نمایش زنده به مناسبت روز جهانی موزه ها

نمایش زنده به مناسبت روز جهانی موزه ها

به گزارش بلک بلاگ، رئیس ایکوم ایران (کمیته ملی موزه ها) از اجرای نمایش زنده لباس های سنتی ارامنه، شروع به کار موزه «گل محمدی» و موزه «آشپزخانه»، گرامی داشت درگذشتگان و از یادرفتگان، اجرای خیمه شب بازی و کارگاه صلح برای مهاجران و چند رویداد دیگر که همزمان با روز جهانی موزه ها و هفته میراث فرهنگی برگزار می شود، اطلاع داد.


به گزارش بلک بلاگ به نقل از ایسنا، احمد محیط طباطبایی ـ رئیس ایکوم ایران (کمیته ملی موزه ها) ـ در نشست خبری که یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه در آستانه روز جهانی موزه ها در خانه پروین اعتصامی (دفتر ایکوم ایران) برگزار شد، با یادآوری محور (شعار) این روز با عنوان «پایداری و حال خوب» که از طرف ایکوم جهانی برگزیده شده است، تفسیری از مفهوم این محور عرضه نمود و عنوان کرد: مورد مهمی که سازمان های جهانی همچون یونسکو درگیر آن هستند تغییرات اقلیمی است که به مشکل حادی تبدیل گشته و زندگی در کره زمین را با تهدید مواجه کرده است. از همین رو، استفاده از عنوان «پایداری» در محور سالجاری ایکوم، در مفهوم ناپایداری و تغییرات اقلیم است که مصداق آن بارش های تابستانی در ایران و تخریب ۲۰۰ خانه تاریخی در یزد بود که هرچند میراث فرهنگی مقصر شناخته شد، اما در اصل مقصر همه ما هستیم که با تغییر در رفتار و زیست مان سبب تشدید تغییرات اقلیمی شده ایم.
او ضمن اشاره به بخش دوم محور (شعار) روز جهانی موزه ها، یعنی «حال خوب»، عنوان کرد: حال خوب فراتر از سلامتی است، هرچند برخی این بخش از شعار را «جامعه سلامت» ترجمه کرده اند. درحالی که مفهوم آن فراتر از فیزیولوژیک و مادیت است.
محیط طباطبایی اضافه کرد: پرسش این است که موزه چه کاری باید انجام دهد تا حال خوب ایجاد شود. به بیان ساده تر، مثلا شخصی که یکی از اعضای خانواده اش را از دست داده، وقتی می بیند دیگران به خاطر او لباس سوگواری بر تن کرده اند و یا برای پرسش از او آمده اند و درکش کرده اند، حالش خوب می شود و یا برعکس در جشن و سرور، همین که دیگران می کوشند طوری به جشن شما بیایند که سبب شادمانی شوند، یعنی حال خوب. موزه هم باید تلاش کند جامعه را درک کند و پاسخگوی نیاز جامعه باشد و مخاطب را محترم بشمارد و او را ارزش بگذارد.
رئیس کمیته ملی موزه ها عنوان کرد: ایکوم کوشیده است برپایه این شاخص ها برنامه های سالجاری را در طول یک هفته سامان دهد. از طرفی بر آن شدیم تا برنامه ای که ایکوم هر سال برگزار می کرد و در جریان آن با سنجش و ارزیابی موزه های سراسر کشور، برگزیده هایی را معرفی می کرد، به جهت از همگسیختگی محورها در سال تقویم خورشیدی و میلادی و با هدف هماهنگی با برنامه ها و محورهای ایکوم جهانی، سالجاری به صورت دوسالانه برگزار نماییم.


رئیس ایکوم ایران سپس به تشریح رویدادهای هفته ای که به مناسبت روز جهانی موزه ها قرار است برگزار شود، پرداخت و عنوان کرد: به مناسبت روز جهانی موزه ها که ۲۸ اردیبهشت ماه است، آیین بزرگداشتی را در خانه هنرمندان برپا خواهیم کرد که پیام های ایکوم، یونسکو و دیگر سازمان های جهانی به این مناسبت خوانده می شود و محققان در ارتباط با محور روز جهانی موزه ها و همچنین مبحث «تلاش برای بقا» سخن خواهند گفت و از این فرصت برای مرور گذشته و بازبینی شاخص ها استفاده می نماییم و از درگذشتگان، بازنشستگان و پیشکسوتانی که تاکنون یادی از آنها نشده است، در این رویداد یاد و تقدیر خواهند شد.

موزه ارتباطات را به کارگاه ارتباطات ندارند!
محیط طباطبایی در ادامه به برگزاری کارگاهی برای کودکان و نوجوانان در روز دوم خردادماه در کاخ نیاوران با تاکید بر بیانیه یونیسف در ارتباط با تغییرات اقلیمی و نقش کودکان و نوجوانان در اصلاح این روند، اجرای پاراتور معلولان در سوم خردادماه در کاخ سعدآباد و کارگاه موزه صلح با عنوان «صلح و حال خوب» برای جوامع مهاجر و پناهنده در ایران اطلاع داد و در ادامه عنوان کرد: در تلاش بودیم نشست «موزه و ارتباطات پایدار» را که با حضور یونس شکرخواه ـ استاد ارتباطات ـ برگزار می شود، در موزه ارتباطات برگزار نماییم که این فضا را در اختیار قرار ندادند و نهایت این رویداد چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه در موزه بانک ملی برگزار می شود.

انجمن دوستداران حقوق میراث فرهنگی راه اندازی شد
او همینطور از راه اندازی انجمن دوستداران حقوق میراث فرهنگی اطلاع داد و افزود: مجوز این انجمن صادر شده و به این بهانه قرار است صبح دوشنبه اول خردادماه در کمیسیون ملی یونسکو به بررسی حقوقی دو مورد مصادقی همچون «تخریب گذر آقانجفی اصفهان» و «تخریب بافت تاریخی شیراز» بپردازند.

راه اندازی موزه گل محمدی، آشپزخانه و تلاوت قران
رئیس ایکوم ایران سپس از راه اندازی موزه آشپزخانه صنعتی از اول خردادماه در منطقه کردان استان البرز و موزه «گل محمدی» در کیلومتر ۱۷ جاده ساوه به مناسبت روز جهانی موزه ها اطلاع داد و افزود: به این بهانه نشست هایی با عنوان «موزه های صنعتی، توسعه محور در اول خردادماه در کاخ نیاوران و «گل سرخ، حال خوب» دوشنبه هشتم خردادماه در محل این موزه برگزار می شود.
به قول او، موزه هنر کودک هم از جمعه ۲۹ اردیبهشت ماه در موسسه بادبادک فعالیت خود را آغاز می کند.
محیط طباطبایی همچنین به راه اندازی موزه تلاوت قرآن در شهر اِوَز استان فارس از تیرماه ۱۴۰۲ اشاره نمود و عنوان کرد: در این موزه که در آستانه راه اندازی است نخستین موزه صوتی و موسیقی قرآن به شمار می آید که مسابقات قرآنی و سبک های مختلف تلاوت را برگزار می نماید.
او اضافه کرد: ما تا کنون موزه تلاوت قرآن نداشتیم، تنها موزه جهان به این شکل در مکه بود که در صورت صدور مجوز از طرف اداره کل موزه ها، موزه تلاوت قرآن شهر اوز، دومین آن در جهان خواهد شد.
رئیس ایکوم ایران سپس اشاره ای داشت به برخی محدودیت ها و خلاء هایی که در صدور مجوز موزه پیش آمده است و عنوان کرد: یکی از اشکالات ایکوم و تعریف آن از موزه، بی توجهی به «میراث دیجیتال» است. این شاخص جزو معیارهای اصلی نیست و این ایرادی است که ما به آن وارد کرده ایم. در واقع، در تعریف ایکوم از موزه به دو معیار «میراث طبیعی» و «میراث دیجیتال» پرداخته نشده است و این همان مشکلی است که با ما با اداره کل موزه های خودمان هم داریم. ما حاضریم برای رفع این خلاء در نوشتن دستورالعمل آن کمک نماییم.




 


منبع:

1402/02/24
15:43:12
0.0 / 5
284
تگهای خبر: برنامه , حقوقی , سرور , فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳