غوغای خالو قنبر در پایتخت

تشویق بی وفقه و ممتد موسیقی هرمزگان در تهران

تشویق بی وفقه و ممتد موسیقی هرمزگان در تهران

به گزارش بلك بلاگ سومین دوره شب های جنوب با اجرای متفاوت خالو قنبر راستگو و گروه «داماهی» شروع شد.


به گزارش بلك بلاگ به نقل از ایسنا، در اولین شبِ از رویداد سه روزه سومین دوره شب های جنوب، 23 دی ماه قنبر راستگو با دو پسرش و ابراهیم علوی روی سن می آیند؛ این دفعه خالو مانند سال های پیش و اجراهای دیگرش فقط به خواندن و نی جفتی نواختن اكتفا نمی كند؛ او شروع می كند به روایت قصه ای از قصه های جنوب. همان كاری كه در موسیقی نواحی و مقامی ایران معمول است. قبل از این، خالو در هیچكدام از اجراهای تهران اش داستان نخوانده بود.
بعد از بخش نخست، مانند سال قبل اعضای «داماهی» كم كم روی سن می آیند و همه با خالو هم نوا می شوند. موسیقی آنها همه در خدمت نی جفتی خالوست و هر بار خالو در جفتی اش می دمد، مخاطبان تمام انرژی خویش را آزاد می كنند. قصه گویی خالو كه تمام می شود، نوبت به «داماهی» می رسد.
داماهی این دفعه متفاوت از گذشته ظاهر می گردد. تنظیم ها كمی فرق كرده كه اقتضای شب های جنوب است و روشن كه تنظیم ها بیشتر از پیش در خدمت موسیقی هرمزگان قرار گرفته اند. داماهی در این اجرا تنها دو قطعه فارسی اجرا كرد. مجید سالاری هم حضور پررنگ تری در خوانش و همراهی با رضا كولغانی داشت. درامر گروه تغییر كرده بود و احمد عباس نیا جایگزین شده بود. درامر جوانی كه اخیرا همكاری با داماهی را آغاز كرده، شلوغ كاری نمی كرد و بسیار محدود، كنترل شده و تكمیل كننده پركاشن بود.
حسین نظری اما نقطه روشن و تازه ای در اجرای داماهی بود. قیژك نوازی از مكران زمین. وی در سه قطعه نواخت و در دو قطعه خواند. او قطعه «در سایه گل» را در مقام كهنویی بازخوانی كرد كه تحریرهایش بیشتر از هر چیزی به موسیقی جَز نزدیك بود. در این شب تنها صدابرداری سالن برخلاف همیشه كمی شنونده را آزرده می كرد.
مخاطبانی كه خیلی هاشان از بندرعباس به پایتخت آمده بودند تا در اولین شبِ جنوبی، اجرای خالو قنبر و «داماهی» را ببینند، یك صدا و بی وقفه می خواندند و كف می زدند و با موسیقی همراهی می كردند.
امسال هم اغلب هنرمندانی كه در شب های جنوب روی صحنه می روند، همان هایی هستند كه سال قبل به این فستیوال دعوت شده بودند و بدین سان مهدی ساكی و ماكان اشگواری، گروه سلیدون، گروه جالبوت و محسن شریفیان برنامه یشان را اجرا خواهند كرد.




1397/10/24
19:45:00
5.0 / 5
3807
تگهای خبر: برنامه , داستان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱