ایرج راد در گفتگو با بلك بلاگ

یک توضیح درباره ی بعضی مالیاتهای غیرقانونی

یک توضیح درباره ی بعضی مالیاتهای غیرقانونی

بلک بلاگ: ایرج راد، رئیس هیات مدیره خانه تئاتر توضیحاتی درباره ی معافیت مالیاتی هنرمندان ارائه و اصرار کرد اگر هنرمندی بصورت غیرقانونی، ناچار به پرداخت مالیات شده است، جای شکایت برای او باز است.


روز گذشته، سید جواد روشن، یکی از کارگردانان تئاتر اعلام نمود با وجود پر کردن اظهارنامه مالیاتی و با آنکه در دو سال قبل نمایشی روی صحنه نبرده است، نه فقط مالیات برایش در نظر گرفته شده بلکه جریمه ای هم به عنوان تاخیر در پرداخت برایش تعیین کرده اند.
او خواهان واکنش خانه تئاتر و اداره کل هنرهای نمایشی نسبت به مساله معافیت مالیانی هنرمندان شد.
در همین زمینه با ایرج راد، رئیس هیات مدیره خانه تئاتر گفتگو کردیم و وی در پاسخ به ایسنا اظهار داشت: برمبنای آخرین قانون، هنرمندانی که در طول سال مبلغ درآمدشان بالای 200 میلیون تومان باشد، موظف به پرداخت مالیات هستند که البته همین هم غیرقانونی می باشد. چون برمبنای بند ل اصل 139 قانونی اساسی، کارهای هنری معاف از پرداخت مالیات هستند. با اینحال در تازه ترین تصمیم گیری ها، قرار شد اگر هنرمندی در طول سال بیش از 200 میلیون تومان درآمد داشت، قانون معافیت مالیاتی شامل حال او نشود.
او افزود: هنرمندان برای بهره مندی از قانون معافیت مالیاتی لازم است هر سال اظهارنامه بدهند. بمحض این که یک دفعه اظهارنامه پر کردند، این ضرورت ایجاد می شود که هر سال اظهارنامه را پر کنند و مدارک خود همچون قراردادهای کاری در آن بیاورند اما اگر هنرمندی یک سال فعالیتی نکرده باشد و اظهارنامه را نیز پر کرده باشد، مالیاتی که برایش در نظر گرفته شده، برخلاف قانون است و می تواند شکایت کند.
رئیس هیات مدیره خانه تئاتر اشاره کرد: هنرمندان اشخاص حقیقی هستند. در حالی که شرکتها ثبت شده اند و میزان درآمد و هزینه هایشان قابل استخراج است ولی چنین چیزی در کارهای هنری وجود ندارد. بدین سبب هنرمندان در اظهارنامه مالیاتی خود این موارد را اعلام می کنند و لازم است هر قراردادی که می بندند در اظهار نامه خود قید کنند. اگر چنین نکنند، وزارت دارایی بوسیله قراردادهای پروژه های هنری می تواند به این اطلاعات نائل شود.
راد اشاره کرد: اگر کسی درآمدی نداشته و برگه اظهار نامه خودرا هم پر کرده باشد، حق ندارند از او مالیات بگیرند و این مساله قابل پیگیری و شکایت است.
او اشاره کرد: هر یک از هنرمندان تئاتر که گرفتار این مشکل شده اند و مستندات داشته باشند، می توانند با ارائه مستندات خود بوسیله شورای داوری خانه تئاتر، شکایت کنند و حتما رسیدگی خواهد شد.



1401/06/01
10:29:15
0.0 / 5
435
تگهای خبر: تئاتر , شركت , هزینه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲