ایران منتظر رأی یونسکو پرونده 6 اثر باز شد

ایران منتظر رأی یونسکو پرونده 6 اثر باز شد

بلک بلاگ: هفدهمین نشست کمیته بین الدولی پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس یونسکو از امروز شروع به کار می کند و مقرر است شش میراث ناملموس ایران که پرونده آنها مشترک با کشورهای دیگر تهیه شده است، به بررسی و رأی گذاشته شود.


گزارش ایسنا، علی دارابی، معاون میراث فرهنگی کشور درباره ی این پرونده ها توضیح داد: هفدهمین نشست کمیته بین الدولی پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در شهر رباط مراکش ۶ تا ۱۲ آذرماه ۱۴۰۱ برگزار می گردد و در این جلسه، شش پرونده «هنر سوزن دوزی ترکمن»، «هنرساختن و نواختن عود»، «پرورش کرم ابریشم و تولید سنتی ابریشم برای بافندگی»، «یلدا/ چله»، «جشن مهرگان» و «مهارت سنتی ساختن و نواختن رباب» از کشورمان برای ثبت در لیست میراث جهانی یونسکو مورد ارزیابی قرار می گیرد.
او اضافه کرد: باتوجه به محدودیت های به وجود آمده از طرف یونسکو برای ارسال پرونده ها، هر کشور عضو، هر دو سال یک دفعه فقط یک سهمیه ملی برای ثبت جهانی دارد که سهمیه کشورمان در سال قبل به پرونده «هنر خوشنویسی» اختصاص داده شد. باتوجه به اینکه امسال سهمیه نداشتیم، تهیه و تدوین شش پرونده به شکل مشترک با برخی از کشورها بمنظور استفاده از سهمیه آنها، در دستور کار قرار گرفت. ارزیابی های اولیه حاکی از آنست که حداقل سه پرونده از شرایط مطلوب تری برخوردار می باشند.
دارابی تصریح کرد: تا حالا ۱۷ عنصر میراث فرهنگی ناملموس از کشورمان در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.
ایران قبل تر پرونده های «مهارت ساختن و نواختن عود»، بصورت مشترک با کشور سوریه و «جشن مهرگان» به شکل مشترک با تاجیکستان را به یونسکو فرستاده بود که به سبب نیاز به اصلاح ریفر شد. (به معنای امکان بررسی پرونده در چرخه یا اجلاس های بعدی)
برخی کارشناسان باخبر از دلیلهای پذیرفته نشدن پرونده «عود» گفته بودند: تهیه این پرونده با مشارکت سوریه و بدون در نظر گرفتن دیگر کشورهای عربی که عود در آنها رواج دارد، اقدامی خطا بود. این پرونده توسط کسانی تهیه شد که پرونده کمانچه را تهیه کرده بودند. اینکه پرونده کمانچه از نظر کارشناسی، پرونده موفقی بود و در لیست یونسکو ثبت گردید و بنا بر این هم انتظار میرفت که عود نیز در لیست ناملموس یونسکو جهانی شود.
از طرف دیگر، گفته شده بود پرونده عود را با عجله از روی پرونده کمانچه رونویسی کرده اند. این پرونده بعد از اصلاح از طرف سوریه و با مشارکت ایران بار دیگر تحویل یونسکو شد.
ظر کارشناسان یونسکو درباره ی پرونده «مهرگان» که از طرف ایران ارائه شده بود نیز بر این بود که این جشن در کشور تاجیکستان، زنده تر و گسترده تر از ایران است، از همین رو پرونده مهرگان از طرف تاجیکستان با مشارکت ایران اصلاح و باردیگر ارائه شد.
ایران همین طور پرونده «یلدا» را قبلاً به یونسکو فرستاده بود که دلیل محدود شدن آن به جغرافیا و گستره فرهنگ ملی ایران، پذیرفته نشد و در نهایت، این پرونده با عنوان «یلدا یا چله» از طرف افغانستان با همکاری ایران ارائه شده است.
پرونده چند ملیتی «پرورش کرم ابریشم و تولید سنتی ابریشم برای بافندگی» نیز با مشارکت هفت کشور ایران، افغانستان، آذربایجان، ترکیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان به یونسکو فرستاده شده است که گفته شده این پرونده شانس بالاتری برای ثبت در یونسکو دارد.
ایران همین طور در پرونده «هنر سوزن دوزی ترکمن» با ترکمنستان همکاری داشته است و پرونده «مهارت سنتی ساختن و نواختن رباب» را با همکاری تاجیکستان و ازبکستان به یونسکو فرستاده است.





منبع:

1401/09/06
12:44:13
0.0 / 5
361
تگهای خبر: رمان , فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱