یوسفی مطرح كرد؛

کار یک پژوهشگر زمانی مفید می باشد که با جامعه در ارتباط باشد

کار یک پژوهشگر زمانی مفید می باشد که با جامعه در ارتباط باشد

به گزارش بلک بلاگ، فرزاد یوسفی نویسنده کتاب دریچه ای به حقیقت دنیا اظهار داشت: کار پژوهشی پژوهشگر وقتی مفید می باشد که با جامعه در ارتباط باشد.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، رونمایی از مجموعه سه جلدی «دریچه ای به حقیقت دنیا» با حضور حجت الاسلام ملکی قائم مقام حوزه های علمیه کشور، وحید لحمی و فرزاد یوسفی نویسندگان آن در دفتر مرکزی انتشارات کتاب جمکران اجرا شد.
«حجت الاسلام پورطباطبایی» رئیس هیات مدیره انتشارات کتاب جمکران، بعنوان نخستین سخنران برنامه در بیان چگونگی دلیل تدوین این مجموعه با سخنی از مرحوم عین صاد در کتاب فوز سالک آغاز کرد و اظهار داشت: بلا مرکبی است که علی یک عمر به آن تاخت درحالی که وقتی یک ساعت به سراغ ما می آید، ناله مان درمی آید. بلا ما را سنگین می کند و خسته می شویم، اینجاست که از حق جدا می شویم، از حق می بریم و پیوندهایمان را از او قطع می نماییم.
پورطباطبایی افزود: خیلی از متدینان و مؤمنان با کوچک ترین مشکل، داد و هوارشان بلند می شود. شروع می کنند به اعتراض کردن به خدا و تصور خیلی از افراد در جامعه اینست که آمده اند در دنیا که مدتی زندگی راحتی داشته باشند و فکر می کنند به واجبات دینی شان عمل کنند، دیگر این ها بهترین موجودات روی زمین هستند و نباید کوچک ترین تلنگری به آنها وارد شود. درحالی که در این کتاب ها آمده امیرالمؤمنین فرموده اند زندگی با بلا و سختی است و در قرآن خدا فرموده ما انسان را در رنج آفریدیم و همینطور گفته ان مع العسر یسری؛ همراه با سختی آسانی هست. عنوان جلد اول این مجموعه «اینجا هتل نیست» مصداق تام و تمام این مجموعه است که مقرر است شش جلد شود. دنیا هتل نیست که با ذره ای سختی اعتراض نماییم. هدف از خلقت در این دنیا عبادت کردن است، هدف چریدن در این علفزار دنیا نیست.
در بخش بعدی، محمد حسنی مدیرعامل انتشارات کتاب جمکران اظهار داشت: ما به این نوع کتاب ها نیاز داریم و این نیاز، نیازی در کنار نیازهای دیگر نیست. در این دوره پست مدرن که یقینیات دوره مدرن هم زیر سوال رفته است و خود غربی ها هم دیگر حرفی ندارند و ما در بین این جهان آمده ایم پس از هزار و چهارصد سال اسلام را احیا نماییم، وسط این تمدنی که دارد سیطره پیدا می کند ازاین رو سوالات جامعه ما پیچیده تر خواهد شد. مهم ترین پرسش انسان در این عصر حیرت چیست؟ فرمول های حاکم بر این دنیا چیست؟ مقصد کجاست. غربی ها به این پرسش ها بخصوص پس از رنسانس پاسخ دادند و بر مبنای آن تمدن ساختند. ما از وسط راه آمدیم. و با جزئیات درگیر شدیم. نیامدیم منظومه را از اول بچینیم که کجا هستیم و به کجا باید برویم و چطور باید برویم. ولی این کتاب سه جلدی پژوهشی که کمتر از یک سال به چاپ دوم رسیده و جامعه آنرا پذیرفته نشان میدهد ما به منظومه فکری نیاز داریم. غربی ها از جایی که مردم می فهمند شروع کردند و برای مردم شوق آفریدند. اما ما هنوز قدرت خلاقی نداشتیم که تعالیم دینی را از جایی که مردم آنرا بفهمند شروع نماییم. این ها جز مباحث اصلی ماست. کتاب ها مثل آدم هایند، بعضی یک مرتبه مصرفند. یک مرتبه بخوانی مطلبش تمام می شود، اما بعضی ها منظومه فکری می دهند تا آخر عمر نگرشش همراه آدم می شود و این مجموعه کتاب جز این گونه کتاب هاست.
وحید لحمی یکی از نویسندگان این مجموعه در بیان چگونگی شکل گیری کتاب اضافه کرد: ما از دانشگاه آمده بودیم با دغدغه های میدانی و چالش هایی که روی زمین مانده بود، برای نمونه بحث رزق، تربیت، شرور که در مباحث حوزه نبود. در حوزه تجویزات پررنگ بود ولی توصیفات پررنگ نبود، بیشتر بر منبرها بیان شده است تا مکتوب. علوم حوزه متنوع بود، اما قرآن و روایات در آن کم گفته شده بود. در صورتیکه بخش خیلی از آیات قرآن در رابطه با این موضوعات بود. ما کشکول زیاد داریم مطالب خوب را جمع می نماییم نقطه ضعف را در دستگاه فکری می دیدیم. نظام اندیشه نداشتیم. ما از دانشگاه آمدیم تا تمدن بسازیم رفتیم سراغ قرآن و روایات. به این نتیجه رسیدیم اول باید توضیحی بدهیم تا پس از آن بتوانیم تمدن سازی نماییم.
«فرزاد یوسفی» دیگر نویسنده این مجموعه، در رابطه با انگیزه اش برای نوشتن کتاب اظهار داشت: پژوهشگر وقتی پژوهشش به درد می خورد که با جامعه در ارتباط باشد. نصف کار پژوهشی خوب اینست که مساله اش و سوالش خوب باشد. دوستی داشتم در دانشگاه که دغدغه زندگی دینی داشت. درگیر مسائلی شده بود که پاسخ روشنی برایش نداشت. در محیط کار می خواست مشکلاتش را برپایه دین حل کند. دغدغه هایش را با من مطرح می کرد و هربار به من انگیزه می داد که دین برای حل این ها چه پاسخی دارد که بدون سوالات او من به این پژوهش نمی رسیدم. و ایشان بسیار پیگیر این کتاب بود اما عمرشان کفاف نداد و از دنیا رفتند.
حجت الاسلام ملکی قائم مقام حوزه های علمیه کشور، بعنوان آخرین سخنران برنامه، این کتاب را آغاز کار این نویسندگان دانست و اضافه کرد: شهید مطهری می فرماید قرآن خلاصه می شود در پنج مسئله: ۱. از کجا آمده ای ۲. به کجا آمده ای؟ ۳. به کجا می روی؟ ۴. چگونه باید بروی؟ ۵. چگونه باید باشی؟ قد افلح المؤمنون. باید مؤمنانه بروی. من یکی از خصوصیت های این کتاب را دیدم که در امتداد همین نگاه قرآنی حرکت کرده است. سوالات جامعه بشری و نه فقط جامعه اسلامی را مطرح کرده است. بشر فطرتا سوال دارد برای چه خلق شده است کجا آمده و باید کجا برود. مهم ساختن مسئله برای بشر است. مساله واقعی. باید ذائقه بشر به سمت نیاز فطری ایمانی اش بازگردد.
حجت الاسلام ملکی به همه معلمان، اساتید دانشگاه و والدین خواندن این کتاب را سفارش کرد و اضافه کرد: مدرسه ها اندیشه ها را می سازند در بحث آموزش و پرورش مهم ترین مساله تربیت انسان متأله، تربیت انسان مؤمن است و معلم نمی تواند چنین انسانی تربیت کند مگر این که اندیشه اش را اصلاح نماید و این کتاب اندیشه را اصلاح می کند. انسان ها باید نگاهشان به دنیا درست و صحیح بشود. دنیای کوچک را کوچک ببینند. دنیا را محل گذر ببینند و این کتاب در این راستاست.


منبع:

1402/10/03
08:00:24
0.0 / 5
275
تگهای خبر: اساتید , برنامه , كتاب , نویسنده
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵