معاون آموزشی و پژوهشی بنیاد سعدی ارائه كرد:

گزارشی از توسعه آموزش زبان فارسی در پاكستان

گزارشی از توسعه آموزش زبان فارسی در پاكستان

به گزارش بلك بلاگ معاون آموزشی و پژوهشی بنیاد سعدی دستاوردهای سفر به لاهور پاكستان و دیدار با استادان زبان و ادبیات فارسی را بازگو كرد.



به گزارش بلك بلاگ به نقل از مهر، معاون آموزشی و پژوهشی بنیاد سعدی «برگزاری دوره آموزشی برای استادان و دانشجویان، انعقاد تفاهم نامه همكاری دانشگاه بانوان لاهور با دانشگاه علامه طباطبایی، رونمایی از كتاب گام اول، نشست و گفتگو با استادان زبان فارسی منطقه لاهور» را از دستاوردهای سفر به لاهور پاكستان برشمرد.
دكتر رضامراد صحرایی كه از جانب دانشگاه علامه طباطبایی به مناسبت هفته زبان و ادبیات فارسی در ایالت پنجاب پاكستان به این كشور سفر كرده بود، در نشستی صمیمانه با حضور معاون بین الملل و تعدادی از كارشناسان این بنیاد به تشریح گزارش و تجربیات سفر خود پرداخت.
وی در ابتدای گزارش، به حضور در دانشگاه جی. سی. و جلسه با دكتر اقبال شاهد، مدیر گروه ادبیات این دانشگاه اشاره نمود و اظهار داشت: دانشگاه جی. سی. از سال ۱۸۶۴ تأسیس شد و گروه زبان و ادبیات فارسی آن در همان سال آغازین با سرپرستی پروفسور مولوی تأسیس شده و این گروه، نخستین گروه زبان فارسی كل لاهور است.
وی اضافه كرد: دو سال پیش دولت پاكستان ۲۰ كرسی به زبان و ادبیات فارسی در ایالت پنجاب تخصیص داده است كه گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه جی. سی. به تنهایی توانسته ۹ كرسی آنرا جذب نماید.
وی به سخنرانی خود با مبحث آموزش زبان فارسی به اردو زبانان اشاره نمود و اظهار داشت: در این سخنرانی به علل اهمیت زبان فارسی در پاكستان اشاره كردم كه عمده سخنرانی من برگرفته از مقاله زبان فارسی در پاكستان دكتر حداد عادل بود و در انتها سخنرانی، دانشجویان در وصف زبان فارسی اشعاری را قرائت كردند.
صحرایی با اشاره به حضور در دفتر ریاست دانشگاه بانوان لاهور برای انعقاد تفاهم نامه میان این دانشگاه و دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: بعد از گفتگو درباره اهمیت روابط فرهنگی بین دو كشور ایران و پاكستان، خصوصاً در حوزه زبان و ادبیات فارسی، تفاهم نامه به امضای اینجانب به نمایندگی از دانشگاه علامه طباطبایی و دكتر بشرا میرزا استاد رشته بیوشیمی به نمایندگی دانشگاه بانوان لاهور و رئیس دانشگاه رسید.
معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی، به رونمایی از كتاب گام اول به زبان اردو اشاره نمود و اظهار داشت: در این برنامه اعضای هیئت علمی گروه سیاسی دانشگاه، گروه روابط بین الملل دانشگاه، گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه، اساتید سایر دانشگاه ها و همچنین عمران مسعود، وزیر سابق آموزش ایالت پنجاب و رئیس سابق كمسیون آموزش عالی دولت پاكستان - كه هم اكنون هم رئیس یك دانشگاه است- و رئیس دانشگاه بانوان لاهور دكتر بشرا میرزا، حضور داشتند.
صحرایی اضافه كرد: گفتگو با استادان زبان فارسی دانشگاه بانوان لاهور و مدیران سایر دانشگاه از دیگر برنامه هایی بود كه انجام شد و در گفتگو به این مهم دست یافتم كه زبان فارسی را دانشجویان و كسانی كه زبان فارسی را بعنوان زبان اختیاری در سایر رشته ها انتخاب می كنند از هم تفكیك نمی كنند و در مورد تعداد فارسی آموزان پاكستان اختلاف آماری وجود دارد، آنها دانشجویان رشته زبان فارسی را از سایر دانشجویانی كه زبان فارسی را بعنوان درس اختیاری انتخاب می كنند تفكیك نمی كنند.
معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی اظهار داشت: در همایش ایران و پاكستان، مبحث سخنرانی من دیپلماسی زبان فارسی بود كه تلاش كردم قدرت فرهنگ را برجسته كرده و از راه آموزش زبان های فارسی و اردو كه بخش مهمی از فرهنگ مشترك ایران و پاكستان هستند اشاره كنم، این همایش با حضور سناتور محمد طلحه محمود، مدیران گروه های مختلف دانشگاه، معاونان دانشگاه، ناظری سركنسول ایران در لاهور، سفرای برخی كشورها همچون ازبكستان و حدود پانصد نفر از دانشجویان برگزار گردید و در انتها شعر «ای ایران ای مرز پر گوهر» توسط دانشجویان زبان فارسی قرائت شد.
معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی اظهار داشت: همینطور در این سفر با صلاح الدین اقبال لاهوری، نوه اقبال لاهوری دیدار كردیم كه ضمن گفتگو با ایشان، علاوه بر هدایای بنیاد سعدی، كتاب حدیث سرو نیلوفری، را از سوی رئیس بنیاد سعدی به ایشان اهدا كند.
صحرایی ضمن اشاره به برگزاری"كارگاه آموزشی با حضور استادان و دانشجویان دانشگاه های دهلی در دانشگاه پنجاب اظهار داشت: در این كارگاه، استاندارد مرجع زبان فارسی، آزمون آمفا، كتاب های بنیاد سعدی، امكانات مجازی بنیاد سعدی و نحوه تدریس گام اول اردو را برای دانشجویان تدریس شد.
وی اضافه كرد: در این كارگاه، دكتر سلیم مظهر، قائم مقام رئیس دانشگاه پنجاب، كه خود از اساتید زبان فارسی بود طی سخنانی به حضور بیشتر از دویست هزار دانشجو در حال تحصیل زیر نظر دانشگاه پنجاب در رشته زبان فارسی، تاكید بر اعطای بورسیه به دانشجویان پنجاب كه بركات زیادی داشته اشاره نمود و اظهار داشت: نمایندگی انجمن علمی زبان فارسی در دانشگاه پنجاب به راه افتاده است.
صحرایی اضافه كرد: در این كارگاه برگزاری یك دوره دانش افزایی پانزده روزه برای دانشجویان ممتاز دانشگاه های پنجاب، لاهور، جی. سی. و خانه فرهنگ و همینطور برگزاری یك دوره تربیت مدرس برای استادان و معلمان زبان فارسی مورد تاكید قرار گرفت تا بتوانند استاندارد مرجع زبان فارسی و كل كتاب های بنیاد سعدی را در پاكستان تدریس كنند.


منبع:

5.0 از 5
1398/11/22
17:05:35
4296
تگهای خبر: آموزشی , اساتید , استاندارد , برنامه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳