قیصری خبر داد؛

ثبت 1438 اثر در دبیرخانه دومین جایزه ادبی جمالزاده

ثبت 1438 اثر در دبیرخانه دومین جایزه ادبی جمالزاده

بلك بلاگ: دبیر ادبی دومین جایزه جمالزاده از ارسال 1438 اثر به دبیرخانه این جشنواره آگاهی داد.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، مجید قیصری دبیر ادبی دومین دوره جایزه ادبی جمالزاده اظهار داشت: استقبال در بیشتر جشنواره های ادبی دنیا در دوره اول، بسیارخوب است اما در دوره دوم با افت مواجه می شود. کسانی که نتیجه مطلوب شان را در دوره اول نگرفته اند با جشنواره مورد نظر دلخوری و کدورت پیدا می کنند و در نهایت جشنواره را با افت استقبال مواجه می کنند.
وی اضافه کرد: اما اقبال خوب از جایزه جمالزاده در دوره دوم نشان میدهد این جایزه توانسته روند منطقی خودرا در دوره اول طی کرده و در جایگاه مطلوبی قرار گیرد و امیدواریم این مسیر در دوره دوم ادامه پیدا کند. هم اکنون اهالی هیأت انتخاب جشنواره، مشغول غربالگری داستان های رسیده به دبیرخانه هستند. استقبال قابل توجه و حجم بالای آثار رسیده هیأت انتخاب و داوری را شگفت زده کرده که امر داوری را سخت و حساس می کند و ما تمام تلاش مان را می نماییم گزینه های اصلح را انتخاب نماییم.
این داستان نویس اظهار داشت: تعداد بالای آثار رسیده، ناگزیر محدودیت انتخاب برگزیده ها را به دنبال دارد. امیدواریم بتوانیم تعداد قابل توجهی از آثار را به ثبت و انتشار برسانیم. در امتداد این مهم نیز از همین تریبون، ناشران و دست اندرکاران صنعت نشر را که به همکاری با جایزه جمالزاده علاقه مندند، برای انتشار تعداد بیشتری از آثار دریافت شده در این جایزه دعوت می نماییم.
قیصری اظهار داشت: ادبیات کارها در بخش آزاد برای ما اهمیت ویژه ای دارد و بطور قطع داستان هایی با زبان غنی تر، موضوع و سوژه تازه تر در الویت انتخاب ما هستند. در بخش های داستان و زندگی نگاره های اصفهان نیز علاوه بر ادبیت فضای جغرافیایی، شهری و زاویه نگاه تازه که نویسنده به وسیله آن اصفهان را ترسیم کرده، برای ما قابل اهمیت است. کرونا هم که بخش ویژه جشنواره امسال است و با توجه به این که دومین بخش پرطرفدار جشنواره هم هست، فکر می نماییم به ثبت تاریخی قابل توجهی در این بخش برسیم. بخش کرونا هم برای ما به شدت جای شگفتی دارد برای اینکه با تازگی خاصی هم راه است و ما را با مجهولی جذاب مواجه می کند.
وی در آخر اظهار داشت: تلاش می نماییم تمام آثار رسیده را که متأسفانه امکان انتشارشان فراهم نیست در دبیرخانه جشنواره حفظ نمائیم برای اینکه گنجینه ای قابل توجه برای شهر اصفهان است.
محمد معماریان دبیر اجرایی این رویداد ادبی نیز درباره کیفیت برگزاری آن، امسال اظهار داشت: امسال هم مانند سال گذشته، حضور خوب شرکت کنندگان جایزه که حالا همگی اهالی خانواده جمالزاده هستند ما را شگفت زده کرد طوری که متوجه شدیم حتی شیوع ویروس کرونا و توقف و تعطیلی رویدادهای مختلف فرهنگی هنری و تمام امور و مشاغل هم نتوانسته مانع حضور علاقه مندان در جشنواره شود و دوستداران نوشتن فرصت قرنطینه را برای ثبت احوالشان و گفتگو با زبان ادبیات مغتنم شمرده اند.
وی اظهار داشت: با شیوع کرونا، بخش ویژه را در جایزه با این موضوع، زیرمجموعه بخش زندگی نگاره و ناداستان ها تعریف کردیم تا علاقه مندان به ناداستان نویسی، تجربیات خودرا از روزهای کرونا و مواجهه با آن در هرجای جهان در این بخش به ثبت برسانند. مهلت دریافت آثار به جایزه نیز قبلاً تا ۲۵ فروردین اعلام شده بود و تصمیمی برای تمدید زمان دریافت نداشتیم اما تقاضاهای مکرر شرکت کنندگان برای افزایش زمان ارسال آثار، همین طور تقارن برگزاری جشنواره با روزهای کرونایی موجب شد در یک بازه ۱۰ روزه مهلت ارسال آثار را تمدید نماییم و در این زمان خصوصاً روزهای پایانی با ترافیک مراجعه به سایت و حجم بالای ثبت نام ها و ارسال آثار مواجه شویم.
دبیر اجرایی دومین دوره جایزه جمالزاده در ادامه با اشاره به دریافت ۱۴۳۸ اثر در دبیرخانه این جشنواره اظهار داشت: بیشترین اثر را در بخش داستان آزاد، دریافت کرده ایم که شامل ۸۶۹ داستان است. دومین بخش پرطرفدار امسال جایزه بخش وی ژ ه کروناست که ۲۹۴ اثر در این بخش ارسال شده است. در بخش داستان اصفهان نیز پذیرای ۱۸۸ اثر هستیم. همین طور تعداد ۸۷ اثر در بخش زندگی نگاره های اصفهان ثبت شده که مجموع این آثار در مقایسه با آثار ارسال شده به دیگر جوایز ادبی کشور رقمی قابل توجه بوده و تقریباً برابر با دوره اول جشنواره است و نشان از اقبال عمومی علاقه مندان ادبیات به برگزاری جایزه جمالزاده در اصفهان و جایگاه قابل قبول جایزه دارد.
معماریان اظهار داشت: از دوره اول اعلام کردیم جایزه جمالزاده متعلق به تمام نویسندگانی است که هرجای دنیا به فارسی می نویسند و خوشبختانه در هر دو دوره، پذیرای آثاری از نویسندگان فارسی زبان ساکن دیگر کشورها شده ایم. امسال هم شرکت کنندگانی از کشورهای آمریکا، نروژ، انگلیس، افغانستان، ترکیه و تاجیکستان داشته ایم و البته تنوع و حضور پرتعداد شرکت کنندگان از استان های مختلف ایران برایمان در این دوره بسیار قابل توجه بوده است.
وی در ادامه اظهار داشت: طبق انتظار در استان اصفهان با ۴۲۰ اثر، بیشترین آثار ارسالی داریم. تهران هم با ۳۶۸ اثر در جایگاه دوم قرار می گیرد. سومین جایگاه شرکت کنندگان دوره دوم نیز از آن خراسان رضوی است که ۱۳۹ اثر از این استان به دبیرخانه جمالزاده ارسال شده است. تعداد و ترکیب حضور و دریافت اثر از دیگر استانها نیز به این شرح است: فارس ۵۸ اثر، البرز ۵۳ اثر، گیلان ۴۳ اثر، خوزستان ۳۳ اثر، مازندران ۳۲ اثر، آذربایجان شرقی و همدان هر کدام با ۲۵ اثر، کرمان ۲۴ اثر، کردستان ۲۱ اثر، کرمانشاه ۱۸ اثر، قم ۱۷ اثر، یزد ۱۶ اثر، آذربایجان غربی، هرمزگان و گلستان هر کدام با ۱۵ اثر، اردبیل و خراسان شمالی هر کدام ۱۲ اثر، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، لرستان و قزوین هر کدام با ۱۰ اثر، زنجان با ۵ اثر، سیستان و بلوچستان، سمنان و بوشهر هر کدام با ۴ اثر، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد هر کدام با ۲ اثر و خراسان جنوبی ۱ اثر. همین طور ۱۵ اثر نیز از شرکت کنندگان ایرانی ساکن کشورهای دیگر و نویسندگان غیرایرانی فارسی زبان دریافت کرده ایم.
دبیر اجرایی این رویداد در آخر اظهار داشت: به زودی تعداد آثار پذیرفته شده در هر بخش و اسامی راه یافتگان را هم اعلام می نماییم.


منبع:

1399/02/14
21:07:17
5.0 / 5
2511
تگهای خبر: جایزه , جشنواره , داستان , رمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲