واعظ آشتیانی در گفت وگو با بلك بلاگ:

قوانین به سمت تسهیل گری تولید مورد هدایت قرار گیرند

قوانین به سمت تسهیل گری تولید مورد هدایت قرار گیرند

به گزارش بلک بلاگ، تحلیلگر مسایل سیاسی اظهار داشت: با سامان گرفتن تولید، اشتغالزایی شده، تورم کاسته می شود و صادرات ما روند افزایشی به خود می گیرد؛ همینطور مراودات ما با جهان بیشتر شده و حتی فرهنگ ما منتقل می شود.



امیر واعظ آشتیانی، تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به شعار سال ۱۴۰۳ اظهار نمود: زمانیکه تولید در راه صحیح خود قرار بگیرد، می تواند در حوزه های مختلف ما را به خودکفایی برساند؛ کما این که با یک برنامه ریزی مدون و عالمانه در حوزه نظامی به پیشرفت های چشم گیر دست یافتیم بگونه ای که جز برترین های دنیا محسوب می شویم، بنابراین باید با برنامه محوری و داشتن استراتژی در قسمت صنعت و تولید، گام برداریم.
وی اضافه کرد: میتوان اظهار داشت که قریب یک دهه است فرمایشات مقام معظم رهبری حول مسائل اقتصادی می باشد و این نشان دهنده اهمیت مبحث اقتصاد است. ایشان بارها در مورد مسائل مختلف در حوزه اقتصاد بخصوص تولید، فرمایشاتی داشتند و ما باید بپذیریم که یک سری از مشکلات ما در این عرصه، برخی مسؤولین هستند؛ البته بخش دیگری از مشکلات ما، در ارتباط با قوانین کشور هستند.
واعظ آشتیانی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در سالهای گذشته تاکید داشتند، در آنجاهایی که نیازمند قانون هستیم، قوه مقننه و سایر بخش های مرتبط، قوانین مناسب را به سمت تسهیل گری تولید هدایت کنند.
وی افزود: در عین حال بارها مقام معظم رهبری تاکید بر تولید دانش و گسترش فضا برای بخش خصوصی داشتند. همان گونه که قانون اصل ۴۴ قانون اساسی به این نکته اشاره دارد که فعالیتهایی که دولت بعنوان تصدی گری انجام می دهد، به سمت بخش خصوصی سوق یابد.
واعظ آشتیانی اظهار داشت: با این که در قانون اساسی ما قید شده است که اقتصاد کشور باید مبتنی بر اقتصاد دولتی، تعاونی و بخش خصوصی باشد، اما تابحال نتوانستیم این مورد را محقق نماییم و از ظرفیتهای مردمی استفاده مناسب داشته باشیم.
تحلیلگر مسائل سیاسی اظهار نمود: کشورهایی که در عرصه تولید و دانش پیشرفت می کنند، علت عمده موفقیت آنان اینست که از داشته های مردمی و ظرفیتهای بخش خصوصی چه در بُعد علمی و چه در بُعد سرمایه های اقتصادی و اجتماعی بهره کافی می برند، بنابراین ما باید سازوکارهای خویش را درست نماییم و تا وقتی که سازوکارهای شرایط تولید را به خوبی تأمین نکنیم، با مشکلاتی مواجه خواهیم بود.
واعظ آشتیانی در ادامه تصریح کرد: باید فرایند منطقی را از همه جهات در نظر بگیریم و به سمت آن حرکت نماییم، تا شرایط اقتصادی کشور به سمتی حرکت نماید که بخش خصوصی در زمینه های مختلف اقتصادی، ورود داشته باشد.
وی ضمن اشاره به برخی کشورها که صاحب ذخایر نفتی نیستند، اظهار داشت: الان کشورهایی داریم که اصلاً دارای نفت و درآمدهای نفتی نیستند، اما جز کشورهای سرآمد در تولید و مهندسی تجهیزات و ماشین آلات نفتی هستند.
واعظ آشتیانی اضافه کرد: آنان از بابت فروش این تجهیزات و ماشین آلات به کشورهای تولیدکننده نفت درآمدهای بسیار کلانی به دست می آورند، که این امر، از علائم تولید دانش است؛ بنابراین ما باید فضا را برای شرکتهای دانش بنیان فراهم نماییم. در عین حال که باید ماشین آلات و تجهیزات صنعتی و تولیدی ما از فرسودگی درآمده و به روز شده تا خطوط تولید ما مسلح به دانش های روز جهانی شوند.
وی در ادامه با انتقاد از ناکارآمدی برخی مسؤولین کشور، اظهار نمود: مقام معظم رهبری بارها بر مبحث تولید و افزایش آن تاکید داشتند، اما متأسفانه برخی مسؤولین ما عامل بازدارنده هستند و حتی شاهدیم که آنان در بعضی موارد به صورت سلیقه ای اعمال نظر می کنند؛ در نتیجه ما باید کارگزاران و مدیرانی داشته باشیم که بتواند برنامه های کشور همچون برنامه های پنج ساله را به خوبی پیش ببرند.
وی اظهار داشت: همینطور باید گفت اساسا با یک سری قوانین و مقررات دست و پاگیر و ناکارآمد، کارآمدی به دست نمی آید؛ بنابراین از سویی دیگر باید دیوان سالاری اداری کشور را اصلاح نماییم.
عضو حزب موتلفه اسلامی در ادامه ضمن اشاره به اهمیت تولید در اقتصاد تصریح کرد: افزایش تولید، بخش مهمی از اقتصاد است که با سامان گرفتن آن، اشتغالزایی شده، تورم کاسته می شود و صادرات ما روند افزایشی به خود می گیرد؛ به کمک تولید و افزایش صادرات، مراودات ما با جهان بیشتر شده و حتی باعث انتقال فرهنگ ما می شود.
وی تصریح کرد: در این راه ضروری است که مجلس و قوه قضاییه هم به کمک دولت بیایند و در این راه دست به دست یکدیگر بدهند تا تولید در کشور افزایش یابد.

1403/01/02
15:13:52
0.0 / 5
148
تگهای خبر: برنامه , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳