شهیدی با بلك بلاگ مطرح كرد؛

بازی های موبایلی سهم بیشتری از گردش مالی صنعت گیم دارند

بازی های موبایلی سهم بیشتری از گردش مالی صنعت گیم دارند

به گزارش بلک بلاگ، کارشناس روند و آینده پژوهی بنیاد ملی بازی های کامپیوتری اظهار داشت: بازی های موبایلی سهم بیشتری از گردش مالی این صنعت را تصاحب کرده اند.



مهشید شهیدی کارشناس روند و آینده پژوهی بنیاد ملی بازی های کامپیوتری در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به سرانه مصرف بازی های ویدئویی در جهان اظهار داشت: امروزه بازی های ویدئویی به مثابه شکل جدیدی از مصرف فرهنگی به حساب می آیند که بیش از ۳ میلیارد نفر مخاطب در سرتاسر جهان دارند. این صنعت فرهنگی توانسته به رقابت با سایر حوزه ها نظیر سینما، پویانمایی و … بپردازد و مخاطبان زیادی را در سرتاسر جهان به دست آورد. در ایران نیز برآوردها نشان میدهد بیش از ۳۴ میلیون نفر بازیکن به بازی های ویدئویی مشغول هستند. بر این اساس شناخت ذائقه و فاکتورهای مصرف بازیکنان ضروری به نظر می آید. به همین دلیل به گفتگو با مهشید شهیدی، دکترای جامعه شناسی و پژوهشگر حوزه بازی های ویدئویی پرداخته ایم.
وی به درآمد بازار بازی های ویدئویی در سطح جهان پرداخت و اضافه کرد: آمارهای متنوعی درباب این مساله وجود دارد. اما طبق گزارش شرکت تحقیقات بازار IDC، درآمد بازار جهانی بازی های ویدئویی در سال ۲۰۲۱ به ۱۹۳ میلیارد دلار رسیده که از مجموع صنعت فیلم جهانی (۱۰۰ میلیارد دلار) و ورزش های حرفه ای آمریکای شمالی (حدود ۷۵ میلیارد دلار) بیشتر است. آمار دیگری در سال ۲۰۲۱ از طرف MPA (انجمن تصویر متحرک) نیز انتشار یافته که نشان میدهد ارزش بازار بازی های ویدئویی بیش از ۶ برابر ارزش بازار پخش برخط موسیقی است. در مجموع می توان گفت بعد از شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ و قرنطینه های انجام شده، بازی های ویدئویی از رشد شایان توجهی به لحاظ درآمد و تعداد مخاطبان برخوردار شدند.
کارشناس روند و آینده پژوهی بنیاد ملی بازی های کامپیوتری با اشاره به نقش پلت فرم های بازی اظهار داشت: در مجموع بازی های موبایلی سهم بیشتری از گردش مالی این صنعت را تصاحب کرده اند. طی سالهای قبل، دانلود و استفاده از بازی های موبایلی در میان کودکان و بزرگسالان رشد داشته است که به نوبه خود منجر به افزایش درآمد بازی های موبایلی شده است. یکی از محبوب ترین بازی های موبایلی در سال ۲۰۲۳، پابجی موبایل بوده است. پر درآمدترین بازی موبایل سال ۲۰۲۳ تاکنونHonor of Kings بوده است که طبق داده های Appmagic بار دیگر پرفروش ترین بازی در سرتاسر جهان در سیستم عامل های iOS و اندروید بوده است. در مجموع طبق گزارش های نیوزو سهم درآمد کنسول ها کاهش خواهد یافت.
شهیدی در ادامه اظهار داشت: در سال ۲۰۲۲ آمارهای انتشار یافته از طرف نیوزو نشان داد که بیش از ۱.۷ میلیارد بازیکن مرد و بیش از ۱.۳۹ میلیارد بازیکن زن در سرتاسر جهان وجود داشته است. در ایران نیز طبق گزارش های رسمی در سال ۱۴۰۰، ۵۹% مخاطبان صنعت بازی در ایران مرد هستند و ۴۱% درصد آنان را زنان می سازند. این نسبت در سال ۱۳۹۸، برای مردان ۶۲% و برای زنان ۳۸% بوده است. این مساله نشان دهنده رشد نفوذ بازی های ویدئویی در زنان ایرانی بوده است. بررسی وضعیت بازیکنان در جهان نشان میدهد که ۲۶ درصد از بازیکنان در هفته ۱ تا ۵ ساعت را صرف بازی های ویدئویی می کنند. میانگین جهانی برابر با ۸.۴۵ ساعت است و حدود ۲۵٪ از این زمان توسط بازیکنان صرف بازی های چند نفره آنلاین می شود.
وی اضافه کرد: آمارهایی در statista انتشار یافته که نشان میدهد که جمعیت چین با ۱۲.۳۹ ساعت میانگین هر هفته در سال ۲۰۲۱ بیشترین زمان بازی های ویدئویی را به خود مختص کرده است بعد از آن ویتنامی ها با میزان ۱۰.۱۶ ساعت در هفته در جایگاه دوم قرار گرفتند. همین طور چین با ۷۴۲.۱۹ میلیون بازیکن، بیشترین تعداد بازیکن را در سرتاسر جهان دارد. ایالات متحده در رتبه بعدی قرار گرفته است. به سبب تفاوت در سبک های بازی و تجربیات بازی، بازارهای غربی و شرقی در این زمینه از هم متفاوت هستند. این دو کشور بزرگ ترین بازارهای بازی در جهان را نیز به خود اختصاص داده اند.
کارشناس روند و آینده پژوهی بنیاد ملی بازی های کامپیوتری در آخر اظهار داشت: آمارهای متنوعی در این خصوص دیده می شود، در میان کاربران اینترنت در سرتاسر جهان در سال ۲۰۲۱، بازی های شوتر یا تیراندازی به عنوان پر بازیگرترین ژانر بازی برای حدودا تمام گروههای سنی رتبه بندی شدند. اکشن ماجراجویی دومین ژانر پرطرف دار بازی است که در همه گروههای سنی رتبه دوم را داشته است.

1402/12/14
17:03:59
0.0 / 5
213
تگهای خبر: اینترنت , دانلود , ژانر , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳