رمضانی خبر داد؛

حضور متقابل نشر ایران و عربستان در نمایشگاه های کتاب یکدیگر

حضور متقابل نشر ایران و عربستان در نمایشگاه های کتاب یکدیگر

بلک بلاگ: قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران از مذاکره با مسئولان نمایشگاه کتاب ریاض برای حضور متقابل نشر ایران و عربستان در نمایشگاه های کتاب دو کشور آگاهی داد.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، علی رمضانی قائم مقام و سخنگوی سی وپنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در حاشیه حضور در سی ودومین نمایشگاه بین المللی کتاب دهلی نو با اشاره به دیدار با رئیس نمایشگاه کتاب ریاض اظهار داشت: ما قبل از این هم در نمایشگاه بین المللی کتاب پکن با مسوول نمایشگاه کتاب ریاض گفت و گو کرده بودیم.
وی اضافه کرد: با وجود این که فاصله کمی با برگزاری نمایشگاه ریاض داشتیم، اما تعاملات با مسئول این نمایشگاه را آغاز نموده و تا مراحل پایانی هم برای حضور جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه ریاض پیش رفتیم، اما در نهایت طرفین نتوانستند مقدمات اجرائی را به مرحله حضور برسانند.
قائم مقام و سخنگوی سی وپنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران افزود: گفت و گو با مسوول نمایشگاه ریاض روز گذشته در نمایشگاه بین المللی کتاب دهلی نو صورت گرفت و موضوع بحث هم حضور ایران در نمایشگاه ریاض – که در ماه سپتامبر برگزار می گردد – و حضور عربستان در نمایشگاه کتاب تهران بود. هر دو طرف مشتاق توسعه همکاریهای بین ناشران، نویسندگان و مجموعه های همدیگر هستند.
رمضانی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت روابط بین دو صنعت نشر ایران و عربستان اشاره نمود و اظهار داشت: هم حضور نشر عربستان در نمایشگاه کتاب تهران برای ایران مهمست و هم حضور ایران در نمایشگاه ریاض برای عربستان. صنعت نشر عربستان حجم تولید بالایی دارد و در ایران نیز امکان ترجمه آثار عربی به فارسی آسان است. می توانیم با اشتراکات فرهنگی و دینی بسیار زیادی که داریم خیلی از آثار را آسان تر و با کمترین تغییرات ترجمه و در کشور عرضه نماییم.
وی اضافه کرد: در این جلسه و گفت و گو دو طرف بر انجام فعالیت مشترک تاکید کردیم و قرار شد اطلاع رسانی لازم به ناشران فعال خودرا برای ثبت نام در نمایشگاه های کتاب تهران و ریاض انجام دهند. یکی از کارهای متنوعی که در مجموعه نمایشگاه های کتاب دنیا توسط مجموعه برگزار کننده نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به انجام می رسد، دعوت برای حضور در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران است. در نمایشگاه های کتاب دهلی نو، پکن و مسکو که جزو بزرگترین ها هستند و همچنین سایر نمایشگاه های منطقه و خارج از منطقه، ناشران و مجموعه نمایشگاه ها را برای حضور دعوت می نماییم و همچنین تفاهم نامه های مشترکی پس از نخستین حضورها بین دو کشور را منعقد می نماییم.
مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات ایران در بخش دیگری از سخنان خود به حضور ایران در نمایشگاه کتاب سال قبل دهلی نو اشاره نمود و اظهار داشت: سال قبل در نمایشگاه هند هم ما تفاهم نامه تبادل غرفه رایگان و میزبانی از چند نفر از حاضران دو کشور را امضا کردیم. سال قبل هند میزبان ما بود و ما در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران میزبان آنها بودیم و مجدد امسال ما میهمان هندی ها هستیم و تعاملات گسترده تری داریم. وقتی تفاهم نامه ها را امضا می نماییم، ارتباط بین ناشران و حضور دو کشور ساده تر می شود و هزینه هایی که داخل کشور برای حضور بین المللی پیش بینی می شود، به مصرف ارتقای کیفیت حضور می رسد. در ایام آتی در نمایشگاه کتاب دهلی نو میزبان چند نفر از شاعران هستیم تا در نشست های شعر در کرسی های زبان فارسی و نمایشگاه حضور داشته باشند. در نمایشگاه های کتاب کشورهای عربی نیز در دو سال اخیر حضور جدی داشتیم. در نمایشگاه های مسقط، بیروت، دوحه، بغداد و… حضور پیدا کردیم و برای حضور در سایر نمایشگاه ها نیز تلاش می نماییم.


منبع:

1402/11/24
08:40:50
0.0 / 5
328
تگهای خبر: فرهنگی , كتاب , كیفیت , نمایشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳