در چارچوب امضای تفاهمنامه همكاری مشترك انجام شد؛

دیدار ابراهیمی تركمان با رئیس سازمان دیانت تركیه

دیدار ابراهیمی تركمان با رئیس سازمان دیانت تركیه

به گزارش بلك بلاگ رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در قالب امضای تفاهمنامه توسعه همكاریهای مشترك میان دو كشور با علی ارباش، رئیس سازمان دیانت تركیه دیدار و گفتگو كرد.


به گزارش بلك بلاگ به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ابوذر ابراهیمی تركمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در رأس هیأتی از علمای مراكز علمیه و دانشگاهی (5 دی ماه) با حضور در سازمان دیانت تركیه با علی ارباش، رئیس سازمان دیانت تركیه دیدار و گفتگو كرد.
ارباش این دیدار را مقدمه ای برای توسعه روابط در امور دینی میان دو كشور دانست و امضای تفاهمنامه همكاری میان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سازمان دیانت تركیه را گامی عملی برای توسعه همكاریهای مشترك میان دو كشور برشمرد.
اشتراكات برای نیاز جهان اسلام باعث می شود كه بیشتر از پیش این همكاری ها گسترش یابد
وی دیدارهای مشترك برگزار شده در خلال سال های اخیر میان مقامات دینی ایران و تركیه را اقدام مهمی در جهت تعامل فرهنگی و دینی میان مسولان دو كشور درعالی ترین سطوح ممكن دانست و اظهارداشت: دو كشور ایران و تركیه با اشتراكات عمیق فرهنگی و دینی می توانند همكاریهای زیادی را درعرصه های مختلف داشته باشندو این اشتراكات برای نیاز جهان اسلام باعث می شود كه بیش ازپیش این همكاری ها گسترش یابد.
رئیس سازمان دیانت تركیه با اشاره به شرایط و مشكلات كنونی موجود در جهان اسلام اضافه كرد: همكاریهای دو جانبه میان ایران و تركیه با عنایت به مشكلاتی كه طی چند سال گذشته در جهان اسلام بوجود آمده است می تواند به رفع این مشكلات كمك نماید.
علی ارباش درادامه سخنان خود با اشاره به نقش استعماری دولت های غربی دردخالت درامور مسلمان اضافه كرد: دولت های غربی ازگذشته های دور درپی استعمار كشورهای مسلمان بودندو امروزه هم روش آنان برای استعمار تغییر كرده است؛ ولی اهداف آنان یكی است.
وی با اشاره به ایه شریفه إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ... خواهان برادری و همكاری دو كشور ایران و تركیه در كلیه زمینه ها بخصوص درمسائل مختلف دینی و فرهنگی شد.
در ادامه این دیدار ابوذر ابراهیمی تركمان ضمن تشكر از علی ارباش رئیس سازمان دیانت تركیه به خاطر میزبانی از هیئت علمای ایران و هم تشكر از دولت تركیه در سخنانی تصریح كرد: حضور هیئت ایرانی درتركیه گام مهم و جدی درراستای گسترش همكاریهای د و كشور می باشد.
امضای تفاهمنامه همكاریهای فرهنگی زمینه ای برای توسعه همكاریهای بین المللی در جهان اسلام است
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درادامه سخنان خود با اشاره به امضای تفاهمنامه همكاریهای فرهنگی میان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سازمان دیانت جمهوری تركیه خاطرنشان كرد: امضای تفاهمنامه همكاریهای فرهنگی می تواند زمینه ای برای توسعه همكاریهای بین المللی در جهان اسلام باشد.
تركمان با اشاره به ظرفیت های موجود در دو كشورو اشتراكات فرهنگی و دینی میان دو كشور خواهان فعالیتهای بین المللی مشترك میان دو كشور درجهان اسلامی شد.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درانتها سخنان خود اظهارداشت: درجمهوری اسلامی ایران به علت نیاز حكومت به مسائل فقهی اقدامات و مطالعات خوبی انجام شده است كه باگذشته قابل قیاس نیست. بعنوان مثال در مسائل قرآنی فعالیتهای زیادی انجام شده است وآن بخشی از دین كه برای كمك به پاسخ گویی به نیاز جوامع بشری هست، ایران اقدامات و مطالعات خوبی را انجام داده است و این تحقیقات و مطالعات را می توانیم دراختیارسازمان دیانت و علمای دینی تركیه قراردهیم.
عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی و رئیس هیئت علمای ایران در این دیدار با اشاره به جایگاه ایران درمنطقه و دسترسی آن به كشورهای آسیای میانه و مركزی اضافه كرد: جمهور ی اسلامی ایران با برخورداری از موقعیت جغرافیایی بی نظیر در منطقه و دارا بودن 15كشور در همسایگی خود این ظرفیت را داردتا با همكاریهای مشترك بین المللی باتركیه، زمینه توسعه همكار یهای فرهنگی و دینی در آسیای مركزی و قفقاز رافراهم سازد.
رئیس هیئت علمای ایران با اشاره به وجوداشتراكات زیاد میان دو كشور دوست وبرادر، اظهار داشت: اشتراكات فرهنگی و دینی ایران و تركیه از ریشه تاریخی عمیقی برخوردار می باشد كه تاریخ روابط دو كشور مؤید این مورد می باشد.
وی درادامه بااشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری درمورد توجه به جوانان اظهار داشت: 25سال گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای به مسولین كشور اخطار دادند كه غربی ها به دنبال نفوذ فرهنگی در بین جوانان كشور می باشند.
تهاجم فرهنگی و شبیه خون فرهنگی از ابزارهای استعمارگران و دشمنان اسلام است
وی درادامه خاطرنشان كرد: تهاجم فرهنگی و شبیه خون فرهنگی از دیگر هشدارهای رهبر انقلاب به مسؤلین كشور ایران بود كه امروزه شاهد این نفوذ درمیان جوانان كشور هستیم.
تركمان تلاش دو كشور برای كمك به افزایش و دانش وآگاهی میان جوانان و مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن را گام مهمی درهمكاری های میان دو كشور برشمرد. این تعابیر درآن زمان قابل فهم نبود و امروزه شاهد این هستیم كه نفوذ فزهنگی غرب به زندگی مسلمانان وارد شده و آنان را تحت اشعاع خود قرار داده است. و این خطر و تهدیدی بزرگ برای جوامع اسلامی قلمداد می شود.
تغییر سبك زندگی جوامع مسلمان به سبك غربی تهدید بزرگی است
وی درادامه تصریح كرد: الان می بینیم كه این تهاجم فرهنگی در سبك زندگی جوامع مسلمانان به سبك زندگی غربی تغییر شكل داده است واكنون این تغییر سبك زندگی جهان اسلام را با خطر مواجه كرده است.
درخاتمه این دیدار طرفین بر لزوم همكاریهای مشترك فرهنگی و دینی میان دو كشور تصریح كرد و امضای تفاهمنامه همكاری ها را گامی مهم در این حوزه برشمردند.
درامضای تفاهمنامه همكاریهای مشترك فرهنگی در تركیه به موارد سند همكاری تاكید شد
دراین سند همكاری ضمن تشكیل كمیته علمایی مشترك بین دو كشور، برتداوم همكاریهای علمی و دینی بامشاركت یكدیگر درزمینه های، علمی، آموزشی و دانشگاهی، همكاری درزمینه حج، انتشارات دینی، فعالیتهای علمی و هنری درزمینه های قرآنی، برگزاری نمایشگاههای قرآنی، قرآن پژوهی و فضای مجازی، همكاری ذر زمینه توسعه وحدت اسلامی، مقابله با اسلام هراسی، همگرایی دینی، استمرار در برگزاری سالیانه فعالیتهای كمیته علمای دو كشور با مدیریت مركز حوزه های علمیه جمهور ی اسلامی ایران تفاهمنامه به امضا رسید.
گفتنی است رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درراس هیئت بلند پایه به منظور امضای تفاهمنامه میان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سازمان دیانت جمهوری تركیه در سفری دو روزه از تركیه بازدید می نماید. افتتاح نمایشگاه قرآنی، برگزاری كنفرانس خبری مشترك و امضای تفاهمنامه و ملاقات و گفتگو با مسؤلین فرهنگی و دینی دو كشور از برنامه های این سفر می باشد.
اعضای هیئت ایرانی كه ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را همراهی می نمایند، شامل سیدمهدی مصطفوی نماینده معاونت ارتباطات دفتر مقام معظم رهبری، حجت الاسلام والمسلمین محمد حاجی ابوالقاسمی دولابی نماینده دبیر كل مجمع تقریب مذاهب اسلامی، حجت الاسلام ملكی نماینده مدیریت حوزه های علمیه قم و نماینده حضرت ایت الله اعرافی، حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی رئیس مركز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی و حجت الاسلام سیدابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی و عبدالجبار میرابی نماینده علمای اهل تسنن جمهور ی اسلامی ایران و قربانعلی پورمرجان معاون توسعه روابط فرهنگی بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی می باشند.
اعضای هیئت ترك كه دكتر علی ارباش رئیس سازمان دیانت اسلامی تركیه را همراهی م كنند، دكتراكرم كلش رئیس شورایعالی امور دینی، دكترسلیم آرگون معاون بین الملل سازمان دیانت، اردال اتالای مدیر كل امور بین الملل سازمان دیانت وانصارین ترك رئیس اداره كشورهای مجامع اسلامی در این دیدار حضور داشتند.



1398/10/08
20:34:50
5.0 / 5
4565
تگهای خبر: آموزشی , برنامه , فرهنگی , نمایشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲