تلاش دولت فرانسه برای تغییر رئیس جشنواره كن

تلاش دولت فرانسه برای تغییر رئیس جشنواره كن

به گزارش بلك بلاگ وزارت فرهنگ فرانسه در تلاش است فردی را كه سابقه ای در امور سینمایی ندارد بعنوان گزینه مطلوب خود برای جایگزینی رئیس كنونی جشنواره كن به این جشنواره تحمیل كند.


به گزارش بلك بلاگ به نقل از ورایتی، «پیر لسكیور» كه در سال ۲۰۱۵ جایگزین «ژیل ژاكوب» رئیس كهنه كار جشنواره كن شد در انتخابات جدید ریاست این رویداد مهم سینمایی بار دیگر شركت خواهد نمود تا با عنایت به عملكرد مثبتش در چند سال گذشته برای سومین دوره ریاست كن را بر عهده گیرد، اما شایعاتی در رسانه های فرانسوی درباره یك نامزد جدید مورد حمایت دولت شنیده می شود.
بنا بر اعلام مجله «Paris Match»، «مرسدس اِرا» بعنوان یك مدیر زن بلندمرتبه در امور تبلیغاتی گزینه ای است كه برای به دست گرفتن ریاست جشنواره كن از جانب دولت و وزارت فرهنگ فرانسه در حال تحمیل شدن است.
«مرسدس اِرا» كه ریاست آژانس تبلیغاتی «BETC» را بر عهده دارد فردی بیگانه با دنیای سینماست، اما به جهت این كه یكی از حامیان اصلی تنوع و برابری جنسیتی است بعنوان گزینه وزیر فرهنگ فرانسه برای این جایگاه درنظر گرفته شده است. ضمن این كه دولت فرانسه هم ظاهرا تمایل دارد یك زن ریاست جشنواره كن را بر عهده گیرد.
چندین مدیر سینمایی مهم در فرانسه واكنش تندی به این گمانه زنی داشته و اعلام نموده اند كه دولت فرانسه نباید در انتخابات ریاست جشنواره كن دخالت كند؛ انتخاباتی كه مقرر است از جانب هیئت مدیره انجمن جشنواره بین المللی فیلم فرانسه شامل چند مقام دولتی و چند فعال سینمایی برگزار گردد.
این اولین باری است كه وزارت فرهنگ فرانسه در كوشش برای تحمیل گزینه خود برای ریاست كن است. «ژیل ژاكوب» در سال ۲۰۰۱ بعنوان رئیس جشنواره كن انتخاب گردید و برای ۱۴ سال در این سِمت باقی ماند.
جشنواره فیلم كن در دو سال گذشته عملكرد موفقی داشته است و سال جاری هم فیلم «اَنگل» كه در جشنواره كن رونمایی و برنده نخل طلای بهترین فیلم شده بود توانست در جوایز اسكار تاریخ سازی كند و چهار جایزه بهترین فیلم، كارگردانی، فیلم خارجی و فیلمنامه اصلی را به خانه ببرد. «روزی روزگاری در هالیوود»، «بینوایان»، «درد و شكوه» و «پرتره یك بانو در آتش» هم دیگر فیلم های موفق سال بودند كه از دریچه جشنواره كن ۲۰۱۹ برای نخستین بار معرفی گشتند.
سال پیش از آن هم فیلم های «دزدان فروشگاه»، «كلنزمن سیاه» و «كفرناحوم» بعد از رونمایی در كن حضور موفقی در فصل جوایز سینمایی داشتند.
«پیر لسكیور» كه فرد كهنه كار رسانه ای در فرانسه است در دهه ۱۹۸۰ یكی از بنیانگذاران كانال پلاس فرانسه بود و همینطور مجری یك مجله روزانه تلویزیونی است كه از زمان حضور در راس جشنواره كن همكاری خوبی با «تیری فرمو» دبیر كن داشته و آزادی عمل لازم را به او برای ایجاد تغییرات اساسی داده است.
در زمان ریاست «لسكیور»، كن نخستین جشنواره بین المللی سینمایی نام گرفت كه معاهده برابری جنسیتی را در سال ۲۰۱۸ امضا كرد.
انتظار می رود جلسه انتخاب رئیس جشنواره كن در چند ماه آینده برگزار گردد. دومین دوره حضور «پیر لسكیور» بعنوان رئیس كن در تاریخ هفتم جولای و بعد از جشنواره كن ۲۰۲۰ تمام می شود.
هفتاد و سومین جشنواره فیلم كن از تاریخ ۱۲ تا ۲۳ می (۲۳ اردیبهشت تا ۳ خرداد) در فرانسه برگزار می گردد.




5.0 از 5
1398/12/04
13:46:23
3580
تگهای خبر: جایزه , جشنواره , رسانه , سینما
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱