قاسم پور مطرح كرد؛

مسائل زنان از موضوعات درجه یک کشور است

مسائل زنان از موضوعات درجه یک کشور است

به گزارش بلک بلاگ، نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مقام معظم رهبری در سال ۹۰ تاکید کردند مسائل زنان از موضوعات درجه یک کشور است و ضروریست جامعه مدیریتی کشور این مورد را در طراز مسائل درجه یک کشور قرار دهد



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، همایش تخصصی یک روزه گفتمان تمدن اسلامی «زن، هویت و تمدن» با حضور نمایندگان مجلس، تعدادی از بانوان تمدن ساز، فعالان و پژوهشگران حوزه ی زنان در فرهنگسرای خانواده برگزار گردید.
فاطمه قاسم پور نماینده مجلس شورای اسلامی، ضمن تبریک ایام دهه فجر به نقش ویژه زنان در انقلاب اشاره نمود و اظهار داشت: امیدواریم ما وارث و امانتدار خوبی در رسیدن آرمان های انقلاب به نسل های آینده باشیم و گفتمان اصیل انقلاب اسلامی و آموزه های مترتب بر این گفتمان را به خوبی پیش ببریم تا در گام دوم انقلاب با فکرورزی و اندیشه پروری عدالت و معنویت را برقرار نماییم.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: بحث امروز من در رابطه با بررسی نحوه تدوین و تصویب قوانین در حوزه زنان است؟ چرا ما باید با چنین تجربه طولانی در حوزه اصلاح قوانین زنان مواجه باشیم و قوانینی که مصوب می شوند حداقل ۱۰ سال زمان برای تدوین و تصویب قوانین گذاشته می شود، چه اتفاقی باید رخ دهد تا این مسیر کوتاه تر شود؟
وی اضافه کرد: فعالان حوزه زنان باید شفاف تر در این عرصه گام بردارند، چرا فرایند تنقیح قوانین طولانی است؟ در سال ۹۰ در نشست اندیشه های راهبردی با مبحث زن، مقام معظم رهبری به خلأ نظریه پردازی در مبحث زنان اشاره کردند که می بایست هر چه سریع تر ما فعالان حوزه زنان در این حوزه ورود جدی داشته باشیم. همه ما از الگوی سوم زن صحبت می نماییم در صورتیکه زمانی الگوی سوم زن محقق می شود که تمام اقتضائات در این خصوص تغییر کند.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: در مورد الگوی سوم زن باید حرکت و جهشی در جهت نظریه انقلاب آغاز شود؛ تمام این مباحث ما نقطه آغازی دارد که پیش نیاز آن هم اندیشی در حوزه زنان است. اگر این هم اندیشی رخ ندهد در آینده با مشکلاتی روبرو خواهیم بود، انقلاب اسلامی فارغ از نگاه تجدد غربی و تحجر، راه سومی را پیش روی زنان قرار می دهد که اگر در این راه نتوانیم گفتمان الگوی سوم را بسط دهیم، امکان تسلط هژمونیک دو گفتمان تحجر و تجدد فراهم می شود. بنابراین لازم و ضروریست در این حوزه گفت وگوهای جدی صورت پذیرد.
رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از مهم ترین علل سخت شدن تصمیم گیری در حوزه زنان غیرمشارکتی بودن قانون گذاری و اجرا در این حوزه است. باید جریان های میانجی و حلقه های میانی در این حوزه فعال تر شوند تا مجراهایی برای رساندن مطالبات زنان در تصمیم گیری و تصمیم سازی اتفاق بیفتد.
قاسم پور اظهار داشت: مقام معظم رهبری در سال ۹۰ تاکید کردند که مسائل زنان از موضوعات درجه یک کشور است، که لازم و ضروریست جامعه مدیریتی کشور مسائل زنان را در طراز مسائل درجه یک کشور قرار دهد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار داشت: در حوزه تصمیم گیری و سیاستگذاری و در حکمرانی، حضور افراد دغدغه مند و متخصص این حوزه کم است، علاوه بر این ساختارهای حوزه زنان هم نحیف هستند، چه در دولت، چه حوزه مدیریت شهری حتی در حوزه قوه مقننه و قوه قضاییه هم نیازمند بازآرایی ساختار در رابطه با مبحث زنان هستیم.
وی اضافه کرد: علاوه بر تقویت ساختارها در حوزه زنان و خانواده و زمینه سازی حضور افراد متخصص، مساله بانوان باید به مسئله اصلی جامعه مدیریتی کشور تبدیل گردد. مسائل در ارتباط با زنان باید از زبان ۲۹۰ نماینده در مجلس نه فقط ۱۶ نماینده خانم و ۱۹ وزیر و معاونان رئیس جمهور از ریاست جمهوری نه فقط معاونت زنان و در واقع همه ارکان مدیریتی به صورت جدی پیگیری شود و تک تک این افراد پاسخگوی مسائل و مطالبه گری مسائل زنان در کشور باشند.
قاسم پور اظهار داشت: مساله زنان، موضوعی فرابخشی است که با اقتصاد، ورزش، آموزش و پرورش و تمام مسائل دیگر نسبت دارد. باید این مسائل در حوزه بانوان تبدیل به گفتمان اصلی و برنامه ریزی نهادها تبدیل گردد.
این نماینده در مجلس یازدهم اضافه کرد: برش حضور زنان در حکمرانی برای درک و تجربه زیسته زنان از مسائل به پیگیری بیشتر مسائل در این عرصه منجر می شود.
موضوع زن و هویت زن در اولیت کاری فرهنگسرای خانواده است
در ابتدای همایش شیوا مقدم رئیس فرهنگسرای خانواده ضمن خیرمقدم به حاضران در مراسم اظهار داشت: پرداختن به مبحث زن و هویت زنان به علت اهمیت زن در خانواده در اولویت کاری فرهنگسرا جای دارد خانواده تنها نهاد فطری طبیعی بی بدیل و جاودانه بشر است و یک زن در جایگاه مادری، همسری، دختر، خواهر همواره در رأس مدیریت عاطفی قرار می گیرد در مدیریت خانه و تحکیم روابط نقش مهمی دارد بر همین مبنا جایگاه زن و هویت زنانه با تمام خصوصیت های زنانه برای تحکیم خانواده باید مورد توجه و مراقبت قرار گیرد.
وی افزود: تفاوت های جنسیتی یک امر ذاتی است و زنانگی و مردانگی ماهیتاً متفاوت هستند و هویت جنسیتی افراد، تحت تاثیر ساخت اجتماعی و فرهنگی که در آن قرار دارند شکل می گیرد و وقتی از تمدن صحبت می شود، گاهی تمدن در مقابل فرهنگ است؛ یعنی فرهنگ به بخش نرم افزاری دستاورد بشری اختصاص دارد و منظور از تمدن بخش سخت افزار دستاورد بشر است و فرهنگ و تمدن در مقابل هم قرار دارند، نه این که ضد هم باشند. گاهی اوقات مقصود از فرهنگ دستاورد نرم افزاری یا سخت افزاری یک جامعه است، از آن جهت که این دستاورد بر جوامع دیگر تأثیرگذار است. مقصود ما از تمدن هم دستاورد نرم افزاری است و هم سخت افزاری که منشأ پیشرفت جامعه ایرانی اسلامی می شود و تأثیرگذار بر جوامع دیگر است. ازاین رو همیشه تمدن در بحث ما با توسعه و پیشرفت پیوند دارد، هم جنبه نرم افزاری مثل علم و دانش را شامل می شود و هم جنبه سخت افزاری یعنی صنعت و فناوری را شامل می شود. محور بحث ما در این جلسه گفتمان تمدن اسلامی در حوزه زنان است.
اگر حرف جدیدی در حوزه زنان نداشته باشیم، نمی توانیم پاسخگوی خواسته های شان باشیم
در ادامه فاطمه محمدی جامعه شناس و پژوهشگر حوزه زن و خانواده اظهار داشت: ما در تمدن ساز نگاه مان این بود که با عنایت به این که الحمدالله انقلاب شکوهمند اسلامی ۴۴ ساله شد، باید حرف جدیدی برای گفتن داشته باشیم و جان جدیدی برای هویت یابی زنان ایرانی و البته که ما نظرمان در حوزه بین الملل و معرفی زنان ایرانی در عرصه های مختلف هم هست یک نگاه و رویکرد تازه را به جامعه تزریق نماییم و معتقدیم که انحصارگرایی در حوزه های زنانه باید از بین برود و نگاههای تازه و نو برای نسل نو به وجود بیاید چون که به شخصه معتقدم دهه هشتادی ها که کنش گران واقعی و اصلی اتفاقات اخیر کشور بودند اینها همان افرادی هستند که در آینده مدیران میزهای این مملکت هستند و اگر ما حرف جدیدی در حوزه زنان و خانواده برای اینها نداشته باشیم طبعاً به سختی می توانیم پاسخگوی خواسته هایشان در نظام اجتماعی باشیم.
وی افزود: تمدن ساز با این رویکرد شکل گرفت که یک گفتمان نو، تازه و جدید را خلق کند و ما معتقدیم خلق کردن سخت ترین کاری است که در این نظام هستی وجود دارد برای همین خداوند بهشت را زیر پای مادر می گذارد؛ امروز تلاشمان اینست که هر کدام از سخنرانان در پنل های تخصصی خود رویکرد و نگاه خویش را به هویت، زن و تمدن با نگاهی نو و راه گشا و راهبردی داشته باشند.
یکی از پایه های اصلی تمدن و پیشرفت مقوله آموزش است
در ادامه مراسم نخستین پنل با مبحث آموزش، زنان و تمدن توسط الهام اکبری عضو هیأت علمی دانشگاه تهران عرضه شد.
اکبری اظهار داشت: مطالعاتی در زمینه انجام شده است پیش از هر چیز تاکید داشتند که یکی از پایه های اصلی تمدن و پیشرفت مقوله آموزش است برای همین موضوعی که تمرکز داشتن مبحث آموزش بود و برپایه این مورد صحبت های خویش را پیش بردند انجامد پیشرفت و امر تمدن سازی با آموزش باید ممکن باشد هر جامعه ای که آموزش دیده تر باشد آن جامعه پیشرفته تر خواهد بود در آموزش در مقوله زنان بسیار مهم تر اگر جامعه ای زنان آموزش دیده تر باسوادتر داشته باشد سطح آگاهی ها در مقولات مختلف بیشتر می شود.
در پایان اظهار داشت: آنچه که در سطح آموزش عمومی و چه در سطح آموزش دانشگاهی و عالی پیشرفت های قابل توجهی داشتیم و تفاوت ها به صورت معناداری مشخص است بنابراین در جامعه ای که زنان تحصیل کرده و توانمندتر شدند ما شاهد می باشیم زنان ما توانمندتر از قبل هستند و اگر به یکسری از بایدهای دیگر توجه می شد شاید زنان ما در اقتصاد در اجتماع نقش مهم تری داشتند.
نقش مادری یکی از نقش های اثرگذار اجتماعی زنان بوده که مورد غفلت قرار گرفته است
در ادامه همایش زهرا شیخی رئیس فراکسیون دیپلماسی سلامت مجلس شورای اسلامی با تبریک اعیاد ماه رجب و گرامیداشت ایام الله دهه فجر اظهار داشت: بر مبنای نگاه اسلامی، حیثیت زنانگی و مردانگی در راه رشد و تکامل و قرب الهی، عنصری اثرگذار و امتیازآفرین نیست. آنچه در این راه به افراد امتیاز می بخشد تقواست و خداوند متعال وعده داده است که عمل هیچ انسانی شامل زن و مرد ضایع و باطل نخواهد شد. چه بسا خانمهایی که در این میدان بعنوان چهره های موفق و الگو به جامعه ایمانی (زن و مرد) عرضه شوند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: از طرفی تمایز زنانه و مردانه زمینه ساز اختلاف ها و تفاوت هایی در استعدادهای این دو گونه خاص خلقت شده است. مسئولیت ها و وظایف هر کدام از زن و مرد هم در نظام حقوقی تعریف شده از طرف خداوند حکیم، بر توانمندی ها، استعدادها و اقتضائاتی که هر نوع دارد، ابتنا یافته است. اساسا تعامل مساوی با دو ظرفیت متفاوت، خلاف عدالت است و هر یک از زن و مرد بعنوان عضوی از جامعه ایمانی می بایست بر مبنای ظرفیت ها و استعدادهایی که دارند ایفای نقش کنند و حواله دادن نقش های هر یک به دیگری بدون در نظرگرفتن استعدادها و ظرفیت ها، ظلمی در حق ایشان محسوب می گردد.
رئیس فراکسیون دیپلماسی سلامت مجلس افزود: یکی از نقش های بسیار ویژه و کلیدی و اثرگذار اجتماعی زنان که در جوامع مدرن و متأثر از نگاه فمینیستی، از آن غفلت می شود یا مورد تغافل واقع می شود، نقش مادری است. مادر شدن و ایفای نقش مادری، بر خلاف تفکر رایج فضای فمنیستی، به جای آنکه زن را از جامعه دور کند او را به متن جامعه و اثرگذاری اجتماعی وارد می نماید. مادر مربی است. مادر به تربیت انسان می پردازد و بر همین مبنا نقش کلیدی در ساختن تمدن بر عهده می گیرد.
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مهم ترین عنصر سازنده هر تمدنی، انسان است. انسانی که پذیرای رسالت تمدنی باشد و بتواند نرم افزار تمدنی را محقق سازد؛ از همین رو غایت رسالت ادیان تربیت انسان و رشد دادن انسان در حوزه فردی و اجتماعی است و زنان هم راستای پیامبران چنین رسالتی را با عهده داری نقش خویش به دوش می کشند. بخصوص که هویت انسان و زیربنای شخصیتی وی در دوران کودکی و در زمانی که نقش اساسی تربیت به عهده مادران است شکل می گیرد؛ باآنکه نقش مادری و مربی گری مادر پیوسته استمرار دارد و محدود به دوران کودکی فرزندان نیست.
شیخی ضمن اشاره به این که اثرگذاری زنان در حوزه تربیت فقط محدود به نقش مادری نیست؛ اظهار داشت: زنان در سمت های مختلفی که در خانواده دارند، شامل نقش مادر بودن، همسر بودن و خواهر بودن، پایه و اساس تربیت هستند. شخصیتی هم چون حضرت زهرای اطهر (س) چنان قابلیت های تربیتی از خویش بروز می دهند که حتی در سن طفولیت و در مقام دختر بودن، برای پیامبر خاتم (ص) نقش مادری ایفا می کنند و ملقب به وصف «ام ابیها» می شوند.
رئیس فراکسیون دیپلماسی سلامت مجلس اظهار داشت: این در شرایطی است که سبک زندگی متأثر از نگاه فمینیستی ایفای نقش مادری را در تزاحم با موفقیت های اجتماعی و مزاحم رشد زن برمی شمارد. زنان را از بچه دار شدن بر حذر می دارد؛ چون که فرزندان را مزاحم حضور اجتماعی زنان می بیند. بر مبنای فرموده حضرت امیر ضد السلام: خدا رحمت کند کسی که جایگاه و منزلت خود را بشناسد و چه بسا جهل به مقام و نقش زن، عامل اساسی در بی مهری و بی توجهی به این عنصر اثرگذار تمدنی است. تفکیک دو مقوله اثرگذاری اجتماعی و ارتباط و حضور مستقیم در جامعه برای از بین بردن این تصور غلط و بازسازی هویت زن در تمدن اسلامی مهم و راهگشاست. اثرگذاری اجتماعی لزوماً به معنای حضور مستقیم در جامعه نیست و حضور مستقیم در جامعه هم همیشه مستلزم اثرگذاری نیست.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: اقتضائات و نیازهایی که به صورت انحصاری با جامعه زنان در ارتباط می باشد، جز از راه زنان قابل پیگیری و تحقق نیست و این بدان معناست که متولیان جامعه دینی می بایست از باب جامع نگری بهترین زمینه را جهت رفع نیازهای هر دو طیف زن و مرد فراهم سازند.
ما امروز گرفتار ضد مفهوم هستیم
در بخش دوم این نشست فرزانه فخریان زبان شناس و رسانه گر) و زینب دولتی مدیر عامل تولیدکنندگان حجاب به همراه فاطمه محمدی به گفت و گو پرداختند.
فخریان اظهار داشت: هر جایی که ما ایستادیم مبحث حوزه زنان وجود دارد در یکسال اخیر اخطار دادم فضای رسانه فضایی است که همه در آن رشد می نماییم چه در فضای خانواده چه جامعه، امروز چه اتفاقی در حوزه رسانه ما افتاده که من در حوزه کودک و زنان به آن اشاره می کنم چهار اتفاق افتاده است در رسانه چه کودک، نوجوان، جوان، زنان هر کسی که در معرض رسانه است، امروز ما ضد اطلاعات به آن عرضه می دهد ضد اطلاعات را مقابل اطلاعات قرار بدهیم آن چیزی که صحیح بتوانیم درک نماییم و در گنجینه دانش خود قرار دهیم و در ابعاد دیگر بتوانیم از آن استفاده نماییم امروز رسانه گرفتار ضد ارجاع شده آموزش و ارجاع درست صورت نگرفته است.
وی اضافه کرد: ما امروز گرفتار ضد مفهوم هستیم و ضد منبع چطور این اتفاق افتاده از ظن غیر زنانه دیدم متوجه شدم زبان زنانه از رسانه ما درحال حذف شدن است که دارای چند خصوصیت است که اساسا با زبان مردانه مکمل هم هستند و زبان زنانه زبانی دقت نگر و جزئی نگر است زبان زنانه زبان جلوه ابزار است زبان رسانه زبان کامل و تکیه دارد زبان زنانه زبان پیش برنده است.
فخریان اظهار داشت: ما این زبان به مرور داریم از دست می دهیم تا وقتی که این تأثیرگذاری زبان زنانه را جدی نگریم در هیچ کجا نمی توانیم در تصمیم گیری زنان که مقام معظم رهبری در آخرین دیدار جمله مشخص داشتند نقل به مضمون داشتن خانم ها در تصمیم سازی نیستند این عیب است و عیب بزرگی است. از ظن زنانه این کار پیش ببریم تا وقتی که این زبان جدی نگریم نمی توانیم حوزه های مختلف موفق باشیم در انتها این زبان شناس و رسانه گر اظهار داشت: زبان پرورش آگاهی مبحث صحبت بود.
پوشش دارای اهمیت در هویت و فرهنگ است
زینب دولتی مدیر عامل تولیدکنندگان حجاب در رابطه با مد و پوشاک اظهار داشت: از دو منظر کسب و کار در عرصه اقتصادی هویت بخشی به زنان از حوزه پوشش تصریح کرد در صدر اسلام حضرت خدیجه (س) و حضرت زهرا (س) نشان بارز فعالیت اقتصادی اجتماعی خانواده بودند از منظری که تعادلی ایجاد می کنند این خانم ها در فعالیت اجتماعی مادری همسری و … قابل اهمیت است تعادلی بوجود می آورد و به خوبی از عهده آن بر می آید و جایگاه خوبی را به خود مختص کرده است قابل اهمیت است.
وی در قسمت دوم صحبت های خود در حوزه پوشش اظهار داشت: در ادوار پیشین (هخامنشیان) پوششی بانوان داشتند که یک پوشش عفیفانه بود چه می شود که این هویت در پوشش از دست می دهیم پوشش دارای اهمیت در هویت و فرهنگ است چرا در حکومت اسلامی با ۳۲ نهاد و ارگان مأمور رسیدگی به مبحث پوشش هستند اینقدر به آن کم لطفی شود تولیدکنندگان محصولات حجاب دغدغه های فرهنگی را در کسب کار خود دارند.


منبع:

1401/11/23
14:36:34
0.0 / 5
316
تگهای خبر: برنامه , حقوقی , رسانه , رمان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴