر جشنواره اصرار به حضور «فیلشاه» درجشنواره فجر داشت؟ چرا خودشان «فیلشاه» را در بخش مسابقه قرار دادند، ولی پس از آن تلاش كردند كه نه در جشنواره به درستی نمایش داده شود و نه توسط هیئت داوران دیده شود؟ چرا با انیمیشنی كه برای سینمای ایران از لحاظ فنی دستاوردی بزرگ به حساب می‎آمد و بعدها در گیشه لقب پرفروش ترین و پرمخاطب ترین انیمیشن و فیلم كودك سال سینما را از آن خود كرد، اینگونه رفتاركردند؟
حالا این روزها خبر اكران همزمان 3 فیلم كودك و نوجوان (بنیامین، تورنادو و منطقه پرواز ممنوع) درسینماها برایمان یادآور همان رفتاری است كه بعضی از مدیران و اهالی سینما با «فیلشاه» داشتند. همان سنگهایی كه برخی مدیران سینمایی با سوء استفاده از سمت هایشان بر سر راه موفقیت ما در اكران قرار می دادند، بر سر راه 3 فیلمی قرارگرفته كه اگر در رقابتی ناجوانمردانه واردشان نمی كردند، فارغ از محتوایشان می توانستند فروش بهتری در گیشه داشته باشند. هرچند سهم شورای صنفی نمایش در این قصور و جفا در حق سینمای كودك و نوجوان بیشتر از دیگران است اما نباید نقش سازمان سینمایی و مدیران سینمایی را كه وظیفه نظارتی در این بین دارند را نادیده بگیریم.
سینمای مهم و استراتژیك كودك نیازمند تصمیم گیری ها و اقدامات درست و اساسی است و نمی توان فقط با شعار حمایت و اقدامات نمایشی كمكی به آن كرد. سینمای كودك نیازمند حامیان جدی و دلسوز بیشتری در بدنه مدیریتی و صنفی سینما است. احتیاج به وجود دفتر پخش تخصصی، سرگروه سینمایی مستقل و حضور یك نماینده ویژه در شورای صنفی نمایش برای سینمای كودك و نوجوان حالا بیشتر از قبل احساس می شود. نیازی كه پاسخ شفاف مدیران سینمایی به آن نشان داده است كه آیا واقعا می خواهند سینمای كودك و نوجوان در كشور قوت بگیرد یا نه؟ آیا اصلا برای سالم سازی محتوا و تسهیل حضور خانواده ها و كودكانشان در سینما اهمیتی قائل هستند یا خیر؟»



1398/08/25
14:11:56
5.0 / 5
4174
تگهای خبر: برنامه , جشنواره , سینما , فیلم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳