در مراسم نقد و بررسی مجموعه ۱۰ جلدی اشكان و اشكانه عنوان شد؛

ضرورت قهرمان پروری در ادبیات كودك ونوجوان

ضرورت قهرمان پروری در ادبیات كودك ونوجوان

بلك بلاگ: به نشر در روز امور تربیتی و تربیت اسلامی مجموعه ۱۰ جلدی از آثار این انتشارات را با حضور مربیان كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان در بوته نقد گذاشت.



به گزارش بلك بلاگ به نقل از مهر، ابراهیم حسن بیگی در ابتدای این نشست ضمن تشكر از به نشر به جهت فراهم آوردن فضای نقد مجموعه «اشكان و اشكانه» اظهار نمود: همواره برای نویسنده جذاب است كه پای صحبت افرادی بنشیند كه مقرر است درباره آثار او گفتگو نمایند و این اتفاقی است كه بسیار اندك در كشور شاهد آن هستیم و اصولا بازار نقدی در جامعه ادبی نداریم بنابراین برگزاری جلسات نقد می تواند به وضعیت ادبیات داستانی كشور كمك نماید.
وی بالا بودن آمار تیراژ فروش یك اثر را تنها معیار محكم استقبال مخاطب از آثار ندانست و اضافه كرد: فروش های دولتی، برگزاری مسابقات كتابخوانی و.. كه برای برخی از آثار وجود دارد سبب چنین تیراژهای عجیب و غریبی می شود كه بر این اساس نمی توان فقط فروش را ملاك خوب بودن اثر قرار داد.
تصویرگری خوب به بیان احساسات نویسنده كتاب كمك می كند
در ادامه زینب وفاكیش توحیدی از تصویرگران و مربیان كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان با طرح مبحث نقد تصویرگری مجموعه «اشكان و اشكانه» و با اشاره به اینكه متن كتاب با تصاویر همراه بود اظهار نمود: در نگاه اول شاهد تصویرگری بسیار لطیف و زاویه دیدهای متعادل هستیم و رنگ آمیزی خوب، ساده و چرخش رنگی در تمام صفحات دیده می شود.
وی جای خالی استفاده از تكنیك های مختلف در تصویرگری را از نكات موجود در این اثر عنوان و خاطرنشان كرد: نزدیك و دور شدن در كادربندی تصویرگری، پویایی را در تصویرگری و صفحه آرایی به دنبال دارد كه در این مجموعه انتظار می رفت پویایی بیشتری لحاظ شود، همچنان كه این اثر برای گروه سنی «ب» و «ج» نوشته شده باید تخیل بیشتری در حوزه تصویرگری برای این رده سنی لحاظ می شد چونكه اغراق در تصویرگری سبب تمایل كودك برای مطالعه یك كتاب می شود.
برای كودك امروز تفكر دینی بیشتر از فرامین دینی اهمیت دارد
الهام دهقان از مربیان ادبی كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان هم در این جلسه تصویر یك زندگی با سبك زندگی اسلامی را بسیار مهم دانست و اظهار نمود: كودكان ما روز به روز از سبك زندگی اسلامی فاصله می گیرند و تلاش ما مربیان این است كودكان بر مبنای سبك زندگی اسلامی حركت كنند.
این كارشناس ادبیات كودك و نوجوان با اشاره به اینكه بهتر است در داستان «قهرمان» بپرورانیم كه سبك زندگی اسلامی را رعایت كند و هیچ پند و اندرزی را مستقیم مطرح نكند، اظهار داشت: بر این اساس كودك شیفته شخصیت قهرمان داستان می شود و تلاش می كند كارهای خوب او را تقلید كند.
وی با گریزی به علاقه كودكان به شخصیت های خیالی همچون «مرد عنكبوتی» تصریح كرد: به این علت است كه تصویر قوی در ذهن آنان شكل گرفته ولی تصویری كه از قهرمان این داستان در ذهن ایجاد می شود یك تصویر منفی است چونكه اشكان مداوم در حال انجام كارهای بد است بنابراین الگوی ناصحیحی عرضه می شود.
دهقان با اشاره به «پیرنگ» داستان بعنوان سلسله حوادث علّی آن تصریح كرد: اگر ذهن های مختلف نتوانند آنرا درك كنند به باورپذیری داستان لطمه وارد می نماید مثلا در داستان های فانتزی كه دنیای كاملا خیالی دارند بچه ها تمام اتفاقات رخ داده در داستان را باور می كنند اما پیرنگ داستان «اشكان و اشكانه» باور پذیر نیست و اتفاقات بدون پشتوانه منطقی رخ می دهند و از بین می روند.
وی افزود: برای كودكان امروزی بیشتر از فرامین دینی، تفكر دینی اهمیت دارد و چرایی برای او بسیار مهم تر است، كودك نیاز به اندرز ندارد بلكه نیاز به طنزآفرینی وجود دارد تا در چارچوب آن بتوانیم پیام صحیح را منتقل نماییم.
«اشكان و اشكانه» داستانی در ژانر ادبیات تعلیمی است
مهدی فردوسی مشهدی، استاد دانشگاه هم در این جلسه با اشاره به اینكه مجموعه «اشكان و اشكانه» در ژانر ادبیات تعلیمی قرار می گیرد كه در باب پند و اندرز است، اظهار نمود: این اندرزها به لطافت نمونه های كهن در ادبیات مطرح نشده و خیلی از آنها به صورت مستقیم بیان شده اند.
وی با اشاره به استفاده از مجموعه ای از حكمت های عملی در این ۱۰ داستان كه برگرفته از سوره های «اسراء» و «حجرات» در قرآن كریم است، عنوان كرد: فضیلت ها و رذیلت های اخلاقی با الگوگیری از متون مقدس در این مجموعه عنوان شده است.
این استاد دانشگاه افزود: ما در داستان هیچ گاه پیام را آشكار نمی نماییم بلكه باید خواننده بتواند پیام را در داستان خیالی كشف كند، مصادیقی كه در این داستان مطرح شده همانند مساله غیبت، می توانست در دل داستان پیچیده تری مطرح شود.
نمی شود همواره ادبیات لوكس و شسته و رفته داشت
در آخر ابراهیم حسن بیگی، نویسنده در پاسخ به منتقدان با اشاره به اینكه نویسندگان بخش هایی از نقد را كه می پذیرند باید در آثار بعدی خود لحاظ كنند، اضافه كرد: اگر بخواهیم فضای خانواده را بد جلوه دهیم و در انتها نتیجه گیری خوب داشته باشیم، بعضی از دوستان نمی پذیرند و این همیشه محل بحث است، نمی گردد همواره ادبیات شیك، لوكس و شسته و رفته داشت كه هیچ میكروبی برای فرزندانمان نداشته باشد بنابراین باید واقعیت های اجتماعی را در نظر بگیریم.

1397/12/09
15:58:18
5.0 / 5
4669
تگهای خبر: داستان , رمان , ژانر , طنز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳