توسط انتشارات روزنامه ایران؛

بیگانه با ترس وارد بازار نشر شد

بیگانه با ترس وارد بازار نشر شد

به گزارش بلک بلاگ، کتاب بیگانه با ترس؛ هشت گفتگو در رابطه با خلبان محمود اسکندری توسط انتشارات مؤسسه مطبوعاتی ایران منتشر و راهی بازار نشر شد.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، کتاب «بیگانه با ترس؛ هشت گفتگو در رابطه با خلبان محمود اسکندری» نوشته صادق وفایی اخیرا توسط انتشارات مؤسسه مطبوعاتی ایران منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب سیزدهمین عنوان مجموعه «دفاع مقدس» است که این ناشر چاپ می کند.
محمود اسکندری متولد سال ۱۳۲۶ و درگذشته به سال ۱۳۸۰ یک از خلبانان افسانه ای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که مأموریت های محیرالعقول و غیرممکنی را در طول جنگ، تبدیل به عملیات ممکن کرد. حضور در پروازهای کردستان و گشت زنی های مرزی در تابستان ۱۳۵۸ سبب شد هواپیمای فانتوم F4 اسکندری قبل از شروع رسمی جنگ مورد برخورد پدافند قرار گرفته و سقوط کند. او هم مبادرت به خروج اضطراری کرد که خلبان کابین عقبش شهید علی ایلخانی به علت آتش پدافند زمین به هوا به شهادت رسید. اسکندری هم بشدت از ناحیه پا صدمه دید و در پروازهای روزهای اول جنگ حضور نیافت.
پس از گذشت چند روز اسکندری باردیگر به پرواز برگشت و بمباران مناطق و مراکز تجمع نیروهای متجاوز دشمن بعثی را بمباران کرد. وی در طول جنگ بارها به آسمان بغداد پرواز کرد و لقب «محمود بغدادی» را از همسنگران شهید و جانباز خود دریافت کرد. شجاعت و پرواز عجیب این خلبان سبب شد بعد از اجکت اول، با وجود آن که بارها مورد برخورد گلوله های دشمن قرار گرفت سقوط نکرده و هواپیمای خویش را به آشیانه برگردانَد.
محمود اسکندری در عملیات حمله به پایگاه های سه گانه H3 در جایگاه لیدر یکی از دسته های چهارفروندی در کنار فرج الله براتپور لیدر هشت فانتوم اعزامی پرواز کرد و بنا بود بعنوان جانشین براتپور، در صورت شهادت یا سقوط براتپور رهبری پرواز فانتوم ها را به عهده بگیرد. او بعد از بمباران موفق پایگاه های الولید، مأموریت پیدا کرد فانتوم صدمه دیده از عملیات را که در پایگاه متروک پالمیرا در سوریه زمینگیر شده بود، آزمایش کرده و به ایران بازگرداند. این کار هم که در مرحله اول با حمله پرنده های رهگیر بعثی ناکام مانده بود، در مرتبه دوم با پروازی محیرالعقول از آسمان عراق و پیمودن عرض خاک این کشور انجام شد؛ طوری که صدام حسین چندتن از فرماندهان ارتش خویش را به خاطر توفیق اسکندری در آن، اعدام کرد.
حضور در عملیات معروف بغداد برای برهم زدن امنیت بغداد و پیشگیری از برگزاری هفتمین کنفرانس سران کشورهای جنبش عدم تعهد یکی از مهم ترین مأموریت های محمود اسکندری در طول جنگ است. صادق وفایی نویسنده کتاب پیش رو می گوید یکی از علل تولید این کتاب، غفلتی بوده که نسبت به نقش اسکندری در توفیق این مأموریت در حقش روا داشته اند و در حالیکه همه عباس دوران را به خاطر ایثار و شهادت در این مأموریت می ستودند، جای خالی تحسین و تقدیر اسکندری دراین میان خالی بود که توانست فانتوم سوراخ سوراخ و زخمی خویش را از جهنم پدافندی بغداد به پایگاه همدان برگرداند.
بمباران های موفق پالایشگاه کرکوک، مواضع نظامی در بغداد و بمباران عجیب پل استراتژیک و شناور عراق روی اروندرود که سبب آزادسازی خرمشهر شد، از دیگر موارد درخشان کارنامه اسکندری هستند که در گفتگوهای کتاب «بیگانه با ترس» به جزئیات آنها پرداخته شده است.
کتاب پیش رو به جز مقدمه های ناشر و نویسنده، دربرگیرنده ۸ گفتگو با این عناوین است:
«گفتگوی اول؛ فرج الله براتپور، علی اکبر زمانی و محمود ضرابی»، «گفت وگوی دوم؛ اسماعیل امیدی و روح الدین ابوطالبی»، «گفت وگوی سوم؛ امیرخلبان فریدون صمدی»، «گفت وگوی چهارم؛ امیرخلبان اسماعیل امیدی»، «گفت وگوی پنجم؛ امیران خلبان ناصر باقری و محمدرضا قره باغی»، «گفت وگوی ششم؛ امیران خلبان اسماعیل امیدی، محمدرضا قره باغی، علی اکبر زمانی، محمد اسکندری، محمود ضرابی، اصغر شفائی و محمدرضا ملکی»، «گفت وگوی هفتم؛ حسینعلی ذوالفقاری» و «گفت وگوی هشتم؛ محمدرضا قره باغی، محمد و ملیسا اسکندری»
بین راویان کتاب، فریدون صمدی بعنوان معلم محمود اسکندری، فرج الله براتپور فرمانده و همرزم، محمود ضرابی همرزم، اکبر زمانی خلبان کابین عقب در مأموریت انهدام پل اروندرود و چندماموریت دیگر، محمدرضا قره باغی، روح الدین ابوطالبی و اسماعیل امیدی دوست نزدیک و همرزم، ناصر باقری بعنوان کابین عقب اسکندری در مأموریت بغداد و حسینعلی ذوالفقاری بعنوان همرزم و هم پرواز محمود اسکندری حضور دارند.
در قسمتی از این کتاب می خوانیم:
* ازدواجشان پس از آموزش در پاکستان بود یا قبلش؟
شفائی: نه بعدش. برگشته بودیم و افسر شده بودیم. در پایگاه یکم مهرآباد با اف فور پرواز می کردیم.
اسکندری: سال ۱۳۵۲ بوده است.
شفائی: و زمانی بود که همیشه هم اتاق بودیم؛ چه مهمانسرای شیراز و چه جاهای دیگر. همیشه هم اتاق بودیم و کلی حرف می زدیم. همان گونه که گفتم ما راحت از این مسائل می گذریم؛ از این مسائلی که تیمسار زمانی از مأموریت تعریف کردند. شما باید ثانیه ها را در نظر بگیرید. ثانیه هایی که بمب زیر هواپیمای شما بسته شده و دارید روی آتش دشمن پرواز می کنید و می دانید آن طرف هم بی کار ننشسته و نیروی دفاعی اش از آسمان و زمین به سمت شما حمله ور است و با تمام وجود می جنگیدند. این، قابل احترام است. تیمسار زمانی اشاره کردند، اگر کسی در کشورهای دیگر، مدتی را سرباز جنگ بوده باشد و وارد محفلی شود و بگوید من سرباز جنگ بوده ام، به احترامش بلند می شوند و دست می زنند. ما واقعاً باید قدر همه سربازهای وطن را در هر رده و سازمانی که هستند، زمینی، دریایی، هوایی بدانیم.
این کتاب با ۴۹۶ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۲۰۰ هزار تومان عرضه شده است.


منبع:

1402/10/08
18:49:08
0.0 / 5
247
تگهای خبر: رمان , كتاب , مطبوعات , نویسنده
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳