در روزشمار پنجاه و سوم بررسی می شود

ازعملیات بزرگ سالانه درسال66تا تلاش غرب برای تحریم تسلیحاتی ایران

ازعملیات بزرگ سالانه درسال66تا تلاش غرب برای تحریم تسلیحاتی ایران

بلك بلاگ: روزشمار جنگ ایران و عراق با عنوان نبرد بزرگ زمستانی در جبهه شمالی (عملیات بیت المقدس 2)؛ تلاش غرب برای تحریم تسلیحاتی ایران توسط مرحوم حسین اردستانی و یدالله ایزدی نوشته شده است.



به گزارش بلك بلاگ به نقل از مهر، جلد اول كتاب پنجاه و سوم از مجموعه بزرگ روزشمار جنگ ایران و عراق با عنوان «نبرد بزرگ زمستانی در جبهه شمالی (عملیات بیت المقدس ۲)؛ تلاش غرب برای تحریم تسلیحاتی ایران» توسط مرحوم حسین اردستانی و یدالله ایزدی نوشته شده است.
این كتاب وقایع ۲۹ روز از دوران جنگ ایران و عراق را دربرمی گیرد و درمجموع شامل ۴۱۲ گزارش درباره جنگ و موضوعات مربوط به آن در دوره زمانی ۲۵/‏۱۰/‏۱۳۶۶‬ تا ۲۳/‏۱۱/‏۱۳۶۶‬ است.
جلد اول از روزشمار پنجاه و سوم با عملیات بیت المقدس ۲ در منطقه عمومی ماؤوت در استان سلیمانیه عراق شروع می شود و با قسمتی از آماده سازی برای اجرای عملیات والفجر ۱۰ در پهنه دشت حلبچه موسوم به دشت زهور (گل ها) اختتام می یابد.
با مطالعه این كتاب نسبتاً قطور متوجه می شویم كه گزارش های این كتاب در دو بخش اصلی نظامی و غیرنظامی سازمان دهی شده است كه در هر گزارش به ترتیب اولویت ابتدا خبرهای نظامی و سپس خبرهای غیرنظامی درج گردیده است.
در موضوعات نظامی شرح عملیات بیت المقدس ۲ بعنوان عملیات بزرگ سالانه جمهوری اسلامی در جبهه های شمال غرب، از نخستین روز تا اختتام آن، همین طور قسمتی از روند مباحث طراحی و آماده سازی زمین برای اجرای عملیات والفجر ۱۰ در زمین های شرق دریاچه پشت سد دربندیخان در استان سلیمانیه عراق مهم ترین وقایع در صحنه نبردهای زمینی این دوره است. همین طور تداوم حمله به نفت كش ها و كشتی های تجاری در خلیج فارس و بمباران جزیره خارك، از مهم ترین موضوعات نظامی آن است. علاوه بر این ها در این دوره، عملیات ارتش عراق در مناطق در اختیار معارضین كرد عراقی و حمله وسیع شیمیایی به روستاهای این مناطق در استان سلیمانیه، چند هزار نفر از مردم را آواره كرد و به سمت مرزهای ایران كوچ داد. ارتش عراق همین طور با حمله به مواضع معارضین، راهكارهای عملیاتی مشترك پیش بینی شده سپاه پاسداران و قرارگاه رمضان و معارضین عراقی را بست.
در موضوعات غیرنظامی نیز، تداوم تعاملات سیاسی جمهوری اسلامی با سازمان ملل متحد خصوصاً دبیر كل این سازمان درباره چگونگی اجرای قطعنامه ۵۹۸ موسوم به طرح اجرایی دبیر كل و فشار حامیان بین المللی و منطقه ای رژیم عراق برای ارائه و تصویب قطعنامه تحریم تسلیحاتی ایران به بهانه نپذیرفتن قطعنامه ۵۹۸، مهم ترین آن هست. ازجمله موارد دیگر در موضوعات سیاسی یكی میانجیگری سوریه برای گشودن باب مذاكره بین جمهوری اسلامی با كشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس است و دیگری افزایش جوّ ضد شوروی در ایران و ایجاد تنش در روابط دو كشور است كه به شدت متأثر از چند حادثه ازجمله حمله عراق با موشك های روسی اسكاد به تهران و همین طور حضور ارتش شوروی در افغانستان است؛ البته با اقدامات متقابل طرفین خصوصاً تمایل نشان ندادن مسكو در مقابل فشار كشورهای غربی عضو شورای امنیت سازمان ملل برای تحریم تسلیحاتی ایران، تنش بین دو كشور تا حدودی مهار گردید.
از خاصیت هایی كه در این روزشمار است همانند سایر روزشمارهای این مجموعه باارزش مهم ترین موضوعات كتاب در مقدمه جمع بندی شده است. همین طور هرروز از روزشمار به منزله یك فصل و در چارچوب چندین گزارش شامل اخبار و تفسیر و تحلیل وقایع همان روز است كه در آخر آن، لیست منابع و مآخذ مطالب همان روز درج شده است.
برخی از توضیحات ضروری درباره بعضی گزارش ها كه در متن روزشمار نمی گنجیده، در پانوشت یا در ضمیمه اختتام همان روزشمار آمده است.
از موارد قابل تأمل در گزارش ها روزبه روز این روزشمار این است كه بعد از متن اصلی كتاب، چكیده ای از مطالب كتاب با عنوان «گزارش روزشمار» درج شده است كه شماره هایی نظیر شماره گزارش های متن كتاب دارد و دستیابی به مطالب موردنظر را آسان می كند. در آخر كتاب نیز لیست راهنمای موضوعی (نمایه) آمده است. همین طور عكسهایی از صحنه های وقایع و اشخاص ذكرشده در گزارش ها، در كتاب چاپ شده است.
جلد اول كتاب پنجاه و سوم مجموعه بزرگ روزشمار جنگ ایران و عراق در قطع وزیری و در ۷۰۰ صفحه در سال ۱۳۹۸ توسط انتشارات مركز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر و با قیمت ۷۰، ۰۰۰ تومان روانه بازار نشر گردیده است.
شما می توانید برای دریافت فایل PDF این كتاب اینجا را كلیك كنید.


منبع:

1399/01/25
16:30:01
5.0 / 5
2861
تگهای خبر: طراحی , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱