درخواست مورخان از شورای عالی انقلاب فرهنگی

۱۹ مهر بعنوان روز بزرگداشت تاریخ و مقام مورخ تعیین شود

۱۹ مهر بعنوان روز بزرگداشت تاریخ و مقام مورخ تعیین شود

بلک بلاگ: برخی از پژوهشگران حوزه تاریخ معاصر در حرکتی مبادرت به راه اندازی پویش ثبت روز 19 مهر بعنوان روز بزرگداشت تاریخ و مقام مورخ کرده اند.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، برخی از پژوهشگران حوزه تاریخ معاصر در حرکتی مبادرت به راه اندازی پویش ثبت روز ۱۹ مهر بعنوان «روز بزرگداشت تاریخ و مقام مورخ» کرده اند. محمد دروگر پژوهشگر ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: در فاز اولیه این طرح، قریب به ۶۰ نفر از علاقه مندان و فعالان حوزه فرهنگ بیانیه این پویش خطاب به رییس جمهور را امضا کرده اند. هم اکنون این پویش در سایت کارزار ثبت شده و دروگر از تمام فعالان عرصه فرهنگ، هنر و تاریخ دعوت کرده که به این پویش بپیوندند و نام خودرا در آن ثبت کنند.
در متن این درخواست آمده است:
«باسمه تعالی
جناب حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی
رییس جمهور محترم و ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی
سلام عیلکم
گرچه امروزه قدر و قیمت «تاریخ و علم تاریخ» بر عمده جهانیان واضح و آشکار است اما همه کس به اهمیت علم تاریخ به یک اندازه وقوف ندارند. توجه و التفات به تاریخ و تاریخی فکر کردن، شأنی از شئون انسان است. در بین موجودات زنده، تنها انسان است که تاریخ دارد؛ بدین مدلول که به تاریخ داشتن خود و اشیا و امور دیگر آگاهی دارد. می توان گفت انسان ها هرچه از این حیث آگاه تر باشند، فرهیخته تر و فکورترند.
تاریخ برای جامعه به منزله حافظه برای افراد است. همانطور که فرد اگر حافظه خودرا از دست دهد، هویت خودرا از دست می دهد و نمی تواند بدون رجوع به گذشته و درک آن هویت خودرا احراز کند، جامعه نیز بدون رجوع به گذشته و درک آن، جامعه ای بی هویت و فرهنگ خواهد بود و درست بنا بر این می باید اظهار داشت که میان فرهیختگی و داشتن شعور تاریخی و به تعبیری دیگر، داشتن حس تاریخی، رابطه ای تنگاتنگ برقرار است.
کسی که در درک وقایع و حوادث روزگار خود و در تجزیه و تحلیل و تبیین آنها از تاریخ مدد نجوید و سیر تاریخی امور منتهی به آن وقایع و حوادث را در نظر نیاورد، نمی تواند درک درستی از آنها داشته باشد. واقعیت شبیه یک حجم است که حوادث و وقایع امروز تنها سطحی از آن حجم شمرده می شود و همانطور که سطح بدون حجم قابل تصور نیست، انقطاع وقایع و حوادث امروز از وقایع و حوادث گذشته نیز، ممکن و معقول نیست.
با وجود چنین اهمیتی متأسفانه توجه به تاریخ و تاریخ نگاری علمی در جامعه ما به محاق فراموشی رفته و عموم افراد جامعه گرفتار دروغ ها و ناراستی های شبکه های دروغ پرداز و معاند ضدایرانی شده اند. به همین جهت ما دانش آموختگان و پژوهشگران جامعه تاریخ ایران اسلامی از حضرتعالی و سایر اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی خواستاریم تا با ثبت روز ۱۹ مهر بعنوان «روز تاریخ و بزرگداشت مقام مورخ» در جهت حفظ و حراست از هویت تاریخی ایران اسلامی کمک رسان ما باشید.
و من الله التوفیق و مقابل التکلان»
علاقه مندان می توانند برای پیوستن به این کارزار و امضای بیانیه به لینک https: //www.karzar.net/history-day مراجعه کنند.


منبع:

1400/04/17
13:16:46
0.0 / 5
865
تگهای خبر: سایت , فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳