نگرانی موسسات فعال وی اودی از خشکاندن ریشه تولید در این حوزه

نگرانی موسسات فعال وی اودی از خشکاندن ریشه تولید در این حوزه

بلک بلاگ نگرانی موسسات فعال وی اودی از خشکاندن ریشه تولید در این حوزه


به گزارش بلک بلاگ به نقل از روابط عمومی انجمن شرکت های نمایش ویدئوی آنلاین، اولین همایش صنفی انجمن شرکت های نمایش ویدئوی آنلاین انجام شد.
در این مراسم افطاری، علاوه بر اعضای صنف، هیئت مدیره و همین طور دبیر انجمن، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، قاسم خداوردی لو از مدیران مرکز ملی فضای مجازیومهدی کوهیان حقوق دان سینمایی حضور داشتند.
مراسم با پخش اذان و افطار شروع شد و در ادامه محمدمهدی عسگرپور، دبیر انجمن بعنوان اولین سخنران پشت تریبون قرار گرفت تا ضمن خیرمقدم به مهمانان، توضیحاتی را درباره امور پیگیری شده در انجمن ارائه کند.
او در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: «از دو سه ماه قبل درصدد بودیم جلسه ای با حضور تمام اعضا داشته باشیم؛ به هر حال از زمانی که انجمن فعالیت خودرا آغاز نموده تا به امروز چنین جلسه ای برگزار نشده بود و دیدارها به جلساتی پراکنده محدود می شد. خود انجمن هم در مدت چهار پنج ماه اخیر در یک آدرس مشخص مستقر شده است و حالا فرصتی است تا در مورد موضوعات مشترکمان صحبت نماییم. در ماه های گذشته حدودا با تمامی موسسات فعال جلسه داشتیم، نقطه نظرات را جمع آوری و دسته بندی کردیم و سرفصل های مشترک را معین کردیم تا در سال جدید روی این مسائل متمرکز شویم.»
او فصل مشترک دغدغه های موسسات عضو را چنین برشمرد: «مهمترین موضوع در این مجموعه، تنظیم گیری و مقررات بود. این مساله حدودا مساله تمام موسساتی بود که با آنان جلسه داشتیم و برای ما هم قابل فهم بود. پدیده ای وی اودی که اصلا دلیل تشکیل این انجمن هم بوده، به نسبت پدیده ای نوظهور است و به همین اعتبار در زمینه تنظیم گیری مقررات سردرگمی وجود دارد. نقشی که ساترا هم در این میان برعهده گرفته در ایجاد سردرگمی بیشتر، پررنگ بوده است.»
عسگرپور با اشاره به این که در طول این مدت با پیگیری های صورت گرفته انجمن شناسه ملی دریافت کرده است، تصریح کرد: «ما راهی غیر از پیگیری مسائلی که محدوده کارهای وی اودی را تحت تاثیر قرار می دهد، جز بوسیله انجمن های صنفی نداریم. وضعیتی که پیش روی ماست در زمینه های مختلف وضعیت نگران کننده ای است. سابقه هم نشان داده، در چنین مواردی رفتارهای فردی عمدتاً به نتیجه مناسب نمی رسد، شاید در کوتاه مدت به نفع تعدادی از اعضا باشد، اما در طولانی مدت تجربه ثابت کرده که به ضرر همین اعضا می شود. در این چند ماه دوستان هیئت مدیره و سه پلت فرم نمایشی مهم خیلی به انجمن کمک کردند تا کارهای خودرا پیگیری کند. این باید تبدیل به همیاری جمعی تر شود.»
مدیرعامل نماوا: برخی مسئولان می خواهند بساط تولید و پخش محتوای داخلی خصوصی برچیده شود
محمدحسن شانه ساززاده مدیرعامل پلت فرم نماوا، در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: «متاسفانه وقتی بخش خصوصی در کشور ما فعالیت می کند، برخی دست اندرکاران تلاش می کنند با تمامی قوا آن بخش خصوصی را از پا دربیاورند. با این رویکرد در رگولاتوری خود ما در تلکام که رگولاتور مستقل است و زیرمجموعه و کارمند رقیب مان هم نیست، کمی این مشکل را داریم. اما در عرصه وی اودییک رگولاتور وابسته داریم و عزم شان را جزم کرده اند که هیچ محتوایی تولید نشود. الان حدودا هیچ فیلمنامه ای از مرحله تایید نمی گذرد و این ها می گویند اشتباه شده و برخی فیلمنامه ها برای تولید رفته، حالا باید جلوی مشکل را بگیریم و فیلمنامه را تایید نکنیم تا تولید نشود.»
شانه ساززاده اشاره کرد: «ما نیاز داریم که با هم متحد باشیم، باید فکری جدی نماییم. من به دوستان حاکمیتی عرض کردم، اگر می خواهید ما در این عرصه بمانیم، و اگر 80 درصد هم از ما راضی هستید آن 20 درصد را به آن 80 درصد ببخشید. به هر حال ما، بهتر از کانال های ماهواره ای یا چیزهایی از این دست هستیم. چرخه اقتصاد به سختی می چرخد. خواهش من این است که دست به دست هم دهیم و از این میدان، جان سالم به در ببریم. آنها عزم شان را جزم کرده اند که بخش محتوای داخلی برچیده شود و حرف شان این است؛ یک وی اودی خوب، یک وی اودی خاموش و بدون محتواست.»
او سخنان خودرا چنین افزود: «در فرمایشات رهبری تاکید گردیده است که کار مردم را به دست مردم بسپاریم و حاکمیت و دولت با بخش خصوصی رقابت نکند؛ این در حالیست که بعد از چند سال تلاشِ پلت فرم های خصوصی، صدا و سیما با بودجه دولتی به حمایت بسیار قوی از تلوبیون پرداخته و مرتبا هم در تلویزیون ملی تبلیغ این پلت فرم را می کند و یا دولت در روزهای نوروز ترافیک این پلت فرم را رایگان می کند و بصورت بسیار آشکارا از محل جیب مردم و دولت خرج رقابت ناعادلانه با پلت فرم های خصوصی می کنند. این دیدگاه دوستان است که امیدوار هستم با انسجام مان و مذاکره با افراد صاحب نظر و عاقل حاکمیتی بتوانیم مشکل را حل نماییم.»
البته باید اقرار کنم اگر تاکنونپلتفرم های خصوصی زنده هستند به سبب حمایت و دلگرمی گروهی از مسئولین و صاحب نظران آگاه و بی طرف بوده است. ما خودمان را سربازان اقتصادی و فرهنگی کشور می دانیم و به تمام اصول و قواعد صحیح، مکتوب و شرعی پای بند می دانیم؛ ولیکن با برخورهای سلیقه ای و جانب دارانه کاملا مخالف هستیم.»
مدیرعامل فیلمیو: پذیرفتن نظارت ساترا بعنوان یک رگولاتور - رقیب از ابتدا اشتباه بود
محمدجواد شکوری مقدم مدیرعامل فیلیمو با تایید صحبت های شانه ساززاده اظهار داشت: «درست می گویند که از نظر نهاد رگولاتور فعلییک وی اودی خوب، وی اودی خاموش است. ممکنست ما تشتت ها و افتراق هایی با هم داشته باشیم، اما می توانیم به درستی و بر طبق نقاط مشترک کنار هم قرار بگیرم.»
او افزود: «دو سال قبل من، آقای شانه ساز و آقای امیرشریفی، فریبی خوردیم و پذیرفتیم که داخل ساترا برویم. آن موقع نه ما و نه آقای شانه ساز باور نمی کردیم این شرایط به وجود آید. امیدوار هستم کار بتواند به وزارت ارشاد بازگردد. آقای سرتیپی کارزاری راه انداخته اند، اگر همه دوستان همراهی کنند و دوستان دیگر را هم خبر کنند احتمال بازگشت کار به وزارت ارشاد وجود دارد علاوه بر این که احیانا خبر دارید، شواری نگهبان نظارت بر تولیدات حرفه ای را از صداوسیما و ساترا گرفت، صنف، آقای کوهیان و بخش حقوقی تلاش مان را می نماییم که وضعیت به قبل برگردد که اگر چنین نشود، همه دوستان باید کسب وکارها را خاموش کنند. که ما برای آن هم اساسا آمادگی لازم را پیدا خواهیم کرد.»
مدیرعامل فیلیمو اظهار داشت: «بحث خشک کردن تولیدات ما به این معناست که فقط زمینه ای برای پخش باشیم و تولید فقط در صداوسیما باشد. ما در 11 ماه گذشته یک مجوز هم نگرفتیم و با خشک کردن تولید، 11 ماه بعد نمی توانیم از خاک بلند شویم. امیدوار هستم با اتحاد و استقامت راهی برای آینده بازکنیم.»



علی سرتیپی: از اهمیت افکار عمومی غافل نشویم
علی سرتیپی مدیرعامل فیلم نت با اشاره به کارزاری که از طرف او پیگیری می شود، اظهار داشت: «حضور من در مراسم ریاست جمهوری با این رویکرد بود که در این مراسم بتوانیم وضعیت ساترا به طریقی عنوان شود و خوشبختانه دو سه نفر از دوستان این کار را انجام دادند. جواب آقای رئیسی این بود که اساسا این قضیه را پیگیری خواهند کرد. در آن جلسه به هر حال انتقادهایی از کمیسیون فرهنگی هم صورت گرفت و قرار شد آقای رئیسی موضوع را در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کنند. در ادامه فرصت 20 دقیقه ای برای صحبت با آقای رئیسی برقرار شد و ابعاد مختلف مساله و نتیجه آن که بیکاری همکاران ما را به همراه خواهد داشت، عنوان شد. همان جا نطفه این کارزار بسته شد. هم اکنون بچه های سینما این مساله را پیگیری می کنند و امیدواریم که هرچه سریعتر در فضای مجازی آنرا منعکس نماییم و حاصل آنرا ببینیم.»
او افزود: «حتی اگر این کارزارها منجر به رفتن به سمت ارشاد نشود، و یا حتی اگر برای ارشاد سخت باشد، به هر حال امید می رود مشکلات کمی کمتر شود و اختلافات تا حدودی از بین برود. افکار عمومی هنوز برای همه مهمست و برای دوستان صداوسیما هم مهم می باشد، بدین سبب هر کاری نماییم که انعکاس مردمی و مطبوعاتی داشته باشد، به شدت رصد می شود و مطرح می شود. ما هرچقدر بتوانیم تریبون ها را بیشتر نماییم تاثیرات بیشتر می شود؛ دوستان ما و حتی وزیر ارشاد بر این باور هستند که نه در الماس و نه در ساترا انسجامی وجود ندارد. در الماس هیچ چیزی به اسم ضابطه یا منطق وجود ندارد. در خود اعضای شورای الماس تشتت بسیار زیادی وجود دارد. شورایی که در الماس وجود دارد، در تفکر مرکزی آن این دیدگاه هست که اصلا تلویزیون هم نباید وجود داشته باشد.»
او ابراز امیدواری کرد که دیده شدن کارزارها بتواند شرایط بهتری را فراهم آورد.




مدیرعامل خانه سینما: تردید نکنید آنان که شک دارند فعالیت وی اودی ها به نفع منافع ملی است، جاسوس اند
منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما با اشاره به این که دریافت شناسه ی ملی انجمن اتفاق مهمی است، افزود: «نکته ای که اهمیت زیادی دارد و در صحبت های آقای سرتیپی هم بود، موضوع افکار عمومی است. قسمتی از افکار عمومی در درون بدنه ی فعال و خلاق و کارگزار و تکنسین این عرصه است. به نظر من یکی از وظایف انجمن صنفی تسهیل ایجاد روابط درون صنفی بین کارگزاران و خلاقان است.»
مدیرعامل خانه سینما اظهار داشت: «توجه و تمرکز بر بازار جدید امری اجتناب ناپذیر است. ممکنست تلویزیون و یا هر جایی دیگر سدی بوجود آورد، اما نمی تواند آنرا به انتها برساند. غلظت در هر امری منجر به انسداد می شود و انسداد هم جز انفجار، پایانی ندارد. غلظت در ساترا یا هر چیز دیگری سبب انفجار می شود و من بر این باورم هنوز در کشور آنقدر عاقل هست که علاقه ای به انفجار از میان فعالین عرصه فرهنگ و هنر نداشته باشند. نسبت و مناسبات انجمن سامانه های نمایش درخواستی با بدنه خلاقان و فیلمسازان از نظرمن الان گرفتار اشکال است. ممکنست در پاسخ به صحبت من بگویید ما با این یا آن کار می نماییم، اما این باید به شکل گسترده و سازمانی صورت گیرد.»
او افزود: «در ابتدای سال 1399 حکم تعطیلی سامانه های نمایش آنلاین به امضا رسید و اینطور نبود که بار اول مان باشد این ماجرا را می بینیم. ساترا اصلا پس از این جریان به وجود آمد. در چنین شرایطی بود که مجموعه ای از کارزارها شکل گرفت تا برای مدت قابل توجهی سامانه ها توانستند مجوز بگیرند و تولیدات درجه یکی ساخته شود.» او از رشد کیفی تولیدات سامانه های نمایش درخواستی به مرور در سالهای قبل یاد کرد و گفت نباید ذات بازار نادیده انگاشته شود.
شاهسواری با آرزوی موفقیت برای اعضای صنف اظهار داشت: «نکته ای در صحبت های دوستان بود، در خصوص این که اتحاد را بیشتر کنیم؛ تجربه نشان داده اگر هم بستگی درون صنفی به گونه ای واقعی و حقیقی و منجر به هدف باشد حتما به نتیجه می رسد، مگر این که کسانی از درون خودتان مسبب از میان رفتن اتحاد شوند.»
مدیرعامل خانه سینما با طرح پیشنهاد تولید فیلم های مستند و کوتاه در پلت فرم ها که هزینه کمتری نیز می برد و رویکرد پلت فرم ها به ساخت محصولات کم هزینه تر، از آنان خواست گروه همراهان و عائله خودرا گسترده تر کنند و اشاره کرد: «یقین داشته باشید این گستردگی عائله و تولیدات حتما به نفع منافع ملی است. هرکسی تردید کند که این بازار بزرگ به نفع منافع ملی کشور است، شک نکنید که جاسوس است. هرکسی که مانع گسترش این بازار باشد، جاسوس است برای اینکه اقتدار فرهنگی کشور از مسیر محصولات فرهنگی و هنری که در جهان امروز وی اودی ها و سامانه های نمایش آنلاین است، می گذرد. فضای مجازی تجسم این اقتدار است و شما مانع ورود این جاسوس ها هستید.»
تشکیل چند کمیته تخصصی
علی مجیدی عضو هیئت مدیره انجمن در صحبت های کوتاهی درباره اقداماتی که در ماه های گذشته در هیئت مدیره انجمن صورت گرفته، اظهار داشت: «در انجمن صنفی به همت آقای عسگرپور و سایر اعضا، جلساتی را برگزار کردیم و از برخی عزیزان وی اودی بعنوان میهمان بهره بردیم و به این نتیجه رسیدیم که باید چندین کمیته تخصصی در انجمن شکل بگیرد. پایه گذاری این کمیته ها صورت گرفت؛ کمیته تجاری، کمیته ای در حوزه تولید و پایش و این ها عملیاتی بود که توانستیم در انجمن انجام دهیم.»
سعید رسول اف مدیرعامل پلت فرم چارخونه، با ابراز خوشی از این مساله که همدلی و هم افزایی لازم در انجمن به وجود آمده تا اعضا دور یک میز بنشینند و هم صحبت شوند، افزود: «پیشنهاد من به انجمن این است که علاوه بر مجموعه ای که هم اکنون داریم می توانیم از ظرفیت های اتاق بازگانی هم بهره بگیریم تا شرایط مناسب تری برای فعالیت اعضا فراهم گردد.»
قاسم خداوردی لواز مدیران مرکز فضای مجازی کشور در مراسم حضور داشت و در سخنانی اظهار داشت: «از منظر مرکز ملی فضای مجازی و بر طبق تجربه شخصی من در مدت زمان 15 سال فعالیتی که دراین زمینه دارم، تنها راه توسعه صنعت وی اودی در کشور هم گرایی بخش خصوصی با هم و کمک به تامین زنجیره ارزش است، عملا خیلی انتظاری از نهادهای دیگر نداریم. اگر همین بخش خصوصی که اینجا جمع هستند، در کنار هم قرار گیرند سازمان های دیگر نمی توانند جلوی رشد و توسعه آنرا بگیرند. اما اگر خدای نکرده گرفتار تشتت بشوید ممکنست مردم کمتر از خدمات شما بهره مند شوند.»
گزارش کلی از فعالیت انجمن و پیشنهادهایی برای استقلال بیشتر
سعید نوروزی بازرس انجمن در سخنان کوتاهی به گونه ای گزیده گزارشی از کارهای صورت گرفته در انجمن ارائه کرد و اظهار داشت: «بعد از انتخابات انجمن و فراز و نشیب هایی که برای تثبیت اعضا صورت گرفت؛ حمایت هایی از مجموعه ی آسیاتک و آقای یوسفی زاده برای محل انجمن انجام شد، و بعد دوستان دیگری همچون آقای داوری و مجموعه فیلم نت هم به همین ترتیب دراین زمینه کمک کردند. تا این که بالاخره دبیر انجمن انتخاب شدند و در خدمت آقای عسگرپور بودیم، خود شما شاهد تلاش هایی که در طول این مدت صورت گرفت بودید. با حمایت های مجموعه هیئت مدیره که بخش مالی انجمن را حمایت کردند توانستیم دفتر انجمن را تاسیس نماییم که کم کم رسمیت شکل گرفت و امروز خبر خوب شناسه ملی را شنیدیم. هنوز در شروع راه هستیم. دوستان به اتحاد تاکید نمودند، امیدواریم از این به بعد سایر دوستان دارای مجوز تشویق شوند و به عضویت صنف درآیند و کارزارهایی که به آن اشاره می شود با حضور همه اعضا شکل بگیرد.»
بهرام سهیلی مدیر پلت فرم راش فیلم در سخنانی اظهار داشت: «بهتر است انجمن از لاک دفاعی بیرون بیاید، و دوستان اتحاد خودرا بیشتر کنند و قدم های رو به جلو بردارند. ما منفعل نایستیم که فقط بخواهیم واکنشی عمل نماییم. این که بخواهیم مسئولیت را از صداوسیما بگیریم یا به دست وزارت ارشاد بدهیم خیلی تفاوتی نمی نماید. مهم این است که برخی امور باید در صداوسیما برون سپاری شود و ما می توانیم چنین برنامه ای برای آن داشته باشیم.» او افزود: «ما بهتر است که از موضع انفعال دست برداریم و حرکت رو به جلو داشته باشیم و طرح جامع به دستگاه های بالادستی دهیم و پیشنهادات را در مورد صداوسیما مطرح نماییم.»
داود تقدیری مدیرتولید و مدیر بخش فارسی تلویزیون دن ترکیه هم دیگر فردی بود که در این مراسم صحبت کرد و با برشمردن زمینه های مشترک فعالیت با شرکت های وی اودی، از عرصه های تازه ای که می توان در جریان این همکاری مشترک شکل بگیرد، سخن گفت.





منبع:

1401/02/10
12:30:13
0.0 / 5
445
تگهای خبر: برنامه , حقوقی , خدمات , سینما
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲