كتاب سواد رسانه ای منتشر گردید

كتاب سواد رسانه ای منتشر گردید

سازمان انتشارات جهاددانشگاهی از معرفی اثری جدید به بازار نشر با عنوان «سواد رسانه ای» آگاهی داد.


به گزارش بلک بلاگ به نقل از ایسنا، «سواد رسانه ای» عنوان اثر تازه ای است که به قلم دبلیو جیمز پاتر و با ترجمه دکتر احسان شاه قاسمی انتشار یافته است. شاه قاسمی استاد درس سواد رسانه ای در دانشگاه تهران است و از ترم مهرماه کتاب پاتر در دانشگاه تهران تدریس می شود.
«سواد رسانه ای» به دنبال آن است تا نشان دهد رسانه ها چگونه باورها و الگوهای رفتاری افراد را شکل می دهند. این کتاب از پانزده فصل آموزشی و ۶ فصل مسأله محور تشکیل شده است. هدف پانزده فصل آموزشی این است که به مخاطب چارچوبی از ایده ها را بدهد تا دانش افراد از ساختارهای دانش در چهار حوزه سازمان یابد. این حوزه ها عبارتند از دانش درباره‌ی صنایع رسانه ای، دانش درباره‌ی مخاطبان رسانه ها، دانش درباره‌ی محتوای رسانه ای و دانش درباره‌ی اثرهای رسانه ای.
نویسنده در تشریح فصل های آموزشی کتاب خود آورده است: «این فصل ها لیستی از کتاب ها، مقاله ها و وب سایت ها را برای خواندن بیشتر عرضه می کنند تا به شما کمک کنند اطلاعات بیشتری به دست بیاورید و بتوانید برای خودتان مباحث را بیشتر بسط دهید؛ من این منابع را طوری انتخاب نموده ام که به صورتِ جذابی، امتداد آنچه طی فصل گفته ام، باشند. همچنین، چون این روزها رسانه ها و محتوای آنها به سرعت درحالِ تغییرند، چند منبع اطلاعات (معمولاً وب سایت) فراهم آورده ام که شما می توانید به روزترین اطلاعات درباره‌ی هر موضوع را در آنها پیدا کنید. اولین باری که این پانزده فصل آموزشی را می خوانید، روی مهم ترین ایده ها تمرکز کنید تا ساختارهای دانش خودتان را شکل بدهید؛ سپس وقتی این ساختارها را فراهم آوردید، باردیگر به سراغ فصل ها بروید و آنها را بخوانید تا جزئیات موردِنیاز را برای بسط دادن فهمتان به داشته هایتان بیفزایید.»
نویسنده در ادامه درباره فصل های مسأله محور کتاب خود می نویسد: «۶ فصل مسأله به شما کمک می نماید تا از ساختارهای دانش خود استفاده کنید و در واکاوی این مناقشات توان مهارت های خودرا بیفزایید، از دیدن زیبایی پیچیدگی آنها لذت ببرید و نظر آگاهانه‌ی خودرا درباره‌ی هرکدام از آنها بسازید». مسائلی نظیر مالکیت رسانه ها، ورزش، اخبار جعلی، نقد تبیلغات، شیوع خشونت در محتوای رسانه ای و حریم خصوصی در این ۶ فصل مورد بررسی قرار گرفته است.
نویسنده «سواد رسانه ای»، استاد دانشگاه کالیفرنیا و دارای مدرک دکتری در دو رشته‌ی «مطالعات ارتباطی» و «تکنولوژی آموزشی» است. او بیش از دو دهه رسانه تدریس کرده و سردبیر ژورنال پخش گسترده و رسانه های الکترونیک بوده است. پاتر کتاب ها و مقالات علمی بسیاری پدیده آورده که بعضی از آنها عبارتند از اثرهای رسانه ای، ۱۱ افسانه درباره‌ی خشونت رسانه ای، تبدیل شدن به یک اندیشمند راهبردی: مهارت سازی برای موفقیت، درباره‌ی خشونت رسانه ای، نظریه‌ی سواد رسانه ای: یک رویکرد شناختی و چگونه پژوهش ارتباطی خودرا منتشر نماییم.
استقبال گسترده از «سواد رسانه ای» سبب شده که این کتاب بارها به تجدید چاپ برسد. علاوه بر این، نویسنده کوشیده است اثر خودرا متناسب با آخرین تحولات علم ارتباطات و عرصه رسانه، به روزرسانی کند که این امر به نگارش و انتشار ۹ ویراست از این کتاب منجر گردیده است. آخرین ویراست سواد رسانه ای (ویراست نهم)، در سال ۲۰۲۰ از طرف انتشارات سیج (Sage) انتشار یافته و ترجمه فارسی همین ویراست نیز به فاصله چند ماه از زمان انتشار نسخه انگلیسی، با ترجمه شاه قاسمی و به همت سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی راهی بازار نشر ایران شد.
شاه قاسمی که استاد ارتباطات دانشگاه تهران است، قبل تر ده ها مقاله و کتاب را تألیف و ترجمه کرده که نمونه هایی از آن عبارتند از کتاب هایی مانند نظریه های ارتباطات، فهم صنایع رسانه ای، فیلسوفان بدکردار، افسانه قدرت مردانه، انگاره های میان فرهنگی آمریکاییان از مردم ایران، رابطه ننگین، چارلی چاپلین، فرهنگ شهرت، سلبریتی های اینترنتی، کارهای انسان دوستانه سلبریتی ها، خدایان بدکردار، روش های پژوهش در رسانه ها و ارتباطات، رسانه های نوین، فلسفه فیلم نامه، خاستگاه های ارتباطات انسانی، فلسفه ارتباطات، مصرف رسانه ای و.... شاه قاسمی در عرصه بین المللی مقالات، کتاب ها و فصل کتاب هایی تالیف کرده است که همچون آنها می توان از «بازیگران آنلاین چگونه گستردگی خشونت را می بینند»، «ایرانی ها از نگاه آمریکایی ها»، «میدان سلبریتی در ایران» و ده ها مقاله دیگر در ژورنال های برجسته ارتباطات نام برد.
بر اساس اعلام، روابط عمومی سازمان انتشارات جهاددانشگاهی، کتاب «سواد رسانه ای» در ۸۶۴ صفحه در قطع وزیری توسط سازمان انتشارات جهاددانشگاهی با قیمت ۱۷۵ هزار تومان انتشار یافته است. علاقه مندان برای تهیه این اثر می توانند به فروشگاه های کتاب سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی مراجعه کنند.



5.0 از 5
1399/07/28
16:44:08
1611
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲