ایرج اعتصام؛ معماری برای تمام فصول

معمار پارک ملت و مجموعه حرم شاهچراغ را بشناسید

معمار پارک ملت و مجموعه حرم شاهچراغ را بشناسید

به گزارش بلک بلاگ، می گویند ۶۰ سال تمام تدریس کرد و با وجود این که در دهه ۹۰ زندگی خود به سر می برد اما تا لحظه آخر بسط و گسترش دانشش را ترک نگفت. حتی حین تدریس بود که متوجه مشکل جسمی خود شد. ایرج اعتصام، هنرمند، معمار و شهرسازی برای تمام فصول بود. استادی بود برای تمامی معماران و شهرسازان ایرانی؛ چونکه هرکدام به شکلی از آموخته های وی بهره بردند.


به گزارش بلک بلاگ به نقل از ایسنا، ایرج اعتصام در این هفته در ۹۲ سالگی در شهر سن خوزه آمریکا درگذشت.
اعتصام جزو معماران، شهرسازان و اساتید دانشگاهی مطرح ایرانی به شمار می رفت و با درگذشت او به نظر می آید سال ها زمان لازم باشد تا فرد جدیدی با خصوصیات او چه به لحاظ اخلاقی و چه به لحاظ حرفه ای، در این عرصه ظهور کند.
حالا که درگذشت این هنرمند و مهندس، جامعه آکادمیک، معماری و شهرسازی ایران را در غم عمیقی فرو برده است، تصمیم گرفتیم با علیرضا قهاری ـ رئیس انجمن مفاخر معماری ـ در رابطه با این شخصیت مطرح معماری، گفت و گویی داشته باشیم.
قهاری در ابتدای گفتگو با ایسنا بیان می کند: میتوان دکتر اعتصام را معمار و شهرسازی برای تمام دوران دانست؛ به این دلیل که تمام عمر خویش را صرف آموزش شهرسازی کرد. از همان ابتدا که در ایران رشته شهرسازی پا گرفت، ایشان جزو اساتید برجسته ای بودند که این حرفه را آموزش دادند، به همین جهت استاد همه ما هستند. در واقع دکتر اعتصام آموزش را از دانشگاه تهران آغاز و در دانشگاه های شهید بهشتی، آزاد و پارس هم تدریس کردند. همینطور مدارج مختلف آموزشی و مدیریت گروههای شهرسازی را به عهده داشتند. در فضای آکادمیک، هر دانشجویی در هر دانشگاهی که بوده باشد، رد پای دکتر اعتصام در آموزش او به چه می خورد. به هر حال تعداد بیشماری دانشجو و فارغ التحصیل داریم که از دانش و حضور ایشان منتفع شده اند.
«دکتر اعتصام تا آخرین لحظه که توان داشتند، تدریس کردند و زمانی که متوجه مشکل جسمی خود شدند هم حین تدریس بودند.»
قهاری همینطور در پاسخ به این که آیا ایرج اعتصام توانست در دوران حیاتش معماران برجسته ای همچون خویش را به جامعه معماری ایران تحویل دهد، چنین می گوید، «زمانی که فردی همچون ایرج اعتصام مدت زمانی طولانی را چه در ایران و چه خارج از کشور در دانشگاه های مختلف به تدریس می گذراند، این حضور تأثیر زیادی در ادامه خط فکری و اندیشه او خواهد داشت؛ چونکه شاگردان ایشان از اندیشه و افکار دکتر اعتصام تأثیر گرفته اند و همان خط فکری را در زمینه برنامه ریزی، طرح ریزی شهری و شهرسازی دنبال خواهند کرد.»
از این معمار سوال می نماییم که بارزترین خصوصیت شخصیتی و اخلاقی ایرج اعتصام چه بود؟ که پاسخ می دهد: دکتر اعتصام مصداق یک فرد سلیم النفس و مصالحه آمیز بود. با وجود این که در کارهای فنی رعایت اخلاق حرفه ای خیلی مهم است و معمولاً همه دنبال می کنند، ولی فردی که به معنای واقعی کلمه، اخلاق حرفه ای را رعایت کند و عرصه را برای همه حتی رقبای خود باز بگذار، کمتر داریم. ایشان ـ دکتر اعتصام ـ استاد اخلاق، مدارا کردن و دوستی کردن بودند. کم هستند افرادی مانند ایشان که تا این حد مسالمت آمیز زندگی کنند.
پارک ملت تهران از نمونه کارهای ایرج اعتصام


منبع:

1401/10/02
12:36:25
0.0 / 5
470
تگهای خبر: آموزشی , اساتید , برنامه , تدریس
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳