مرز ابداع در خوشنویسی تا کجاست؟

مرز ابداع در خوشنویسی تا کجاست؟

به گزارش بلک بلاگ اکرم هادی، هنرمند خوشنویس از «طراحی خط» به عنوان یک نوآوری جدید در این عرصه نام می برد و در توضیح آن چنین می گوید: «تمامی رشته های تجسمی که از خط و نوشتار بهره می گیرند، بمنظور درک عمیق تری از فضای فرمی و مفهومی در خط، ناگزیر از کاربرد طراحی خط هستند.»


خوشنویسی از هنرهایی است که امروزه بنظر می رسد ابداعات جدید در آن، تبدیل به کلید پیشرفت و به روز شدن برای علاقمندی بیشتر در میان جوانان شده است.
اکرم هادی، هنرمندی است که بتازگی مدعی ابداع شیوه جدید با عنوان «طراحی خط» شده است. وی در توضیح این شیوه می گوید: «طراحی خط را می توان بعد از نقاشی خط بیان نمود. در این زمان لازم بود تا خط دوره ی جدیدی را تجربه کند. نیازهای امروز ما با گذشته متفاوت می باشد و همین طور تقاضا جهت استفاده از نوشتار در آثار هنری و حتی کاربردی گسترده شده است. بدین جهت می طلبد که جوابگوی نیاز ما در این دوره باشد. امروزه موضوع زیبایی شناسی و اهمیت فرم های بصری در اثر هنری، که خط نیز شامل آن می شود، به کاربرد و ایجاد مفهوم در اثر استحاله یافته است. ارزش های مفهومی اثر و تولید معناها نیازی است بمنظور جوابگویی به چالش ها و تقاضاهایی که ذهن انسان امروز را بیش از گذشته به خود معطوف داشته است و لاجرم هر اثری اگر بخواهد فرزند زمان خود باشد، باید جوابی برای این نیاز داشته باشد.»



او ادامه می دهد: «از این رو وجود شیوه طراحی خط یک ضرورت زمانی و اهمیت آن به سبب کاربردهایی است که در رشته های مختلف هنری دارد و از دو جنبه به عنوان روشی آموزشی در ایجاد کاربردهای متنوع در خط و نیز به لحاظ خلق آثار جدید این شیوه می تواند مورد توجه باشد.»




هادی در ادامه به این پرسش که شیوه جدید طراحی خط برای آینده خوشنویسی چه خواهد کرد؟ چنین پاسخ می دهد: «خوشنویسی سنتی ما در ضمن قرن ها قوام یافته و زیبایی شناسی خط در قبل و پس از اسلام مورد توجه بوده است اما در پس از اسلام ارزش خط به سبب آیات و روایات و کلام الهی از اهمیت بیشتری برخوردار شد و مهندسی شدن آنها علاوه بر بحث زیبایی شناسی نیز بمنظور جلوگیری از بی نظمی و اغتشاش در خط بوده و رعایت اصول در خوشنویسی از همین توجه به زیبایی شناسی خط سرچشمه می گیرد. با اینحال علاوه بر ساختارمند شدن خط، فردیت و روح و حس فرد خوشنویس در آن وجود دارد اما کاربرد شیوه طراحی خط در هنرهای سنتی همچون خوشنویسی به شناخت و کاربرد و درک عمیق تر زیر و بم های موجود در ساختار خوشنویسی و ارزش های بصری آن کمک خواهدنمود.»



او اضافه می کند: «مطمئنا خوشنویسی به سبب علاقه مندان زیادی که دارد، به راه خود ادامه می دهد، اما آشنایی با این شیوه امکان خلق فضاهای جدیدی را آماده خواهدنمود و نیز راه یادگیری خوشنویسی را نیز هموار می کند.»

این هنرمند خوشنویس همین طور درباره ی ارتباط این ابداع با سایر رشته ها می گوید: «تمامی رشته های تجسمی که از خط و نوشتار بهره می گیرند، بمنظور درک عمیق تری از فضای فرمی و مفهومی در خط، ناگزیر ازکاربرد طراحی خط هستند. گاهی بزرگ ترین ضعف مادر هنر طراحی است و ضعف طراحی موجب توانمند نبودن برای رسیدن به مرحله ی پیشرفته تری از واقع گرایی یعنی ایجاد خلاقیت و نوآوری است و در پی آن نداشتن توازن برای رسیدن به یک اثر بصری مفهومی است. بدین جهت می توان به اهمیت طراحی خط و جایگاه آن در شاخه های تجسمی پی برد.»

او ادامه می دهد: «این شیوه در کلیه ی شاخه های هنری که از نوشتار برای خلق اثر استفاده می نمایند، نظر دارد. در هنر گرافیک و همین طور خلق المان های شهری. می دانیم که اکنون به سبب نداشتن یک شیوه روشمند برای خلق المان های شهری از فرم های خوشنویسی استفاده می نمایند که خاصیت دو بعدی بودن آن مانع از این می شود که آنرا یک اثر حجمی بدانیم. با آموزش این شیوه خیلی از ضعف های فرمی و مفهومی و خط و کاربرد آن در هنرهای حجمی و شهری مرتفع خواهد شد و امکانات بسیاری در این شیوه وجود دارد و در ضمن زمان کاربردهای آن مشخص تر خواهد شد.»

هادی در ادامه وضعیت حالِ حاضر خوشنویسی را چنین توصیف می کند: «خوشنویسی جایگاه بسیاری خوبی در میان علاقه مندانش دارد و بسیار مورد توجه است. مطمئنا هر فردی که در هر رشته هنری مهارت و دانش کسب می کند، ارتباط درونی و حسی با آن به وجود آورده است و خوشنویسی نیز در میان علاقه مندانش همچنین است اما طراحی خط در مقابل خوشنویسی قرار نمی گیرد. بلکه دنیای متفاوتی است که می تواند به رونق و وسعت خوشنویسی منجر شود و همان فضا را قوام ببخشد و حتی ضمن توجه به ارزش های تثبیت شده، تا حدی امکان تجربیات جدید برقرار شود. طراحی خط علاوه بر این که یک هنر است، یک شیوه و روش برای آموزش شمرده می شود و از نظر من هر دو جنبه در طراحی خط به یک میزان اهمیت دارد.»

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برای بهتر شدن وضعیت باید منتظر شیوه های نوین در خوشنویسی باشیم؟ می گوید: «ما برای رفع نیازها و چالش ها گاهی دست به ابداعات می زنیم که می تواند راهگشا باشد؛ اما هر ابداعی شاید نتواند به رفع کمبودها منجر شود و گاهی حتی می تواند ایجاد چالش کند و لطمه آن بیش از ترمیم باشد. و اگر منظور این است که ساختارشکنی صورت گیرد و قواعد خوشنویسی تغییر و یا از بین روند، آنچه به آن سنت خوشنویسی می گوییم دیگر وجود نخواهد داشت هر چند در ضمن زمان ما شاهد تغییر و ارتقای فرم در آن بوده ایم.»





منبع:

1401/04/21
10:02:43
0.0 / 5
456
تگهای خبر: آموزشی , طراحی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳