معاونت پژوهش پژوهشكده مهدویت و موعودگرایی :

كارشناسان برنامه های مهدوی باید سواد رسانه ای داشته باشند

كارشناسان برنامه های مهدوی باید سواد رسانه ای داشته باشند

به گزارش بلک بلاگ، معاونت پژوهش پژوهشکده مهدویت و موعودگرایی اظهار داشت: کارشناسان یا تهیه کنندگان فعال در برنامه های مهدویت باید سواد رسانه ای داشته باشند.



خبرگزاری مهر، گروه دین و آئین، عصمت علی آبادی: قیام جهانی حضرت امام مهدی (عج) یکی از تحولات بزرگ جهان در آینده است؛ طبق اندیشه های دینی هیچ تحولی در جامعه بشری رخ نمی دهد، مگر اینکه ابتدا تحولی در انسان ها صورت گیرد. از طرفی بر مبنای نظر دانشمندان علوم اجتماعی، خاستگاه تحولات اجتماعی رسانه های ارتباط جمعی هستند. ازاین رو برای ایجاد آمادگی در انسان ها و مشارکت آنان در قیام جهانی حضرت مهدی (عج) نیازمند به کارگیری رسانه های ارتباط جمعی هستیم.
همه شاهدیم که این روزها تمرکز دشمن به روی تصرف قلب ها و ذهن هاست و در این راه، رسانه بهترین و قوی ترین ابزار او است. دشمن با استفاده از رسانه و روش های القا مفهوم و تکنیک های اقناع سازی، احساسات و باورهای ما را نشانه گرفته است. چون تغییر ارزش های فرد، سبب تغییر هنجارهای او می شود و تغییر هنجارها، عامل تغییر سبک زندگی فرد؛ این روند به آرامی ادامه می یابد تا جایی که فرد به تدریج با فرهنگ و باورهای خود بیگانه می شود. ما فرهنگ غنی مهدویت را با محتوای عالی و اعتبار بالا در اختیار داریم، که اگر به خوبی به مخاطب عرضه شود، همه حق طلبان و حقیقت جویان را شیفته خود می کند، و این همان رسالتِ بزرگ ما مهدی یاران بعنوان منتظران امام زمان (عج) است.
از آنجا که مذهب شیعه به صورت عام و عقیده مهدویت به صورت خاص، مخالف همه مکاتب و انگاره های انحرافی جهان است، هجمه ای همه جانبه ضد اسلام و تشیع و اندیشه و دکترین مهدویت در عرصه اینترنت به راه افتاده است؛ به دنبال این درباره نقش رسانه های جمعی در توسعه فرهنگ مهدوی با حجت الاسلام زهیر دهقانی معاونت پژوهش پژوهشکده مهدویت و موعودگرایی به گفتگو پرداختیم که در ادامه می خوانید:
حجت الاسلام زهیر دهقانی معاونت پژوهش پژوهشکده مهدویت و موعودگرایی، در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره نقش رسانه در توسعه فرهنگ مهدوی ضمن اشاره به تعریفی خلاصه از رسانه، اظهار داشت: معنای ساده رسانه همان ابزار ارتباطی است که فرستنده از راه آن پیام خویش را به گیرنده منتقل می کند و کارشناسان علوم ارتباطات ۵ عنصر مهم را مانند فرستنده، گیرنده، پیام، وسیله ارتباطی و محیط پیرامونی را برای آن در نظر می گیرند.
وی با اشاره به اینکه درباره رسانه ها تقسیم بندی متعدد صورت می گیرد، عنوان کرد: رسانه ها به دو گونه شخصی و جمعی تقسیم می شوند، در رسانه شخصی با تعدادی محدود از مخاطب مواجه هستیم شامل تلفن، تلفن همراه، تلگرام و.. می شود، اما رسانه جمعی مخاطبانی به صورت انبوه و گسترده را در برمی گیرد که به شکل صوتی، تصویری، مکتوب، کامپیوتری و مجازی و… است.
امروز رسانه ها عرصه نبرد افکار و عقاید بشری هستند
معاونت پژوهش پژوهشکده مهدویت و موعودگرایی درباره اهمیت و جایگاه رسانه ضمن اشاره به نظریه آلوین تافلر اظهار داشت: این کارشناس رسانه حدود ۴۰ سال پیش نظریه موج سوم را بیان و پیشبینی کرده است که در آینده رسانه ها نقش بسیار قابل توجهی ایفا می کنند بگونه ای که عرصه نبرد آینده را در رسانه ها باید مشاهده کرد چونکه در بعضی مواقع عملکرد رسانه ها از گلوله های جنگی مرگ بارتر و خطرناک تر است.
این استاد حوزه و دانشگاه درباره نقش رسانه در تبلیغ مطلوب مهدویت و گسترش فرهنگ آن، تصریح کرد: برای تبلیغ مطلوب مهدویت باید گام های مؤثری برداشته شود؛ اولین گام بحث، تحکیم باور به مهدویت است که شیوه های مختلفی بر اساس مباحث اثباتی، رد نظریه های رقیب و شبهات دارد؛ باید افرادی که وارد عرصه اثبات و تحکیم باور مهدویت می شوند کاملاً به شرایط روز واقف باشند و به مباحث روز و شبهاتی که جوانان درگیر آنها هستند اشراف کامل داشته باشند.
در عرصه تبلیغ و ترویج مهدویت باید به کنش و رفتار مخاطب توجه کرد
وی با اشاره به اینکه متأسفانه در رسانه بحث های تکراری در مورد مهدویت پخش می شود که نشان داده است کارشناسان مهدویت به مسائل و شبهات جدید چندان آشنایی ندارند و یا رسانه به این شبهات جدید ورود نمی کند، خاطرنشان کرد: برای موفقیت در عرصه تبلیغ و ترویج مهدویت باید به بحث کنش و رفتار پرداخته شود که نتیجه و اثر مطلوب آنرا در مخاطبان مشاهده کرد؛ باید در تحکیم باور مهدویت درست کوشش کرد چون که نتیجه آن در مخاطب ایجاد شور و اشتیاق می کند و سبب کنش رفتاری می شود.
باید افرادی که وارد عرصه اثبات و تحکیم باور مهدویت می شوند کاملاً به شرایط روز واقف باشند و به مباحث روز و شبهاتی که جوانان درگیر آنها هستند اشراف کامل داشته باشند
حجت الاسلام دهقانی افزود: کارشناسان یا تهیه کنندگان فعال در برنامه های مهدویت باید به بحث دانش و سواد رسانه ای در عرصه مهدویت آگاهی و اشراف کافی داشته باشند، باآنکه طی سالهای گذشته تلاش هایی در این حوزه انجام شده است اما همچنان در سواد رسانه ای مهدویت عقب هستیم که نتیجه ناگوار آنرا در جامعه مشاهده می نماییم، البته افرادی در زمینه انتقال مفاهیم مهدویت درعرصه های مختلف رسانه همچون شبکه های اجتماعی فعالیت می نمایند اما این شبکه ها دارای اصولی هستند که باید به کیفیت ارسال پیام و مخاطبان آن آشنایی کامل داشته باشند.
شبکه های اجتماعی بستر بسیار مناسبی برای توسعه فرهنگ مهدوی هستند
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه شبکه های اجتماعی بستر بسیار مناسبی برای توسعه فرهنگ مهدوی هستند، اظهار نمود: اما در این بستر پاسخ به شبهات مهدوی خیلی سخت و دشوار است چونکه ایجاد شبهه را میتوان با یک پیام کوتاه منتشر و ذهن مخاطب را درگیر کرد اما رفع شبهه احتیاج به صفحات و ساعت ها صحبت در جنبه های متعدد دارد که متأسفانه جایگاه پاسخگویی به آنها در شبکه های اجتماعی نیست.
وی افزود: در شبکه های اجتماعی باید پیام ها کوتاه باشد در حالیکه اغلب پیام های گروه های مذهبی درباره مهدویت بلند و غیراستاندارد هستند که نشان از عدم سواد رسانه به میزان کافی است، در سواد رسانه به روز بودن بسیار مهم می باشد حتی با عنایت به تحولاتی که در صداوسیما شروع شده است اما هنوز برای به روز بودن از الگوهای شاید ۲۰ سال پیش استفاده می شود دعوت از کارشناسان و ضبط برنامه به همان شیوه قبلی است در حالیکه تولیدات و الگوهای قدیمی برای مخاطبان امروزی دارای جذابیت نیستند و باید از دانش روز برای انتقال مفاهیم دینی و مهدویت بهره برد.
مهمترین مبحث در بحث مهدویت مخاطب سنجی است
حجت الاسلام دهقانی با اشاره به اینکه مهم ترین مبحث درباره سواد رسانه ای در زمینه مهدویت مخاطب سنجی است، اظهار داشت: هر مخاطبی به یک محتوا نیاز دارد و باید برای هر گروهی از مخاطبان برنامه های متنوعی تهیه شود، خوشبختانه بعضی از مراکز تخصصی برای سنینی از مهدکودک تا انتهای دوران دبیرستان محتوا آماده کرده اند اما متأسفانه بعضی از مجموعه های مهدویت یا اطلاع کافی از محتوا ندارند یا این مجموعه ها به محتوا دسترسی ندارد، محتوا برای گروه های مختلف سنی در جامعه متفاوت می باشد باید مفاهیم به گروه های مختلف منتقل شود بنابراین مخاطب سنجی بسیار مهم می باشد.
معاونت پژوهش پژوهشکده مهدویت و موعودگرایی اضافه کرد: رسانه های جمعی باید تبلیغات در حوزه مهدویت را پوشش بدهند با اینکه در تلویزیون و خبرگزاری ها تا حدی جایگاه آن مشخص شده است اما احتیاج به اقدامات گسترده دارد، البته کانال های وجود دارند که مباحث نامرتبط با مهدویت را پخش می کنند و مخاطب زیادی دارند اما کانال های که محتوای درست مهدویت را پوشش می دهند در جذب مخاطبان چندان موفق نبودند که باید ریشه یابی شود.
باید فعالیت رقبا و دشمنان در عرصه مهدویت رصد شود
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه باید فعالیت رقبا و دشمنان در عرصه مهدویت رصد شود، ابراز کرد: امروز یک رسانه نمی تواند به صورت تک بعدی عمل کند چونکه مخاطبان افزون بر رسانه های موجود در کشور به رسانه های دیگر هم توجه می کنند و ذهنیت مخاطب فقط تحت تاثیر یک رسانه نیست، متأسفانه بعضی از افراد که در حوزه رسانه فعالیت دارند توجه کمتری به رقبا در رسانه های دشمن دارند، باید توجه خاصی به محتوای رسانه های خارج کشور درباره مهدویت شود چونکه که باید به ذهنیت مخاطب توجه گردد که درگیر چه مسائلی است، بعنوان مثال درباره طول عمر امان زمان (عج) صحبت می شود شاید هم اکنون ذهن مخاطب درگیر این مورد نباشد و مسائل جدید ذهن مخاطب را درگیر کرده باشد، این مسائل نشان داده است که صاحبان رسانه ها در فضای ذهنی خود زندگی می کنند و اصلاً توجهی به ذهن رقیب وجود ندارد.
متأسفانه در زمینه مهدویت فعالیت ها خیلی کم است بعضی از هنرمندان به دلیل عدم حمایت و حساسیت های که وجود دارد در زمینه تولیدات مهدوی وارد نمی شوند این پژوهشگر و مؤلف مهدوی با اشاره به اینکه باید در عرصه های جدید رسانه به صورت گروهی وارد شد چونکه دشمن تولیدات خویش را به صورت گروهی نه فردی تهیه می کند، اظهار داشت: باید مجموعه هایی از تولیدات خاص رسانه ای در عرصه های جدید مانند پیام های که در فضای مجازی گذاشته می شود پشتیبانی کنند، متأسفانه به بعضی از کانال ها توجه نمی گردد در حالیکه در این کانال ها داستان های ترکیبی و فیلمهای کوتاه بارگذاری می شود که بسیار تاثیر گذار و با مخاطبان فراوان است، دست اندرکاران از شبکه های جدید و اینترنتی بسیار غافل هستند حتی مشاهده می شود که گروه های خارج از کشور تولیداتی درباره مهدویت داشته اند که بسیار تاثیرگذارتر نسبت به تولیدات داخلی بوده است.
باید مراکز علمی برای برنامه های مهدوی تأسیس شود
وی با اشاره به اینکه تولید فیلم کوتاه یا انیمیشن بسیار هزینه بر است و احتیاج به پشتیبانی و حمایت دارد تا ایده های جدید شکل بگیرد، اظهار داشت: باید کارهای جمعی صورت گیرد که گروه های هنرمند متعهد با گروه های علمی دارای تفکرات روشن ارتباط برقرار کنند، در این حوزه صداوسیما، مجموعه اوج و مجموعه های وقفی و اوقاف باید حمایت کنند که بودجه مورد نظر چنین اقداماتی تأمین شود. باید مراکز علمی برای برنامه های مهدویت زده شود که هنرمند بدون دغدغه بتواند به تولیدات درباره مهدویت و تبلیغات آن بپردازد، برای تولید فیلم حضرت یوسف (ع) با یک نظارت کارشناسی مسائل مورد اختلاف حل شد و محدودیت ها برداشته شد. متأسفانه در زمینه مهدویت فعالیت ها خیلی کم است بعضی از هنرمندان به دلیل عدم حمایت و حساسیت های که وجود دارد در زمینه تولیدات مهدوی وارد نمی شوند.
حجت الاسلام دهقانی با اشاره به اینکه باید امام مهدی (عج) را به مردم کشور ایران و کل جهان معرفی نمود، در جهان امروز تنها ابزاری که می تواند این وظیفه را در بهترین شکل خود انجام دهد رسانه است ازاین رو باید افراد دلسوز در این حوزه وارد شوند، تصریح کرد: تولیدات رسانه ای تاثیر عمیقی در جهان دارند، زمانی این تأثیرپذیری از راه کتاب انجام می شد مانند مرحوم آیت الله موسوی لاری که با کتاب خود توانست تعداد خیلی از مردم جهان را به خاندان (ع) علاقه مند کنند، اما امروز بهترین ابزار برای معرفی حضرت مهدی (عج) به مردم جهان رسانه است اما این رسانه باید با ادبیات درست و قالبی هنرمندانه و جذاب قلب مخاطبان خویش را جذب مهدویت کند.


منبع:

1400/01/09
13:41:08
0.0 / 5
307
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱