یادداشت مهمان؛

تجربه های نو در نمایشگاه کتاب تهران

تجربه های نو در نمایشگاه کتاب تهران

اولین عامل تفاوت نمایشگاه 33 همزمانی حضوری و مجازی نمایشگاه است؛ یعنی مخاطبانی که به هر علت نمی توانند در نمایشگاه کتاب حضوری شرکت نمایند به آسانی می توانند از بخش مجازی آن بهره ببرند.



خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و اندیشه: قبل از شیوع ویروس منحوس کرونا نمایشگاه بین المللی کتاب تهران سی ودو دوره بصورت حضوری برگزار شد؛ نمایشگاهی که هر ساله یک دهه از اردیبهشت ماه را به خود اختصاص می داد، کم کم بعد از سی واندی سال جای خودرا به خوبی میان مردم باز کرد و دیگر تبدیل به یک رسوم و آدابی شد که بهار هر سال مردم انتظار برگزاری آنرا می کشیدند.
اما شیوع این بیماری و به تبع آن تعطیلی خیلی از کارهای مختلف فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی و… سبب شد علاقه مندان این رویداد ملی _ فرهنگی دو سال پی در پی شاهد برگزاری آن از نزدیک نباشند و این دفعه مخاطبان بجای انتظار چند ماهه برای رسیدن به نمایشگاهی پراز کتاب در بهار، انتظاری چند ساله را به دوش کشند و تجربه ای نو را تجربه کنند؛ تجربه ای که راهی رو به سمت عدالت فرهنگی دارد.
اشاعه و همه گیری این بیماری از یک سو، پیشرفت بیش از پیش تکنولوژی از سویی دیگر و لزوم حرکت همزمان با توسعه فناوری های نو عاملی شد که نمایشگاه کتابی بر بستر اینترنت شکل بگیرد و بصورت مجازی برگزار تا عطش تشنگان کتاب و نمایشگاه کتاب برطرف شود؛ نمایشگاهی که وسعت و گستردگی ایران را دربر گرفت و بهمن ماه دو سال جای جای ایران با کتاب سبز شد.
در این نمایشگاه علاوه بر بهره مخاطبان از نمایشگاه کتاب کمکی هم به ناشران در فروش این کالای فرهنگی صورت گرفت و صنعت نشر ورود به عرصه جدید را همگام با پیشرفت تکنولوژی و فناوری در عصر حاضر تجربه نمود و سبب شد گامی رو به جلو داشته باشیم.
خوشبختانه این بیماری تحت کنترل قرار گرفت و بنا بر این نیز مسئولان تصمیم گرفتند تا سی وسومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را (به صورت حضوری) برپا کنند؛ اما در کنار آن نیز تمهیدات لازم برای برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب اندیشیده شد.
چنین شد که سی وسومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران کمی متفاوت تر از دوره های پیشین است و مخاطبان تجربه هایی نو را تجربه کردند؛ اولین عامل تفاوت آن هم همان همزمانی حضوری و مجازی نمایشگاه است؛ یعنی مخاطبانی که به هر علت نمی توانند در نمایشگاه کتاب حضوری شرکت نمایند به آسانی می توانند از بخش مجازی آن بهره ببرند.
هر فردی که در مصلی امام خمینی (ره) به کتابی از ناشری دسترسی پیدا کند، می تواند همان کتاب را از همان ناشر در نمایشگاه مجازی تهیه کند؛ ناشران حاضر در نمایشگاه نیز تفاوتی برای مخاطبان حضوری و مجازی خود قائل نیستند و هرکه هرچه را که بخواهد به هر طریقی می تواند تهیه نماید و باکش نیست.
اما مزیت حضور در مصلی کمی به خرید مجازی از نمایشگاه غیر حضوری می چربد؛ آن هم تنها به این سبب که نمایشگاه کتاب سی وسوم پر است از برنامه های فرهنگی مناسب تمامی اقشار و همه گروههای سنی. برنامه هایی که مختص کتاب دوستان حاضر در مصلی تدارک دیده شده تا مخاطبان نمایشگاه از آن بهره مند شوند؛ از دیدار با مترجم و نویسنده گرفته تا نشست های فرهنگی مختلف با موضاعات متفاوتی که در سرای اهل قلم و سرای ملل و سرای آموزش و حتی در غرفه های ناشران راه اندازی.
برنامه های شاد و مفرح با محوریت کتاب برای کودکان هم مزیت دیگری بشمار می رود که در نمایشگاه حضوری قابل دسترس است؛ محلی که می توان به آسانی فرزندان را با کتاب آشنا کرد و لذت مطالعه را از همان اوان کودکی در وجودشان نهاد.
غرفه های اطلاع رسانی و باجه های الکترونیک اطلاع رسانی که از با ثبات ترین غرفه های نمایشگاه است، امسال نیز حضور پررنگی در کمک به مخاطبان دارد؛ اما دیگر مزیت این دوره که بیشتر به چشم می آید غرفه ای است برای معرفی کتاب و مشاوره برای مطالعه آثار پرمغز ناشران حاضر در نمایشگاه.
به طور کلی می توان اظهار داشت که سی وسومین نمایشگاه کتاب تهران از همان ابتدای تصمیم برای برگزاری نگاهی نوین را در پیش گرفت که نمونه های بارز آنرا می توان در روند برگزاری اش شاهد بود.
سیده فاطمه میرغیاثی

1401/03/01
11:49:02
0.0 / 5
757
تگهای خبر: اینترنت , برنامه , تكنولوژی , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳