لوریس چكناواریان:
هیچ بچه ای نباید نگران باشد كه برای كنسرت و تئاتر پول ندارد
به گزارش بلك بلاگ لوریس چكناواریان می گوید، «دولت باید مشخص نماید كه ایرانِ بافرهنگ می خواهد یا ایران تجاری» و ادامه می دهد: «هیچ بچه ای نباید نگران این باشد كه برای كنسرت و تئاتر پول ندارد.»
به گزارش بلك بلاگ به نقل از ایسنا، سومین برنامه از فصل دوم «شوكران» با حضور لوریس چكناواریان ـ آهنگساز و موسیقیدان ۸۲ ساله ـ شب گذشته (دوشنبه ۱۱ آذر) از شبكه چهار سیما روی آنتن رفت.
چكناواریان در این برنامه از موسیقی بعنوان معجزه ای بزرگ یاد كرد كه می تواند جهان را زیباتر كند و افزود: موسیقی درمان خیلی از دردهاست و قدرت بازسازی فرهنگ را دارد. موسیقی زبان خداست و آنقدر بزرگ است كه تمام آفریده های خدا صدا دارد و بدون صدا زندگی دیوانه كننده است.
او با ذكر مثالی از كتاب مقدس، موسیقی را زبان مشترك آدمیان دانست و اظهار داشت: این زبان به راحتی احساس را بیان می كند و قدرت یك ارتش را دارد، می تواند آباد كند یا ویران سازد. مثلا فنلاند را موسیقی باردیگر سرپا كرد، یا در آلمان پس از جنگ جهانی، ساخت اپراها و مدارس موسیقی رونق گرفت تا فرهنگسازی شود و خشونت ناشی از جنگ كم شود. آمریكا آن زمان از مسائل فرهنگی دور بود و لزوم این مورد را درك نمی كرد.
این آهنگساز در پاسخ به پرسشی درباره نقش موسیقی در بازسازی فرهنگ و اشاره به زلزله دهه ۱۹۸۰ ارمنستان اظهار داشت: چون پدرم از زندان استالین فرار كرده بود و در ارمنستان پدرم را كشته بودند، همیشه دوست داشتم آنجا خدمتی كنم. در یك كنفرانس گفتم به جای ساخت خیابان و... اول باید فرهنگ را ساخت. معادل ۲۵ میلیون دلار كمك مردمی جمع كردم، مدرسه هنر، اركستر سمفونیك، اپرا، كر و باله را ساختیم و روح مردم بازسازی شد. با اینكه هنوز پس از بیست و اندی سال برخی ساختمان ها كامل بازسازی نشده اند.
خالق سمفونی پرسپولیس اظهار داشت: ارامنه اصالت ایرانی دارند اما لنین مرزهای ارمنستان را از ایران دور كرد. ۴۸ ساعت پیش از رأی گیری برای استقلال، با اركستر در شهرهای مختلف رفتم و كنسرت گذاشتم، نتیجه این شد كه ۹۶ درصد رأی دادند؛ در حالیكه پیش از آن فقط ۳۰ درصد قصد مشاركت مثبت در رفراندوم را داشتند.
چكناواریان كه اصالتا اهل بروجرد است، اضافه كرد: البته بعضی از موسیقی سوءاستفاده می كنند و افرادی هستند كه می خواهند جوانان را منحرف كنند. اینجا وزارت ارشاد باید كمك نماید، باید بیشترین بودجه را داشته باشد، چون از فرهنگ مردم حراست می كند. من همیشه ناراحتم كه چرا مردم دنیا فكر می كنند مولانا تركیه ای است، می گویم كتاب ها چاپ كنید و كنفرانس ها برگزار كنید تا مولانا را بعنوان یك ایرانی بشناسند اما ارشاد می گوید بودجه نداریم. چرا نباید بودجه داشته باشد؟
این رهبر اركستر اظهار داشت: ۹۹ درصد موسیقی علم و هنر است و یك درصد آن روح. اما این ۹۹ درصد را ساخته اند كه آن پرنده زیبای روح در آن سكونت كند. هیچ آهنگساز، نقاش و شاعری نمی تواند خلق كند، خلق مخصوص خداست. مانند بچه ای كه می گرید تا مادر به او شیر بدهد، آن هنرمند وقتی خیلی گریه می كند، خدا به او می بخشد و الهام می كند؛ البته همه هنرها آسمانی نیست، هنر زمینی هم داریم، مثلا در موسیقی، موسیقی پاپ زمینی است.
چكناواریان در واكنش به اشاره مجری برنامه به نظریه كپلر فیزیكدان كه معتقد بود خداوند با موسیقی زمین را خلق كرده است، افزود: حتی كلیسا هم لزوم موسیقی را درك كرد و آنرا به كلیسا افزود. موسیقی آدم ها را به هم نزدیك می كند اما حرف زدن این اثر را الزاماً ندارد. موسیقی را اگر از یك ملت برداریم، برابر با خودكشی است.
خالق اپرای «رستم و اسفندیار» خاطرنشان كرد: اگر فرهنگ و موسیقی را در مدارس بیاموزند، فرهنگ رانندگی ما اصلاح می شود. عشق و میهن پرستی هم بدون موسیقی بی مفهوم است.
چكناواریان در پاسخ به این پرسش كه آیا هنرهای دیگر را در قبال موسیقی نادیده گرفته است، اظهار داشت: هر بقالی جنس خودش را تبلیغ می كند؛ البته كه هنرهای دیگر همچون تئاتر، نقاشی و شعر هم فوق العاده هستند. اما اگر روی اشعار ماندگار موسیقی بگذاریم، ماندگارتر می شود؛ البته از بچگی در سینما بزرگ شدم، چون پدرم سینمادار بود. خودم هم ۴۵ موسیقی فیلم ساخته ام اما چون سینما كار یك نفر نیست و تكنیكال است، بنابراین نمی دانم واقعا هنر است یا صنعت؟
این آهنگساز افزود: البته بینندگان برنامه باید بر ما ببخشند كه صحبت های ما چندان علمی نیست. خودمان را با علم و مقررات بند نكنیم، زندگی اینطوری جهنم می شود. شاید این را سانسور كنید اما باید بگویم كه هر كس باید دیوانه شود تا به جایی برسد، آدم نرمال به جایی نمی رسد. نباید از دیوانگی خودتان خجالت بكشید. خوش به حال آدم های دیوانه، آدم عاقل كه از زندگی لذت نمی برد!
چكناواریان اذعان كرد: اپرای مولانا را نوشته ام اما متأسفانه اسپانسر ندارم كه آنرا اجرا كنم. قرار بود كیارستمی كارگردانی اپرا را انجام دهد و فیلمش را بسازد اما فرصت نیافت. با هم دوست بودیم و كسی بود كه به او می گفتم فیلم هایت خودش آهنگین است و نیازی به موسیقی ندارد.
وی اظهار داشت: تمام اركسترها و اپراهای دنیا توسط دولت ها حمایت می شوند تا بلیت ارزان داشته باشند و مردم بتوانند بروند و ببینند. اما وزارت ارشاد بودجه كافی ندارد. دولت باید مشخص نماید كه ایرانِ بافرهنگ می خواهد یا ایران تجاری؟ مگر مسجد و كلیسا می رویم پول می خواهد؟ ازاین رو هیچ بچه ای نباید نگران این باشد كه برای كنسرت و تئاتر پول ندارد. زمانی در ارمنستان بود كه در شبانه روز یكی ـ دو ساعت بیشتر برق نداشتیم اما هر هفته كنسرت داشتیم با نرخ بلیت یك روبل و من هزینه ها را از طرق دیگر تأمین می كردم، چون لازم بود، چون فرهنگ ساز بود.
این هنرمند ۸۲ ساله تاكید كرد: هنر باید در خدمت باشد. وزارت ارشاد باید اینجا مانند ارتش بایستد و روی هنرمندان جوان هزینه كند، چون این ها آینده كشور هستند. دولت باید این فكر را بكند، كاری كه آلمانی ها، اتریشی ها، فرانسوی و آمریكایی ها كردند، چون می دانند اگر فرهنگ نباشد، از بین می روند.
چكناواریان بر نقش محوری زنان در تربیت هنرمندان تاكید كرد و اظهار داشت: زنان قدرتمندترین آفریده خدا هستند و بنابراین مردان از زنان می ترسند. پشت همه انقلاب های دنیا، همیشه زنان بوده اند، بی جهت نیست می گویند پشت هر مرد بزرگ، یك زن بزرگ حضور دارد. چرا زن قدرتمند است؟ چون بزرگترین هنرمندان را به دنیا می آورد! همه الهامات هنر از وجود زن سرچشمه می گیرد؛ اگر زن را از هنر برداریم، هنر از هم می پاشد. معتقدم زنان هر چقدر قدرت پیدا كنند، راحت تر زندگی می نماییم. هر كشوری در مقابل زنان ایستاده است، پیشرفت نمی كند.
او در آخر در پاسخ به این پرسش كه آیا حاضر است جام شوكران را برای نیل به آرمان ها بنوشد یا نه، اظهار داشت: نمی توانم پاسخ قاطع دهم، باید در موقعیتش قرار بگیرم و آن موقع مشخص می شود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب