مهر خبر داد

رایزنی فعالان گردشگری ایران و آذربایجان

رایزنی فعالان گردشگری ایران و آذربایجان

به گزارش بلك بلاگ سازمان گردشگری آذربایجان با انجمن دفاتر مسافرتی كشور دیدار نمود در این دیدار درباره معطلی مسافران در مرز، مالیات فرودگاهی، پكیج های گردشگری و ویزای آذربایجان بحث شد.



به گزارش بلك بلاگ به نقل از مهر، فواد نقی اُف رئیس سازمان گردشگری جمهوری آذربایجان بعد از ملاقات با علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران، امروز ۱۳ آذر ماه هم نشستی را با هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی كشور داشت.
در این نشست، او درباره مشكلات گردشگری دو كشور و ارتقاء صنعت توریسم صحبت كرد و اظهار داشت: ما بعنوان یك نهاد دولتی علاقه داریم كه با شما همكاری نماییم. همینطور وزیر گردشگری ایران از ما خواسته است كه در نمایشگاه بهمن ماه ایران شركت نماییم. ما هم در ماه آوریل یك نمایشگاه گردشگری در آذربایجان داریم كه از شما می خواهیم در آن شركت كنید.
در ادامه حرمت الله رفیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران اظهار داشت: ۶۰ سال از فعالیت ما در این انجمن می گذرد. ۴۸۰۰ دفتر مسافرتی در ایران وجود دارد. بازارهای هدف ما بر مبنای مطالعات تعیین شده است. آذربایجان در رتبه چهارم قرار دارد. ما امیدواریم روابط دو كشور سرعت بیشتری به خود بگیرد. در این حوزه كنسرسیوم هایی را در انجمن مشغول به فعالیت نموده ایم كه یكی از آنها، كنسرسیوم آذربایجان است. ما با همه این كشورها كه برای آنها كنسرسیوم تشكیل داده ایم، یك تفاهمنامه منعقد كرده ایم. این علاقه وجود دارد كه با آذربایجان هم تفاهمنامه ای امضا شود بنابراین پیش نویس آنرا در اختیار شما قرار خواهیم داد تا اگر نكته ای دارید، به آن اضافه كنید.
فواد نقی اُف هم در پاسخ به این مورد اظهار داشت: در زمان نمایشگاهی كه در ایران برپا می شود، می توانیم این تفاهمنامه را امضا نماییم. حتما آژانس های گردشگری ما این علاقه را دارند كه با شما همكاری كنند.

وی افزود: یك میلیون و ۵۲۳هزار نفر از آذربایجان به ایران سفر می كنند كه حدود یك میلیون نفر از آنها با هدف گردشگری به ایران آمده و بقیه مسافران ترانزیت بوده كه تنها از ایران رد شده اند. از ایران هم حدود ۲۴۰هزار نفر به آذربایجان سفر كرده اند. ایران برای ما كشور مهمی است. می دانیم كه مشكلاتی در مناطق گذرگاه مرزی وجود دارد و زمان معطل شدن در مناطق آستارا و بیله سوار زیاد است.
رئیس سازمان گردشگری جمهوری آذربایجان اضافه كرد: برای ایجاد برخی زیرساخت ها، به نهادهای ذیربط دستورالعمل هایی داده شده است و مطمئن هستیم كه این اقدامات انجام می شود اما درباره مبحث تبدیل ارز و موضوعات پزشكی هم اقداماتی انجام شده كه اجرا می گردد. همینطور مسیر جدیدی هم از مرز ایران تا پایتخت آذربایجان ایجاد خواهد شد كه این مدت زمان را به دو ساعت می كاهد.
نقی اُف، یكی از اشكالات موجود در روابط گردشگری دو كشور را شركت های حمل و نقل دانست و اظهار داشت: شكایت هایی در این حوزه واصل شده و پیشنهادهایی هم داده شده است، این شكایت ها نه تنها از ایران بلكه از كشورهای دیگر هم بوده است كه بیشتر درباره نرخ خدمات حمل و نقل است. ما بعنوان یك آژانس یا سازمان دولتی آماده ایم جلسه مشتركی را در این حوزه داشته باشیم و درباره عوارض و قیمت ها به صورت مستقیم بر این روند نظارت نماییم و در عین حال كمك و حمایت خویش را در اینباره نشان دهیم.
وی اظهار داشت: مشكلات مناطق اشغالی قره باغ مهم می باشد. ما می خواهیم كه شما حمایت خویش را در زمینه تبلیغات و ایجاد تورهای گردشگری نشان دهید. ما با تمام سازمان های بین المللی این اقدام را انجام می دهیم ولی از شما هم این حمایت را می خواهیم.
مالیات فرودگاهی، نرخ بلیت آذربایجان را بالا می برد
رفیعی در پاسخ به صحبت های نقی اُف بیان كرد: شما در صحبت های خود اشاره كردید كه بیشتر از یك میلیون نفر به ایران برای گردشگری سفر می كنند. توقع ما این است كه این آمار بیشتر شود چون طبق آمارهای ما، بیشتر گردشگر هایی كه از آذربایجان به ایران می آیند، بدون هماهنگی با آژانس به ایران سفر می كنند. یكی از اشكالات دیگر ما این است كه هر یك از ایرلاین های ایرانی كه به آذربایجان پرواز دارند، ۵۰ یورو روی بلیت هواپیما، تَكس فرودگاهی باید بپردازند. از جانب دیگر، ۲۶ دلار هم برای هزینه ویزا گرفته می شود. مقایسه بین پكیج های ایران و آذربایجان نشان داده است كه این نرخ بسیار متفاوت می باشد. ما می خواهیم نسبت به رفع این مشكل اقدام گردد.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران افزود: آمادگی داریم پكیج مشتركی بین دو كشور بسته شود و گردشگر هایی كه به آذربایجان از اروپا سفر می كنند، چند روزی را هم در ایران حضور داشته باشند یعنی بتوانیم یك تور تركیبی بین ایران و آذربایجان برای مسافران اروپایی داشته باشیم. همینطور با عنایت به ظرفیت دریایی موجود بین دو كشور، می توانیم اگر آذربایجان كشتی در این مساله دارد، زمینه را برای پذیرش مسافران دریایی فراهم نماییم.
رئیس سازمان گردشگری جمهوری آذربایجان در پاسخ به این مورد اظهار داشت: یك كشتی خوب روسی آماده شده است، منتظریم قراردادهای آن امضاء شود و در این حوزه هم اقدامی صورت گیرد ولی درباره لغو ویزا كه گفتید، ما اختیاری در این حوزه نداریم و قلباً دوست داریم كه ویزای آذربایجان برای ایرانیان برداشته شود همانطور كه نخجوان چند روز پیش این روادید را حذف نمود.
رفیعی هم پاسخ داد: ما می دانیم كه شما اختیار مطلق از رئیس جمهور آذربایجان دارید البته كه در ایران هم برداشتن ویزا با وزارت خارجه است نه وزارت گردشگری اما وقتی ادله كافی برای وزارت خارجه و گردشگری وجود دارد، لغو روادید را می توان در دستور كار قرار داد.
نقی اُف در ادامه اظهار داشت: ما قبلاً ویزای كاغذی داشتیم، با كمك سفارت الان این ویزا سه ساعته صادر می شود و حتی فرودگاهی شده است. اگر ما ویزا را لغو نماییم، آیا ایران هزینه ورود به خاك و هزینه بیمه الزامی را می تواند حذف كند؟ مشكلات مرزی بین دو كشور زیاد است هر چند كه مرزها ۲۴ ساعته باز هستند اما شاهد خواهیم بود كه بعضی اوقات بانك و بیمه هم بسته هستند این مشكلات باید حل شود.
قشر ضعیف آذربایجان به مشهد می روند
رفیعی در جواب نقی اٌف بیان كرد: بعنوان بخش خصوصی مشكلات خودمان را مطرح می نماییم، دولت هم ملزم است در رفع آن تلاش كند. حالا ۹ پرواز از آذربایجان به تهران و ۲ پرواز به مشهد می رود. كمك كنید كه مجوزهای بیشتری برای شهرهای دیگر همچون تبریز، شیراز و كیش بگیریم. معمولاً مشاهده می نماییم كه گردشگران آذربایجانی كه بدون هماهنگی آژانس های مسافرتی به ایران می آیند، برای دریافت خدمات گرفتار ضرر می شوند. ما می توانیم دفاتری را به شما معرفی نماییم كه مجوز رسمی دارند و شهروندان آذربایجانی از آن طریق به ایران بیایند.
در ادامه این نشست، هر یك از اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر مسافرتی و آژانس های شركت كننده آذربایجانی پیشنهادات خویش را درباره روابط گردشگری دو كشور بیان كردند؛ همچون برگزاری تورهای آشناسازی برای آژانس های دو كشور یا برگزاری نشست B۲B.
محمد میررضایی رئیس كنسرسیوم آذربایجان و عضو هیئت مدیره انجمن صنفی در این جلسه بیان كرد: گاهی دیده می شود اتوبوس هایی كه به آذربایجان می روند، ۱۲ ساعت در مرز معطل می شوند. ۵۰ یورویی كه برای تَكس فرودگاهی داده می شود هم بر روی بلیت مسافر می آید، این مورد باعث می شود تا هزینه سفر به آذربایجان برای ایرانیان گران شود. هواپیمایی ایران آمادگی دارد ۱۴ پرواز به آذربایجان و بالعكس پرواز داشته باشد. ما می دانیم كه ۷۰ درصد جمعیت آذربایجان شیعه هستند اما قشری كه از آذربایجان به مشهد می روند، معمولاً جزو اقشار ضعیف آذربایجان هستند. این افراد معمولاً با اتوبوس به هتل هایی می روند كه خدمات خوبی نمی دهند. اگر قیمت هواپیما ارزان شود، ما هم می توانیم پكیج خوبی عرضه نماییم.

1398/09/13
00:00:34
5.0 / 5
4709
تگهای خبر: خدمات , شركت , فرهنگی , نمایشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳