به بهانه روز انیمیشن؛

انیمیشن دنیایی خیال انگیز و رنگارنگ

انیمیشن دنیایی خیال انگیز و رنگارنگ

به گزارش بلک بلاگ، اصفهان سینما همیشه دری بوده است به سمت خیال و رویا؛ دری که خویش را از آن به دنیایی وارد می نماییم تا برای لحظاتی از زندگیِ کسل کننده روزمره دور بمانیم، اما در کنار سینما، صنعتی زیباتر، هیجان انگیزتر و بی حد و مرزتر به نام انیمیشن وجود دارد، صنعتی که دری است به سمت دنیایی بشدت خیالی تر، رنگارنگ تر و جذاب تر...



شاید روزی که «زیناس وینزر مک کی» در سال ۱۹۰۵ برای اولین بار شخصیت جذاب «نمو کوچولو» را عرضه کرد، تصور این را نداشت که یک روز این شخصیت به ایجاد صنعت عظیم انیمیشن همراه با کمپانی های بزرگِ انیمیشن سازی منتهی شود و دنیای دیگری را پیش روی جهان قرار دهد. دنیایی که در آن هیچ حد و مرز و محدودیتی برای رویاپردازی و خلق لحظات لذت بخش وجود ندارد و امروز از «پیکسار» تا «ایلومینیشن» و از «والت دیزنی» و «لایکا» و برادران وارنر، همه استودیوها تلاش کرده اند که در چارچوب دنیای رویایی و زیبایشان، لحظاتی ماندگار را در ذهن مخاطب حک کنند.

مشکلات مالی؛ چالش جدی انیمیشن کاران

صنعت انیمیشن یا پویانمایی در ایران هم مانند کشورها پیشرفت هایی داشته و بخصوص در سالهای اخیر خویش را با ساخت فیلمهای سینمایی به دوستداران این حوزه نشان داده است. ابوالقاسم نظرپور، پیشکسوت هنر انیمیشن اعتقاد دارد که انیمیشن در ایران حرکت روبه جلو دارد و جوانانی که به این حوزه ورود کرده اند با ایجاد تغییر و تحول در رشته انیمیشن درحال رشد و پیشرفت هستند.

او به ایسنا می گوید: در اصفهان هم به همین صورت هنرمندان خوبی در این رشته فعالیت می نمایند و پیشرفت بسیار خوبی داشته اند، اما عدم حمایت مالی فعالیت آنها را با چالش مواجه می کند.

نظرپور که ۴۸ سال سابقه فعالیت در رشته انیمیشن و ساخت نخستین تیتراژ برنامه کودک صداوسیما را در کارنامه دارد، یادآوری می کند: باتوجه به هزینه بر بودن این هنر، گروه هایی که برای تولید انیمیشن ایجاد می شوند هم هزینه های جاریِ کار و هم حق الزحمه افراد را پیش رو دارند و مشکل تأمین این مبالغ برای آنها از یک سو و عدم حمایت مالی از طرف دیگر، تولید کار را با چالش جدی مواجه می کند و درعین حال این مشکلات مالی سبب مهاجرت هنرمندان و پراکنده شدن تیم ها می شود.

هزینه کم تولید، مزیت انیمیشن در ایران

احسان سراهیان، فعال حوزه انیمیشن و هنرهای دیجیتال، مدیرعامل استودیو هوگو و آسیفا اصفهان هم در گفتگو با ایسنا با اعلان اینکه هنر انیمیشن، ترکیبی از نمایش و هنرهای تجسمی است، بیان می کند: ما از یک سو نقاش، گرافیست، طراح و حتی مجسمه ساز و از طرف دیگر خیلی از خصوصیت های اثر سینمایی را داریم. انیمیشن زمانی بعنوان یکی از هنرهای زیرگروه سینما شناخته می شد، اما هم اکنون به سبب ماهیت بین رشته ای، بعنوان یک هنر مستقل شناخته می شود. برخی قدمت این هنر را به دوران باستان نسبت می دهند که علت آن کشف آثار و کوزه هایی با تصاویر فریم به فریم است که در زمان حرکت کوزه، متحرک به نظر می رسند، عده ای هم خاستگاه این هنر را اسباب بازی هایی می‎دانند که قبل از ایجاد سینما در سده ۱۸ و ۱۹ میلادی در اروپا ساخته شده بود، اما بسیاری ازجمله خود من بر این عقیده اند که انیمیشن به معنای امروزی آن پس از ایجاد سینما و وسایلی چون آپارات، پروژکتور و دوربین بوجود آمد و هم اکنون با ورود حوزه دیجیتال به انیمیشن امکانات بسیاری در اختیار این هنر قرارگرفته و اگر کامپیوتر و نرم افزار نبود اساسا شاهد تولید آسان این حجم از آثار نبودیم.

او معتقد است: مهم ترین مزیت انیمیشن در ایران اینست که باتوجه به وابستگی زیاد این حوزه به نرم افزار، در ایران از نرم افزارهایی بسیار گران با هزینه اندک استفاده می شود از طرف دیگر نیروی کار ارزان، هزینه تولید را در ایران بشدت کاهش داده است.

جای خالی آموزشگاه ها و آکادمی های تخصصی

سراهیان درعین حال به مشکلات این حوزه هم چنین اشاره می کند: محدودیت تعداد آموزشگاه ها، آکادمی ها و دانشگاه هایی که هنرمند این رشته را تربیت کند سبب کاهش نیروی کار متخصص می شود، از طرف دیگر این هنر به سبب ارتباط بخشی از آن به رشته آی تی مثل رشته های نرم افزاری قابلیت برخورداری از ارتباطات جهانی و دریافت سفارش های بین المللی را دارد، اما شرایط این همکاری ها به سبب تحریم، مشکلات اینترنت و تحریم های بانکی فراهم نیست و همین مبحث سبب شده که خیلی از دوستان تنها برای افتتاح حساب به خارج از کشور بروند تا بتوانند با کشورهای خارجی همکاری یا سفارش خارجی دریافت نمایند.

این فعال هنرهای دیجیتال می گوید: مطمئناً در کشور ما هم مثل همه کشورها کار و پیشرفت به انجام می رسد، مثل همه دنیا در ایران هم جاده ایجاد می شود و تکنولوژی مثل همه کشورها دیر یا زود به ایران هم می رسد اما چند نکته وجود دارد؛ اول این که آیا سرعت پیشرفت ما با دنیا هماهنگ است یا خیر؟ پاسخ این سؤال ازنظر من منفی است، پیشرفت هایی هم انجام شده به سبب پیشرفت های تکنولوژیک و نرم افزاری ایجادشده در دیگر کشورها است که به سبب استفاده مجانی از این نرم افزارها کیفیت کار ما هم رشد داشته، نکته بعد این که در منطقه خاورمیانه، ایران نخستین کشوری بود که به حوزه انیمیشن ورود کرد و ترکیه و مصر پس از ما به این حوزه ورود کردند، ازاین رو به لحاظ جشنواره های مختلف برگزارشده دراین زمینه و چند دهه تجربه کشور در رشته انیمیشن، سرعت رشد ما مناسب نبوده و کشورهایی چون ترکیه و امارات علیرغم شروع دیرهنگام امروز از ما پیشی گرفته اند.

مهاجرت بلای جان انیمیشن ایران

مدیرعامل آسیفای اصفهان، نبودن آموزشگاه ها و آکادمی های حرفه ای در این عرصه را علت هدر رفت انرژی و افزایش آزمون وخطا در کارها می داند و می گوید: البته افرادی هم هستند که دوره های آموزشی خارج از کشور را گذرانده و با کار در کشور تجربیات خویش را منتقل کردند بااین وجود با در نظر گرفتن قدمتی که داریم و سرعت پیشرفت این هنر در دنیا، می توانیم بگوییم سرعت کمی داریم؛ البته نسبت جمعیت ما هم مبحث مهمی است چونکه از کشوری با ۸۰ میلیون جمعیت سرعت پیشرفت بیشتری انتظار می رود، این در حالیست که یکی از معضلات مهم این رشته مساله نیروی کار است چونکه باتوجه به مهاجرپذیر بودن این رشته و وجود مشاغل بسیار در دیگر کشورها مهاجرت با شدت زیاد به انجام می رسد و همین سبب شده که تیم تولید مجبور باشند بخش زیادی از نیروی کار را در حین تولید آموزش دهند که این مورد هم بر کیفیت کار و هم بر هزینه ها تاثیر گذاشته و روند تولید را فرسایشی می کند.

اصفهان، قطب صادرات نیروی کار به تهران و جهان

سراهیان می گوید: به اذعان خیلی از فعالین این حوزه، امروز اصفهان به قطب صادرات نیرو به تهران و خارج از کشور تبدیل گشته، اما در مقام مقایسه با کل کشور پس از تهران که تمرکز و انباشت امکانات را دارد. اصفهان ازجمله استانهای فعال شناخته می شود اما به نسبت جمعیت و شرایط، تولیدات کمی داریم چونکه اغلب افراد به تهران یا کشورهای خارجی مهاجرت می کنند. هم اکنون ۳ یا ۴ استودیوی تولید انیمیشن فعال که به صورت مستقیم و تنها در زمینه انیمیشن فعالیت کنند در اصفهان وجود دارد که آنها هم استودیوهای کوچک چندنفره هستند که با مجموع آنها هنوز شرایط اصفهان درخور جمعیت و استعدادهای این استان نیست.

او معتقد است: اگر شرایطی فراهم می شد تا نیروهایی که در این شهر پرورش پیداکرده و حالا در تهران یا خارج از کشور به سر می برند، در اصفهان می ماندند، اصفهان امروز توان رقابت با تهران را در بسیاری ابعاد داشت.

مدیرعامل استودیو هوگو یکی دیگر از مشکلات این رشته را وابسته بودن حجم زیادی از تولیدات به سفارش های دولتی می داند که آن هم بیشتر در صداوسیمای مرکزی تهران متمرکز است و همین محدودیت ها سبب می شود افراد فعال در این رشته به برای دریافت سفارش های و فعال ماندن به تهران مهاجرت کنند.

بازار انیمیشن در اصفهان محدود است

سراهیان می گوید: میزان تمایل به این رشته بالاست و ۳ سال پیش در جلسه ای عنوان شد که ۵۰۰ نفر هنرجو و دانشجو در اصفهان رشته انیمیشن را دنبال می کنند، اما متأسفانه بازار کار این رشته در اصفهان به این میزان گسترده نیست و از این تعداد به صورت خوش بینانه شاید ۷۰ یا ۸۰ نفر در اصفهان مشغول به کار شوند ازاین رو باتوجه به این آمار و شناخته شدن رشته انیمیشن، تدریس در هنرستان ها، امکان ادامه تحصیل در مقطع ارشد و وجود استودیو میتوان نتیجه گرفت که علاقه و استقبال خوبی از این رشته به انجام می رسد، اما ورود برخی از فارغ التحصیلان به جامعه، عدم حضور آنها در بازار کار حرفه ای و بیکاری یا اشتغال به مشاغل غیر مرتبط این علاقه و اشتیاق به انیمیشن را می کاهد.

به گزارش بلک بلاگ به نقل از ایسنا، اهمیت تولید محتوا برای کودک و نوجوان و اهمیت هنر انیمیشن در ابعاد جهانی و بین المللی، امروز ضرورت توجه به این حوزه را بیشتر کرده است و خوشبختانه به تأیید کارشناسان، باآنکه دیر اما امروز ورود علاقه مندان در اصفهان و ایران به این حوزه بیشتر شده و توانسته موفقیت هایی را رقم بزند، همان گونه که فروش ۳ میلیاردی انیمیشن «پسر دلفینی» طی ۳ هفته اکران از آن جمله است، اما دراین بین هنوز جای حمایت مناسب دولتی و آکادمی های تخصصی برای تربیت نیرو بعنوان موانع پیشرفت مسیر واضح و پررنگ است.





منبع:

1401/08/06
13:53:39
0.0 / 5
332
تگهای خبر: آموزشی , اینترنت , برنامه , تدریس
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳