اسماعیل خلج: جمعه كشی تاریخ انقضا ندارد

اسماعیل خلج: جمعه كشی تاریخ انقضا ندارد

بلك بلاگ: اسماعیل خلج می گوید، نمایش «جمعه كشی» تاریخ انقضا ندارد و بعد از 45 سال آنرا با تفكر امروزش روی صحنه می برد.


به گزارش بلك بلاگ به نقل از ایسنا، این نمایشنامه نویس، بازیگر و كارگردان تئاتر در نشست نمایش «جمعه كشی»كه سه شنبه دوم مهرماه در لابی ورودی و نه حتی در كافه تماشاخانه یا لابی طبقه دوم تماشاخانه سنگلج برگزار شد، بیان كرد: این نمایش كه از تكنیك های تئاتری بهره می برد در آن سال هایی كه نخستین بار اجرا شد با تمرین های زیاد همراه بود و فرصت كافی وجود داشت تا بازیگرها نقش خودرا درآورند ولی الان به سبب كمبود وقت بیشتر از یك ماه تمرین نداشتیم و البته این را بعنوان بهانه نمی گویم چون هیچ بهانه ای قابل قبول نیست.
او كه پس از انقلاب هم چندین نمایشنامه نوشته و در كنار تله تئاتر اجرا كرده است، اضافه كرد: ما در این نمایش یك اجرای جدید و پیشرو را روی صحنه می بریم و به نظرم تاریخ انقضا ندارد و این طور نیست كه كهنه شده باشد در واقع معتقدم «جمعه كشی» از بی زمان ترین نمایش های من است.
وی در پاسخ به اینكه چرا باردیگر سراغ این نمایشنامه قدیمی رفته و نمایشی جدید را اجرا نمی كند؟ اظهار داشت: این طور نیست كه در نوشتن نمایشنامه جدید ناتوان باشم ولی تمام وقتم مربوط به نوشتن تحقیقی است كه ۳۵ سال است، مشغول آن هستم. خودم خیلی راغب هستم به این كار چون ۴۵ سال قبل من ۳۰ ساله بودم و در یك فضا و اتمسفری دیگر زندگی می كردم. تحت تاثیر احساسات دیگرانی بودم كه اكثرا شاعر یا نمایشنامه نویس بودند و در آن زمان كارهایی را می دیدم كه همه بهترین هنرپیشه ها بودند و در یك نمایش می شد همه آنها را با هم روی صحنه دید.
خلج اظهار داشت: من در این سال ها باز هم زندگی كردم و نوشتم و الان كه باردیگر می خواهم «جمعه كشی» را كار كنم به عقب برنمی گردم و آنرا با تفكر الآنم برای همین جهان و ارائه به همین مردم تنظیم كرده ام. من ضعف كمبود نمایشنامه ندارم و انتخابم برای این است كه به نظرم این نمایشنامه هنوز تازه است.
او اشاره كرد: ما در آن سال هایی كه در كارگاه نمایش كار می كردیم یاد می گرفتیم كه موقع نوشتن، هر متن با متن دیگرمان تفاوت داشته باشد و كارگردانی و بازی هایمان نیز تكراری نباشد. این اصل هنوز برای من اجرا می شود.
وی در آخر به فعالیت های دیگرش نیز اشاره نمود و اظهار داشت: مدتی قبل یك نمایشگاه نقاشی در خانه هنرمندان ایران داشتم ولی بعضی دوستانم نمی دانستند كه من از كوچكی نقاشی می كردم در صورتیكه از كوچكی كارگردان و نویسنده هم بودم و هنوز خودرا شاگرد می دانم.
در این جلسه مسعود رحیم پور، علی فتحعلی و مجید گیاهچی نیز بعنوان بازیگر و مجری طرح نمایش حضور داشتند.
این نمایش از هفتم مهرماه با بازی محمود حسینی، علی خازنی، محمدرضا خسرویان، اسماعیل خلج، مسعود رحیم پور، افشین زارعی و علی فتحعلی در تماشاخانه سنگلج اجرا می شود.




منبع:

1398/07/02
20:36:48
5.0 / 5
4383
تگهای خبر: تئاتر , رمان , نمایشگاه , نویسنده
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳