تجربه پیاده روی اربعین با بازی خردسالان اربعین
به گزارش بلک بلاگ، کودکان اربعین یک بازی موبایلی است که با هدف آشنایی کودکان با مفاهیم و آداب پیاده روی اربعین طراحی شده است.
به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، پیاده روی اربعین بعنوان یکی از بزرگ ترین اجتماعات بشری مسلمانان، فرصت بی نظیری برای انتقال مفاهیم دینی، فرهنگی و اجتماعی به نسل های آینده است. بازی موبایلی «کودکان اربعین» برای بچه هایی که سابقه حضور در مراسم پیاده روی اربعین را نداشته اند؛ فرصت خوبی است تا بصورت مجازی با این مراسم آشنا گردند.
«کودکان اربعین» یک بازی موبایلی است که با هدف آشنایی کودکان با مفاهیم و آداب پیاده روی اربعین طراحی شده است. این بازی به کودکان اجازه می دهد تا در قالب بازیهای مختلفی مانند موکب داری، عبور از مرز و زیارت اماکن مقدس، با حال و هوای این رویداد معنوی آشنا گردند.
مخاطب این بازی کودکان ۴ تا ۹ سال و با مبحث پیاده روی اربعین است. کودکان در این بازی با مفاهیمی همچون موکب داری، عبور از مرز، زیارت اماکن مقدس آشنا می شوند.
آشنایی با آداب و رسوم اربعین، تقویت هویت دینی و ملی و تشکیل تصویر ذهنی مثبت از پیاده روی اربعین از اهداف این بازی محسوب می شود.
کودکان اربعین یک بازی سالم و آموزنده با مبحث سفر پیاده روی اربعین برای کودکان است که در قالب سرگرمی بازیکنان را با نکات آموزشی این سفر معنوی آشنا می کند. در این بازی کودکان با چالش های مختلفی مانند موکب داری، عبور از مرز، مدیریت هزینه ها و زیارت اماکن مقدس کربلا روبرو می شوند و در قالب بازی با مفاهیم دینی آشنا می شوند. این بازی بطور مستقیم سبب تقویت هویت دینی و ملی کودکان شده و به تشکیل تصویر ذهنی آنها در مورد پیاده روی اربعین کمک خواهد نمود.
هدف اصلی از طراحی این بازی، پر کردن خلأ محصولات کودکانه با مبحث اربعین و فراهم آوردن فرصتی برای تجربه مجازی این سفر معنوی برای کودکانی است که شاید امکان حضور فیزیکی نداشته باشند.
این بازی توسط مرکز نوآوری خانواده و کودک مهاد تولید شده است. انجام بازی نیاز به اینترنت ندارد؛ ولی در صورت اتصال به اینترنت امکانات بیشتری در بازی فعال می شود. روند بازی ساده و در ۱۳ مرحله طراحی شده است. هر مرحله بسته به موقعیتی که زوار در آن قرار دارند؛ متفاوت می باشد و هدف مشخصی را دنبال می کند.
به عنوان مثال پیش از سفر بازیکن ماموریت دارد تا وسایل موردنیاز سفر را به درستی انتخاب نموده و در کوله پشتی قرار دهد. یا در مرحله دیگر، پس از آموزش های راوی بازی، بازیکن باید افرادی که دارای گذرنامه هستند را به گیت موردنظر هدایت کند و آن هایی که فاقد گذرنامه هستند را به مسیر برگشت ببرد. بازی روایت گر خانواده ای است که عازم سفر پیاده روی اربعین هستند؛ بازی هم زمان با سفر آنها شروع شده و با برگشت آنها به کشور ایران تمام می شود.
همچنان، صنعت بازی سازی در کشور با چالش هایی روبروست و برخلاف کشورهای توسعه یافته، خیلی از بازی سازان ایرانی درگیر مشکلات گوناگونی هستند. نظام فرهنگی و آموزشی کشور ما هنوز بطور کامل با حوزه بازی سازی عجین نشده و قدرت بازی بعنوان یک رسانه تاثیر گذار در حوزه های سلامت، اجتماعی، و حتی سیاسی، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. متاسفانه، در حوزه جنگ نرم، بیشتر شاهد شعار هستیم تا بودجه مشخص یا برنامه ای عملیاتی جهت استفاده از این ظرفیت عظیم.
بسیاری از مشکلات آموزشی و تربیتی و حتی بخشی از مباحث پزشکی و مسایل تربیتی، فرهنگی و مذهبی، می توانند از راه بازیها حل و فصل شوند. بازیها حتی در حوزه اقتصاد مقاومتی، بانکداری و معرفی دستاوردهای ایرانی-اسلامی، می توانند بعنوان یک رسانه تاثیر گذار معرفی شوند. اما برای تحقق این پتانسیل، سفارش دهندگان و حامیان باید اشراف کامل تری به این حوزه داشته باشند و اهمیت محتوامحور بودن بازیها را درک کنند. با توجه به این که بالاتر از ۷۰ درصد مخاطبان به گوشیهای هوشمند و بازیهای موبایلی دسترسی دارند، این ظرفیت عظیم نباید به دست کشورهای غربی سپرده شود.
نسخه دوم بازی «کودکان اربعین» که پنج سال پیش در آستانه اربعین ۹۹ انتشار یافت، در طول این سال ها به یکی از مناسب ترین بازیهای فرهنگی تبدیل گشته است. این نسخه با اضافه شدن مینی گیم ها و موضوعات جدید و همین طور بخش های تعاملی مانند ارسال عکس، نقاشی و مسابقه، و راه اندازی «موکب مجازی» که از کودکان می خواست تا موکب خویش را در خانه یا محله راه اندازی کنند، تجربه اربعین را به خانه ها آورد و به تقویت پیوندهای فرهنگی و معنوی کمک شایانی کرد. خلاصه اینکه بازی ها حتی در حوزه اقتصاد مقاومتی، بانکداری و معرفی دستاوردهای ایرانی-اسلامی، می توانند به عنوان یک رسانه اثر گذار معرفی شوند. اما برای تحقق این پتانسیل، سفارش دهندگان و حامیان باید اشراف کامل تری به این حوزه داشته باشند و اهمیت محتوامحور بودن بازی ها را درک کنند. باتوجه به اینکه بالاتر از ۷۰ درصد مخاطبان به گوشی های هوشمند و بازی های موبایلی دسترسی دارند، این ظرفیت عظیم نباید به دست کشورهای غربی سپرده شود.
منبع: blackblog.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب