گفت وگوهای فرهنگی دین و صلح در دهلی نو برگزار گردید

گفت وگوهای فرهنگی دین و صلح در دهلی نو برگزار گردید

به گزارش بلك بلاگ با مشاركت شورای پژوهش های فلسفی هند و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو، نشست گفت وگوهای فرهنگی با مبحث «دین و صلح» در محل شورای پژوهش های فلسفی هند برگزار گردید.


به گزارش بلك بلاگ به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این نشست با حضور محسن جوادی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاد فلسفه اخلاق دانشگاه، نیكنام حسین پور، رئیس خانه كتاب ایران، احمد علی حیدری، عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس جایزه كتاب، محمد علی ربانی، رایزن فرهنگی كشورمان در دهلی نو، پروفسور آر سی سینها، رئیس شورای پژوهش های فلسفی هند، و تعدادی از استادان گروه فلسفه و سانسكریت دانشگاه های دهلی نو برگزار شد.
پروفسور آر سی سینها با ذكر خاطراتی از سفر خود به ایران و میهمان نوازی ایرانی ها، از جمهوری اسلامی ایران در میزبانی نخستین دور گفتگوهای اسلام و بودیسم در تهران تقدیر و تشكر كرد. وی با اشاره به مبحث فرهنگ، دین و همزیستی مسالمت آمیز یادآورشد: در دنیای معاصر هم زیستی مسالمت آمیز ادیان بسیار ضروریست و فرهنگ از مهم ترین ارزش های انسانی است كه می تواند در بسترسازی و فراهم كردن زمینه های این همزیستی نقش ایفا كند.
وی افزود فلسفه هندوئیسم بر مبنای سازگاری انسان با طبیعت و دیگر موجودات بخصوص انسان ها شكل گرفته است و در چرخه آفرینش، دستیابی انسان به زندگی بهتر منوط به تعامل و مناسبات مثبت او با مخلوقات، حیوانات و انسان ها می باشد.
رئیس شورای تحقیقات فلسفی هند با تاكید بر لزوم و اهمیت ارتباط و تعامل فیلسوفان ایران و هند پیشنهاد داد: دور بعدی نشست فلسفی ایران و هند به جهت وجود منابع و متون فلسفی ایران و هند در كتابخانه بزرگ لكهنو برگزار و با همكاری دو كشور نسبت به ترجمه و بازنشر این متون اقدام گردد.
دكتر محسن جوادی با اشاره به تاریخ خرد و حكمت در ایران و نكات مشترك فلسفه اخلاق در ایران و هند سخن گفت و فلسفه اخلاق در هند و ایران و ارتباط آن با فلسفه غرب را مورد تحلیل و گفتگو قرار داد.
ایشان در ادامه سخنان خود اضافه كرد: باوجود تأثیرپذیری فلسفه شرقی از فلسفه غرب در مقطعی از تاریخ، در سالها و دهه های اخیر فلسفه شرقی با اخلاق محوری خود بار دیگر مورد توجه جهانیان قرار گرفته است.
ربانی رایزن فرهنگی كشورمان در دهلی نو هم در این جلسه، تفكر فلسفی و فیلسوفان را به جهت نگرش های عقلی و منطقی درست از پدیده ها و رویكردهای فرامذهبی، فراجغرافیایی و فراقومی، مناسب ترین و موثرترین عامل در تعاملات فرهنگی ملت ها برشمرد و خاطرنشان ساخت: یقینأ پیشینه مطالعات فلسفی و همینطور جایگاه فلسفه در فرهنگ و دین در ایران و هند، می تواند به فرضت و ظرفیتی جهت همكاری و نخبگان دو كشور تبدیل گشته و این گونه گفتگوهای فلسفی امكان یافتن پاسخ های مناسب برای چالش ها و دغدغه های مشترك را هم بیشتر از سایر حوزه ها فراهم می آورد.
وی پیشنهاد داد: بمنظور تسهیل و استمرار تعاملات و گفتگوهای فلسفی میان دو كشور، انجمن فلسفی ایران و هند تأسیس و مجموعه ای از همكاریهای مشترك در حوزه فلسفه از راه این انجمن ساماندهی و پی گیری گردد. این پیشنهاد توسط رئیس شورای تحقیقات فلسفی هند و سایر اعضاء جلسه مورد استقبال قرار گرفت و مقرر گردید با پی گیری رایزنی فرهنگی و جلب مشاركت نهادهای دانشگاهی و انجمن های فلسفی دو كشور این انجمن تأسیس گردد.
احمد علی حیدری استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی هم در سخنان خود با اشاره به لزوم ها و اهمیت گفتگوهای بینافرهنگی در دنیای معاصر خاطر نشان ساخت: برای تحقق معرفت باید شرایطی مد نظر باشد و در گفتگوهای بین فرهنگی ما باید بدانیم كه چه شرایط اولیه ای را مدنظر قرار می دهیم. وی ادامه داد: فلسفه در جهان امروز باید میان فرهنگی باشد یعنی فرهنگ های مختلف را مورد كنكاش و مطالعه قرار دهد، و گرنه فقط یك رشته تحصیلی دانشگاهی خواهد بود.
نیكنام حسین پور هم در سخنان خود با اشاره به اهمیت گفتگوی فرهنگی برای ملتها اظهار داشت: ایران مهد تمدن است و در سالهای اخیر بیشتر از 11 هزار عنوان كتاب با مبحث فلسفه در ایران چاپ و انتشار یافته است. در بخش دیگری از نشست استادان مختلف مطالب و نقطه نظرات خویش را پیرامون فرهنگ و دین و هم زیستی مسالمت آمیز مطرح نمودند.
نیكنام با اشاره به اینكه وحدت وجود در متون اسلامی هم موجود است و هر چیزی مظهر خدا است اضافه كرد: ما كثرت و تنوع را قبول داریم ولی نگرانی ما این است كه با رشد تكنولوژی غربی در جامعه شرقی، مردم تحت تاثیر فرهنگ غربی قرار گیرند. ما باید رفتارهای مناسب غربی را بپذیریم ولی باید مراقب باشیم كه بنیان های فكری ما صدمه نبیند.
در انتها این نشست هر یك از اساتید و پژوهشگران فلسفی هند شركت كننده در این جلسه هم دیدگاهها و نقطه نظرات خود در مورد مباحث عرضه شده توسط هیأت ایرانی عرضه كرده و به تشریح دیدگاههای خود در زمینه مناسبات دین و فلسفه و دین و همزیستی مسالمت آمیز در تفكر فلسفی هندوئیسم پرداختند.



1398/10/21
20:11:24
5.0 / 5
4440
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱