سعیدی با بلك بلاگ مطرح كرد؛

ناشران باید تنها مرجع تغییر قیمت کتاب باشند

ناشران باید تنها مرجع تغییر قیمت کتاب باشند

بلک بلاگ: مدیرعامل انتشارات به نشر می گوید این حق طبیعی و مسلّم ناشر به عنوان تولیدکننده است که تنها مرجع رسمی اعلام و تغییر قیمت کتاب باشد.



خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و ادب_فاطمه میرزاجعفری: مشکلات اقتصادی در صنعت نشر و افزایش قیمت مواد اولیه تولید سبب افزایش قیمت کتاب در نوبت چاپ جدید شده است.
از آنجا که ممکنست یک کتاب بعد از تولید ماه ها و یا حتی سال ها در کتابفروشی ها و یا انبار مراکز نشر باقی بماند؛ عدم درج قیمت و یا چسباندن برچسب با قیمت جدید راهکاری است که عمدتا ناشران و کتابفروشان آنرا دنبال می کنند.
اما این پروسه چندان خوشایند مشتری نبوده و حتی سبب عدم بازگشت مخاطبان برای خرید کتاب و مراجعه به کتابروشی ها می شود؛ در چنین شرایطی خیلی از کتابفروشان معتقدند قیمت کتاب باید متناسب با شرایط بازار در هر بازه زمانی تعیین شود.
به همین بهانه گفتگویی با حسین سعیدی مدیرعامل انتشارات به نشر (آستان قدس رضوی) داشته ایم تا بررسی درباره ی فراز و فرودهای قیمت گذاری کتاب داشته باشیم.
مشروح این گفتگو را در ادامه می خوانید:
* آقای سعیدی همانطور که می دانید خیلی از کتاب ها قیمت پشت جلد ندارند و کتابفروشی ها مبادرت به چسباندن برچسب با قیمت جدید می کنند نظر شما در این زمینه چیست.
خب من شخصاً با بیان و یا تغییر قیمت توسط هرکسی غیر از ناشر ذینفع (تولید کننده) کاملاً مخالفم و فکر می کنم ساز و کار تعیین قیمت کتاب و اعلام آن بایستی فقط توسط ناشر و بر طبق قواعد و ضوابط تعیین شود.
واقعیت قضیه این است که شناور شدن و تغییر دائمی نرخها هم توسط ناشر که حق قانونی اش است و هم توسط مراکز پخش و کتابفروشی ها بصورت غیرقانونی بدون ارائه دلیلهای منجر به شفاف نبودن کسب وکار کتاب و کتابفروش است و در نهایت به بی اعتمادی مخاطبان و مشتریان منجر خواهد شد.
اگر بهر دلیلی ناشر (فقط ناشر و نه سایرین) می خواهد از این حق قانونی اش برای تغییر قیمت کتاب استفاده نماید باید با صداقت کامل و با شفافیت مسائلی که منجر به این تغییر قیمت شده است را بیان کند و این صداقت و شفافیت به وفاداری مشتریان منجر خواهد شد.
کتاب بااینکه کالای فرهنگی است اما در نهایت کالا است و هر کالایی به جهت اینکه در بازار فساد ایجاد نکند باید پروسه قیمت گذاری قانونی و شفاف داشته باشد.
* هم اکنون درج نشدن قیمت پشت جلد درخواست برخی ناشران و کتابفروشان است اما آیا ناشران ملزم به درج قیمت هستند؟
در ماده ۱۵ قانون نظام صنفی کشور، به لزوم الصاق برچسب و درج قیمت تصریح شده است. در ماده ۶۵ فصل هشتم نیز عدم درج قیمت، به عنوان تخلف و تخطی از قانون شناخته شده است.
همچنین در قانون سازمان تعزیرات، مشخصاً به الزام درج قیمت بر محصول تاکید شده و عدم درج آنرا تخلفی می داند که مستوجب گرفتن جریمه، قطع خدمات دولتی و بعضاً معرفی واحد صنفی به عنوان متخلف بوسیله نصب پارچه می داند. بدین سبب به لحاظ قانونی نظام صنفی ناشران ملزم به درج قیمت کتاب هستند.
همچنین در شناسنامه کتاب علاوه بر اطلاعاتی چون سرشناسه کتاب و عنوان کتاب و محل نشر و ناشر و… قیمت کتاب نیز باید ذکر شود؛ این به این معناست که از دید نیاز مخاطب نیز درج قیمت لازم است و بصورت چاپی یا برچسب باید درج شود.
*به نظر شما تولید کاغذ داخلی و در اختیار گذاشتن آن توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا چه اندازه نیاز ناشران را مرتفع کرده است؟
اگر بخواهم به عنوان مدیر یک انتشارات به این پرسش پاسخ دهم باید گفت در مجموعه ما حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد کاغذ نشرمان را از کاغذ تولید داخل بهره برده ایم که مقدار کمی است و امیدوار هستم بیش از پیش شاهد استفاده از کاغذ داخلی و رفع نیاز به کاغذ خارجی که در نهایت به کاهش هزینه های چاپ کتاب منجر خواهد شد، باشیم.
در حال حاضر که تولید کاغذ داخلی بوسیله باز احیا کارخانجات قدیمی و گسترش و ایجاد کارخانه های جدید با دستور رییس جمهوری و اهتمام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نقاط خوبی رسیده است، امیدوار هستم همه نیازهای انتشارات مان را از کاغذ داخلی تامین نماییم. البته دراین زمینه افزایش کیفیت کاغذهای داخلی نیز باید حتما مورد توجه قرار بگیرد.
* به نظر شما مرجع قیمت کتاب چه کسی است و آیا می توان بجای درج قیمت از بارکد بر روی کتاب بهره برد تا کتاب به صورتی با قیمت روز به فروش برسد؟
این حق طبیعی و مسلّم ناشر به عنوان تولید کننده است که تنها مرجع رسمی اعلام و تغییر قیمت کتاب باشد و چنانچه اشاره شد نه مراکز پخش و نه کتابفروش ها اجازه تغییر قیمت کتاب را ندارند.
ناشر می تواند با بیان رسمی تغییر قیمت در سایت خود و اعلام آن به مراجع مرتبط و واحدهای ذی ربط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچون اداره کتاب و مؤسسه خانه کتاب، اطلاع رسانی لازم را انجام داده و بدین سان نباید مسئولیتی متوجه ناشر شود.
همچنین درج بارکد اگر توسط ناشر صورت بپذیرد ایرادی به آن وارد نیست؛ هرچند هم به لحاظ قانون اصناف و هم نیاز مخاطب درج قیمت بر روی کتاب منجر به اعتماد بیشتر مخاطب و وفاداری او می شود و این اتفاق به نفع همه زنجیره است.
* هم اکنون خیلی از ناشران یک کتاب را با قیمت پشت جلد برای گرفتن مجوز انتشار به وزارت فرهنگ و ارشاد ارسال می کنند و در نهایت کتاب بدون قیمت را به بازار عرضه می کنند آیا شما از این مسئله اطلاع دارید؟ به نظر شما چگونه می توان جلوی این مسئله را گرفت و نهاد مسئول دراین زمینه اتحادیه ناشران است یا وزارت فرهنگ و ارشاد؟
بله اطلاع دارم و چون ما علاوه بر ناشر، موزع نیز هستیم، با این مسئله روبرو شده ایم. به نظرم در این مساله هم اتحادیه ناشران مسئولیت دارد تا طبق قانون نظام صنفی کشور در این قضیه با تخلفات برخورد کند و هم وزارت ارشاد از باب پشتیبانی از مخاطب لازم است پیش بینی برخورد با اینطور تخلفات را داشته باشد.
* به نظر شما کاغذ داخلی تا چه اندازه از کیفیت مناسب برای تولید کتاب برخوردار است؟
کاغذهای داخلی در سالهای اخیر مقداری باکیفیت تر شده اند ولی هنوز قابل رقابت با کاغذهای وارداتی نیستند. ما ناگزیریم برای رقابت با کاغذهای خارجی و حفظ کیفیت کتاب ها، کیفیت کاغذ ایرانی را هر چه سریع تر بالا ببریم که البته چنین اتفاقی دور از دسترس نیست.
* به نظر شما برای کاهش لطمه به کتابفروشان و ناشران چه اقداماتی باید انجام شود؟
اولین و مهم ترین اقدام در این قضیه، کاهش قیمت هزینه های تولید و مواد اولیه است. در قدم بعدی تثبیت بازار از نوسانات مکرر که منجر به ‌پریشانی حوزه تولید و به تبع آن لطمه رساندن به اجزا مختلف صنعت نشر و ناشران و کتابفروش ها خواهد شد.
اساساً سامان دادن بازار نشر، مانند لغو مجوزهای بلاتکلیف و اسمی، جلوگیری از صدور مجوزهای بی رویه و حمایت های زیر ساختی از نوع وضع قوانین با پشتوانه اجرائی، بهبود دهنده خواهد بود.
* باتوجه به افزایش قیمت دلار و زینک کتاب ها هم طبیعتاً افزایش قیمت دارند با این تفاسیر به نظر شما آیا قانون لزوم درج قیمت بر روی کتاب ها باید برداشته شود یا خیر؟
به نظرم برداشته شدن لزوم درج قیمت بر روی کتاب منجر به ‌پریشانی بیشتر صنعت نشر می شود و در این بازار آشفته مخاطب، ناشر و کتابفروش لطمه می بینند و باید به سمتی حرکت نماییم که بازار نشر از تولید و توزیع این ‌پریشانی در بیاید. و این اتفاق بستر دیگری به جز عدم درج قیمت می طلبد. درحقیقت من عدم درج قیمت را پاک کردن صورت مساله می دانم تا راهکار مساله.
* به نظر شما برای حل مسئله کاغذ و قیمت آنچه چاره ای پیش رو است؟
سرمایه گذاری در تولید کاغذ داخلی باکیفیت و توزیع گسترده و رقابتی بطوریکه از ایجاد بازار سیاه و دلالی دراین زمینه پیشگیری کند می تواند راهکار مناسبی برای حل این مشکلات باشد.

1402/01/07
21:47:17
0.0 / 5
254
تگهای خبر: خدمات , خرید , رمان , سایت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱