یادداشت مهمان؛

ترومای ناشی از جنگ برای فلسطین نسل ها ادامه دارد

ترومای ناشی از جنگ برای فلسطین نسل ها ادامه دارد

بلک بلاگ: ترومای ناشی از جنگ برای مردم فلسطین تا نسل ها می تواند ادامه یابد اما دولت ها با همکاری یکدیگر می توانند آینده بهتری برای مردم غزه که در بحران زندگی می کنند بسازند.



خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: محمدمهدی سید ناصری نویسنده، پژوهشگر و مدرس حقوق بین الملل عمومی در یادداشتی با عنوان «حق بر مقاومت و حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین از نظر حقوق بین الملل» نوشته و آنرا برای انتشار در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده است.
مشروح این یادداشت را در ادامه می خوانید:
این روزها سراسر غزه به لوکیشنی (۳۶۵) کیلومتری برای صحنه های دردناک و غمگین تبدیل گشته، بیش از چهل روز است که رژیم اشغالگر قدس بصورت مداوم بر سر کودکان و مردم غزه بمب می ریزد و در این زمان خیلی از زنان و مردان و کودکان این منطقه به تلخ ترین شکل ممکن جان خودرا از دست داده اند، این مساله بهانه ای شد تا برمبنای مجموعه ۲ جلدی کتاب خود با موضوع پشتیبانی از حقوق بانوان و کودکان در مخاصمات مسلحانه بین المللی یادداشتی را با موضوع حق بر مقاومت مردم فلسطین جهت تعیین سرنوشت خود بنویسم.
اسرائیل، فصلی تازه از خشونت را در تاریخ رقم زده و غیرنظامیان بی گناه و کودکان را در نوار غزه هدف قرار می دهد. اقدامی که نقض قواعد حقوق بین الملل بشردوستانه است. از آنجا که در هر جنگی عمده ترین و لطمه پذیرترینِ گروه ها، کودکان هستند، روشن است که کودکان غزه در این مخاصمه مسلحانه بی دفاع اند و روزهای خوش کودکی شان می سوزد و از خاکستر آن لطمه های جدی و ماندگاری بر جسم و روحشان بر جای می ماند. کودکان که حدود نیمی از جمعیت نوار غزه را شکل می دهند همیشه در معرض شدیدترین فشارهای روانی بوده اند و بیش از (۷۰) سال است هرروز زندگی خودرا با دلهره و وحشت، آوارگی و اضطراب ناشی از جنگ افروزی و خشونت از طرف اسرائیل سپری می کنند، طبق تازه ترین گزارش سازمان ملل متحد بطور متوسط، هر ده دقیقه یک کودک در غزه کشته می شود. در حقیقت یکی از بلایایی که اصلی ترین قربانیان آن در ضمن تاریخ کودکان بوده و هستند، جنگ است.
جنگ هفتم اکتبر، حقوق کودکان فلسطینی همچون حق حیات، حق زندگی در کنار خانواده، حق بهداشت، حق پیشرفت و تحصیل و آموزش کودکان را نقض کرده است. کودکان بی دفاع فلسطین در مخاصمه ی اخیر کشته می شوند، مورد آزار و اذیت قرار می گیرند، خانه و خانواده خودرا از دست می دهند و با فقدان آموزش و بهداشت با مشکلات عمیق روحی مواجه می گردند. دراین میان خیلی از کشورهای غربی از حق اسرائیل جهت دفاع از خود سخن گفته و ایالات متحده آمریکا در نامه ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد در هجدهم اکتبر، این حق را به ماده ی ۵۱ منشور و حق دفاع از خود استناد نموده است. متن، فرا متن و روند تدوین منشور ملل متحد روشن می کند که ماده ی ۵۱ در ارتباط با دفاع در مقابل حملات مسلحانه از طرف بازیگران غیردولتی مانند حماس قابل استناد نیست.
اگرچه در متن ماده ۵۱ از حمله مسلحانه و نه حمله مسلحانه ازطریق یک دولت سخن گفته شده، اما این ماده دفاع از خودرا تا زمان اتخاذ تدابیر لازم توسط شورای امنیت برای حفظ صلح و امنیت بین‎ المللی، یعنی صلح و امنیت میان کشورها مجاز می داند؛ نکته ای که حاکی از تمرکز این ماده بر ماهیت بین الدولی «حمله مسلحانه» است. ماده ۵۱ آخرین ماده فصل هفتم منشور ملل متحد است؛ فصلی که عنوان و همه مواد آن بر نقض صلح در رابطه میان دولت ها متمرکز است. روشن است که وقتی هدف این فصل پیشگیری از تجاوز و نقض صلح میان کشورهاست، ماده ی ۵۱ می بایست در همان بستر فهم شود. بعلاوه، مذاکرات منتهی به تدوین منشور نیز به روشنی مشخص می کند که در ماده ی ۵۱ حمله مسلحانه دولت مقابل دولت مراد بوده است. بعلاوه، حتی اگر اسرائیل در قالب ماده ۵۱ حق دفاع می داشت، این حق تنها می توانست در حد متوقف کردن و پس زدن حمله مسلحانه باشد. هدف اعلام شده اسرائیل در خصوص نابودی حماس و تخریب گسترده نوار غزه هیچ تناسبی با مضمون ماده ی ۵۱ منشور ندارد. دیوان بین المللی دادگستری نیز در بند ۱۳۹ نظریه مشورتی ۲۰۰۴ میلادی خودرا در مورد دیوار حائل، استناد اسرائیل به ماده ی ۵۱ منشور برای مقابله با تهدیداتی که منشأ آن درون اراضی اشغالی فلسطینی است رد کرد. دو نکته مهم تر این است که اساساً حق دفاع از خود برای مقابله با مردم تحت اشغال قابل طرح نیست؛ برعکس، برمبنای کنوانسیون چهارم ژنو و پروتکل اول آن، کشور اشغالگر ملزم به صیانت از مردم تحت اشغال (یعنی فلسطین) است و حق برقراری نظم و قانون توسط اشغالگر نیز فقط در قالب حقوق بشر و بین الملل بشردوستانه قابل انجام است.
ادعای اسرائیل در خصوص این که با خروج از غزه در ۲۰۰۵ میلادی به اشغال این منطقه خاتمه داده، مورد قبول هیچ کدام از ارکان حقوق بین الملل، ازجمله دیوان بین المللی کیفری و حتی اتحادیه اروپا نیست؛ چونکه ارتش اسرائیل به عنوان نیروی مسلح متخاصم خارجی به رغم خارج شدن از غزه هیچگاه کنترل مؤثر بر این باریکه را مطابق تعریف حقوقی اشغال (ماده ۴۲ کنوانسیون ۱۹۰۷ لاهه) رها نکرده و با محاصره کامل و اعمال کنترل بر مرزهای هوایی، زمینی و دریایی آن و اعزام مکرر پرسنل نظامی به داخل غزه و کنترل سرشاخه های آب، برق، سوخت و نیازهای اولیه مردم آن، کنترل مؤثر خودرا اعمال کرده و در نتیجه مطابق کنوانسیون چهارم ژنو و پروتکل اول آنکه خیلی از مفاد آن در زمره حقوق عرفی هستند، مسئول زندگی و امنیت مردم غزه است. به دلیلهای فوق الذکر و برخی دلیلهای دیگر، مشکل می توان برای حق دفاع از خود در قالب ماده ۵۱ منشور در ارتباط با مقاومت مسلحانه در مقابل یک رژیم اشغالگر کاربردی قائل بود. در یک سرزمین اشغالی بطور طبیعی مردم تحت اشغال حق مقاومت، ازجمله مقاومت مسلحانه، در مقابل اشغال را دارند. این حق بر قاعده احترام به اصل حقوق برابر و حق تعیین سرنوشت ملت ها که دو بار در منشور ملل متحد ماده ی (۲)۱ و ماده ۵۵ منشور مورد تاکید قرار گرفته، استوار است. در حقوق بین الملل، حق مقاومت با اصل حق تعیین سرنوشت مرتبط می باشد و حق تعیین سرنوشت در ارتباط با سلطه استعماری، سلطه خارجی و رژیم های نژادپرست که حقوق سیاسی و مدنی قسمتی از مردم را نفی می کنند، مدلول دارد. حقوق بین الملل اساساً اشغال را امری موقتی و دوفاکتو می شناسد و اشغال دائمی را که در مورد اراضی فلسطینی عملی شده، غیرقانونی می شمرد.
در این رابطه، گاه توسل به زور برای کسب حق تعیین سرنوشت ضرورت می یابد. قطعنامه ۲۶۲۵ مجمع عمومی در ۱۹۷۰ میلادی به صراحت بر حق مقاومت در مقابل قراردادن ملت ها تحت حاکمیت، سلطه و استثمار خارجی و قطعنامه ۳۰۳۴ مورخ ۱۹۷۲ میلادی بر «مشروعیت مبارزه مردم تحت سلطه خارجی برای آزادی ملی» تاکید کرده است. در مقدمه اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز از عدم صیانت از حقوق بشر توسط حکومت به عنوان دلیل موجهی برای «توسل مردم به قیام مقابل جباریت و سرکوب» به عنوان آخرین چاره سخن رفته است. اقدامات روا داشته توسط رژیم اشغالگر قدس بر غیرنظامیان خصوصاً زنان و کودکان در غزه تماماً نقض کلیه قواعد حقوق بین الملل بشردوستانه و حقوق بشر است. اکنون شرایط زنان و کودکان فلسطینی در منازعه اخیر، روایتی تلخ و تکان دهنده است که می بایست تدبیری جدی از جانب دولت های طرف مخاصمه و جامعه ی جهانی به ویژه سازمان ملل متحد صورت گیرد. بمباران بی امان مناطق مسکونی و با قطع برق در غزه، بیمارستان ها بی برق می مانند و نوزادان در انکوباتورها و بیماران سالمند در اتاق ها بدون دسترسی به اکسیژن در معرض خطر قرار می گیرند، خانواده ها در غزه هم اکنون برای دسترسی به آب سالم با مشکل مواجهند. یونیسف ضمن ابراز نگرانی شدید از وضعیت کودکان در غزه، اظهار نمود که این منطقه به گورستان هزاران کودک تبدیل گشته است و به طرز شگفت انگیزی شمار کودکان کشته شده در غزه در حال افزایش می باشد.
با وجود این، تهدید مقابل کودکان در غزه فراتر از بمب و موشک است؛ بیش از یک میلیون کودک در غزه با بحران آب مواجهند و مرگ ومیر کودکان خصوصاً نوزادان به علت کم آبی یک تهدید بزرگ است. حدود (۴۴) درصد از کل جمعیت فلسطین و (۴۷) درصد از جمعیت (۲.۳) میلیون نفری نوار غزه کودک هستند؛ بنابراین شروع دور جدید حملات رژیم صهیونیستی نگرانی گسترده ای درباره ی نقض حقوق بشر خصوصاً حقوق کودکان بوجود آورده است. وخامت بحران بشردوستانه در غزه سبب تشدید نگرانی ها درباره ی ی نقض شدیدتر حقوق کودکان در این منطقه شده است، برای اینکه این وضعیت منجر به افزایش نرخ ناامنی غذایی، نقض حق کودکان برای داشتن استانداردهای مناسب زندگی مطابق با ماده ی (۲۷) کنوانسیون حقوق کودک سازمان ملل متحد و نقض حق بر سلامت کودکان بوسیله هدف قرار دادن تأسیسات آب و فاضلاب و امکان ابتلای کودکان به بیماری ها برمبنای ماده ی (۲۴) همان کنوانسیون می شود و حدود ۲.۲ میلیون نفر دسترسی عادی خود نسبت به آب پاکیزه را از داده اند که بیش از یک میلیون نفر این افراد کودکان هستند این کمبود آب و غیر بهداشتی بودن آن، خطر ابتلاء به بیماری های مزمن را زیاد می کند که یکی از دلیلهای اصلی کشته شدن کودکان است.
تشدید حملات اسرائیل به غزه همین طور به حق بر امنیت و حق بر آموزش آموزش کودکان غزه لطمه وارد کرده است؛ هم اکنون مدارس غزه به عنوان پناهگاه مورد استفاده قرار می گیرند، هرچند که این اماکن دیگر از بمباران های رژیم صهیونیستی نیز در امان نیستند و برمبنای ماده ی (۲۸) کنوانسیون حقوق کودک، دسترسی کودکان به آموزش می بایست تضمین شده و نباید نقض گردد. ترومای ناشی از جنگ برای مردم مظلوم فلسطین تا نسل ها می تواند ادامه یابد؛ دولت ها با همکاری یکدیگر می توانند آینده بهتری برای مردم غزه که در جنگ و بحران زندگی می کنند بسازند.


منبع:

1402/09/06
13:59:10
0.0 / 5
226
تگهای خبر: استاندارد , حقوقی , كتاب , نویسنده
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲