نسیم ادبی از اجرای آنلاین تئاتر می گوید:

می دانم شب اجرا تنها هستم

می دانم شب اجرا تنها هستم

بلك بلاگ: «به عنوان بازیگر می دانم كه شب اجرا تنها هستم، بدون تماشاگر، بدون نور، حتی بدون كارگردانی كه كارم را ببیند.»


این جمله ای است که نسیم ادبی می گوید. بازیگری که مقرر است پنجشنبه و جمعه ۱۸ و ۱۹ اردیبهشت ماه در اجرای آنلاین نمایش «خانم آنلاین» نوشته و کار آریان رضایی بازی کند.
وی در گفت و گو با ایسنا افزود: بازی در یک اجرای آنلاین برای بازیگر تجربه ای جالب ولی بسیار دشوار است چون شما بعنوان بازیگر اصلی ترین و مهمترین خاصیت تئاتر یعنی تماشاگر را ندارید. خودت هستی و خودت و از این نظر کمی شبیه فضای تمرین است و آن هم یک تمرین تک نفره؛ نه همراه با گروه، نه در کنار کارگردان و...
او با تشریح شیوه تمرین خود برای بازی در این اجرا اضافه کرد: به تنهایی جلوی لپ تاپم نشسته ام و تمرین می کنم، آن هم در فاصله ای بسیار نزدیک به لپ تاپ، چون بحث کیفیت صدا هم خیلی مهمست و نمی توان با فاصله بسیاری از لپ تاپ قرار گرفت چون صدا به تماشاگر نمی رسد.
بازیگر نمایش های «عامدانه، عاشقانه، قاتلانه» و «یک بامداد ناگهان» افزود: در چنین تجربه ای دوربین ثابت است. گویی برای مدیوم دیگری کار می کنی و این بسیار مهمست که در عرض ۳۰ یا ۴۰ دقیقه بتوانی تماشاگری را که نمی بینی، جذب کنی. ممکنست این گونه تصور شود که گویی تماشاگر مشغول تماشای فیلم است؛ درحالیکه چنین نیست و بازیگر باید فضایی درخلال تئاتر و فیلم برای او ایجاد کند.
ادبی نقش خودرا هم در این نمایش بسیار دشوار توصیف کرد و اظهار داشت: این نقش حتی برای بازی در تئاتر صحنه ای هم دشوار است و به تمرین زیادی نیاز دارد. این نمایش درباره زنی است که درس آشپزی می دهد ولی ناگهان گرفتار فراموشی و متوجه اتفاقاتی درون خود می شود.
او با اشاره به اینکه در این نمایش به صورتی ارتباط با تماشاگر وجود دارد، توضیح داد: آریان رضایی کارگردان نمایش به سبب تجربه ای که در تئاتر شورایی دارد، روشی را انتخاب نموده که به صورتی با تماشاگر ارتباط دارد. در اجرای قبلی او نمایش «آقای شادی» که با بازی افشین هاشمی اجرا شد، تماشاگران می توانستند پیامک بدهند. در اجرای ما هم مخاطبان می توانند کامنت بگذارند و من بعنوان بازیگر این امکان را دارم که با این شیوه با تماشاگرم ارتباط داشته باشم.
او اجرای آنلاین تئاتر را امکانی تازه برای این هنر دانست و توضیح داد: حتی وقتی اجراهای زنده تئاتر از سر گرفته شود، تئاتر آنلاین می تواند بعنوان یک فضای دیگر ادامه پیدا کند. در اجرای همین نمایش هم قصد ما یک ارزیابی است و اگر بازخورد مثبتی بگیریم، اجرای آنلاین خودرا ادامه خواهیم داد.
بازیگر نمایش های «کسوف» و «ترن» با تاکید بر اینکه هیچ چیز جای اجرای زنده تئاتر را نمی گیرد، اضافه کرد: در کشورهای دیگر اشکال گوناگون تئاتر مانند تئاتر آپارتمانی و... رایج است. اجرای آنلاین هم بعنوان یک سبک می تواند مورد توجه قرار بگیرد ولی همه می دانیم که نمی تواند جایگزین تئاتر صحنه ای شود. تماشای تئاتر در سالن حس و حال بسیار متفاوتی دارد تا اینکه بوسیله دوربین، نمایشی را ببینیم. این شیوه ها گاهی می تواند جالب باشد ولی تئاتر یعنی ارتباط نفس به نفس تماشاگر و بازیگر.
ادبی افزود: وقتی تماشاگری نیست، هیچ کس نیست که پس از اجرا تشویقت کند. ناگهان همه چیز تمام می شود و گویی ارتباط قطع می شود و می دانم پس از این اجرا ناگهان تک و تنها می مانم. چیزی که اصلا به آن عادت ندارم. همیشه پس از هر اجرا تماشاگران هستند که ما را با دست زدن تشویق می کنند و به ما انرژی می دهند.
او اشاره کرد: در این شرایط که هیچ کاری نمی توانیم روی صحنه ببریم، بهتر است دنبال فضاها و تجربه های تازه باشیم تا اینکه دست روی دست بگذاریم و منفعل بمانیم.
نسیم ادبی در آخر اشاره کرد: درست است ریشه ما اجرای زنده تئاتر است و هیچ گاه از اصل خود جدا نمی شویم ولی نمی توانیم همیشه هم مستبد باشیم و در به روی همه تجربه های تازه ببندیم. اجرای آنلاین هم یک شیوه است که می توان آنرا آزمود و اگر موفق بود، بعدا می تواند در کنار اجرای صحنه ای تئاتر به شکل مقطعی و بعنوان امکانی تازه وجود داشته باشد.
نمایش «خانم آنلاین» برمبنای نمایش نامه ی «روز عزیز مرده» نوشته ی محمد چرم شیر، برای اجرای آنلاین و تعاملی توسط آریان رضایی به نگارش درآمده و قصه ی آن درباره ی زنی است که در روزهای قرنطینه به صورت آنلاین به مردم آموزش آشپزی می دهد.
این نمایش با بازی نسیم ادبی روزهای پنجشنبه و جمعه ـ ۱۸ و ۱۹ اردیبهشت ـ ساعت ۱۰ شب به صورت زنده اجرا خواهد شد.
علاقه مندان به دیدن و آشنایی با نحوه ی این اجرا می توانند به صفحه ی «خانم آنلاین» در سایت تیوال مراجعه کنند.
دیگر عوامل این اجرا عبارتند از: سینا افشار (طراح گرافیک)، امیر قالیچی (مدیر روابط عمومی و تبلیغات)، محمد جواد ایزدی (ساخت تیزر) و سید ضیا صفویان (عکاس).




منبع:

1399/02/18
13:34:25
5.0 / 5
2859
تگهای خبر: تئاتر , فیلم , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱