شرح دعای روز بیست و هفتم ماه رمضان نفوذ در افکار و دل مردم همچون عوامل پیشرفت در زندگی است

شرح دعای روز بیست و هفتم ماه رمضان نفوذ در افکار و دل مردم همچون عوامل پیشرفت در زندگی است

قم «خدایا در این ماه درک فضیلت شب قدر را روزیم کن و کارهایم را از سختی به راحتی مبدّل گردان و عذرم را بپذیر و گناه و جرمم را بریز، ای مهربان بر بندگان شایسته»


«اللهُمَّ ارْزُقْنی فیهِ فَضْلَ لَیْلَةِ الْقَدْرِ، وَصَیِّرْ امُوری فیهِ مِنَ الْعُسْرِ الَی الْیُسْرِ، وَاقْبَلْ مَعاذیری، وَحُطَّ عَنِّی الذَّنْبَ وَالْوِزْرَ، یا رَؤُفاً بِعِبادِهِ الصَّالِحینَ»
«خدایا در این ماه درک فضیلت شب قدر را روزیم کن و کارهایم را از سختی به راحتی مبدّل گردان و عذرم را بپذیر و گناه و جرمم را بریز، ای مهربان بر بندگان شایسته»
شرح دعای روز بیست و هفتم ماه رمضان از منظر آیت الله مکارم شیرازی:
قرآن در ماه رمضان و در شب قدر، بر قلب پاک پیامبر نازل شد. شب پربرکتی که مقدرات جهان بشریت با نزول قرآن رنگ تازه ای به خود گرفت.
«شب قدر بهتر از هزار ماه است؛ لیلة القدر خیر من الف شهر» بهتر بودن این شب از هزار ماه به خاطر ارزش عبادت و احیای آن شب است.
شب قدر جلوه روشن از مهربانی و رأفت بی انتهای خدای متعال است، چونکه حضرت حق همیشه برای بخشیدن بندگان خویش از هر بهانه ای استفاده می نماید. به نحوی که در روایتی از امام باقر (ع) آمده است: هر کسی شب قدر را احیا دارد، گناهان او آمرزیده شود، هرچند زیاد باشد.
فرشتگان در این شب مخصوص، بارحمت الهی فرود می آیند؛ فرشتگانی که در شب قدر نازل می شوند و مأمور ابلاغ مقدرات الهی در طول یک سال هستند، مقدراتی که برحسب شایستگی ها و لیاقت ها و اعمال هر کسی تعیین می شود؛ نه بدون حساب و شکل اجباری، «تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فیها بِاذْنِ رَبِّهِم مَنْ کُلِّ امْر؛ فرشتگان و «روح» در آن شب به اذن پروردگارشان برای (تقدیر) هر کاری نازل می شوند»
دین آسان گیر و احکام آسان
خداوند در قران کریم بعد از بیان وجوب روزه ماه رمضان و استثناء این حکم نسبت به مسافران و مریضان، می فرماید: «یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لا یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ؛ خداوند راحتی شما را می خواهد، نه زحمت شما را»!
این جمله امکان دارد اشاره به این مسأله باشد که فرمان های الهی در مواردی که انجام آن مشقت شدید داشته باشد وظیفه آسان تری قائل می شود، بنابراین حکم روزه را با تمام اهمیتی که دارد از بیماران و مسافران و افراد ناتوان برداشته است. مسلماً این فراز قرانی با عنایت به کلی بودن، ناظر بر یک قاعده عمومی نسبت به تمام احکام اسلامی است که همان، قاعده معروف «لا حرج» است و یا این که روزه داشتن گرچه ظاهر یک نوع سخت گیری و محدودیت است اما سرانجامش راحتی و آسایش انسان است، هم ازنظر معنوی و هم ازلحاظ مادی.
الهی عذرما بپذیر
خداوند در قرآن کریم وعده داده است هر کسی از مؤمنان از تقصیر خویش، عذر به درگاه خدا آورد، و از ذات پاکش مدد و رحمت طلب کند، دعایش مستجاب و اندوهش بر طرف خواهد شد.
بنابراین نباید بعد از انجام طاعات و عبادات بخصوص در ماه مباه مبارک رمضان، خویش را انسان کاملی بدانیم و به اصطلاح طلبکار تصور نماییم، بلکه همواره باید خویش را مقصر شمرده و عذر به درگاه خدا آوریم؛ «ورنه سزاوار خداوندیش کس نتواند که به جا آورد»
عذرخواهی دیگران را بپذیریم
پوزش هنگام اشتباه و پذیرش آن از پوزش خواه کلید خوشبختی، نفوذ در افکار و در دل مردم همچون عوامل پیشرفت در زندگی است.
حال به راستی چگونه است که برخی حاضر نیستند گناهی را ببخشند و عذری را بپذیرند، در حالیکه انتظار دارند خداوند گناهان بسیارشان را ببخشاید، بنابراین این گونه افراد هم حداقل یک گناه مردم را ببخشایند و عذری را بپذیرند.
راه ریزش گناهان چیست؟
«حطه» ازنظر لغت به مفهوم ریزش و پائین آوردن است و در این دعا مفهوم آن این است: «خدایا از تو تقاضای ریزش گناهان خویش را داریم»
خداوند در قرآن کریم به همگان دستور داد جمله: وَ قُولُوا حِطَّةٌ؛ و بگوئید: «خداوندا گناهان ما را بریز» را از صمیم قلب بر زبان جاری سازند، و به آنها وعده داد که در صورت عمل به این دستور از خطاهای آنها صرف نظر خواهد شد.




منبع:

1401/02/09
12:39:49
0.0 / 5
11014
تگهای خبر: رمان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳