گزارش اختصاصی مهر از بغداد؛

کدام کتاب های ایرانی در نمایشگاه بغداد مورد استقبال قرار گرفتند؟

کدام کتاب های ایرانی در نمایشگاه بغداد مورد استقبال قرار گرفتند؟

بلک بلاگ: بیست و چهارمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب بغداد در کنار حضور پرشور مردم عراق شاهد استقبال از غرفه ایران و کتاب های مربوط به سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بود.



خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: بیست و چهارمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب به میزبانی بغداد پایتخت عراق از تاریخ ۲۷ شهریور فعالیت خودرا شروع کرد و امروز ۸ مهر ماه به انتها رسید. این نمایشگاه شاهد استقبال گسترده ای نه فقط از طرف اصحاب فرهنگ و نخبگان ادبی بلکه از طرف تمام اقشار جامعه بود.
خانواده های عراقی حضور شایان توجهی در این نمایشگاه داشتند که خود نویدبخش تحول به وجود آمده در فرهنگ مردم این کشور پس از گذشت ۲۰ سال از نتایج فاجعه بار اشغالگری آمریکا در عراق است. «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق در جریان سخنرانی خود در افتتاحیه این نمایشگاه اشاره کرد: این فعالیت فرهنگی نمایانگر توجه گسترده به کتاب و خوانندگان آن و اهمیت رویدادهای فرهنگی در ترسیم آینده ای شایسته برای مردم عراق است.

حضور گسترده مردم در نمایشگاه امسال بغداد در حالی خودنمایی می کرد که این نمایشگاه در نسخه های سالهای قبل خود شاهد مشارکت کمرنگ مردم بود چونکه به نظر آنها حمایت نهادها و مؤسسات مشکوک از کارهای این نمایشگاه در سالهای قبل مانند «مؤسسه فرهنگ و هنر المدی» یکی از فاکتورهای مهم عدم مشارکت مردم در نمایشگاه کتاب بغداد بود.

نمایشگاه بین المللی کتاب بغداد در دوره های پیشین خود پس از سال ۲۰۱۸ میهمان ویژه ای نداشت اما در امسال، مراکش که برای اولین بار در این نمایشگاه شرکت می کرد به عنوان میهمان ویژه برگزیده شد. برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب بغداد اعلام نموده اند که خاصیت های فرهنگی مراکش که میراث گذشته و مدرنیته را ادغام کرده موجب انتخاب این کشور به عنوان میهمان ویژه شده بطوریکه غرفه هیأت مراکشی دربرگیرنده هزاران نسخه از کتاب های مختلف و مجلات است.
در این دوره از نمایشگاه بغداد، نزدیک به ۳۵۰ ناشر عراقی، عربی و خارجی از ۱۶ کشور جهان همچون ایران، مراکش، لبنان، سوریه، اردن، فلسطین، مصر، عربستان، قطر، بحرین، امارات، سودان، الجزایر و ترکیه شرکت کردند.

نمایندگان کشورمان نیز مانند دیگر کارهای فرهنگی بین المللی و جهانی با حضور در این رویداد فرهنگی تازه ترین کتب و مجلات انتشار یافته در حوزه فرهنگ و ادب ایران را به نمایش گذاشتند.

در این نمایشگاه بازدیدکنندگان از کتاب های «جهاد تبیین»، «خون دلی که لعل شد»، «انسان ۲۵۰ ساله»، «از چیزی نمی ترسیدم»، «جوانان حاج قاسم»، «شهید قدس»، «حاج قاسم»، مجموعه آثار جامعه المصطفی و کتاب های حوزوی و دانشگاهی عرضه شده غرفه جمهوری اسلامی ایران در این دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب بغداد استقبال کردند.



شرکت کنندگان در این نمایشگاه علاوه بر استقبال از غرفه ایران و کتاب های به معرض نمایش گذاشته شده در آن در کنار گرفتن تصاویر یادگاری از تصاویر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، از غرفه اختصاص یافته به نیروهای حشدالشعبی عراق و کتاب های انتشار یافته درباب مقاومت نیز بازدید نمودند.

یکی دیگر از خاصیت های جدید این نمایشگاه، اضافه کردن غرفه رایگان برای نمایش کتاب های نویسندگانی است که کتاب های خودرا با هزینه های شخصی و خارج از انتشاراتی های معروف به چاپ رسانده اند. برگزارکنندگان نمایشگاه بغداد از این طریق تلاش می کنند برای کتاب های این دسته از نویسندگان تبلیغ کرده و آنها را به فروش برسانند. همین طور غرفه رایگان دیگری برای نمایش تابلوهای هنرمندان عراقی با هدف پشتیبانی از آنها اختصاص یافته است.
از جمله نویسندگان، هنرمندان و روزنامه نگاران مطرح عربی که در این دوره از نمایشگاه بغداد شرکت کرده اند می توان به سعید ناشید و سعید بنکراد از مراکش، زهران القاسمی از عمان، محمود سعد و احمد عاطف از مصر اشاره نمود.


منبع:

1402/07/09
08:55:00
0.0 / 5
331
تگهای خبر: رمان , روزنامه , شركت , فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱