رایزنی فرهنگی ایران در ازبكستان خبر داد؛

مدرسه متروكه ای كه انبار كودش كرده بودند، كتابخانه شد

مدرسه متروكه ای كه انبار كودش كرده بودند، كتابخانه شد

به گزارش بلك بلاگ مدرسه دینی قدیمی و متروكه روستای پنجشنبه از استان سمرقند كه دهه ها تبدیل به انبار كود شده بود، بازسازی و تبدیل به كتابخانه و موزه شد.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، یک مدرسه دینی قدیمی و متروکه واقع در روستای پنجشنبه از منطقه کاتا قرغان استان سمرقند بازسازی شد و زین پس بعنوان کتابخانه ای عمومی و موزه محلی فعالیت خواهد نمود. این خبر خوشایندی برای کتابخوانان این منطقه است.
مطابق اطلاعات کانال تلویزیونی «سمرقند تی وی» (СТВ)، ایده تبدیل این ساختمان تاریخی به موزه از سوی صاحب نظران و بزرگان محلی پیشنهاد شده بود به قول کهن سالان این مدرسه تاریخی قدمت ۲۵۰ ساله دارد و تا زمان استقلال ازبکستان بعنوان یک انبار برای کودهای کشاورزی استفاده می شد.
آقای الهام فیضی یف سرپرست این مدرسه اظهار داشت: مطابق اطلاعات موجود، این مدرسه در سال ۱۱۷۰ هجری شمسی به ابتکار محمد امیر نقیب بیک ساخته شده است و تا سال ۱۳۰۷ ه. ش فعالیت داشت و سپس به صورت متروکه رها شده بود. ساکنان این منطقه بارها به ادارات دولت رجوع کردند تا این مدرسه باز سازی کنند، ولی به نتیجه ای نرسیدند و خوشبختانه پارسال موفق به جلب نظر مسؤلان شدند.
اکنون کتابخوانان می توانند در حجره های این مدرسه در فضای معماری تاریخی، گذشته این سرزمین را تجربه کنند و با مجموعه آثار موزه ای منطقه هم آشنا گردند.
این خبر را رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان به مهر ارسال کرده است.

1399/03/18
14:31:11
5.0 / 5
2380
تگهای خبر: فرهنگی , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳