گزارش بلك بلاگ

كرونای اقتصادی پیش روی نشر

كرونای اقتصادی پیش روی نشر

به گزارش بلك بلاگ با عنایت به پررنگ شدن مبحث برگزار نشدن نمایشگاه كتاب تهران طی سال 1399 دغدغه ها و مشكلات اقتصادی ناشران بار دیگر خویش را پررنگ به رخ كشیده است.



خبرگزاری مهر -گروه فرهنگ: هرچند هنوز به زبان آورده نمی گردد اما می شود حس كرد كه نمایشگاه كتاب تهران در سال آتی و با عنایت به وضعیت بحرانی كشور به علت ویروس كرونا برگزار نخواهد شد.
این مبحث زمانی خودش را بیشتر نشان داده است كه مدیران این رویداد هم رفته رفته از روی میز بودن این گزینه سخن می گویند در كنار آن از تعطیلی نمایشگاه های كتاب بولونیا و ندن و پاریس در سال آتی هم مثال هایی می زنند
هرچند كه تصمیم گیری در این حوزه با شورای سیاست گذاری نمایشگاه كتاب خواهد بو اما قدر مسلم به علت نبود مخاطب و مشكلات جوی و هوای گرم تابستان تهران و فاصله كم میان نمایشگاه كتاب با نوبت بعدی آن در اردیبهشت ماه و هم تراكم برنامه های رایج معاونت فرهنگی در پاییز این دو موعد هم تقریباً برای برگزاری نمایشگاه كتاب تهران منتفی خواهد بود جز اینكه شورا صلاح دیگری در این تاریخ ها ببیند.
با این همه مهمترین بخش ذینفع كه باید درباره این مسئله با آنها به مشورت پرداخت و منافع آنها در درنظر گرفت صنف ناشر و كتابفروش هستند كه ذینفعان و ضرردهندگان اصلی در بود نبود نمایشگاه كتاب به شمار می روند.
طی روزهای گذشته رئیس اتحادیه ناشران و كتابفروشان تهران در اطلاعیه ای با اشاره به مشكلات این دو بخش از صنف مطبوع خود به این مسئله اشاره كرده بود كه نمایشگاه كتاب حدود ۱۰ الی ۲۰ درصد از فروش سالیانه ناشر را در برمی گیرد و منطقی است كه مطابق با آن حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد تولید سالیانه در این مقطع تجمیع و در نتیجه حجم قابل توجهی از وجوه نقد ناشر مصرف شده و همینطور تعداد قابل توجهی اسناد پرداختی در زمان پس از نمایشگاه صادر گردیده و حجم زیادی هم تعهد بوجود آمده كه همگی برپایه فروش نمایشگاه برنامه ریزی شده و عمدتاً می توان گفت درصد قابل توجه آن (بی محل) خواهد شد. كتابفروشان هم بر حسب تجربه سالیان متمادی، بر فروش روزانه خود در روزهای اسفند و حتی ۱۵ روز اول فروردین حساب باز كرده و از آن محل اسناد پرداختی و تعهدی از قبل صادر كرده اند، این در حالیست كه حجم مراجعین به كتابفروشان به علت شرایط ویژه پیش آمده بسیار كاهش پیدا كرده است و عملاً در برخی از مناطق به ۱۰ درصد حالت عادی رسیده است به عبارتی دیگر كتابفروشان علاوه بر بحران افت فروش با بحران شدید عدم وجود نقدینگی برای پرداخت اسناد و انجام تعهدات این ماه مواجهند و عملاً قادر نیستند تعهدات را انجام دهند. آن سوی تعهدات كتابفروشان عمدتاً موزعان و ناشران هستند در واقع با این اتفاق، عملاً چك های موزعان هم برگشت خورده و ناشران از منابعی كه فكر كردند در دست دارند هم محروم می شوند.
با این حساب آیا می توان لغو نمایشگاه كتاب تهران را بعنوان یك گزینه پررنگ مد نظر داشت و در صورت اتفاق افتادن این مورد چه صدمه ای گریبان نصف نشر را خواهد گرفت؟ در صورت برگزار شدن نمایشگاه و عدم اقبال مخاطبان چه؟
افشین شحنه تبار مدیر موسسه بین المللی نشر شمع و مه در این حوزه می گوید: مطمئناً خیلی خوهد بود تا بخوهیم زمانی را برای برگزاری نمایشگاه كتاب آتی پیشبینی نماییم. در خرداد و بعد از آن در تابستان به خاطر ضعف سیستم تهویه مصلی هم امكان برگزاری نداریم و تنها می ماند پاییز كه آن هم شرایط خاص خودش را دارد.

وی در عین حل می گوید: اگر نمایشگاه سال جاری برگزار نشود بسیاری از ناشرین زمین خواهند خورد، همین الان خیلی از ناشران چك برای اردیبهشت ماه صادر كرده ان به امید اینكه از فروش نمایشگاه فروردین آنها را پر كنند كه وضعیت چنین شد. با این وضع شرایط سال آینده برای ناشران و بویژه كتابفروشی ها خیلی سخت و پر دست انداز خواهد بود.
آرش رضا نیا مدیر انتشارات كوله پشتی هم به همین مسئله اذعان دارد و با تاكید بر شرایط سخت اقتصادی نشر در ایام پیش رو می گوید: متأسفانه طی هفته های اخیر روند چكهای برگشتی كتابفروشی ها و مراكز پخش سیر صعودی گرفته و فكر كنم طی یك ماه آینده شرایط دشواری پیش روی همه خواهد بود.
وی همینطور می گوید متأسفانه سواستفاده هایی هم از شرایط موجود در حال رخ دادن است كه عملاً كاری برای ما ناشران جز تعامل باقی نمی گذارد. چك هایی كه الان دست ما ناشران هست در بهترین حالت مربوط به فروش در خرداد یا تیر ۹۸ هست كه متأسفانه برخی از كتابفروشیا كرونا رو دست اویزی برای عدم تعهداتشون می كنند و همان هم پاس نمی گردد.
از سوی دیگر حسین جاوید مدیر نشر كتاب سده هم در این حوزه بر این باور است حتی اگر بیماری كرونا و بحران ناشی از آن تا خرداد كنترل شود، برگزاری تجمعاتی مثل نمایشگاه كتاب می تواند دمیدن بر آتش زیر خاكستر باشد و باردیگر بیماری را شعله ور كند و بعید است دست كم تا نیمه ی دوم سال آتی امكان برگزاری بی خطر یا كم خطر تجمعات گسترده مثل نمایشگاه (كه چند میلیون نفر در آن حضور می یابند) وجود داشته باشد كه البته در آن ماه ها هم مشكلات و موضوعات دیگری مثل سرما و بارندگی های فصلی، نزدیكی به زمان نمایشگاه كتاب بعدی و… پیش رو خواهد بود و چه بسا اگر نمایشگاه برگزار بشود با حضور كم رنگ تر مردم برپا شود.

وی در عین حال می گوید: همه روی فروش و نقدینگی نمایشگاه حساب كرده اند و به پشتوانه ی آن چك های زیادی برای پس از نمایشگاه كشیده اند. همكه می دانیم لغو نمایشگاه یا تأخیر در برگزاری آن یعنی ورشكستگی بعضی ناشران و مواجه شدن بعضی دیگر از آنها با مشكلات بسیار جدی. اما همیشه اولویت سلامتی مردم است و ما ناشرها، هم به رغم همه ی مشكلات و توقعات، باید واقع بین باشیم و واقعیت را بپذیریم تا بتوانیم دست كم تا حدی بر آن غلبه نماییم.
جاوید در ادامه صحبت های خود عنوان می كند: از همین الان فرض را بر این بگذارید كه نمایشگاه كتاب سال آینده برگزار نخواهد شد. این مورد را به شكل یك بحران در كسب وكار ببینیم و تلاش نماییم از همین الان طوری برنامه ریزی كنید كه خلأ نمایشگاه را با تقویت شبكه پخش و كتاب فروشی ها جایگزین شود.
هومان حسن پور رئیس اتحادیه ناشران و كتابفروشان تهران در این حوزه پیشنهادهایی را مدون و منتشر نموده است كه در بخشی از آن آمده است:
وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی، سازمان ها و دستگاه ها مؤثر با ورود پیشگیرانه در موارد ذیل این روند را تحت مدیریت داشته باشد و بدیهی است هرگونه كمك از جانب اتحادیه دریغ نخواهد شد. از جانب دیگر مذاكره با بانك ها برای تأمین وام هایی با بهره كم و با ترك تشریفات و پرداخت با سرعت بالا از جانب بانك ها حداقل سقف ۶۰ میلیارد تومان برای مرحله اول كه پیشبینی می شود تا دو برابر هم افزایش یابد كه بتواند جلوی بحران كمبود نقدینگی را بگیرد و به شكلی بازپرداخت آن پس از نمایشگاه شروع شود در دستور كار قرار بگیرد و مهلت ۳ تا ۶ ماهه هم از سازمان تأمین اجتماعی برای پرداخت حق بیمه كارگر و كارفرما از مقطع زمانی بهمن ماه ۹۸ گرفته شود.

وی همینطور خواهان برگزاری طرح های عیدانه و یا بهاره با پرداخت های سریع و بررسی ایجاد پست مجانی برای تحویل كتاب درب منازل قابل استفاده برای ناشران و كتابفروشان و بررسی امكان خرید كتاب از ناشران و كتابفروشان توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هم بررسی امكان خط اعتباری دادن بانك ها به ناشران و كتابفروشان و موزعان شده است.
به نظر می رسد با عنایت به شرایط پیش روی بخش های مختلف تجاری و اداری در كشور باید هر چه زودتر به بخش هایی از این دست پیشنهادات برای خروج صنف نشر از بحران نقدینگی و ركود ورود جدی داشت و آنها را به مرحله عملیاتی كردن رساند.

1399/01/15
13:13:11
5.0 / 5
3267
تگهای خبر: برنامه , خرید , سیستم , فرهنگ و ارشاد اسلامی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴