حسینی مقدم مطرح كرد؛

هوش مصنوعی مرگ نظریه ها را رقم می زند

هوش مصنوعی مرگ نظریه ها را رقم می زند

به گزارش بلک بلاگ، عضو هیات علمی گروه مطالعات آینده نگر مؤسسه مطالعات فرهنگی اظهار داشت: امروز هوش مصنوعی مرگ نظریه ها را رقم می زند. تعالی بخشیدن به تصمیم گیری به منزله پیش بینی بر طبق تجزیه و تحیل داده هاست.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، نشست «هم اندیشی علوم انسانی؛ از چیستی تا کارکردها» پنجشنبه ۲۳ آذر با حضور تعدادی از مدیران و پژوهش گران حوزه علوم انسانی در مرکز آفرینش های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرا شد.
سیدمحمد حسینی مقدم، استادیار و عضو هیئت علمی گروه مطالعات آینده نگر مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در این برنامه به نسبت هوش مصنوعی و علوم انسانی پرداخت و اظهار داشت: یکی از دغدغه های ما پرداختن به اتفاق هایی است که در عرصه علم و فرهنگ رخ می دهد. عمر علوم انسانی و معارف به درازای تاریخ ایران می رسد و از آن حوزه هایی است که خود من شخصاً دوست دارم، چونکه علوم انسانی ما در طراز جهان مطرح است.
وی افزود: ۱۰ دانشگاه برتر در عرصه علوم انسانی جهان مطرح هستند که آمریکا و انگلیس در این بین نقش اساسی دارند و دانشگاه هایی مانند استنفورد و ماساچوست که شهرتشان به فناوری برمی گردد، هم اکنون جزو بالاترین دانشگاه های علوم انسانی هستند. در انگلیس، صنعت آموزش عالی یکی از مهم ترین صنایع را به خود مختص کرده است و مطرح می کند که چرا علوم انسانی امروز حائز اهمیت شده است.
این استادیار دانشگاه اظهار داشت: در کشورهای توسعه یافته برنامه ریزی جدی در این زمینه دارند، اما تحول در آن شامل یکسری از فعالیت ها بوده است همچون آموزش و یکسری منابع بوده است مانند سرفصل های آموزشی، برند و داده ها… دانشگاهی می تواند حرفی برای گفتن داشته باشد که کلان داده های بزرگ را در اختیار داشته باشد. آموزش و پژوهش همچون ارزش هایی بوده است که علوم انسانی در اختیار دارد، این که روح و وجدان جامعه شده است یا نه. از طرف دیگر مطرح است که علوم انسانی با جامعه ارتباط برقرار کند یا نه. یا حتی مشتری های علوم انسانی چه کسانی هستند.
حسینی مقدم در ادامه اظهار داشت: در آینده پژوهی یکی از مسائل اصلی شناسایی تغییر است و این که تحولات جهانی علوم انسانی در کجا اتفاق می افتد. بنگاه «هولون ای کیو» تحقیقی دراین زمینه انجام داد و گفت دانش در علوم انسانی در انحصار دانشگاه نیست و دانشگاه تنها یکی از ورودی هاست. پژوهش دامنه بازی دارد و در هر کجایی رخ می دهد. ضمن اینکه تحول در مدیریت آموزش است و والدین می توانند دراین زمینه نقش مهمی داشته باشند. می توان گفت ما به تأثیر دانش آموختگان نگاهی نداریم.
وی به هوش مصنوعی اشاره نمود و اضافه کرد: مهم ترین عنصر در هوش مصنوعی داده ها هستند که چین از جمعیت عظیم خود به نحو احسن دراین زمینه بهره برد و همین موجب شد تا نقش مهمی در حوزه هوش مصنوعی ایفا کند. نرم افزار و الگوریتم در ادامه است و در نهایت نیز سخت افزار است. از طرف دیگر سخت افزارها می توانند جایگاه ما را کنار بگذارند و علوم انسانی برای بهبود حال جامعه جهانی می تواند دراین زمینه نقش مهمی داشته باشد. همان اندازه که هوش مصنوعی روی علوم انسانی تأثیر می گذارد و موجب تحول در آموزش می شود، همان اندازه نیز علوم انسانی بر هوش مصنوعی اثرگذار می باشد.
این مدرس دانشگاه اظهار داشت: امروز شکافی میان علوم انسانی و جهان دیده می شود که داده وارسازی علوم انسانی است. تبدیل آموزه های علوم انسانی به داده های قابل پردازش، هوشمندسازی، دیده بانی ارزیابی و تحلیل تغییرها و تحول های انسانی به شکل بلادرنگ؛ ارتقای راندمان و کارایی دانشمندان است که فهم و تبیین پیچیدگی های حاکم بر مسائل و موضوع های علوم انسانی و سرعت بخشیدن به فرآیندهای پژوهش و دستیابی به اثربخشی و کارآمدی را مطرح می کند. امروز هوش مصنوعی مرگ نظریه ها را رقم می زند. تعالی بخشیدن به تصمیم گیری به منزله ارائه بینش و پیش بینی برمبنای تحلیل و بررسی داده هاست. فهم شبکه ارتباطی میان موضوعات و زمینه های متفاوت شکل دهنده به واقعیت ها را در پی دارد. همین طور ایجاد فرصت های پژوهشی نوین مطرح است که تحلیل و بررسی و شناسایی الگوهای حاکم بر کلان داده ها را در پی دارد و علوم انسانی دیگر نمی تواند در این زمینه نقشی داشته باشد.
حسینی مقدم اظهار داشت: ماشین های مصنوعی امروز بازی را تعیین می کنند و عدالت و برابری را مشخص می کنند و حتی جرم را تعیین می کنند. اگر هوش مصنوعی به اشتباه تشخیص دهد، علوم انسانی باید تلاش کند تا انسان را در دایره نگه دارد و اصلاح و کنترل داشته باشیم و انسان در مدار باید باشد. علوم انسانی می تواند کمک نماید تا حریم خصوصی ما حفظ شود. علوم انسانی یکی از مهم ترین کارهایی که برای اعتلای بشریت می تواند انجام دهد این است که جلوی سوگیری ماشین ها گرفته شود.
وی اضافه کرد: رویکرد بین رشته ای، بین فرهنگی و بین المللی برای فهم واقعیت ها همچون نکته های دیگری است که علوم انسانی می تواند در آن نقش داشته باشد. امروز بچه ها باید مهارت زندگی کردن را یاد بگیرند و دیگر دانشگاه ها این وظیفه را برعهده ندارند. اگر تصور نماییم که دانشگاه بود و بچه ها علوم انسانی خواندند شکاف مهارتی ایجاد می شود، چونکه نمی توانند با داده ها کار کنند. یکی دیگر از اتفاق هایی که رخ می دهد مقاومت در مقابل داده هاست. علوم انسانی اگر مشارکت خوبی داشته باشد می توان جلوی سوگیری و تبعیض را گرفت. هوش مصنوعی می تواند جلوی خیلی از معضلات جامعه مسئولیت پذیری را ارتقا دهد.
حسینی مقدم در آخر اظهار داشت: افزایش آگاهی، اجتماع های تخصصی علوم انسانی در عرصه هوش مصنوعی، بازبینی نظام آموزش علوم انسانی، ایجاد چارچوب های قانونی و اخلاقی جهت استفاده از هوش مصنوعی، مشارکت مؤثر متخصصان علوم انسانی در طراحی و توسعه الگوریتم های کمتر تبعیض آمیز، تمرکز بر وظایف و مسئولیت های منحصر به افراد متخصصان علوم انسانی همچون سفارش هایی است که در حوزه استفاده از هوش مصنوعی می توان از آن بهره گرفت.


منبع:

1402/09/25
15:18:55
0.0 / 5
227
تگهای خبر: آموزشی , برنامه , طراحی , فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲