برای درگذشت جمیله وفاكیش ـ هنرمند نقاش

آثار هنرمندی که در سکوت خبری درگذشت

آثار هنرمندی که در سکوت خبری درگذشت

به گزارش بلک بلاگ، معتقد بود که استعداد و آموختن تکنیک در یکدیگر ضرب می شوند و آن چه را ایجاد می کنند که هنر و اثری از یک هنرمند نامیده می شود. او با کارکردن روی در و دیوار خانه و رنگ ریختن روی فرش ها و قالیچه استعدادش را کشف کرد و سپس با آموختن نزد اساتید بسیاری استعدادش را در تکنیک ضرب کرد. جمیله وفاکیش در ایام اخیر در سکوت خبری درگذشت؛ گفته شد این سکوت خودخواسته و از جانب خانواده او بوده است.


به گزارش بلک بلاگ به نقل از ایسنا، جمیله وفاکیش سال ۱۳۳۱ در تهران به دنیا آمده بود. او سه سال در هنرستان هنرهای زیبای بهزاد تحصیل کرد. او طی دهه ۵۰ در دانشگاه هنرهای زیبا تهران تحصیلات خویش را ادامه داد.
این هنرمند برگزاری نمایشگاه های انفرادی و در کنار آن حضور در نمایشگاه های گروهی بسیاری را در داخل و خارج از کشور در کارنامه هنری خود دارد.
آنچه در ادامه این مطلب خواهید خواند وفاکیش چه زمانی نقاشی را آغاز کرد رابطه استعداد و آموزش در هنر چیست سبک نقاشی جمیله وفاکیش چه بود وفاکیش در گفت و گویی در حاشیه یکی از نمایشگاه های برگزار شده خود با یکی از روزنامه ها اظهار کرده بود که نقاشی را از کودکی شروع کرده است؛ «پدرم به نقاشی علاقه داشت و در خانه تمرین می کرد. من هم یواشکی از رنگ هایش برمی داشتم و روی در و دیوار و کاشی و چوب نقاشی می کردم. بعد هر چه می گذشت به مرور علاقه ام به نقاشی بیشتر شد. از روی کتاب های درسی آن زمان کپی می کردم. این ها مرا به سمت نقاشی کشید. با این که خیلی بچه بودم از خانواده ام خواستم مرا پیش یک استادکار قدیمی ببرند. نخستین استاد من آقای ارجمند بود. بعد هم به هنرستان رفتم. تازه آن جا فهمیدم نقاشی چیست. از همان کار کردن روی در و دیوار خانه و رنگ ریختن روی فرش ها و قالیچه مادرم بود که من نقاش شدم.»
او معتقد بود که باید استعداد شخصی و آموختن فنون و تکنیکها را در یکدیگر ضرب کرد. «در واقع باید استعداد و سرشت را در آموزش ضرب کرد. هیچ استعدادی بدون آموزش درست شکوفا نمی شود و کسی هم بدون آن که در وجودش ذوق هنری نداشته باشد، با هیچ آموزشی نمی تواند نقاش شود.» به عقیده او استعداد و آموزش با ضرب شدن یکدیگر را تقویت می کردند.
او در رابطه با سبک نقاشی خود هم گفته بود که به سبک در نقاشی اعتقادی ندارد؛ آن هم به این خاطر که در هنرستان و دانشگاه همه تکنیکها و روش هایی را که تا به آن دوران وجود داشت زیر نظر اساتیدی، چون تناولی، سهراب سپهری، حسین کاظمیان و... آموزش دیده بود؛ «می شود گفت در آن زمان که ما تحصیلات آکادمیک از هنرستان تا دانشگاه را طی می کردیم، سبک کاری به خصوصی را در ایران نداشتیم که من بخواهم پیرو آن باشم. در آن دوره ما هم غربی و هم شرقی کار می کردیم. یک عده البته ترجیح دادند ایرانی تر کار کنند. آن هم تازه نمی شود سبک ایران را خیلی انحصاری تعریف کرد چون نقاشی ایرانی ما فقط سبک قهوه خانه و مینیاتور است.» او البته تکنیک خویش را اروپایی می داند و گفته بود که تمام سبک های غربی را کار کرده است. او طی سال ها موضوعات متفاوتی را هم به تصویر کشیده بود که همچون آنان میتوان به طبیعت و گربه ها اشاره نمود.
این هنرمند نقاش روز سه شنبه ۶ تیرماه دارفانی را وداع گفت و به خاک سپرده شد.
جمیله وفاکیش


منبع:

1402/04/13
13:08:33
0.0 / 5
298
تگهای خبر: آموزشی , اساتید , روزنامه , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴