در نودمین نشست عصرانه داستان نویسان رضوی مطرح شد؛

نان خون كشف زاویه دید و ساختاری تازه از واقعه عاشواست

نان خون كشف زاویه دید و ساختاری تازه از واقعه عاشواست

بلك بلاگ: نودمین نشست عصرانه داستان نویسان رضوی با رونمایی از كتاب نان خون مجموعه داستان های عاشورایی به قلم رضا وحید از نویسندگان جوان خراسان برگزار گردید.



به گزارش بلك بلاگ به نقل از مهر، نودمین نشست «عصرانه داستان نویسان رضوی» با رونمایی از كتاب «نان خون» مجموعه داستان های عاشورایی به قلم رضا وحید از نویسندگان جوان خراسان در فروشگاه مركزی كتاب و محصولات فرهنگی انتشارات «به نشر» و با حضور معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره كل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی، اعضای شورای سیاست گذاری ادبیات داستانی استان، پیشكسوتان و نوقلمان ادبیات دینی در مشهد برگزار گردید.
سعید تشكری دبیر نشست عصرانه داستان نویسان رضوی در این مراسم با اشاره به اینكه بزنگاه های تاریخی بعنوان یك رویداد به دو دسته مردمی و معصومین، یاران، دشمنان تقسیم بندی می شود، اظهار نمود: دسته مردمی قرائت نویسنده را به دنبال دارد در حالیكه در بخش معصومین، یاران و دشمنان ایشان به برداشت منضبط از تاریخ نیاز داریم كه بخش بازآفرینی را به خود اختصاص می دهند.
تشكری به تفاوت قصه و داستان در روایت های «نان خون» اشاره نمود و اظهار داشت: در این اثر از رضا وحید بیشتر قصه می شنویم و عناصر داستانی در واقعه عاشورا كمرنگ است.
وی با اشاره به اینكه نام نویسنده از چند عنصر پیرنگ خوب، لحن داستانی مناسب، میزان اطلاعات مناسب در یك مبحث و میزان دخالت در یك مبحث نشأت می گیرد، اضافه كرد: این عوامل می تواند داستان را از بسته بودن خود در بیاورد و در ادبیات آئینی باید بخشی از داستان را به وسیله قصه زنده نماییم كه ایجاد حزن در مخاطب بیفروزد.
این نویسنده ادبیات داستانی و دراماتیك تصریح كرد: داستان ها برای اثبات نوشته نمی شوند بلكه به این سبب نگارش می شوند تا مخاطب را به لذت روحانی و وجد برسانند، ما به تولد یك نویسنده احترام می گذاریم اما قصه اینجاست كه «نان خون» با تولد یك نویسنده تمام نمی گردد و این نویسندگان باید به واژگان جدیدتری برسند و آموزش های بیشتری فراگیرند.
نویسنده «اوسنه گوهرشاد» از سخت نویسی بعنوان یك ایراد نام برد كه از دوره قاجاریه باب شده است و خاطرنشان كرد: به این معنا كه هر چه سخت تر بنویسیم قوی تر نوشته ایم در حالیكه ساده و ساده و روان بودن نوشته بسیار تاثیر گذارتر است.
افشین تحفه گر، معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره كل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی ضمن تشكر از انتشارات «به نشر» به جهت برگزاری و تداوم جلسات عصرانه داستان نویسان رضوی و حضور سعید تشكری بعنوان دبیر این نشست برای آموزش نویسندگان جوان علاقه مندان به آثار ادبی دینی اظهار نمود: نگاه خوب مدیران انتشارات آستان قدس رضوی فضای ادبیات داستانی را زنده نگه می دارد و از ارزش بالایی برخوردار می باشد كه هرچه بیشتر صورت گرفت ارزش گذاری بیشتری دارد.
وی اضافه كرد: هنگامی كه یك كتاب منتشر می شود، بیشتر از سایر آثار هنری می تواند در آینده تاثیر گذار باشد، كتاب یك رسانه پایدار و پویا است و كسی كه قلم در دست می گیرد و در ارتباط با شرایط اجتماعی، سیاسی، مذهبی و … زمانه خویش می نویسد ارزش بالایی برای جامعه دارد.
تحفه گر با ذكر دغدغه ای در مورد معضلات حوزه نشر به ضعف عمومی در نوشته ها خاطرنشان كرد: باید برای این مورد فكری كرد و تدبیری اندیشید، توانمندی نویسندگان بخصوص در خراسان با عنایت به پیشینه این استان در ادبیات داستانی و نشر تحسین برانگیز است اما باید از موج عمومی كه در همه كشور فراگیر شده، فاصله بگیریم و به سمت آثاری كه برای هدایت جامعه نقش دارند، حركت نماییم.
وی در انتها از اعلام آمادگی شورای سیاست گذاری ادبیات داستانی خراسان رضوی و معاونت فرهنگی و رسانه ای ارشاد استان برای حركت در این جهاد فرهنگی اطلاع داد و خاطرنشان كرد: امیدوارم دستگاه های فرهنگی در این عرصه كنار هم بیایند زیر آینده از آن كسانی است كه با قلم خود آثاری را خلق كنند كه ارزش دفاع داشته باشد.
حجت الاسلام سید مهدی روح بخش از اعضای دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینكه در عرصه داستان، بازاریابی محصولات دینی نداریم كه بعنوان برند شناخته شود، افزود: اجرای تئاتر «نان خون» به بازاریابی محصولات دینی كمك می نماید و رضا وحید بعنوان طلبه حوزه علمیه و دیگر هنرمندان با عنایت به شناخت از منابع دینی می توانند این منابع را تبدیل به ادبیات قابل فهم برای فیلم سازی، انیمیشن و … نمایند.
وی اضافه كرد: امیدواریم حركت دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با نگاه جدی به بحث هنر و راه اندازی معاونت هنر در این مركز سبب حركت تبدیل گری حضور روحانیون در كنار داستان نویسان و فیلمنامه نویسان و طلبه هایی كه مدیوم رسانه را می شناسند و مسلط به منابع دینی هستند، قرار گیرد.
سید محسن مصطفی زاده، نمایش نامه نویس، شاعر و پژوهشگر خراسان رضوی در این جلسه اظهار نمود: هنگامی كه به حوزه نگارش متون دینی وارد می شویم باید منابع و مآخذ معتبر را مطالعه كرده باشیم و در مورد ریزه كاری های تحقیق در مورد افراد و مقاطع مختلف تاریخی اطلاعات داشته باشیم.
وی اضافه كرد: در كتاب «نان خون» متون تاریخی و اعتبار اسناد وارد نمی گردد، ما با یك واقعه مهم تاریخی مواجه هستیم كه ریزه كاری های دقیق آن تا به امروز حفظ شده و بر این اساس، داستان باید بعنوان الگویی باشد كه متون را بر هم نریزد.
این پیشكسوت ادبیات دینی با اشاره به اینكه در ماجرای قصه بحث علت و معلول مطرح نیست و در تعریف ذاتی قصه، حوادث خلق الساعه پیش می آید بدون اینكه علت و معلول پیش زمینه حركت بعدی باشد، خاطرنشان كرد: قصه می تواند بر مبنای تخیل هركسی پدید آید اما در این كتاب داستانی كه در مورد واقعه عاشورا نگارش شده مخاطب نمی داند كه این اتفاقات در كجا رخ داده است.
جواد نعیمی از پیشكسوتان عرصه ادبیات دینی خراسان رضوی هم در این نشست با اشاره به اینكه كار بر روی متون تاریخی حساس و همانند راه رفتن روی لبه تیغ است، اظهار نمود: چونكه متون تاریخی در حقیقت مرز بین تخیل و واقعیت است بنابراین باید زوایا و دقایق آنرا به شدت بررسی نماییم.
وی افزود: بحث ورود به ساحت مقدسات دارای ظرایف و نكته های دقیق است، «نان خون» خرده روایت های مردمی را برجسته كرده است بدون اینكه اشاره مستقیم به ماجرای كربلا داشته باشد در حالیكه محتوای این اثر درباره واقعه كربلاست اما با نگاه و زاویه دید مناسب و جدید خلق شده است.
رضا وحید نویسنده كتاب «نان خون» در این جلسه با اشاره به اینكه رمان نویسان اگر می خواهند وارد حیطه ای از یك امر مقدس مانند واقعه عاشورا، حرم مطهر رضوی و … شوند بهتر است دنبال وقایعی باشند كه آن وقایع همانند آیینه ای در مقابل آنان قرار گیرد، اظهار نمود: «نان خون» كه توسط انتشارات نیستان روانه بازار كتاب شده از پنج داستان بلند به هم پیوسته در ارتباط با واقعه عاشورا اما از زاویه دید اشخاص جز كه به ظاهر در جنگ نبوده اند، تشكیل شده است و ساختاری تازه از یك روایت عرضه می دهد.
وی خاطرنشان كرد: در همین راستا تئاتر «نان خون» در دهه آخر صفر به روی صحنه رفت و مورد استقبال اهالی مختلف قرار گرفت.
وحید در انتها با اشاره به اینكه بسیار علاقه مند بودم كه مراسم رونمایی از این اثر به میزبانی انتشارات «به نشر» برگزار شود، متذكر شد: خویش را مدیون جلسات عصرانه داستان نویسان رضوی می دانم و امیدوارم عزیزان از نقدهای خود مرا بی بهره نگذارند.

5.0 از 5
1398/11/11
00:34:16
4108
تگهای خبر: تئاتر , داستان , رسانه , رمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵