گزارش بلك بلاگ؛

ماجرای واگذاری کتابخانه های کانون پرورش فکری چیست؟

ماجرای واگذاری کتابخانه های کانون پرورش فکری چیست؟

بلک بلاگ: علامتی با این واگذاری مخالف است، تا جایی که جدا شدن کتابخانه ها را از کانون به جدا شدن بالهای مرغک کانون تعبیر کرده است.



به گزارش بلک بلاگ به نقل از مهر، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دی سال ۱۳۴۴ تأسیس و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نظارت آن به وزارت آموزش وپرورش سپرده شد.
تأسیس مراکز عرضه کتاب و آموزش های فرهنگی، هنری و ادبی مخصوص کودکان و نوجوانان در کشور و کمک به توسعه و تکمیل کتابخانه های عمومی، مساجد، مدارس برای ایجاد بخش های مخصوص کودکان و نوجوانان همچون وظایف این نهاد تعیین شده است.
نخستین کتابخانه کانون پرورش فکری سال ۱۳۴۴ در پارک لاله تهران به وجود آمد و تا کنون دارای گسترده ترین شبکه کتابخانه های کودکان و نوجوانان است و برجسته ترین نویسندگان کتاب های کودکان و نوجوانان در ایران فعالیت خودرا با کانون ادامه می دهند.
در حال حاضر، تعداد مراکز ثابت فرهنگی هنری کانون به بالای ۸۳۰ مرکز در کشور رسیده است. در کتابخانه های کانون علاوه بر امانت کتاب بیش از ۶۰ فعالیت فرهنگی، هنری و ادبی همانند نقد کتاب، داستان نویسی، شعرخوانی، قصه گویی، فیلم سازی، نقاشی، خوش نویسی، آشنایی با شخصیت های علمی، هنری، تاریخی ایران و جهان، آشنایی با سرزمین ها، قوم ها، ملت ها و نژادها، مسابقه، در کنار برگزاری نمایشگاه های گوناگون، بازدیدهای گروهی و… به انجام می رسد.
کتابخانه مرجع کانون مهم ترین کتابخانه تخصصی حوزه «تعلیم و تربیت»، «هنر»، «ادبیات کودک» کشور است که دارای گزیده ای از «کتاب ها» و «نشریه های ویژه کودک و نوجوان» به ۲۵ زبان زنده دنیا است.
دیروز یکشنبه ۲۰ شهریور خبری منتشر گردید که در میان علاقه مندان حوزه کتاب و کتابخوانی بازتاب داشت. این خبر که درباره ی واگذاری کتابخانه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نهاد کتابخانه های عمومی کشور بود؛ توسط «پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیأت دولت» اعلام گردید و این پایگاه اطلاع رسانی همچون دلیلهای تقاضای واگذاری کتابخانه های کانون به مهاد کتابخانه های عمومی را چنین عنوان کرد: تخصص نهاد کتابخانه های عمومی کشور در مدیریت و توسعه کتابخانه های چند منظوره کودک و نوجوان برمبنای استانداردهای جهانی و سندهای آمایش سرزمینی، مدیریت چابک، هدفمند و انقلابی نهاد کتابخانه ها و پیشنه موفق آن در دهه اخیر، توانمندی نهاد کتابخانه ها در به روز رسانی منابع (کتاب و نشریات)، آموزش کتابداران، استانداردسازی خدمات و برگزاری برنامه های متنوع برای تبدیل وضعیت کتابخانه ها به مراکز فرهنگی محله ها، همچون دلیلهای پیشنهاد واگذاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به این نهاد است.
از سوی دیگر، حامد علامتی که یک ماه بیش از مسئولیتش در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نمی گذرد، با گذشت یک روز از انتشار این خبر، مواضعش را در قالب دو توئیت در خصوص این که کتابخانه روح پرورش فکر و اندیشه کودک و نوجوان است و جز لاینفک کانون، اعلام نمود.
همین طور وی در توئیت دوم نوشته است: بال مرغک کانون کتاب است و آشیانه آن کتابخانه هایش، صفحات پرافتخار آن از هم جدا نخواهد شد.
مدیر جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، با این واگذاری مخالف است، تا جایی که جدا شدن کتابخانه را از کانون مانند بال مرغکانی تعبیر کرده است که گروهی در پشت پرد قصد شکستن آنرا دارند. البته بنا بگفته تعدادی از اهالی حوزه کتاب و ادبیات کودک، جداشدن کتابخانه ها از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان لطمه بسیاری به بدنه آن خواهد زد.
حالا، اهالی حوزه نشر و مخاطبان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتظر مواضع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند تا ببینند سرانجام کار چه خواهد شد. آیا بال های مرغک کانون از این نهاد جدا خواهد شد یا کانون همچنان بواسطه کتابخانه ها و مراکز فرهنگی اش، کارهای خودرا ادامه خواهد داد.

1401/06/21
13:53:44
0.0 / 5
487
تگهای خبر: استاندارد , برنامه , خدمات , داستان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴