رئیس اداره عملیات روانی و مقابله با تهدید نرم ستاد كل نیروهای مسلح:

جایزه شهید حاج قاسم سلیمانی ویترینی برای نمایش تلاش پژوهشگران در حوزه دفاع مقدس است

جایزه شهید حاج قاسم سلیمانی ویترینی برای نمایش تلاش پژوهشگران در حوزه دفاع مقدس است

به گزارش بلك بلاگ رئیس اداره عملیات روانی و مقابله با تهدید نرم معاونت فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد كل نیروهای مسلح با اشاره به اینكه تلاش محققین در هر حوزه ای احتیاج به ویترین دارد، اظهار داشت: انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت ویترینی برای نمایش تلاش پژوهشگران در حوزه دفاع مقدس است.


به گزارش بلک بلاگ به نقل از ایسنا دکتر بهروز اثباتی در گفتگو با تارنمای مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، با اشاره به برگزاری دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت؛ جایزه شهید حاج قاسم سلیمانی، آنرا با ارزش خواند و اظهار داشت: یکی از سرفصل های تغییرات جهانی یا حداقل تغییرات منطقه ای، دفاع مقدس است. تغییرات جهانی که در قرن بیست و یکم داریم، بخش عمده ای از بنیان های تحولی اش در دفاع مقدس ایران و جنگ ایران و عراق است.
وی با یادآوری اینکه از این پدیده مهم ۴۰ سال قبل است، اظهار نمود: با عنایت به این که اصل دفاع مقدس، یک منطق داشت و بسیار محکم و عاقلانه اداره شد و فرماندهی در آن مبتنی بر تعقل و ادراک صحیحی از پدیده ها بود، در این چهل ساله فرآیندهایی که در دفاع مقدس شکل گرفت همچنان سیر صعودی و تداوم کیفی خودش را حفظ نموده است. به صورت نمونه شاهد می باشیم هر جا که اساساً ما به سبک جهادی وارد می شویم سرتاسر توفیق در آن هست.
اثباتی تاکید کرد: آن پدیده عقلانی و علمی باید از زاویه پژوهش و نگاه مطالعاتی توسط اندیشمندان متخصص در هر حوزه ای تجزیه و تحلیل و داده هایش بررسی و دستاوردهایش تشریح شود و از هر چالش و پویش و فعالیتی سؤالات جدیدی به وجود بیاید و باز مطالعات جدید صورت گیرد و این چرخه کار علمی و پژوهشی بتواند شکل بگیرد.
وی با اشاره به اینکه در برخی از محورها در این عرصه محققین و پژوهشگران کار کردند و این تلاش مانند خیلی از تلاشهای دیگر احتیاج به ویترین دارد و در یک جایی باید خودش را نشان دهد که چه اتفاقی افتاده است، اضافه کرد: مثلاً در حوزه ادبیات دفاع مقدس ما جشنواره شعر، داستان، فیلم، موسیقی دفاع مقدس را داشتیم. در حوزه کتاب می توان جشنواره کتاب دفاع مقدس و نمایشگاه های علمی را نام برد اما در حوزه پژوهش های علمی، به صورت مستقل چنین فرآیندی را ندیده ام. درصورتی که کار بسیار با اهمیتی داریم که متأسفانه کمتر هم به آن توجه شده است. این دوسالانه تلاش بسیار خوبی است تا این خلأ را پر کند.
اثباتی اظهار نمود: در فعالیتهای گذشته، پژوهش موردمطالعه قرار می گرفت مثلاً در جشنواره کتاب از میان سیزده گروه، کتاب های پژوهشی هم یک گروه را شامل می شدند. اما پژوهش و بخصوص فعالیتهای علمی دانشگاهی مانند رساله ها و رساله ها همیشه مغفول بوده و برگزاری دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت این خلأ را پر می کند.
وی با اشاره به اینکه یکی از شاخصهای عمده طراز علمی هر کشور، پژوهش های دانشگاهی به خصوص رساله ها و رساله ها است، اظهار داشت: پژوهش هایی که در دانشگاه ها انجام می شود، هم دانشجو و هم استاد تلاش می کنند تا کار با ارزشی عرضه شود و بنابراین معمولاً رساله ها و رساله ها از کیفیت بالایی برخوردار می باشند.
اثباتی انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت در بین رساله ها و رساله ها را با اهمیت زیادی دانست و متذکر شد: متأسفانه اکثریت رساله ها و رساله ها پس از تولید کمتر فرصت چاپ و نشر پیدا می کنند به خصوص در این چند سال گذشته که ما در حوزه نشر هم به شدت گرفتار آشفتگی هستیم و صنعت چاپ کشور گرفتار مشکل است، این مساله بیشتر خودش را نشان داده است. بنابراین ما گنجینه های پنهانی را داریم که کمتر به آن توجه می نماییم به خصوص در حوزه دفاع مقدس این فقر بیشتر است.
وی افزود: توجه به رساله ها و معرفی، واکاوی و ارزش گذاری شان از زاویه کار پژوهشی و نه برای نمره دادن در نگاه دانشگاهی، با ارزش است و یکی از جلوه های خیلی خوب این اقدام توجه به همین گنج نهفته ای است که متأسفانه در کتابخانه های نظام دانشگاهی ما معمولاً خاک می خورد و کمتر به آن توجه می شود.
اثباتی در ارتباط با ترجمه کتاب های پژوهشی در حوزه دفاع مقدس عنوان کرد: مقام معظم رهبری چند بار به نهضت ترجمه اشاره فرمودند. در حوزه ادبیات بخصوص ادبیات داستانی، تلاش هایی شده است. البته برآورد من این است که در آن حوزه هم خوب کار نشده و علتش این است که یک مرکز هدایت و کنترل، با نگاهی بین المللی و شناختی در جوامع مخاطب و مورد هدف نداریم.
او در آخر متذکر شد: اگر مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس بتواند بعنوان یک عملیات و برنامه مکمل توجهی به این مساله کند که آن نهضت ترجمه پژوهشی را در حوزه دفاع مقدس بنیان بگذارد و تلاشی در این جهت کند، کار بسیار بزرگی است هرچند کار آسانی نیست.




منبع:

1399/04/18
14:12:03
5.0 / 5
2027
تگهای خبر: برنامه , جایزه , جشنواره , داستان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱