خداوند برای دفاع از پیامبر(ص) به قلم و کتاب قسم می خورد
به گزارش بلک بلاگ، محسن اسماعیلی در آئین بزرگداشت روز کتاب در کتابخانه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وقتی به پیامبر(ص) تهمت جنون زدند، خداوند برای دفاع از پیامبر، به قلم و کتاب قسم خورد.
به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، آئین بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتاب داری ظهر امروز ظهر با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و جمعی از اهالی کتاب و ادبیات در سالن شهید مدرس کتابخانه مجلس برگزار گردید.
در ابتدای این مراسم کلیپی در رابطه با کتابخانه مجلس شورای اسلامی و بخش های مختلف آن برای حاضران پخش گردید. در ادامه معینی پور رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی متن آماده ای در رابطه با روز کتاب قرائت کرد.
باید نسخ خطی را از محبس مخازن تاریک رها نماییم و به استناد آنها روایت هایی واقعی از تمدن ایرانی اسلامی بسازیم
متن این سخنرانی به این شرح است:
«کتاب، گنجینه تجربه های مادی و معنوی بشر است و کتاب خوانی، پلی میان گذشته و آینده که ما را به درک عمیق ِ جهان دعوت می کند. دراین میان، کتابدار نقشی بی بدیل دارد؛ او مشاور امین جویندگان دانایی، نگهبان میراث علمی و تسهیل گرِ دسترسی به منابع است.
حضار محترم! تجربه مدیریت این مجموعه به من اثبات کرد کتاب، کتابخوانی و کتابدار؛ سه ضلع مثلثی است که هریک بدون دیگری، اثربخش نخواهد بود. کتاب، فروغ جهان اندیشه و تجربه است؛ کتاب خوان، با عشق به دانایی، صفحات را جان می بخشد، و کتابدار آگاه، راهنمای این کشف و سفر است. کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، با سابقه ای بالاتر از یک قرن، حاصل جدّ و جهد صمیمانه عزیزان فرهیخته است و امروز به یکی از مهم ترین مراکز علمی و فرهنگی کشور تبدیل گشته. این مجموعه نقشی انکارناپذیر در حفظ و عرضه منابع متنوع پژوهشی دارد؛ گنجینه ای از دانش و تجربهی نسل ها، که امروز از منظری انضمامی، می توانیم آنرا «گنجینه روایت حکمرانی» بدانیم. جایی در میانهی نظر و عمل، تبلور تراکم تجربی عالمان، حکمرانان و مردم. برای حفظ و بالندگی این میراث ارجمند، لازم است در حوزه کتاب و کتاب خوانی و تولید دانش، به نگاههای جدید بیندیشیم.
اولین گام، فرایندی است که آنرا «استنطاق سنت» می نامم. امروز در خیلی از مراکز پژوهشی، که صاحب گنجینه های تراثیِ ارزشمندند، رویکرد غالب و مسلط، صرفا صیانت از محتوا و آرشیوداری است. با همکاران این مجموعه سعی کردیم چنین نگاهی را که بدون عمومی سازی این رویکرد، توسعه پیشرفت دانش و انضمامی شدن آن ممکن نیست. به نطق واداشتن متون و تراث کاری فراتر از حفظ و صیانت از آن است و می تواند تجربه عملی و نظری گذشتگان را به راهبرد امروز بدل کند تغییر بدهیم و امید داریم افکار عمومی نیز متحول شود. و تاریخ سالهای اخیر، به ویژه جنگی که ظفرمندانه پشت سر گذاشتیم، نشان داد وظیفه فرهنگی و تاریخی ماست که میراثِ ایرانِ متمدن را به سخن درآوریم. جنگ ۱۲ روزه نشان داد هویت، تاریخ و فرهنگ چقدر در انسجام اجتماعی و همگرایی مردم با حاکمیت حتی در صورت نارضایتی، اهمیت دارد و پربرکت است. در پنج دهه اخیر چقدر هویت، تاریخ و فرهنگ را با هدف انسجام نسلی و تقویت هویت ایرانیِ ممزوج با اسلام تقویت کردیم و در قسمت های مختلف فرهنگی سرمایه گذاری کردیم؟ و چقدر با تدابیر ناسنجیده یا بی اعتنایی به میراث شفاهی و مکتوب ایران عزیز، سبب واگرایی هویت اسلامی و ایرانی شدیم؟ حال، فرصت مناسبی است که به پاسخ این سوال ها بیندیشیم! کتابخانه مجلس، با برخورداری از همکاری و هم افزایی دانش نسخه شناسان، پیگیر این تغییر رویکرد است. کار ما صرفا «گنجینه داری» نیست و ما مالک این آثار نیستیم. باید نسخ خطی را از محبس مخازن تاریک، رها نماییم و به استناد آنها روایت هایی واقعی از تمدن ایرانی اسلامی بسازیم که گسست نسلی را از بین ببرد. این وظیفه، فراتر از کتابخانه مجلس و کتابخانه های عمومی است و عزم ملی حاکمیت و نخبگان را می طلبد.
گام بعدی، توجه به رابطه میان کتاب با «نظام دانایی و مدیرت داده» است. مبحث بنیادی اینست که ما از نظر تولید علم به کتاب و کتاب خوانی نگاه نمی نماییم. از این منظر، کتاب، کتابخانه و کتابخانه داری در کشور ما جایگاه مناسبی ندارد و دست کم گرفته می شود و مسأله، بیشتر تبدیل به یک دغدغه فرهنگی شده است تا یک سیاست راهبردی. امروز شاهدیم که ارزش داده ها و اطلاعات در جهان چه تحولی بوجود آورده است و ما در کشور نسبت به آن هنوز کم توجهیم. منشأ معضل کتاب و کتاب خوانی در کشور، بی ارتباطی دانش مکتوب با زندگی روزمره و جاری مردم است. وقتی به این مورد ذیل «نظام دانایی» و «مدیریت داده» نگاه نمی نماییم و آنرا وارد جریان سیاستگذاری نمی نماییم، طبیعی است که سبد مصرف توده های مردم نیز خالی می ماند. نظام تولید دانش به سویی می رود، حاکمیت به طرف دیگر و مردم نیز راه سومی را انتخاب می کنند و روز به روز این واگرایی شدیدتر می شود.
گام بعدی توجه به رابطه ما با تاریخ علم است. ضعف ما در این زمینه سبب شده علم، به عنوان پشتوانه سیاست گذاری در کشور، نقش خویش را بطور کامل ایفا نکند. تاریخ علم به طور عمده توسط نظام های تمدنیِ رقیب طراحی شده و ما تا حالا کوشیده ایم مسایل بومی خویش را در قالب آن پارادایم ها حل و فصل نماییم، بدون اینکه مسیری مستقل و بومی تعریف نماییم. شناخت دقیق تاریخ علم، امکان تحلیل جریان ها، دستاوردها و روش های علمی گذشته را فراهم می آورد و مسیر توسعه دانش در ساختارهای بومی را هموار میکند. مدیریت تاریخ علم، نه به مفهوم مطالعه صرف گذشته، بلکه به عنوان ابزاری برای برنامه ریزیِ راهبردی، طراحی سیاستهای علمی و کاهش فاصله میان علم و عمل اهمیت دارد. در این مورد گرفتار لکنت در روایت، نداشتن ساختار روایت و بهره نگرفتن از ظرفیت آن هستیم. کتابخانه مجلس گنجینه های گرانبهایی دارد که می تواند دستمایه تغییر و اصلاح روایت و ایجاد کنش جمعی باشد. شعار و اندیشه «گنجینه روایت حکمرانی» نیز به همین لزوم اشاره دارد.
باری؛ توضیح اقدامات انجام شده در معاونت ها و واحدهای مختلف کتابخانه در یک سال گذشته، زمان مفصلی می طلبد. شرح این موارد و خروجی عینی آنها را، به همت همکارانم، به زودی مشاهده خواهید کرد. اما بمنظور بیان سرفصل ها، به این موارد اشاره می کنم: تهیه و تدوین بیانیه مأموریت وـ در نهایت ـ تدوین ساختار جدید کتابخانه که برای همکاران تشریح شده، تشکیل شوراهای فناوری و پژوهش، اصلاح آئین نامه ها، اقدام برای تحول دیجیتال در سازمان، ایجاد تعامل میان معاونت ها، ایجاد و تکمیل کتابخانه های تخصصی، اقدامات حوزه پژوهش و نشر، اقدام برای بازنشر نشریات در جلوه ای متفاوت، فعالیتهای متنوع ترویجی و علمیِ کتاب محور در چارچوب نشست ها و رویدادهای علمی، برگزاری نمایشگاه های ادواری، خدمت رسانی به اعضا و محققان، سامان دهی منابع و نشریات و اسناد، لیست نویسی، مرمت، فراهم آوری و خرید منابع و توجه فنی و انضمامی به میراث نسخ خطی و سنگی و با اهمیت تر از همه ایجاد دالان ارتباط بین اهالی علم و اندیشه با حاکمیت با تمرکز بر مسئلههای روی میز حاکمیت. کتابخانه تلاش میکند و خدمات خویش را به سه گروه مخاطب (مردم – نخبگان – حاکمیت) عرضه نماید و محصولات متنوعی را برای هر گروه طراحی نموده است.
تغییر احکام و ترمیم معیشت، بالاتر از آن که خواست به حق کارکنان کتابخانه باشد، دغدغه مدیران بوده است. تحقق این خواست، محصول پیگیری های مکرر، هماهنگی ها، صرف وقت و توجیه وجوه قانونی برای مبادی ذی ربط بوده است. یکی از سختی های کار مدیران اینست که (در مقام رفع چالش های مدیریتی) هماهنگ عمل کنند؛ یعنی از یک طرف با چالش هایی مانند: برقراری ارتباط مؤثر با کارکنان، اصلاح مشکلات عملکردی، ایجاد محیط رقابتی، مبارزه با فرسودگی شغلی و پرکردن شکاف مهارتی کارکنان مقابله کنند و از جانب دیگر به مسایل مالی بپردازند.
اگر نبود اهتمام مساعی ویژه ریاست محترم مجلس جناب آقای دکتر قالیباف و هیئت امناء محترم کتابخانه، این مهم به انجما نمی رسید گو اینکه دغدغه بالاتر از یک دهه اخیر همکاران من در کتابخانه بوده است».
خداوند برای دفاع از پیامبر(ص) به قلم و کتاب قسم می خورد
سپس محسن اسماعیلی معاون راهبردی رئیس مجلس اظهار داشت: دوران جاهلیت را درنظر بگیرید که تاریک ترین عصر بشریت است. هیچ زشتی و ظلمتی نیست که در آن بهره زمانی به حد اعلی خودش نرسیده باشد. در چنین فضایی است که نور خورشید پیامبر(ص) طلوع می کند و بشر را از آن ظلمت نجات می دهد. با این همه به این پیامبر که انسان را انسان کرد، تهمت دیوانگی زدند. اگر بخواهیم از پیامبر در مقابل این افترا دفاع نماییم، چه باید بگوییم؟ خداوند برای دفاع از پیامبر در مقابل چنین تهمتی، یک قسم می خورد؛ «ن والقلم و ما یسطرون، مَا أَنْتَ بِنِعْمَةِ رَبِّکَ بِمَجْنُونٍ». یعنی خدا برای دفاع از پیامبرش، به قلم و کتاب قسم می خورد. زیباترین کلامی که میتوان در رابطه با کتاب گفت، همین است.
اسماعیلی افزود: کتاب در فرهنگ ما باید چنین جایگاهی داشته باشد. اگر جامعه ای بخواهد از جنون فاصله بگیرد، ابزاری جز قلم و کتاب ندارد. جامعه بدون قلم و کتاب، جاهل است. به هر میزان که کتاب و کتابخوانی و کتابداری در یک جامعه دارای ارزش و مقام باشد، این جامعه هم باارزش است.
وی اضافه کرد: اینجا جا دارد از دو نفر یاد کنم. یک نفر از آنها آیت الله مرعشی نجفی است که واقعاً حجت ماست. ایشان بدون هیچ امکاناتی بزرگ ترین کتابخانه دنیا را ساختند. با روضه استیجاری کتاب می خریدند و وقف کتابخانه می کردند. پشت یکی از کتاب هایشان نوشته بودند «من این کتاب را با مزد دو سال نماز استیجاری تهیه کردم. در حالیکه در گرسنگی به سر می برم و به مدت بیست ساعت است که چیزی نخورده ام». ایشان تا آخر عمر نتوانست به حج برود، چون پولش را نداشت. نفر دوم که از او یاد می کنم مرحوم شیخ عبدالکریم حائری است که نماد کتابداری هستند. من در نوجوانی وقتی به کتابخانه مجلس می آمدم هرروز ایشان را می دیدم که پشت میزش نشسته و کلی کتاب هم روی میز اوست. با مهربانی من را راهنمایی می کرد و خود ایشان بود که کارت عضویت من را صادر کرد.
وی در آخر اظهار داشت: ما باید بگونه ای تربیت شویم که همه عالم را یک کتاب ببینیم. قرآن و خاندان (ع) می خهواهند ما را این طوری تربیت کنند. به نزد آن که جانش در تجلاست/ همه عالم کتاب حق تعالی است.
تجلیل از فعالین کتاب و رونمایی از تازه های کتابخانه مجلس
در ادامه این برنامه با حضور محمدباقر قالیباف، معینی پور و محسن اسماعیلی از برخی از فعالین حوزه کتاب تقدیر گردید. محمدکاظم رحمتی به عنوان نخبه پژوه برتر، محمدحسن پارساییان به عنوان کتابدار برگزیده، اکبر تهرانی شقف به عنوان عضو فعال کتابخانه، رضا شجری به عنوان مدیر مرکز کتابخانه مجلس و ابوطالب درویشان به عنوان پژوهشگر برگزیده دیوان محاسبات از کسانی بودند که توسط ریاست مجلس شورای اسلامی از آنها تجلیل شد.
سپس از جدیدترین آثار کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، پرده برداری شد.
پایان بخش این مراسم سخنرانی محمدباقر قالیباف ریاست مجلس شورای اسلامی بود که وی بر اهمیت کتاب و کتابخوانی و لزوم توجه نهادهای دولتی و حاکمیتی همچون مجلس به حوزه کتاب، تاکید کرد. حرف آخر اینکه هیچ زشتی و ظلمتی نیست که در آن بهره زمانی به حد اعلی خودش نرسیده باشد. به هر میزان که کتاب و کتابخوانی و کتابداری در یک جامعه دارای ارزش و مقام باشد، این جامعه هم باارزش است. در صورتی که در گرسنگی به سر می برم و به مدت بیست ساعت است که چیزی نخورده ام.
منبع: بلك بلاگ
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب