اسماعیلی در جمع خبرنگاران مطرح كرد؛

نمی خواهیم در بحث کاغذ انحصار ایجاد کنیم

نمی خواهیم در بحث کاغذ انحصار ایجاد کنیم

به گزارش بلک بلاگ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: الزام نداریم همه بیایند از کارخانه کاغذ مازندران کاغذ بخرند چون نمی خواهیم انحصار ایجاد نماییم.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بامداد امروز جمعه ۱۰ آذرماه در حاشیه آئین خودکفایی کاغذ کتاب های درسی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره ی بودجه فرهنگ و هنر و اقداماتی که برای سال آینده خواهد شد اظهار داشت: برای سال آینده وضعیت تبصره ۹ بند ح تثبیت شده است که هم در لایحه برنامه هفتم وجود دارد و هم لایحه بودجه ۱۴۰۳ آمده است.
وی اضافه کرد: امسال عدد ۲۳ هزار میلیارد تومان بود که این عدد یک درصد بودجه شرکتها و بانک هاست و سال آینده به ۳۵ هزارمیلیارد می رسد؛ این رقم ظرف عمومی فرهنگ است و اختصاصی به ارشاد ندارد. در عرصه های مختلف بطورمثال در یارانه کتاب، هزار میلیارد تومان بن گذاشتیم که در مقاطع مختلف سال، در اختیار ناشران و کتاب فروشی ها، نویسندگان، خریداران، دانشجویان، استادان، دانش آموزان و طلاب قرار بگیرد و این پیش بینی را داشتیم که این بن های خرید را در طول سال بصورت متناوب افزایش دهیم تا چرخه اقتصاد کتاب فعال تر شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همین طور در پاسخ به سوال دیگری درباره ی محل برگزاری نمایشگاه کتاب اظهار داشت: برای نمایشگاه جا کم نداریم، نمایشگاه بصورت سنتی در محل نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می شد. مجموعه دیگر مجموعه مصلی است که الحمدلله بخش های زیادی از مکان آماده شده است و سال قبل در ۱۴۰ هزار متر، نمایشگاه اجرا شد.
اسماعیلی اضافه کرد: امسال می توانیم این میزان را تا ۲۰۰ هزار متر مربع افزایش دهیم؛ بدین سبب مشکل جا نداریم. محل سوم هم مجموعه «شهر آفتاب» است. در هیچ جای دنیا برای نمایشگاهی که سالی یک دفعه برگزار می شود، محلی را معطل نمی کنند. من این خانه به دوشی را درباره ی جشنواره ها قبول دارم؛ برای اینکه آنجا نیاز به جایی داریم که می خواهیم با بوجودآوردن «خانه جشنواره» آنها را از خانه به دوشی درآوریم، برای برگزاری نیاز به مجموعه سالن هایی داریم که در این دولت کلنگش را به زمین می زنیم.
وی اظهار داشت: مجموعه تلاش ها برای ایجاد فضای مناسب برگزاری رویدادهای فرهنگی، مثل کاشت و برداشت از درخت گردو است؛ دیگران زحمتش را کشیدند از تلاش هایشان استفاده می کنیم؛ ما نیز تلاش می نماییم، کارها جلو بیفتد و هر زمان راه اندازی شد اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه استفاده اش را ببرند و این مجموعه سالیان سال برای مردم و هنرمندان بماند.
ایجاد «شهرک صنایع خلاق فرهنگی»
اسماعیلی از ایجاد «شهرک صنایع خلاق فرهنگی» آگاهی داد و اظهار داشت: یک فصل از سندهای تحول دولت به «اقتصاد فرهنگ» اختصاص یافته است. هفته گذشته طرح «دهکده [شهرک] صنایع خلاق فرهنگی» را در شورای هنر تصویب گردید.
وی اضافه کرد: دو زمین برای ساخت این دهکده یا شهرک انتخاب شده است؛ یک زمین ۱۵ هکتاری در قشم که در کنار دریا واقع شده و جای خوبی است و زمین دیگر در تهران است. ان شاءالله در چند روز آینده انتخاب زمین نهایی خواهد شد.
اسماعیلی با اعلان اینکه تمایل دارد این شهرک در قشم تأسیس شود، اظهار داشت: به چند دلیل مایلم این اتفاق در قشم بیفتد، نخست این که می تواند نقطه کانونی و قطب منطقه خلیج فارس شود؛ علاوه براین با عنایت به جایگاه قشم، باید از حالت انفعال درآمده و در حالت تعامل قرار بگیریم.
وی سپس با اشاره به این که بدنبال ایجاد چند نقطه کانونی در کشور هستیم، اضافه کرد: از دوساله گذشته ایجاد چند نقطه کانونی در نقاط مختلف کشور را برای موضوعات مختلف فرهنگی پیگیری می کنیم؛ بطورمثال در «قشم» بدنبال ایجاد شهرک صنایع خلاق فرهنگی هستیم، با شهرداری «مشهد» نیز اقدام مشترکی را شروع کردیم برای ایجاد مجموعه رسانه ای برای کشورهای منطقه آسیای میانه، آسیای مرکزی و افغانستان که به زودی خبرهایش را اعلام خواهیم کرد؛ همین طور در «تبریز» با همکاری بنیاد آذربایجان برنامه هایی را برای کشورهای قفقاز جنوبی، قفقاز شمالی بطورمثال جمهوری های داغستان، چچن، روسیه و شهر در برنامه داریم. در خوزستان نیز چند نقطه اصلی را در نظر داریم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: در مازندران و در شهر «رامسر» جشنواره منطقه ای سینمای کشورهای حوزه دریای خزر را به زودی برگزار خواهیم کرد.
اسماعیلی اضافه کرد: مجموعه تحولاتی که رخ داده در عرصه دیپلماسی فرهنگ و هنر تعریف می شود، این مساله مسئله مهم مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در این زمینه پیش برنده است. موضوعات مطرح شده، پروژه های مهمی هستند که تا حالا آنها را رسانه ای نکردیم. این دست فعالیت ها اقدامات بزرگ اولیه هستند که یکی یکی اجرائی می شوند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه ایجاد «خانه جشنواره» را از دیگر طرح هایی اعلام نمود که مقرر است در منطقه ۶ تهران ایجاد شود. بگفته او حدود یک سال و نیم است بدنبال تملک زمینی هستند که در مراحل آخر قرار دارد. مقرر است این ساختمان ۲۰ طبقه و بر طبق معماری ایرانی و اسلامی طراحی شود.
اسماعیلی درباره ی این که آیا «خانه جشنواره» فقط محلی برای جشنواره ها خواهد بود و یا نمایشگاه کتاب هم شاملش می شود، اظهار داشت: فقط جشنواره ها؛ نمایشگاه کتاب در مصلی و در مساحتی نزدیک به ۲ میلیون متر است که مساحت بی نظیری است و این مساحت را در هیچ جا نمی توانیم فراهم کنیم؛ البته این که نمایشگاه در مصلی اجرا شود یا نه بحث دیگری است.
اسماعیلی همین طور در پاسخ به سؤالی درباره ی معافیت مالیاتی ناشرانی که از معافیت صددرصدی به ۲۵ درصد رسیده و این که او نیز در هیئت دولت به این مسئله انتقاداتی داشته، اظهار داشت: زمانی که در هیئت دولت، لایحه عنوان شد، پیشنهاد اصلاح دادم که پیشنهاد اصلاح من تصویب گردید و نسخه لایحه برای اصلاح رفته است.
وی درباره ی اصلاحیه لایحه نیز با اعلان اینکه معافیت مالیاتی حدودا بصورت قبل است، اظهار داشت: اتفاق مهم دیگری افتاده است این که عوائد بخش فرهنگ و هنر و مالیات هایی که در این زمینه گرفتن می شود، به صندوق هنر واریز می شود؛ بدین سبب با تصویب لایحه هرچه مالیات از اصحاب فرهنگ و هنر گرفته می شود، پولش از خزانه بصورت مستقیم به صندوق هنر می رود که این مساله اتفاق مهمی برای هنرمندان است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلان اینکه هنر در «صندوق هنر» یک نام اختصاری است و به مفهوم عام هنر نیست، اظهار داشت: «ه» می شود هنرمند، «نون» می شود نویسندگان و «ر» می شود روزنامه نگاران. این هنر به مفهوم به معنای عام نیست؛ بلکه کلمه اختصاری است؛ البته اصحاب قرآن و عترت نیز اضافه شدند. با اجرائی شدن بند ح، ۵۰ درصد منابع مستقیم به صندوق هنر می آید که این اتفاق مهم تری است. این صندوق می تواند همه نوع تسهیلات ارزان را عرضه نماید چنانچه ساخت مسکن را آغاز نموده ایم.
اسماعیلی درباره ی انتقاداتی که درباره ی خرید کاغذ از کارخانه ایرانی وجود دارد، اظهار داشت: انتقاد دوستان را شنیده ایم؛ اولاً الزام نداریم که همه بیایند از کارخانه کاغذ مازندران کاغذ بخرند، نمی خواهیم انحصار ایجاد نماییم و بنا بر این در بحث واردات، کاغذ را در گروه کالای یک قرار دادیم، یعنی کالایی که با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی وارد می شود. در حقیقت کاغذ در کنار کالاهای اساسی قرار گرفته است. تنها مورد خارج از کالاهای اساسی که در گروه کالاهای یک قرار دارد کاغذ است، بدین سبب که برخی کارها نیاز به کاغذهای خاصی دارد که تولید نمی کنیم؛ بطورمثال کاغذهای موردنیاز کودک و نوجوان و کاغذهای گلاسه.
وی با اعلان اینکه بدنبال تهیه کاغذ مورد نیاز کشور هستیم با اشاره به انتقاداتی که درباره ی کیفیت کاغذ ایرانی وجود دارد، اظهار داشت: انتقاداتی وجود داشت درباره ی این که کاغذ ایرانی چهار رنگ درنمی آید، کتاب های درسی بچه ها را دیده اید، کتاب ها رنگی است. ۱۵۵ میلیون جلد کتاب درسی با همین کاغذ انتشار یافته است. کتاب های درسی چهار رنگ است؛ چطور انتشار یافته است؟
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه اظهار داشت: نمی خواهیم با کسی بحث کنیم؛ ۱۵۵ میلیون جلد کتاب درسی صد در صد با کاغذ ایرانی انتشار یافته است. در معاونت امور فرهنگی همچنین خانه کتاب و ادبیات ایران، ماهی ۱۰۰۰ تن کاغذ توزیع می کنند. سال قبل در تالار رودکی جشنی گرفتیم و اولین قرآن چهار رنگ را با کاغذ مازندران رونمایی کردیم. با این وجود بر کیفیت تاکید داریم برای اینکه تسهیلات می دهیم. خبر خوب دیگر این که ان شاءالله در بهمن ماه، به کارخانه کاغذ شیراز می رویم.


منبع:

1402/09/11
10:35:35
0.0 / 5
228
تگهای خبر: برنامه , جشنواره , خرید , رسانه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴