حدادعادل مطرح كرد؛

شاهنامه از مهم ترین نمونه های ادبیات پایداری جهان است

شاهنامه از مهم ترین نمونه های ادبیات پایداری جهان است

به گزارش بلک بلاگ، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در همایش ملّی اعتلای گرایش ادبیات پایداری از شاهنامه بعنوان یکی از مهم ترین نمونه های ادبیات حماسی و پایداری در جهان یاد کرد.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، «همایش ملّی اعتلای گرایش ادبیات پایداری در دانشگاه ها: راهکار ها و موانع» با حضور گروهی از استادان دانشگاه ها و پژوهشگران این حوزه در فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار گردید.
غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ضمن اشاره به پایداری مردم در غزه و فلسطین اظهار داشت: بی گمان در دهه های آینده آثار درخشان و ارزشمندی در حوزه ادبیات پایداری مردم این سرزمین ها خلق خواهد شد و این آثار کمک می نماید تا پایداری و استقامت مردم فلسطین در حافظه تاریخ ماندگار بماند.
وی اضافه کرد: ادبیات پایداری صرفا یک مساله و مبحث دانشگاهی نیست بلکه موضوعی است که همه دنیا با آن درگیر هستند؛ همینطور این ادبیات بحث انتزاعی نیست و باید درجهت اعتلای آن بکوشیم.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی از شاهنامه بعنوان یکی از مهم ترین نمونه های ادبیات حماسی و پایداری در جهان یاد کرد و اظهار داشت: اگر به تاریخ ایران نگاه نماییم در طول قرن ها جنگ های بسیاری را تجربه کرده است، اما با استقامت و دلاوری های مردم ایران این سرزمین استقلال خویش را همواره حفظ نموده است.
وی اضافه کرد: اگر تاریخ ادبیات ایران را دوره به دوره بررسی کنیم؛ به خوبی می توانیم به ریشه های ادبیات پایداری در ایران پی ببریم. ریشه ادبیات پایداری در ایران به دوره مادها و هخامنشیان بازمی گردد.
حداد عادل ضمن اشاره به دستاوردهای «همایش ملّی اعتلای گرایش ادبیات پایداری در دانشگاه ها: راهکار ها و موانع» اظهار داشت: این همایش قابلیت و ظرفیت این را دارد که از سالهای آینده به صورت بین المللی برگزار گردد و سهم بسزایی در تولید و تدوین منابع درسی و دانشگاهی داشته باشد.
در ادامه حدادعادل به صورت اجمالی در رابطه با برخی فعالیتهای فرهنگستان زبان و ادب فارسی صحبت کرد.
در ادامه قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزیر علوم هم در سخنانی ضمن اشاره به اهمیت ادبیات پایداری اظهار داشت: ادبیات پایداری یکی از گرایش های زبان و ادبیات فارسی در مقطع کارشناسی ارشد است، امیدوارم که بزودی این گرایش تبدیل به رشته مستقلی شود و با عنایت به اینکه ۱۵ سال از طریق اندازی این گرایش در دانشگاه ها می گذرد، مقطع دکتری آن هم در دانشگاه ها راه اندازی خواهد شد.
در ادامه محمدرضا ترکی، دبیر علمی همایش ملّی اعتلای گرایش ادبیات پایداری در دانشگاه ها در مراسم پایانی این همایش اظهار داشت: ادبیات پایداری در فرهنگ و تمدن ما ریشه دارد و مبانی ادبیات پایداری را میتوان در قرآن جست وجو کرد.
وی با بیان این مطلب که ادبیات پایداری با روشنگری و آگاهی پیوند خورده است، اظهار داشت: «همایش ملّی اعتلای گرایش ادبیات پایداری در دانشگاه ها: راهکار ها و موانع» فرصت مغتنمی بود تا در جریان آن هفتاد تن از استادان و پژوهشگران ادبیات پایداری در چارچوب پنج کارگروه اطلاعات و دیدگاه های خویش را با هم در بین بگذارند. مباحث بسیار ارزشمندی در جریان برگزاری این نشست ها طرح شد که بی شک راهگشا خواهد بود.
مدیر گروه ادبیات انقلاب اسلامی فرهنگستان در انتها اظهار داشت: بزودی انجمن ادبیات پایداری را در فرهنگستان زبان و ادب فارسی راه اندازی خواهیم کرد و می خواهیم بخش عمده فعالیتهای این انجمن را به صورت برخط برگزار نماییم تا در این انجمن بتوانیم میزبان شاعران، نویسندگان و پژوهشگران این حوزه از جای جای کشور باشیم.
در ادامه این مراسم محمدرضا سنگری مدیر اندیشکده ادبیات پایداری حوزه هنری اظهار داشت: همکاری که میان گروه ادبیات انقلاب اسلامی فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اندیشکده ادبیات پایداری حوزه هنری را به فال نیک می گیریم و امیدواریم این همکاری تداوم یابد. ما بر این باوریم که این رویداد و دستاوردهای آن می تواند به اعتلای ادبیات پایداری در دانشگاه ها کمک نماید.
وی اضافه کرد: در طول برگزاری همایش، پنج کارگروه «تحلیل و ارزیابی رساله ها و رساله های دکتری ادبیات پایداری»، «بررسی برنامه درسی و سرفصل های موجود در گرایش ادبیات پایداری»، «بررسی وضع موجود منابع درسی»، «کارگروه دانشجویان نخبه این گرایش» و «بررسی نشریات حوزه ادبیات پایداری» با حضور صاحب نظران تشکیل شد و این نشست ها بسیار پربار بود.
مدیر اندیشکده ادبیات پایداری حوزه هنری افزود: در دو سال قبل بیست و پنج عنوان کتاب در زمینه ادبیات پایداری در حوزه هنری انتشار یافته است و امروز در این همایش ۱۵ تن از مؤلفان این کتاب ها حضور دارند و این مؤلفان مشغول تألیف آثار دیگری هستند که به غنی شدن منابع درسی و دانشگاهی گرایش ادبیات پایداری کمک می کنند.
وی در انتها اظهار داشت: در دهه گذشته چندین نشست تخصصی در حوزه ادبیات پایداری برگزار شده است، امّا این برنامه ها تداوم پیدا نکرده است. امیدوارم در سالهای آینده هم این همایش برگزار گردد و به صورت تخصصی در رابطه با ادبیات پایداری بحث و گفتگو شود و با دستاوردهایی که این همایش به همراه خواهد داشت، چشم انداز روشن تری پیش روی خودمان بببینیم.
همایش ملّی اعتلای گرایش ادبیات پایداری در دانشگاه ها راهکار و موانع» به همت گروه ادبیات انقلاب اسلامی فرهنگستان زبان و ادب فارسی با همکاری اندیشکده ادبیات پایداری حوزه هنری در ایام ۲۸ و ۲۹ آذرماه در فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار شد و در قسمت پایانی این مراسم از کتاب «متن پنهان اشعار قیصر امین پور» نوشته علی سلطانی زاده که در انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی انتشار یافته است، رونمایی گردید.


منبع:

1402/09/30
12:57:39
0.0 / 5
278
تگهای خبر: آموزشی , برنامه , كتاب , مراسم
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳