آخرین وضعیت حرم امام علی (ع) بعلاوه عكس

آخرین وضعیت حرم امام علی (ع) بعلاوه عكس

بلک بلاگ: ستاد بازسازی عتبات عالیات همزمان با روزهای شهادت حضرت فاطمه (س) موفق شد چند «ریزپروژه» از طرح بزرگ توسعه حرم امام علی (ع) در شهر نجفِ عراق را با وجود کرونا به انتها برساند.


به گزارش بلک بلاگ به نقل از روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات، طرح بزرگ توسعه حرم امام علی (ع) به نام صحن و شبستانِ حضرت زهرا (س) الان با همت ۳۵۰ کارگر، استادکار و مهندس ایرانی و با رعایت پروتکل های بهداشتی در حال تکمیل است.
اختتام طرح نورپردازی و روشنایی محوطه بیرونی، نصب شیشه های ضدگلوله و جان پناه، نصب هندریل ها و شیشه های داخلی طبقه همکف و اختتام کارهای معماری مربوط به سردر شمالی طرح که یکی از ورودی های اصلی صحن و شبستان حضرت زهرا (س) شمرده می شود، قسمتی از اقدامات صورت گرفته از زمان بازگشایی کارگاه این طرح در دوران کرونا است.
در این دوران کار ساخت چهار حوض از مجموع ۱۰ حوض و آب نمای پیش بینی شده در این طرح بزرگ به انتها رسیده که زیبایی خاصی به آن بخشیده است.
الان عوامل اجرائی ستاد بازسازی عتبات عالیات مشغول انجام خرده کاری های مربوط به سنگ کاری، کاشی کاری ها، گچ بری ها، آئینه کاری ها، درودگری ها، نصب درها و پنجره ها، نماکاری و نیز لوسترها هستند.


بنا به گزارش ستاد بازسازی عتبات عالیات، این طرح بزرگ که به تعبیر شهید حاج قاسم سلیمانی، بنیان گذار این ستاد جلوه معماریِ «اتصال نام امیرمومنان (ع) به فاطمه زهرا(س)» بوده و ماندگارترین اثر عمرانی، فرهنگی و مذهبی جمهوری اسلامی ایران در عتبات مقدس است، الان بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
چند شاخص عمرانی و مذهبی سبب شده تا طرح توسعه حرم امام علی (ع) بعنوان پروژه ای منحصر به فرد در جهان اسلام مطرح شود؛ اولین خاصیت این طرح، ارتقای سطح خدمات رفاهی و زیارتی است. پیش بینی و اجرای فضاهای مختلف برای برگزاری مراسم و مناسک و حتی اسکان چندین هزار نفری زوار در روزهایی مانند اربعین فضای معنوی مناسبی را برای محبان دوده (ع) فراهم نموده است. در کنار این فضاهای معنوی، چندین سرویس بهداشتی و حمام نیز برای رفاه زوار تولید شده است که هموطنانی که در اربعین های گذشته به نجف اشرف مشرف شده بودند، از این خدمات بهره برده اند.
خاصیت دوم صحن حضرت زهرا (س)، ابعاد آنست. حرم امام علی (ع) معروف به حرم عتیق حدود ۲۰۰ سال به شکل کنونی، یعنی بدون هچ توسعه ای مانده بود. با اجرای این طرح، حرم بیش از ۲۰ برابر گسترش یافت.


نام گذاری ویژه طرح توسعه حرم مطهر علوی به نام صحن و شبستان حضرت زهرا (س) شاخص سوم آنست که به تعبیر شهید حاج قاسم سلیمانی، سبب اتصال و احیای نام مبارک حضرت فاطمه (س) در جوار حرم مطهر علوی شده است تا یادمانی از بانوی مظلوم و بی نشان مدینه باشد.
تحقق منویات رهبر معظم انقلاب درباب شعار سالهای اخیر، خاصیت سوم این طرح است. کمک های اهداشده مردم و نذر خیران در سالهای اجرای این طرح، از کشور خارج نشده بلکه برای خرید بهترین مصالح با کمترین هزینه از داخل ایران استفاده شده است. به این ترتیب، برکت نذورات مردم باردیگر به چرخه اقتصاد کشور برگردانده شد.
ترویج فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی، دیگر خاصیت طرح توسعه حرم مطهر علوی است. صحن و شبستان حضرت زهرا (س) که در آینده نزدیک به محل عبادت و اسکان میلیون ها زائر از سراسر جهان تبدیل خواهد شد، موزه ای ماندگار از هنر معماری ایرانی و اسلامی و توان مهندسان ایرانی در عتبات عالیات است.



صحن حضرت زهرا (س) با زیربنایی در حدود ۲۲۰ هزار متر مربع یکی از با اهمیت ترین بخش های توسعه و ساماندهی فضای حرم امام علی (ع) به شمار می آید، ساختمان پروژه شامل چهار طبقه و دارای چندین رواق بزرگ است. علاوه بر این، فضاهای روباز و سبز نیز در این طرح در نظر گرفته شده است.
این طرح در ضلع غربی حرم مطهر در حال اجراست و تا آرامگاه صافی صفا و مقام امام زین العابدین (ع) امتداد دارد. اما برخی فضاهای غیرزیارتی در این پروژه به این شرح است: ساختمان موزه بمنظور نگهداری و نمایش آثار تاریخی و عتیقه های موجود در خزینه حرم مطهر، ساختمان بخش های اداری، کتابخانه آستان با ظرفیت یک میلیون کتاب و مجهز به کارگاه ترمیم نسخ خطی و یک شبستان بزرگ بمنظور برگزاری دروس حوزوی و سخنرانی های دینی در نظر گرفته شده است.
با اهمیت ترین بخش این پروژه فضای عبادتی و زیارتی آن بوده که ۵۰ درصد از کل مساحت را تشکیل می دهد. فضای عبادتی و زیارتی شامل یک مصلای بزرگ است و تمام خدمات رفاهی از قبیل مهمانسرای زوار و سرویس بهداشتی و غذاخوری خادمان حرم در آن در نظر گرفته شده است.
تمام بخش های پروژه صحن حضرت زهرا (س) برمبنای خاصیت های معماری ایرانی اسلامی طراحی شده و بمنظور رفاه زائر در این عمارت اسلامی از به کارگیری تجهیزات امروزی از قبیل پله برقی و آسانسور و سیستم پیشرفته تهویه مطبوع غفلت نشده است.


ساختمان موزه که در پشت فضاهای عبادتی و زیارتی واقع است بر زمینی به مساحت سه هزار مترمربع و در سه طبقه در حال راه اندازی است.
مقابل موزه ساختمان بخش های اداری و کتابخانه آستان واقع است که با مساحتی متساوی با موزه شامل پنج طبقه خواهد بود.
طبقه زیرین پروژه به پارکینگ اختصاص داده شده و در خیابان واقع بین ورودی صحن فاطمه و آرامگاه صافی صفا تونل بزرگی بمنظور تردد خودرو ها راه اندازی شده که به مراحل پایانی نزدیک می شود.
طبق اعلام ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور، پروژه صحن حضرت زهرا در حرم امام علی (ع) قرار بود تا آخر سال ۹۸ تکمیل شود که شیوع ویروس کرونا آنرا به تعویق انداخت.




















منبع:

1399/10/27
13:04:31
0.0 / 5
1195
تگهای خبر: خدمات , خرید , سرویس , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳