نشست تجربه های ادبیات دینی كودك در غرب؛

ادبیات دینی غرب را در یك مركز تخصصی پالایش نماییم

ادبیات دینی غرب را در یك مركز تخصصی پالایش نماییم

به گزارش بلك بلاگ ناصر نادری در نشست تجربه های ادبیات دینی كودك در غرب اظهار داشت: باید مركزی تاسیس شود كه آثار ادبیات دینی كشورهای غربی و شرقی را پالایش كرده و از محتواهای ارائه شده ایده بگیرد.



به گزارش بلك بلاگ به نقل از مهر، نشست «تجربه های ادبیات دینی كودك در غرب؛ بهره ها و مخاطره ها» با حضور تعدادی از علاقه مندان به كتاب و كتابخوانی در فروشگاه كتاب و محصولات فرهنگی انتشارات به نشر (آستان قدس رضوی) اجرا شد.
حجت الاسلام علیرضا سبحانی در ابتدای این نشست، با اشاره به این كه در ادبیات دینی غرب تكثر و تنوع قالب نسبت به سوژه اثر از اهمیت بیشتری برخوردار است، اظهار داشت: نوآوری های بی شماری در یك سوژه در آثار ادبیات دینی غرب دیده می شود كه سبب جذب بیشتر مخاطب می شود. به همین سبب است كه در غرب آثار تولیدی نو و غیر تكراری می باشد. در كشورهای غربی دایره و محدوده ای بسیار كوچك از معارف قابل ارائه به كودكان و نوجوانان وجود دارد اما همین سوژه در چارچوب های مختلف مطرح می شود پس باید این ایده های مبتكرانه را در تولید آثار دینی در كشور لحاظ نماییم.
وی با ذكر مثالی از تنوع كتب ادعیه در كشورهای غربی اظهار داشت: ۵۰ نشر با ۵۰ گونه را می توان یافت كه هر یك زیبایی و تنوع خاص خودرا دارد، درست است كه ادبیات كشورهای غربی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال از ما در تولید اثر پیش هستند اما لازم است ساختار و مهندسی محتوا و معماری زیباسازی متن را از این آثار فرا بگیریم.
سبحانی نسب در قسمتی از سخنانش اظهار داشت: كتاب دینی باید سه كار آگاهی بخشی، عاطفه برانگیزی و ایمان افزایی را افزایش دهد. در كشورهای غربی در موارد اخلاقی در رابطه با حوزه دین، بحث تولد تا مرگ، پیامبران الهی، فرشتگان و... آثار بسیار خوبی در چارچوب های متنوع تولید شده كه به جهت استفاده بسیار مناسب از رنگ ها و ویراستاری هماهنگ سبب جذب مخاطب كودك می شود. در سفری كه به برخی كشورهای اروپایی داشته ام، حدود ۸۰ كتاب را تصویربرداری كردم كه نشان از تنوع بی نظیر قالب در این آثار دارد.
در ادامه این نشست حجت الاسلام غلامرضا حیدری ابهری نویسنده ادبیات دینی، از پنج انگیزه كشورهای غربی درباره تولید آثار دینی اظهار داشت: انگیزه دین گرایانه، دین ستیزانه، دین شناسانه، كاسب كارانه و ابزار انگارانه همچون این موارد محسوب می شود. در انگیزه دین گرایانه كارها به جهت علقه های دینی تولید می شود و هدف آن معرفی و زیباسازی دین در اذهان است، در انگیزه دین ستیزی اما نفی مفاهیم دینی عامل اصلی تولید آثار است.
وی افزود: در انگیزه دین شناسانه، دین را بعنوان یك پدیده معرفی می كند و هدف آن معرفی احكام و آداب و تاریخ دین است ولی در انگیزه كاسب كارانه به سبب تقاضایی كه از طرف بازار نشر وجود دارد، یك اثر تولید می شود. كتاب های دینی در ایران به شكلی نوشته می شوند كه كودكان تلقی كتاب زندگی از آن ندارند. بنا بر این باید با زبان كودك و روانشناسی دقیق آثار تحلیل و آنالیز شود. دو سری كار در غرب وجود دارد كه می توانیم از آنها بهره بگیریم، یكی كارهای قابل ترجمه و دیگری كارهای قابل استفاده می باشد، كتاب هایی كه در حوزه ادبیات دینی در كشور تولید می شود اكثرا معرفی تاریخ و سیره پیامبران و معجزات آنها به صورت جداگانه در كتاب های مختلف است و معرفی جامعی نداریم در صورتیكه در یكی از كتاب های غرب این مساله با نگاه جامعی ارائه شده است.
ناصر نادری كارشناس مجری این برنامه و از نویسندگان ادبیات دینی كشور نیز با تاكید بر ضرورت تاسیس مركز مطالعات ادبیات دینی جهان در كشور اظهار داشت: باید مركزی تاسیس شود كه آثار ادبیات دینی كشورهای غربی و شرقی را پالایش كرده و از محتواهای ارائه شده ایده بگیرد. می توانیم از تجربه های تولید آثار ادبیات دینی غرب، در ایران بعنوان نویسنده و ناشر استفاده نمائیم. طراحی ساختار، فرم ارائه كار، شیوه خلق متن همچون نكات بارز است، همین طور كار گروهی و توجه به فضای نقد از دیگر مواردی است كه در ادبیات غربی توجه ویژه ای به آن می شود.
وی درانتها این نشست كه با پرسش و پاسخ سوالات حاضران همراه بود، اظهار داشت: آثار دینی در غرب با زبان امروزی به تمام دل مشغولی های زندگی می پردازد و این موارد در حوزه روانشناسی، عرفانی و فلسفی مطرح است و این همان نكته ای است كه در حوزه اخلاق و عرفان دین در ادبیات ایران كم كاری كاملا مشهود است.


منبع:

1398/06/05
13:07:49
5.0 / 5
4609
تگهای خبر: برنامه , طراحی , فرهنگی , محصولات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵