روزشمار جنگ ایران و عراق ۱۱؛

رژیم صدام قصد اشغال دائمی بخشی از خاک ایران را دارد

رژیم صدام قصد اشغال دائمی بخشی از خاک ایران را دارد

به گزارش بلک بلاگ، رژیم صدام به صراحت قصد اشغال دائمی بخشی از خاک کشور ما را دارد و با اسلحه های روسی و پشتیبانی آمریکا کمر به نابودی انقلاب ما بسته است.



خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و ادب _ الناز رحمت نژاد: در یازدهمین روز از هجوم سراسری عراق به ایران، تلاش عراقی ها برای تصرف خرمشهر ادامه یافت و با یک گردان تانک، یک گردان پیاده مکانیزه و یک گردان پیاده، پیشروی به مرکز شهر را شروع کردند.
با حماسه عظیمی که رزمندگان اسلام آفریدند، دشمن را با شکست سختی مواجه ساختند. امروز سوسنگرد و بستان آزاد شدند و تعدادی تانک عراقی به غنیمت نیروهای خودی درآمد. در منطقه میانی امروز تلاش عراقی ها برای تصرف ارتفاعات مهران بی نتیجه ماند و در محور گیلان غرب تلفات زیادی به آنها وارد شد. همینطور در سرپل ذهاب درگیری ادامه یافت.
گزارش ها حاکی از تجمع نیروی دشمن در این منطقه و قصد آنها برای حمله به کرمانشاه است. در این روز فعالیت هوایی دشمن کاهش قابل ملاحظه ای داشت و دو فروند هواپیمای دشمن در تجاوز به مناطق جنوبی و شمالی نبرد سرنگون شد. نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی امروز چند پل و پایگاه نظامی دشمن را هدف قرارداد و یک فانتوم خودی بعد از انجام عملیات سقوط نمود.
با گذشت یازده روز از جنگ، تلفات سنگین جانی و خسارات فراوان مالی همراه با ناکامی در رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده، بغداد را بشدت نگران کرده است. رژیم عراق احساس می کند در ورطه ای افتاده که خارج شدن از آن تنها به میل و اراده تهران بستگی دارد. از سوی دیگر اوضاع در ایران به تدریج درحال بهبودی است و جمهوری اسلامی با بهره گیری از زمین گیر شدن ارتش عراق در دشت های خوزستان، امکان و قدرت خویش را برای یک جنگ طولانی سازمان می دهد و اعلام می کند که حاضر به سازش با عراق متجاوز تا پیش از شناسایی مسئول آغاز جنگ نیست. همزمان با تحلیل رفتن توان نظامی عراق، تلاشهای صلح شدت یافته، فشار بر ایران بیشتر می شود. از طرف دیگر، کشورهای منطقه بشدت از شکست عراق به هراس افتاده اند و خویش را برای مواجهه با خطر احتمالی آماده می کنند. قدرت های بزرگ هم به انحای مختلف خواستار خاتمه جنگ شده، تهدید به دخالت می کنند.
همزمان با ۱۰ مهر ۱۳۵۹ و یازدهمین روز از آغاز جنگ تحمیلی با تورق روزشمار جنگ ایران و عراق، کتاب چهارم، هجوم سراسری که توسط مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گردآوری شده، به بررسی شکست هجومی دشمن به خرمشهر پرداختیم که مشروح آن در ادامه این گزارش می آید؛
حملات و درگیری های زمینی
جبهه جنوبی
گزارش ها حاکی از استقرار نیروهای زرهی و دیگر نیروهای دشمن در نوار مرزی از فاو تا خرمشهر است و ازاین رو شهربانی آبادان نسبت به امکان عبور عراقی ها با قایق از عرض اروندرود اخطار داده است.
دشمن با آنکه در روز گذشته برای تصرف خرمشهر موفقیتی به دست نیاورد و گرفتار خساراتی شد، از بامداد امروز با تجهیزات بیشتری حمله کرده است. به گزارش سپاه خوزستان: «صبح مجدداً نیروهای نظامی (عراق) وارد خرمشهر شده، گمرک و راهآ هن را تصرف کردند. جنگ و گریز در طول روز ادامه داشته است. ۲۰ تانک وارد خرمشهر شده که ۱۰ دستگاه آنرا مردم منهدم کرده اند.»
یکی از فرماندهان گردان کماندویی دشمن می گوید: «طرح حمله به داخل شهر با نیروهایی متشکل از گردان تانک الحسن، گردان ۳ پیاده مکانیزه، گردان ۱ پیاده با پشتیبانی گردان تانک بر موک مقارن ساعت ۱۳ به اجرا درآمد و پیشروی به مرکز شهر شروع شد. ما تصور می کردیم بزودی شهر سقوط خواهد کرد، امّا قضیه عکس بود! در ساعت ۱۶/۱۵ همان روز من با چشمان خود شاهد از هم پاشیدگی نیروها عراقی بودم. وضعیت فوق العاده ناخوشایند بود، روحیه ها متزلزل شده بود، تسلط بر نیروها ممکن نبود. بعضی فراری ها تا پل نو به عقب برگشته، بخشی حتی به طرف شلمچه درحال حرکت بودند. خسارت ها فراوان بود، طوری که بیشتر از ۲۳ تانک و ۱۷ نفربر از دست دادیم. ده ها نفر کشته و اسیر شدند و بقیه شکست سختی را متحمل گردیدند.»
اداره مرکزی اطلاعات سپاه ضمن گزارشی از وضعیت امروز خرمشهر اعلام نمود: «مهاجمین عراقی حدود ۱۰۰۰ نفر بودند. زد و خورد در شهر بسیار شدید بود. مردم را ۲۰ نفر، ۲۰ نفر به خط کرده، کوچک و بزرگ را اعدام می کردند و در همان حال مشروب می خوردند. حدود ۲۰۰ غیرنظامی شهید شدند و حدود ۱۵۰۰ نفر را اسیر کرده، بردند مهاجمین عراقی حدود ۱۰۰۰ نفر بودند. زد و خورد در شهر بسیار شدید بود. مردم را ۲۰ نفر، ۲۰ نفر به خط کرده، کوچک و بزرگ را اعدام می کردند و در همان حال مشروب می خوردند. حدود ۲۰۰ غیرنظامی شهید شدند و حدود ۱۵۰۰ نفر را اسیر کرده، بردند. هما کنون (ساعت ۲۲)، مهاجمین اطراف راه آهن هستند، به پل نرسیده اند و مشغول جمع کردن کشته های خود هستند.»
در محور آبادان، به گزارش ستاد مشترک ارتش: «از اوایل صبح امروز نیروهای مهاجم عراقی از دو سمت جاده اهواز و دارخوین مشغول پیشروی هستند و پل می سازند و نیرو پیاده می کنند.» در محور شمال غربی اهواز، به دنبال حملات موفقیت آمیز روز گذشته‌ی نیروهای خودی و عقب زدن دشمن، رزمندگان اسلام شب گذشته هم در این محور (در حدود کوت سید نعیم) به عراقی ها حمله کردند که دشمن با دادن تلفاتی مجبور به عقب نشینی شد. به گزارش سپاه خوزستان: «از کوت تا سوسنگرد به فاصله تقریبا ۵۰۰ متر به ۵۰۰ متر تانک و خودروی عراقی منهدم یا سالم متوقف شده و نفراتش فرار کرده اند. تعداد اسرای سوسنگرد و بستان معتنابه است. تلفات تانک و خودروی دشمن زیاد است، ولی آمار تلفات ۱۵۰ تانک دشمن که توسط رئیس جمهور اظهار شده بیشتر از واقع است.»
به این ترتیب سوسنگرد مقارن ظهر امروز آزاد شد و با تعقیب نیروهای عراقی تابستان، بستان هم آزاد شد. به گزارش سپاه: «روحیه اهالی روستاهای بین حمیدیه و سوسنگرد خیلی خوب بوده، اکثراً از رفتن عراقی ها خوشحال اند و برخی از خوانین که با دشمن همکاری کرده اند، شناسایی و دستگیر شده اند. نیروهای پیاده دشمن بیشتر به طرف بستان گریخته اند و بقیه تانک های عراقی از راه کرخه کور به سمت هویزه رفته اند.»
به گزارش ژاندارمری سوسنگرد: «با فعالیت پرسنل هوانیروز، لشکر ۹۲ زرهی، سپاه پاسداران و ژاندارمری سوسنگرد، شب قبل و روز جاری به تیپ زرهی عراق مستقر در محور سوسنگرد حمیدیه ضربات سنگینی وارد شد و یگان های زرهی دشمن معدوم و تعدادی افسر و درجه دار و سرباز عراقی دستگیر شدند و از ساعت ۱۱ روز جاری شهر کاملا در اختیار نیروهای خودی درآمد که مشغول پاکسازی آن هستند. ضمناً مأمورین ژاندارمری با کمک پرسنل سایر نهادهای انقلابی به شهر های بستان و هوزگان عزیمت کرده اند و مشغول پاکسازی این دو شهر هستند.»
جبهه میانی
در پی آزادی شهر مهران در روز گذشته، تلاش دشمن برای تسلط مجدد بر این شهر ادامه دارد. معاون استانداری ایلام در مورد وضع جبهه مهران اظهار داشت: «امروز نیروهای عراقی هیچ گونه پیشروی در مهران نداشتند و تلاش آنها برای گرفتن ارتفاعات بی نتیجه ماند و مواضع دشمن با توپخانه و خمپاره در هم کوبیده شد. ارتفاعات استراتژیک منطقه در تصرف نیروهای انقلاب است و در این درگیری برخی از برادران به شهادت رسیدند.»
در محور گیلان غرب درگیری ادامه دارد. توپخانه و هوانیروز خودی روی تانک ها و مواضع دشمن اجرای آتش می کنند. گزارش خبرگزاری پارس حاکی است: «در مدخل بخش گیلان غرب صدها زن و مرد و کودک همراه با احشامشان دیده می شوند که بعثی ها آنها را از روستاها بیرون رانده اند. نیروهای عراقی در روستاهای مسیر نفت شهر تا ۹ کیلومتری گیلان غرب مستقر شده اند و در این قسمت ۸۰ تانک و تعداد زیادی خودرو و توپخانه دارند که نیروهای جمهوری اسلامی توانستند با ۱۸ تانک از پیشروی مهاجمان جلوگیری نمایند. همچون عامل بازدارندۀ حرکت دشمن، شرکت فعالانه مردم است.»
در جبهه سرپل ذهاب دشمن از دیشب دست به نقل و انتقالات جدید زده و تعداد بیشتری تانک وارد صحنه نبرد کرده است. به گزارش خبرگزاری پارس: «امروز در این جبهه نیروهای خودی در دو محور با نیروهای دشمن در ستیز بودند، یکی در راه دشت از گله و ارتفاعات باویسی و اطراف آن، و محور دیگر تنگه ای که در پشت کوه های گچ و مسیر قصرشیرین قرار دارد.»
بنا به گزارش قرارگاه مقدم نیروی زمینی ارتش: «دشمن در معبر مهران دهلران بعد از عبور از رودخانه چنگوله به حوالی نصریان رسیده و در معبر گیلان غرب قصرشیرین به حوالی چم امام حسن (ع) عقب نشینی کرده است. همینطور دشمن در محور سرپل قصرشیرین به اطراف بابا هادی عقب نشینی نموده است.»
از سوی دیگر، طبق اعلام سپاه غرب: «حمله عراق به گیلان غرب، در ساعت ۱۳: ۳۰ امروز در سه راهی تنگ حاجیان دفع شد و نیروهای عراقی تا کوه کرینا عقب نشستند.»
جبهه شمالی
مرکز اطلاعات سپاه غرب کشور اعلام نمود: «حدود یک لشکر با تجهیزات کامل ارتش عراق که همچون تعداد زیادی تانک و حدود ۲۰ فروند هلیکوپتر و میگ در اختیار دارند، از طریق سیروان به میدان (یکی از مناطق دشمن، شمال ازگله) وارد شده اند و سلاح های سنگینی به مناطق دالاهو وارد کرده اند و با همکاری مهاجمین قصد حمله به کرمانشاه را دارند.» یکی از مسئولین لشکر ۲۸ سنندج اعلام نمود: «عراقیها نیروهای خویش را در پنجوین و بایوی و باشماق تقویت کرده اند، امّا هنوز درگیری نداشته ایم.»
خلاصه اطلاعیه های ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی
اطلاعیه ۱۱۲
ارتش جمهوری اسلامی ایران در نبرد امروز، توانست طی یک نبرد هماهنگ، مزدوران عراقی را در منطقه سوسنگرد به عقب نشینی وادارد، تعداد قابل توجهی از تانک های آنها را منهدم سازد و تعداد زیادی از نیروهای عراقی را اسیر نماید.
اطلاعیه ۱۱۴
برابر گزارش رسیده در ساعت ۱۷ امروز یک میگ عراقی در منطقه دزفول توسط رزمندگان ژاندارمری سرنگون شد. همینطور در ساعت ۱۷/۴۵ هم یک سوخوی عراقی در آسمان قروه (کردستان) توسط هواپیمای شکاری نیروی هوایی ارتش، ساقط شد.
اطلاعیه ۱۱۶
رزمندگان دلیر ارتش جمهوری اسلامی با توکل به عنایت خداوند و برخورداری از پشتیبانی های همه جانبه سپاه پاسداران و مردم مسلمان ایران، روز گذشته در منطقه عملیاتی جنوب، حداقل ۱۷۰ تانک دشمن را منهدم ساخته یا به غنیمت گرفتند.
اطلاعیه ۱۱۹
یک ستون بزرگ دشمن مرکب از تانک، نفربر و دیگر خودرو های نظامی در غرب کشور توسط هواپیماهای جنگنده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران منهدم شد.
اطلاعیه ۱۲۱
در پی نبردهای سنگین روز دهم مهر، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران با یک عملیات چریکی موفق شدند چندین تانک دشمن را در مناطق اهواز سوسنگرد منهدم ساخته و این مناطق را از وجود دشمن پاک سازند. گروه دیگری از تکاوران هم با پشتیبانی نیروهای مسلح و پاسداری در یک عملیات پارتیزانی موفق شدند تعداد زیادی تانک و نفربر و مقادیر قابل توجهی اسلحه و مهمات دشمن را به غنیمت بگیرند.
اطلاعیه ۱۲۳
روز دهم مهر در محور اهواز سوسنگرد با تلاش شبانه روزی و زدن ضربات سنگینی جنگ آوران نیروی زمینی، هوایی، هوانیروز، ژاندارمری، برادران پاسدار و مردم غیور خوزستان به مزدوران عراقی، دشمن مجبور به عقب نشینی و با به جا گذاردن تعدادی تانک و وسایل جنگی فرار کرد. دو خلبان و کمک خلبان شجاع (هوانیروز)، دشمن فراری را تعقیب کردند و سر انجام شانزده عراقی را به اسارت گرفتند.
قسمتی از اطلاعیه ۱۶۳
فعالیت های نیروی هوایی در مورخ ۵۹/۷/۱۰:
۱_ انهدام پل جاده کرکوک به بعقوبه، پل حافظ، پل اول دره علی بیک و پل دوم کوت
۲_ وارد کردن خساراتی به اردوگاه قوس تپه و حریر و همینطور پادگان زینو و بوکرماس
خلاصه بیانیه های نظامی عراق
بیانیه ۵۷
روز گذشته، دو هواپیما و یک هلیکوپتر ایرانی بر اثر شلیک آتشبارهای ضدهوایی عراقی ر منطقه موسیان و نزدیکی بصره سرنگون شدند. در حملات این هواپیماها که هدفشان بمباران مناطق غیرنظامی و تأسیسات اقتصادی عراق بود، چهار غیرنظامی مجروح شدند. هواپیماهای ایران همینطور منطقه الکوت و دیاله را بمباران کردند.
خبرگزاری عراق: «هواپیماهای جنگی این کشور روز گذشته (۵۹/۷/۱۰) در چهار نوبت مناطق نظامی ایران را در نزدیکی دزفول بمباران کردند و خسارات سنگینی به تأسیسات نظامی وارد آوردند. نیروهای مسلح عراق روز گذشته حملات خویش را ضد اهداف نظامی ایران را در دزفول از سر گرفتند. هواپیماهای جنگی این کشور مراکز تجمع تانک های ایران را در این منطقه بشدت بمباران کرده، خسارات سنگینی به نیروهای ایرانی واردآوردند.»
رادیو بغداد: نیروی هوایی ایران نیمی از هواپیماهای خویش را از دست داده و هواپیماهای خویش را به فرودگاه های دیگر منتقل ساخته است.
بازتاب حملات و درگیری ها
خبرگزاری رویتر: افسران عراقی اعلام نمودند کماندوهای این کشور امروز دست به یک تهاجم شدید ضد آبادان و اطراف آن زدند. در ضمن نیروهای عراقی در خط دوم جبهه، با بهره گیری از موشک های کوچک با پاسداران انقلاب ایران در خرمشهر، درگیر یک جنگ شدید خیابانی هستند. به قول سرگرد عراقی، پاسداران جدا از نیروهای نظامی هستند و انتظار می رود نیروهای عراقی اواخر امروز کنترل خرمشهر را به دست گیرند.
رادیو لندن بخش عربی: به گزارش خبرنگار بی بی سی، برای عراق حفظ آن چه تابحال در جنگ به دست آورده، مشکل است و ایرانی ها به مراتب بهتر از گذشته می جنگند. تلفات نیروهای عراقی بیشتر از آن است که اظهار شده و ایرانی ها تأسیسات نفتی و صنعتی عراق را با مهارت فراوانی بمباران می کنند به گزارش خبرنگار بی بی سی، برای عراق حفظ آن چه تابحال در جنگ به دست آورده، مشکل است و ایرانی ها به مراتب بهتر از گذشته می جنگند. تلفات نیروهای عراقی بیشتر از آن است که اظهار شده و ایرانی ها تأسیسات نفتی و صنعتی عراق را با مهارت فراوانی بمباران می کنند.
رادیو صدای آمریکا: روزنامه کریستین ساینس مانیتور می نویسد: نیروهای زرهی و پیاده نظام عراق که ۶۰ کیلومتر در خاک ایران در شمال غربی کشور پیش رفته بودند، این هفته منتظر ایستاده اند و ظاهراً قسمتهایی از نیروهای عراق فراخوانده شده اند. در جبهه های جنوبی و اطراف حوزه های نفتی بزرگ ایران و عراق، هنوز جنگ ادامه دارد، امّا از شدت آن کاسته شده است. استراتژی یا هدف دراز مدت عراقی ها ظاهراً اینست که موضع خویش را در اطراف شهر های محاصره شده ایران مستحکم کنند.
خبرگزاری فرانسه: تانک های عراقی در اطراف اهواز که یک مرکز مهم تولید فولاد است، موضع گرفته اند.
رادیو صدای آمریکا: به قول پرزیدنت بنی صدر، نیروهای ایران شهر مهران را آزاد کرده اند. این شهر اوایل هفته پیش به تصرف عراقی ها درآمده بود. در صورتیکه ادعای ایران حقیقت داشته باشد، این نخستین پیروزی عمده نیروی زمینی ایران از زمان شروع جنگ بوده است.
خبرگزاری آسوشیتدپرس: جت های جنگنده ایرانی روز ۵ شنبه (۵۹/۷/۱۰)، تلاش کردند به رآکتور اتمی عراق در حومه بغداد حمله کنند. در جریان این حمله رآکتور آسیب ندید، ولی به یک مرکز تحقیقات اتمی، صدمه وارد شد.
رادیو کلن: هواپیماهای ایرانی در دو روز گذشته چندین بار ستون های کامیون های حامل آذوقه و تسلیحات ارتش عراق را که برای سربازان این کشور در داخل خاک ایران حمل می شد، مورد حمله قرار داده، برخی از آنها را نابود کردند. بعد از حمله برق آسای نیروی هوایی عراق در ده روز قبل به فرودگاه های ایران، مقامات نظامی این کشور تصور می کردند با این ضربه اولاً نیروی هوایی ایران را از عملیات متقابل باز خواهند داشت و در ثانی با از کار انداختن نیروی هوایی ایران قادر خواهند بود ضمن اشغال قسمتی از سرزمین های ایران خواسته ها و ادعاهای ارضی خویش را به رژیم متزلزل خمینی بقبولانند. لیکن واکنش برق آسای نیروی ایران و حملات مرگبار این نیرو به مواضع نظامی و اقتصادی عراق، این کشور را در وضعیتی وخیم قرار داده است.
رادیو لندن بخش عربی: خلبانان ایرانی با دقت کامل هدف های موردنظر نظامی، تأسیسات نفتی و هدف های صنعتی را بمباران می کنند و در حملات دقت چشمگیری را از خویش نشان داده اند و عراقی ها را از آن چه مزدوران اول نبرد ضد تأسیسات نفتی و صنعتی ایران انجام داده اند، بشدت نگران کرده است.
رادیو اسرائیل: رئیس جمهوری ایران طی اطلاعیه ای اعلام داشت: نیروی هوایی ایران امروز عملیاتی را برای درهم شکستن مقاومت عراقی ها شروع کرده و هوانیروز ایران هم به انتقال واحدهایی به خرمشهر پرداخته است.
جمهوری اسلامی ایران (اوضاع داخلی، مواضع و…)
رئیس دیوان عالی کشور (دکتر بهشتی): ملاقات دولت بعثی عراق و وزیر خارجه آمریکا باید [برای آنها] ثمربخش باشد، به جهت اینکه این دولت به صورت نماینده ابر قدرتها در منطقه عمل می کنند. استراتژی ابر قدرتها در این گونه جنگ ها (جنگ ایران و عراق) ایجاد شرایط جدید در کشورهای طرف منازعه است تا هر دو طرف احساس کنند که مجبورند وسایل جنگی از این یا آن بخرند. ما تصمیم گرفته ایم که محاسبات خویش را بر مبنای امکانات خود انجام دهیم. ما گونه ای دفاع از خود و انقلاب کشور را انتخاب نموده ایم که در آن نیاز به این وسایل، روز به روز کمتر و کمتر می شود نه زیادتر. ما به تولیدات خود متکی خواهیم بود. ما با روشی جدید خواهیم جنگید. ما یک جنگ دراز مدت با توطئه های ضد اسلام و انقلاب اسلامی در پیش داریم. شکل این جنگ امکان دارد مختلف باشد. ما برای یک برخورد بلند مدت با دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی آماده می شویم.
نخست وزیر (آقای رجایی) با انتشار اطلاعیه ای اعلام نمود: نظریه این که در چند روز اخیر بعضی کشورها برای دخالت در منطقه خلیج فارس مبحث بسته شدن تنگه هرمز را مطرح کرده، ابراز نگرانی کرده اند، لازم می داند اعلام نماید که دولت جمهوری اسلامی ایران ضمن احترام گذاشتن به تعهدات و وظایفی که به باعث عرف و حقوق بین المللی برای آزادی کشتیرانی در تنگه هرمز به عهده دارد، صرف نظر از اعمال حق قانونی ایران در مورد دولت یا دول متخاصم منطقه، تا آنجایی که به ایران مربوط است، باز نگه داشتن این آبراهه دریایی را تضمین می نماید.
نخست وزیر (آقای رجایی) در دیدار با وزیر امور خارجه کوبا: به نظر ما صدام تجاوزگر است و مانع حرکت اصیل انقلابی است. به نظر ما پایان منازعه در میزان خسارات جانی و مالی نیست، بلکه پایان منازعه وقتی است که خائن شناخته و به سزای اعمالش برسد. من از پیام آقای فیدل کاسترو تعجب می کنم که به ما سفارش می کند تا زیر چرخ های تانک و توپ دشمن با صدام متجاوز پشت میز مذاکره بنشینیم.
مهدی میرکمالی، کاردار سفارت ایران در بیروت: آمریکا به خوبی می داند که دخالت در جنگ بدون شک به جنگ جهانی سوم تبدیل خواهد شد و این به معنای قطع تمامی منابع نفتی در منطقه خلیج فارس خواهد بود. ایران دارای قدرت قوی دریایی در خلیج فارس است و آمریکا این را می داند. شوروی تظاهر به بی طرفی می کند امّا می خواهد موشک های سنگین به عراق بفروشند.
مواضع و اقدامات ضد انقلاب حزب توده: در جنگ تحمیلی رژیم جنایتکار بعثی عراق ضد ایران، کشورهای عضو جبهه پایداری، متفق و پشتیبان جمهوری اسلامی ایران اند.
حزب رنجبران: قطعنامه صادر شده توسط شورای امنیت به اساسی ترین و حیاتی ترین مسأله برای کشور ما یعنی استقلال، تمامیت ارضی و حق حاکمیت ملی، به بدیهی ترین حق ملت و دولت ایران، یعنی حق دفاع مسلحانه از خاک میهن خویش توجهی نکرده و ضد تجاوز آشکار رژیم جنایتکار عراق موضعی اتخاذ ننموده و در نتیجه خصلت و ماهیت جنگ کنونی را تعیین نکرده است. رژیم بعثی عراق با تجاوز آشکار به خاک ایران، اساسی ترین حقوق بین المللی را نقض نموده است. رژیم صدام به صراحت قصد اشغال دائمی بخشی از خاک کشور ما را دارد و با اسلحه های روسی و پشتیبانی آمریکا کمر به نابودی انقلاب ما بسته است رژیم بعثی عراق با تجاوز آشکار به خاک ایران، اساسی ترین حقوق بین المللی را نقض نموده است. رژیم صدام به صراحت قصد اشغال دائمی بخشی از خاک کشور ما را دارد و با اسلحه های روسی و پشتیبانی آمریکا کمر به نابودی انقلاب ما بسته است.
خلق عرب: تجاوز اهواز گفتند که افراد خلق عرب مواد غذایی و حبوبات آنها را خریداری نموده، در دسترس ارتش عراق قرار داده اند.
عراق (اوضاع داخلی، مواضع و…)
وزیر خارجه عراق: ایران مجبور خواهد شد که آتش بس را قبول کند. لکن اگر ناسازگاری تهران ادامه یابد، ما از قدرت کافی برای ادامه جنگ برخورداریم. البته فکر نمی کنم ایران از چنین توانایی برخوردار باشد. عراق هیچ گونه جاه طلبی ارضی ندارد و تنها بر حاکمیت بر شط العرب و اراضی اشغال شده توسط ایران تاکید دارد. عراق هیچ گونه چشم داشتی به اراضی ایران ندارد و این اراضی را تخلیه خواهد نمود.. مسائل بستگی به موضعی دارد که ایران اتخاذ می کند. هم اکنون برقراری تفاهم با رژیم کنونی ایران مشکل است، امّا این مورد به ایرانی ها بستگی دارد که آیا خواستار صلح هستند یا نه؟
یک سخنگوی حزب دمکرات کردستان عراق در لندن: چریک های کرد مخالف با دولت به ۴۱ حمله ضد مواضع ارتش در شمال عراق و در شهر های کرکوک اربیل دست زده اند.
شبکه تلویزیون آمریکا: عراق قسمتی از هواپیماهای خویش را به کشورهای عربی اردن، عمان، کویت، یمن شمالی و امارت عربی متحده فرستاده تا از حملات هوایی ایران درامان باشند. عربستان سعودی به درخواست آمریکا حاضر به پناه دادن هواپیماهای عراقی نشد.
مواضع و اقدامات کشورها
کارتر: ایالات متحده خواستار برقرار کردن روابط عادی خود با ایران است، چونکه در این برهه زمانی این مبادرت به نفع طرفین است. ما بسیار محتاط بوده ایم و تلاش کرده ایم به ایرانی ها بفهمانیم که ما بی طرف می مانیم و هیچ اقدامی جهت تنبیه ایران انجام نمی دهیم و فقط می خواهیم گروگان ها را آزاد نماییم.
وزیر خارجه آمریکا: آمریکا هیچگاه کوچک ترین قصدی برای اشغال ایران نداشته و ندارد. ما به حقانیت انقلاب اسلامی معتقدیم و آماده هستیم با ایران پیرامون مناسبات دو کشور بر هر پایه و اساسی که باشد، گفتگو نماییم.
کارتر در مجمع سالانه صندوق بین المللی پول و بانک جهانی: ایالات متحده برای هرچه سریعتر جنگ عراق و ایران وارد عمل خواهد شد. تاکنون خیلی از کشورها به خاطر قطع کوتاه مدت جریان نفت صدمه های اقتصادی زیادی دیده اند.
منابع دولت آمریکا: کشتی های جنگی آمریکا، انگلیس، استرالیا و فرانسه مواضع خویش را در اقیانوس هند مستحکم کرده اند.
برژینسکی مشاور امنیتی کارتر: امنیتی مقادیر زیادی تجهیزات برای دخالت نیروهای آمریکا در خاورمیانه تدارک دیده است. آمریکا آماده است تا همانگونه که در برلین و کره جنوبی از مافع حیاتی خود دفاع کرد، در خاورمیانه هم از هیچ اقدامی فروگذار نکند.
آمریکا از اقدام عراق در اعلام آتش بس یک جانبه ابراز خرسندی می کرد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت که متوقف شدن موقت جنگ چیز خوبی است، ولی مهم اینست که یک آتش بس پایدار و بدون مقدمه بین دو طرف برقرار شود.
پنتاگون اعلام نمود: ایالات متحده آمریکا چهار هواپیمای آواکس به خاطر محافظت از چاه های نفت ۵۰ منطقه در مقابله با حمله هوایی احتمالی ایران به عربستان سعودی ارسال خواهد نمود.
یک منبع مطلع در واشنگتن: دو هواپیمای حمل و نقل شوروی حامل مقادیر زیادی اسلحه و مهمات جنگی که به عراق پرواز کرده بودند، به سبب شدت نبرد در شمال خلیج فارس و منهدم شدن پایگاه های نظامی عراق مجبور به بازگشت شده اند.
سخنگوی رسمی دولت آلمان غربی: آلمان غربی از درخواست شوروی امنیت در مورد آتش بس فوری و یافتن چاره صلح آمیز برای جنگ با ایران حمایت می کند.
آلمان غربی از امکانات دیپلماتیک خود برای تحقق این مسئله استفاده خواهد نمود.
در بیانیه‌ی شورای وزیران فرانسه، از ایران و عراق خواسته شده که به جنگ میان خود پایان دهند. فرانسه از گسترش جنگ و ادامه‌ی آنکه توازن منطقه را به لرزه درآورده، بشدت نگران است.
لرد کارینگتون، وزیر خارجه انگلیس از فکر میانجیگری کشورهای اسلامی برای پایان دادن به جنگ عراق و ایران حمایت کرد و اظهار داشت: ضیاءالحق می تواند دراین زمینه مأموریت خویش را انجام دهد. بنظر می رسد کشورهای اسلامی نفوذ بیشتری روی ایران و عراق دارند تا سایر ارگان های نظیر سازمان ملل متحد.
دولت ژاپن اعلام نمود که تصور نمی رود کشورهای بی طرف بتوانند به جنگ ایران و عراق پایان دهند.
سخنگوی دولت ژاپن اظهار داشت: هم اکنون ژاپن از نظر تأمین نفت در مضیقه نیست و ذخیره آن برای چهار ماه آینده کافی است. ۷۰ درصد نفت مورد نیاز ژاپن از کشورهای حوزه خلیج فارس تأمین می شود.
دولت ترکیه با انتشار اطلاعیه ای اعلام نمود که بی طرفی خویش را در جنگ ایران و عراق حفظ خواهد نمود. حریم هوایی ترکیه به روی تمامی هواپیماهایی که کارشناسان نظامی با تجهیزات نظامی برای کشورهای درگیر جنگ حمل می کنند، بسته خواهد ماند. ترکیه تا آن زمان که جنگ ادامه دارد، از ارسال ۵۶ تجهیزات نظامی به دو کشور خودداری خواهد نمود.
در پیامی که از جانب خالد شاه عربستان تسلیم شاه حسین شد، آمده است: اعراب باید از عراق که برای حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت ملی خود مبارزه می کند، حمایت کنند. در هشت روز گذشته، وزیر خارجه عربستان سعودی دوبار با وزیر خارجه آمریکا پیرامون جنگ ایران و عراق بحث و تبادل نظر به عمل آورده است.
انور سادات اعلام نمود: جنگ ایران و عراق خطر بزرگی برای منطقه خلیج (فارس) است و مواضع مصر روشن است. مصر بمباران مردم بی گناه را در ایران و عراق محکوم می کند و اعتقاد دارد که عراق و ایران کشورهای اسلامی هستند و ما طرفدار هیچیک از آنان نمی شویم مگر این که بر حق باشند مصر بمباران مردم بی گناه را در ایران و عراق محکوم می کند و اعتقاد دارد که عراق و ایران کشورهای اسلامی هستند و ما طرفدار هیچیک از آنان نمی شویم مگر این که بر حق باشند. مصر با وجود قطع رابطه با عربستان سعودی بنا به درخواست فوری این کشور با عبور چهار هواپیمای امریکائی برای عملیات وسیع بر فراز این کشور موافقت کرده و به آمریکا اطلاع داده که هرچه عربستان برای دفاع از خود بخواهد، ما حاضریم در اختیارش بگذاریم تا بتواند امنیتش را تأمین کند. ما نه تنها به عربستان سعودی کمک خواهیم کرد بلکه به هر کشور عربی و اسلامی و حتی اندونزی کمک خواهیم کرد و این از مسئولیت اسلامی و عربی مصر سرچشمه می گیرد.
انور سادات، رئیس جمهوری مصر به ایران اخطار داد از تحمیل رهبری خود بر کشورهای خلیج فارس دست بردارد. وی متذکر شد ایران حق دارد هرگونه که مایل است و در چهارچوب قلمرو خود خواسته های خود را اجرا کند، ولی مصر به ایران اجازه نخواهد داد که از اشتباهات دیگران بهره برداری کرده روش خویش را بر کشورهای خلیج فارس تحمیل کند.
از سوی دیگر، ملک حسین شاه اردن اظهار داشت: اردن نمی تواند در مقابل آن چه که حالا میان ایران و عراق می گذرد، بی تفاوت یا تماشاچی باشد. عراق برای باز پس گرفتن حقوق حقه و آشکار خود پیکار می کند و این کشور مطامع توسعه جویانه در اراضی ایران ندارد. هرگونه خطری از طرف ایران متوجه یکی از دولتها یا کشورهای منطقه بشود، تهدیدی است ضد تمام کشورهای عربی.
وال استریت ژورنال: طی چند روز اخیر کاروانهای مهمی از ارتش کویت حامل سلاحهای جنگی و مهمات وارد عراق شده است و از چند روز پیش نیروهای کویتی در یکی از جزایر نزدیک شط العرب مستقر شده اند.
روزنامه السفیر چاپ لبنان: به سبب ادامه جنگ ایران و عراق، نیروی هوایی کویت و بعضی واحدهای ارتش کویت به حال آماده باش درآمده اند. دولت کویت سربازان ذخیره را احضار کرده و وزارت خارجه کویت ورود خارجیان را به کویت ممنوع کرده است.
حاکم رأس الخیمه: امارات عربی متحده در جنگ ایران وعراق بی طرف است. وی قراردادن تأسیسات امارات را در اختیار هواپیماها و ناوهای جنگی تکذیب نمود.
تحلیل ها وتفسیرها
رادیو آمریکا: ایالات متحده آمریکا در برابر جنگ ایران و عراق، بی طرفی کامل را حفظ نموده، و این شایعه که واشنگتن به این یا آن سو متمایل است، بی اساس است. آمریکا با هر دو کشور در تماس است و خواستار اینست که جنگ دو کشور هرچه سریعتر به صلح بیانجامد و طرفین اختلافات خویش را مسالمت آمیز فیصله دهند. نگرانی آمریکا از رنج هایی است که جنگ برای انسان ها به ارمغان می آورد و دلیل دیگر مصائب اقتصادیست. انهدام تأسیسات، از دست رفتن در آمد نفت، کمبود عرضه نفت در جهان، بسته شدن احتمالی تنگه هرمز و قطع جریان نفت و کالاهای مورد نیاز خیلی از کشورها که به صورت یک تهدید جدی مطرح است.
روزنامه وال استریت ژورنال چاپ نیویورک: حمله نظامی عراق به رژیم خمینی، تازه گام نخست صدام برای سرنگون کردن رژیم خمینی است. مرحله دوم دامن زدن به انقلاب در داخل ایران با مسلح کردن گروههای قومی ایران است. عراقی ها انتظار دارند انقلابیون ایران از خراب شدن اوضاع ایران در زمستان بهره گیرند و مردم را با خود همراه سازند و رژیم خمینی را ساقط و سرنگون کنند. البته خیلی از مقامات غربی فکر می کنند که عراق جنگ را شروع کرد و هدفش مسجل کردن رهبری خود بر خاورمیانه بوده است. عراق به این سبب از سرنگون کردن خمینی سخن می گوید که خشن و نیرومند بنظر می رسد تا از پشتیبانی سایر کشورهای خلیج فارس بخصوص عربستان سعودی و کویت برخوردار شود. بعد از پیروزی عراق، صدام بعنوان یکی از رهبران برجسته جهان و هم بعنوان نیرومندترین مقام در خاورمیانه شناخته خواهد شد. صدام حتی رهبری تمام کشورهای جهان سوم خواهد شد و نقشی را که زمانی مارشال تیتو داشت، به دست خواهد آورد.
رادیو لندن: آشکارا پیداست که عراق از ادامه جنگ نگران است، چونکه به مشکلاتی که در میدان های نبرد با آنها روبرو شده پی برده است. عراقی ها حالا با مشکلات روز افزون، حتی ساعت به ساعت روبرو شده اند، چون قادر به تحکیم و حتی نگهداری مواضعی که به دست آورده اند، نیستند و ایرانیان با کسب پیروزی های بیشتر جنگ را دنبال می کنند. عراقی ها علاوه بر عدم توانایی نسبت به حفظ مواضع خود، تلفات جانی و خسارات مالی فراوانی متحمل شده اند. خلبانان ایران با دقت کامل اهداف نظامی، تأسیسات نفتی و هدف های صنعتی را بمباران می کنند. عراقی ها نیاز مبرم به آتش بس دارند تا در خلال آن خویش را برای جنگ طولانی و فرسایشی جمع و جور کنند.
رادیو مسکو به نقل از روزنامه النهار چاپ بیروت: دعوت تهران و بغداد برای مذاکره از جانب برژنف، دلیل خیرخواهی مسکو است، چونکه کسانی که به جنگ ایران و عراق دامن می زنند، برایشان قابل هضم نیست که نیروهای ضد امپریالیستی که در خاور دور و خاور نزدیک با هم متحد شوند. نبرد ایران و عراق، برای محافلی که قصد تسلط بر ثروت های نفتی منطقه را دارند، مانند عسل است و از شلیک گلوله توپ چه از جانب عراق چه از طرف ایران لذت می برند. این محافل می کوشند جمهوری اسلامی ایران را مانند رژیم شاه، پلیس منطقه کنند.
خبرگزاری فرانسه: کارشناسان مؤسسه بررسی های استراتژیک در لندن: هرگونه کوشش ایران جهت بستن تنگه هرمز از نظر تکنیکی بسیار مشکل خواهد بود. بهترین راه کار گذاشتن مین است. لیکن این گذرگاه باریک ترین قسمتش چندین کیلومتر وسعت دارد. کارشناسان مؤسسه مذکور اعلام داشتند که آمریکا برای خنثی کردن این مین ها از لوازم کافی در اقیانوس هند برخوردارست.
رادیو اسرائیل: تصمیم دولت ایران بر رد پیشنهاد عراق در مورد اعلام آتش بس، دولت عراق را ناچار می سازد. تلاشهای خویش را برای دستیابی بر شهر های خوزستان دو برابر سازد تا به این وسیله بتواند دولت ایران را به تغییر موضع وادار کند. طراحان جنگی عراق توجه دارند که نیروی نظامی آنها برای تصرف همه ایران کافی نیست، ازاین رو هدف های محدودی را انتخاب نموده اند. حاکمیت عراق بر تمامی گذرگاه اروندرود، اشغال خوزستان و ضمیمه ساختن آن به خاک عراق به کمک عمال داخلی و سر انجام تسلط بر سه جزیره تنب بزرگ، کوچک و ابوموسی درد دهانه تنگه هرمز موردنظر است. امّا این جنگ در ۱۰ روز نخست نشان داد که ارتش ایران قدرت رزمی شایسته ای دارد و کوشش عراق باتوجه به کثرت ساز و برگ و نفرات آن چشم گیر نیست.
ادامه دارد...


منبع:

1402/07/10
15:18:45
0.0 / 5
218
تگهای خبر: خرید , رمان , روزنامه , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵